B2C – co oznacza i na czym polega sprzedaż tego typu?
E-commerce Dla biznesu

B2C – co oznacza i na czym polega sprzedaż tego typu?

2 Lipca 2022

Zakładając firmę, przedsiębiorca stoi przed wyborem: musi określić, do jakiego klienta chciałby trafić. Kto jest tym idealnym konsumentem, który pozwoli mu  przetrwać i rozwijać się, pomnażając kapitał? Wybór rynku jest zatem kluczowy. Od tego uzależnione są kanały sprzedaży, strategia marketingowa, jak i komunikaty i typy produktów. Sprawdź, czym jest B2C oraz czym różni się od rynku B2B.

Co oznacza skrót B2C?

Co to jest B2C i czym różni się od B2B? Jaki klient jest widoczny na końcu procesu sprzedażowego? Rynek B2C to nic innego, jak business-to-customer, czyli relacja między firmą (lub sklepem) a klientem indywidualnym, który jednocześnie jest tym klientem końcowym. Oznacza to, że to on odpowiada za decyzję zakupową i to on ją finalizuje. Inicjatorem procesu jest jednak przedsiębiorstwo posiadające dobro.

Istotą utrzymywania relacji B2C jest stały kontakt z klientem. Według wielu danych i statystyk, najtańszym konsumentem jest ten, który powraca i ma zaufanie do marki. Stąd przed przedsiębiorstwem działającym w takim modelu stawianych jest wiele zadań – od poszukiwania i oferowania odpowiednich produktów (lub usług), po utrzymanie stałych i pozytywnych relacji z obecnymi klientami. To ostatnie zadanie bywa trudne, bo firma w tym samym czasie musi pozyskiwać nową grupę odbiorców, a jest to dosyć kosztowne. Dlatego też firmy stosują politykę rabatów i okazjonalnych cen.​​​​​​​

Zadania stawiane przed modelem B2C

Przedsiębiorstwa działające w modelu B2C mają przed sobą wiele zadań. Te będą się różnić od przyjętych w modelu B2B,  ze względu na odmienną ofertę dla konsumentów. Zacznijmy od procesu zakupowego, który tutaj jest podzielony na cztery etapy.

Pierwszym z nich jest budowanie świadomości, które powinno przerodzić się w zainteresowanie, podjęcie decyzji zakupowej, a następnie zakup i płatność. Sprzedający dąży do tego, aby kupujący podejmował działanie pod wpływem emocji.

Tutaj pojawia się kolejne zadanie, jakie stawia się w modelu B2C – czyli stosowanie dobrego marketingu i wielu różnych kanałów sprzedaży. Dlaczego? W tym modelu trzeba działać na większą skalę, aby osiągnąć pożądaną liczbę zamówień. Klient może być wszędzie – na etapie budowania strategii powinny być określone persony i konsument idealny, a następnie to przedsiębiorca go szuka, podejmując odpowiednie działania reklamowe.

B2C – gdzie jest używane?

B2C to model transakcyjny pomiędzy firmą (np. sklepem) a konsumentem. To taki niewidzialny łącznik, który pozwala podjąć szybką decyzję zakupową, złożyć zamówienie, opłacić je i otrzymać. Tym samym każdy sklep będący  na rynku nastawionym na „szybkiego” klienta, który nie wymaga specjalnego traktowania działa w oparciu o B2C.

W modelu B2C mogą działać producenci, skracając drogę do klienta, maksymalizując swoje zyski (nie dzielą się, mają bezpośredni wpływ na cenę i ograniczają konkurencję), a także pośrednicy. Mogą korzystać z własnych platform, sklepów stacjonarnych, ale i takich platform jak Allegro, eBay czy Zalando. Z tego wynika, że każdy z nas, kupując produkty codziennego użytku, staje się elementem modelu B2C.

Model B2C – jak wygląda sprzedaż w tym modelu biznesowym?

Sprzedaż B2C może odbywać się zarówno online, jak i w formie stacjonarnej. Z racji tego, że coraz częściej konsumenta można znaleźć w sieci, skupimy się tutaj na rynku e-commerce. Bariera wejścia jest tutaj niewielka. Sklepy kuszą różnymi promocjami, rozdają rabaty i starają się budować długoterminowe relacje.

Taniej jest utrzymać obecnego kupującego, kusząc różnymi dodatkami, tworząc programy lojalnościowe niż poszukiwać innego. Dlaczego? Ponieważ konkurencja nie śpi, a codziennie tworzą się nowe sklepy z podobnymi ofertami.

W modelu B2C można dotrzeć do klientów na różne sposoby.

  • Dobry marketing to podstawa! Sieć daje nieograniczone możliwości – od współpracy z influencerami, którzy pokazują produkty w pozytywnym świetle, po reklamy targetowane, remarketing, artykuły sponsorowane czy nawet lokowanie produktów w popularnych serialach. Marketing B2C to kraina, która daje nieograniczone możliwości dla specjalistów.
  • Sprzedaż bezpośrednia, która zadziała dopiero wtedy, gdy klient zna sklep. Pozyskanie kupujących dla nieznanego sklepu może być trudne, ale powracający konsument jest niczym złoto.
  • Korzystanie z pomocy pośredników, którzy noszą także nazwę marketplace’ów. Bariera wejścia jest niska – wystarczy dobra oferta, jednak koszt koszyka zakupowego może być wysoki. Te serwisy opierają się o współpracę prowizyjną.
  • Abonamenty w modelu B2C – wszystkie platformy, które wymagają płatności za dostęp to kolejny model sprzedaży.

Różnice w modelu B2B i B2C

Jakie są różnice w generowaniu leadów B2C a B2B? Jak wygląda praca w tych dwóch modelach oraz czy pozyskanie zamówienia wymaga innego podejścia do sprzedaży? Model B2B to nic innego jak relacje między dwoma firmami (dystrybutorami, dostawcami). B2C pozwala oferować towary przedsiębiorstwa klientom. To pierwsza znacząca różnica, choć do odpowiedzi należy podejść nieco inaczej.

Różnicą jest definicja potrzeby i jej zaspokojenia. W przypadku B2C zamówienia mają za zadanie zaspokoić podstawowe – życiowe potrzeby. W modelu B2B zaspokajane są potrzeby biznesowe (czyli cele sprzedażowe, by osiągnąć określone zyski).

W każdym z tych przypadków inaczej podchodzi się też do marketingu. B2B to przemyślany proces, podczas którego porównuje się różne oferty, a klient wymaga specjalnego traktowania. Otrzymuje on skonstruowaną ofertę, która jest doskonale dopasowana do  jego potrzeb.

B2C to szybki proces, najczęściej opierający  się o emocje i silne, chwilowe potrzeby. Zakupy realizowane są impulsywnie, choć nie jest to regułą. Sprzedający nie podchodzi do klienta indywidualnie, a wszelkie działania marketingowe wykonywane są zbiorczo.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.