
Czy zastanawiało cię kiedykolwiek, kto stoi za tekstami telewizyjnych lub radiowych reklam? Kto tworzy te niezliczone artykuły, które każdego dnia znajdujesz w internecie? Kto przygotowuje treści na social media ulubionych marek? Okazuje się, że najczęściej jest to copywriter. Kto to taki i na czym polegają usługi copywriterskie?
Czym jest copywriting?
Copywritingiem nazywamy tworzenie perswazyjnych tekstów użytkowych, które są nośnikiem reklamy. Copywriterzy – zarówno ci działający dla wielu zleceniodawców jako freelancerzy, jak i pracujący na rzecz jednego pracodawcy – tworzą treści dla różnych klientów. W zależności od branży można wymienić m.in. copywriting medyczny czy copywriting biznesowy.
Warto podkreślić, że aby zostać copywriterem, nie trzeba mieć specjalnego wykształcenia – liczą się umiejętność pisania poprawnym i perswazyjnym językiem oraz doświadczenie. Poza tym, pomimo że teksty copywriterów mają wartość merytoryczną, nie mają charakteru publicystycznego ani badawczego. Oznacza to, że taka twórca nie musi mieć specjalistycznej wiedzy, może z powodzeniem samodzielnie przeprowadzić podstawowy research oraz pisać teksty na różnorodne tematy np. na firmowego bloga. Większość tego, co pojawia się obecnie w internecie to właśnie wynik copywritingu. Jak pisać takie teksty?
Główne zadania copywritingu
Jak już wspomnieliśmy, na wartościowe i przekonujące treści reklamowe, które napotykamy na swojej drodze każdego dnia, składa się dobry copywriting. Co to oznacza w praktyce? Zadaniem copywritera jest pisanie w taki sposób, aby poprzez treść publikacji wpłynąć na odbiorcę. Z danego artykułu, czytelnik ma wynieść nie tylko merytoryczną wiedzę. Treść ma go zachęcić do kliknięcia w link, zakupu pewnego produktu czy pozostawienia swoich danych kontaktowych. Nie można zapominać, że copywriting w przeszłości odnosił się jedynie do tekstów sprzedażowych. Obecnie sprzedaż też jest jego celem, ale niekoniecznie bezpośrednia.
Pisanie artykułów sponsorowanych, w których lokowane są produkty lub usługi, wiąże się z koniecznością tworzenia publikacji o charakterze reklamowym, ale nie jest to jedyny cel tekstów. Copywriting ma za zadanie również budowanie zaufania odbiorców i rozpoznawalności danej marki wśród konsumentów. Ponadto stanowi wsparcie szeroko pojętych działań z zakresu SEO, czyli pozycjonowania w wynikach wyszukiwania.
Copywriting — gdzie jest wykorzystywany?
Rozwój tej profesji rozpoczął się już w XIX w., ale za jej ojca uznaje się Davida Ogilvy, który w 1948 r. założył swoją agencję reklamową. Zajmowano się w niej pisaniem tekstów wykorzystujących założenia psychologii reklamy. Wówczas tzw. copywriting marketing skupiał się na: ulotkach i broszurach, plakatach i bannerach, sloganach i tekstach reklamowych, scenariuszach spotów reklamowych oraz tekstach umieszczanych na opakowaniach produktów.
Obecnie zlecenia copywritingowe obejmują inny zakres. Ze względu na rozwój nowoczesnych narzędzi reklamowych, twórcy zajmują się również pisaniem m.in. treści na social media, blogów, mailingów, stron typu landing page, artykułów sponsorowanych, raportów czy e-booków.
Rozwój w tej dziedzinie z czasem doprowadził do powstania tzw. content marketingu i ograniczenia pracy copy do tworzenia krótszych, bardziej kreatywnych komunikatów, sloganów czy scenariuszy spotów reklamowych. Pozostałe treści wchodzą już w zakres content marketingu. Podział ten sprawił, że granica pomiędzy contentowcem a copywriterem nieco się zatarła.
Copywriting SEO — co to takiego?
W branży poza content marketingiem wyróżniany jest także copywriting SEO, który polega na pisaniu tekstów sprzyjających pozycjonowaniu strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Możemy spotkać się tutaj z dwoma rodzajami treści – on-page oraz link building.
Teksty on-page, jak sama nazwa wskazuje, są publikowane w obrębie danej witryny. Mogą dotyczyć oferowanych produktów i usług lub poruszać tematy z innej dziedziny. Celem nie musi być sprzedaż czy zachęcenie odbiorcy do określonego zachowania – częściej mają za zadanie budować wizerunek danej marki jako eksperta. Ich istotą jest to, że wzmacniają tzw. topical authority, czyli autorytet strony w danej tematyce. Ponadto treści on-page są także nośnikami cennych słów kluczowych.
Natomiast teksty typu link building pozwalają rozbudowywać katalog linków prowadzących do pozycjonowanej strony internetowej. Częściej zawierają przekaz reklamowy, ale ich najważniejsze elementy to link i słowa kluczowe. To one wraz z nagłówkami stanowią swojego rodzaju narzędzia copywritera, który musi tak nimi operować, aby jednocześnie spełnić założenia SEO oraz ulokować w treści nienachalne odniesienia do produktu lub usługi.
Dlaczego copywriting jest ważny i potrzebny w biznesie?
Wśród wielu przedsiębiorców panuje mylne przekonanie, że copywriter nie będzie im do niczego potrzebny. W końcu mogą sami napisać opisy swoich produktów, oferty dla klientów przygotuje asystentka, a to, co znajdzie się na ulotkach czy plakatach, nie ma większego znaczenia, dopóki odbiorcy widzą nazwę firmy i jej adres. W rzeczywistości wszystkie te elementy mają charakter reklamowy, a kluczem do skutecznego pozyskiwania klientów jest dobre copy. Oczywiście informacje na temat tego, jak pisać takie teksty można z łatwością znaleźć w internecie, ale warto skorzystać z pomocy kogoś doświadczonego, kto wie, co przekona potencjalnych klientów i na czym warto się skupić. Copywriting to element marketingu – nie warto w tej kwestii liczyć na szczęśliwy zbieg okoliczności.
Copywriting daje szerokie pole manewru podczas przygotowywania strategii reklamowej firmy oraz odpowiada na potrzeby nowoczesnego marketingu, który obecnie rozwija się głównie w przestrzeni wirtualnej. Pomimo, że treści tworzone przez copywritera spełniają różne funkcje, to korzystanie z jego usług wspiera sprzedaż, a to ona najczęściej przynosi zyski w biznesie.
Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!
Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.
- Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
- Darmowe podjazdy kurierskie
- Ekspresowa dostawa
- Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
- Opłata paliwowa wliczona w cenę
- Dedykowana opieka posprzedażowa