Brand book – czym jest, do czego służy i jak go używać?
Porady

Brand book – czym jest, do czego służy i jak go używać?

26 Czerwca 2022

Jeśli działasz w marketingu, wiesz, że brand to coś więcej niż tylko nazwa i logo. To osobowość Twojej firmy, to coś, co sprawia, że ludzie czują coś wyjątkowego, gdy wchodzą w interakcję z Twoim produktem lub usługą. Odnosząca sukcesy i silna marka jest spójna, a w tym zdecydowanie pomoże narzędzie, jakim jest brand book.

Co to jest brand book?

Brand book, inaczej księga znaków, to kompletny przewodnik, który wyjaśnia tożsamość marki i obejmuje wszystkie jej szczegóły oraz standardy. Przeważnie zaczyna się od przedstawienia misji marki, jej głównych wartości i omawia wszystkie aspekty projektowania, takie jak logo, kolory, typografia i grafiki. Zasadniczo brand book pozwala pracownikom, współpracownikom czy też osobom zainteresowanym dowiedzieć się, w jaki sposób dana marka prezentuje się światu. Jednak to nie wszystko. Dzięki kompletnej księdze znaków pracownicy będą wiedzieli, jakiego języka marki używać, jakich zasad projektowania przestrzegać oraz jakie wartości wyznaje marka. Jeśli szukasz przykładów brand booków, możesz zainspirować się wielkimi i odnoszącymi sukces firmami, które udostępniły swoją księgę znaków w internecie.

Elementy, które muszą znaleźć się w księdze znaku

Skoro już wiesz, co to jest brand book, przejdź więc o krok dalej i dowiedz się, co musi zawierać księga znaku, aby była ona kompletna. Możemy wyróżnić dwie jej wersje: podstawową oraz rozszerzoną. Ta pierwsza zawiera jedynie logo, kolory i wybraną typografię. Skupimy się na rozszerzonej wersji brand booku zawierającej elementy podstawowego wariantu oraz inne materiały.

Dobrze, aby na pierwszych stronach tego dokumentu znalazła się sekcja o marce, czyli podstawowe informacje o tym, czym się zajmuje, jakie wartości reprezentuje, jaka jest jej misja. To również doskonałe miejsce, aby ujawnić historię firmy, najlepiej w ciekawy i kreatywny sposób.

Kolejnym punktem jest persona, czyli fikcyjna postać naszego idealnego klienta. Zawiera ona szczegóły dotyczące stanowiska pracy, wieku, płci i wyzwań zawodowych klienta – tym samym określa, dla kogo Twoja marka publikuje treści. Persona ułatwi tworzenie treści na bloga, reklam i mediów wizualnych, które mogą przyciągnąć do Twojej firmy wartościowych klientów.

Styl komunikacji marki to kolejny istotny punkt, który powinien zostać umieszczony w brand booku. To nic innego jak wytyczne, według których tworzone są treści. Dobór stylu wpływa na to, w jaki sposób marka jest postrzegana, odbierana i oceniana przez obecnych oraz potencjalnych klientów. Warto pamiętać, że do komunikacji zalicza się wszystko, co trafia do odbiorców: nie tylko słowa mówione i pisane, ale także komunikaty niewerbalne wynikające np. z podjętych działań.

Jeśli logo zawiera również logotyp, to w brand booku musi znaleźć się część temu poświęcona. Szczegóły na temat typografii, którą zastosowano, okażą się pomocne dla projektantów, którzy wykorzystają je przy tworzeniu różnych grafik oraz treści wizualnych. Pamiętaj, że nie musisz ograniczać się do jednego fontu: według specjalistów najlepiej wybrać dwa kroje pisma, które będą wykorzystywane  w komunikacji z odbiorcami.​​​​​​​

Informacje o znaku zawarte w brand booku — geneza, wersje znaku, kolorystyka

Jednym z ważniejszych elementów brand booka jest geneza, wersje znaku oraz szczegóły dotyczące wybranej kolorystyki.

Niekiedy rozdział o genezie loga jest niesłusznie pomijany w księdze znaku. Jego zadaniem jest nie tylko zwiększenie świadomości marki, ale także podkreślenie wartości i idei stojącej za firmą. Dzięki przedstawieniu genezy loga ostateczna wersja projektu nabiera sensu, co pozytywnie wpływa na sposób jego wykorzystywania.

Oprócz historii o tym, jak powstało logo, grafika przedstawia konstrukcję znaku. W tym celu najczęściej wykorzystuje się siatkę konstrukcyjną określającą dokładnie jego proporcje. Znak marki może zawierać wyłącznie sygnet (symbol graficzny) lub logotyp (typografia) bądź składać się z sygnetu i logotypu jednocześnie.

Kluczowym elementem brand booka jest podstawowa wersja logo przedstawiona na jasnym oraz ciemnym tle. Ten element przeważnie występuje w dwóch odmianach: pionowej oraz poziomej. Z kolei opis alternatywnej wersji logo zdradza możliwości jego stosowana w wersji monochromatycznej (jednokolorowej) lub achromatycznej (w odcieniach szarości).

Następnym ważnym elementem, który powinien znaleźć się w dokumencie, jest paleta kolorów. Wybrana kolorystyka nie powinna być przypadkowa lub wynikać z upodobań estetycznych danej osoby, ponieważ będzie ona używana do projektowania marki i każdej jej treści wizualnej.

Dlaczego stworzenie brand booka jest ważne?

Stworzenie księgi znaku jest konieczne, jeśli nie chcemy utracić kontroli nad stylem wizualnym i komunikacyjnym marki. Brand book nie tylko ma atrakcyjnie się prezentować, ale też stanowić rzetelne źródło informacji dla zewnętrznych zleceniobiorców czy pracowników, którzy wykonują projekty dla firmy. Dzięki temu mogą oni sprawdzić, czy ich pomysł jest spójny z wizją marki i wartościami przez nią reprezentowanymi. W innym wypadku marka stanie się miksem różnych stylów, kombinacji, a w efekcie straci swoją osobowość.

Spójność i przy tym profesjonalizm są ważne z punktu widzenia odbiorców. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie jest tylko jedno, a klient po pierwszym kontakcie z firmą szybko buduje w głowie jej obraz. Marki posługujące się w spójny i logiczny sposób kolorami, krojami pisma oraz warstwą wizualną, są bardziej doceniane przez klientów. Zadbanie o każdy detal z pewnością  przełoży się więc na wzrost zaufania klientów.

Kiedy należy korzystać z księgi znaku?

Brand book to doskonała kopalnia wiedzy o firmie, z której korzystają  projektanci, graficy, agencje marketingowe i nowi pracownicy. Jednak co z klientami?

Wiele marek decyduje się na udostępnienie swoich brand booków na stronach internetowych, a nawet w formie drukowanych książek. W ten sposób klienci w krótkim czasie mogą poznać daną markę, zaznajomić się z jej wartościami, misją, celem i osobowością. Ten krok może okazać się strzałem w dziesiątkę  dla wszelkich instytucji publicznych oraz  rozpoznawalnych firm. Brand book przeważnie jest dokumentem w formacie PDF, który można łatwo pobrać. Zdarza się, że firmy z większym budżetem decydują się na interaktywną stronę, na której  wszelkie rozdziały brand booka przedstawione są za pomocą atrakcyjnych treści wizualnych.

Brand book jako gwarancja spójności

Spójny wizerunek marki na tle wizualnym oraz komunikacyjnym przekłada się na zwiększenie jej widoczności i świadomości wśród klientów. Chociaż brand book wymaga włożenia w niego wiele godzin pracy, to w dłuższej perspektywie odwdzięcza się ogromnym  zyskiem.

Warto zaznaczyć, że decyzja o stworzeniu brand booka jest nie tylko słuszna w przypadku, kiedy marka wchodzi na rynek lub działa od jakiegoś czasu, ale również wtedy, kiedy decydujemy się na rebranding marki. Zaprojektowanie nowego logo oraz opracowanie za jego pomocą całej identyfikacji wizualnej jest  dość sporym  przedsięwzięciem. Dlatego też, decydując się na taki krok, warto zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzie, które ułatwi nowej identyfikacji prawidłowe funkcjonowanie.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.