

27 Kwietnia 2024
Marketing internetowy i prowadzenie kampanii reklamowych wiąże się ze znajomością konkretnych narzędzi oraz pojęć. Jednym z ważniejszych zagadnień jest CPA, czyli cost per action lub po prostu płatność za akcję. Jest to specyficzny model płatności za reklamę w sieci. Na czym polega i jak go obliczać? Wyjaśniamy!
Czym jest CPA?
Powyższe wyjaśnienie może się wydać niewystarczające, zwłaszcza dla osób rozpoczynających swoją przygodę z marketingiem cyfrowym. Każda firma płaci za wyświetlanie reklam na różnych stronach internetowych, portalach społecznościowych czy na stronie wyników w wyszukiwarce.
Zazwyczaj rozliczenie następuje na podstawie jednego z następujących wskaźników:
- CPC (opłata za kliknięcie reklamy);
- CPE (koszt interakcji);
- CPM (opłata za 1000 wyświetleń reklamy);
- CPV (opłata za wyświetlenie);
- CPS (opłata za sprzedaż);
- CPA (opłata za podjęcie działania).
Wybór konkretnego modelu w dużej mierze zależy od oczekiwanych rezultatów. Można go również dopasować pod kategorie odbiorców. My natomiast zajmiemy się ostatnim na liście – CPA.
Dla lepszego zrozumienia należałoby dokładniej objaśnić co to CPA i czym jest reklama CPA. Wiemy już, że jest to model pomiaru oraz wyceny reklam internetowych. To także istotny wskaźnik efektywności kampanii reklamowej. Pokazuje koszt, jaki będzie trzeba ponieść za wykonanie określonej akcji (konwersji) na stronie internetowej.
Działania rozliczane w modelu CPA to przykładowo:
- uzupełnienie formularza kontaktowego,
- zapis na newsletter,
- wysłanie zapytania lub wypełnienie ankiety,
- pobranie e-booka,
- rejestracja w serwisie.
Oferujemy atrakcyjne rozwiązania reklamowe dla Twojej firmy. Sprawdź pełną ofertę reklamową i wybierz najlepszy sposób.
Reklamuj się tam, gdzie Twoi klienci odbierają paczki!
W jaki sposób liczy się CPA?
Istotnym zagadnieniem jest koszt pozyskania CPA. Jak się go oblicza? Wystarczy podzielić całkowity koszt kampanii reklamowej przez liczbę konwersji. Zauważ, że płacisz tylko za kliknięcia, wypełniony formularz, dokonanie zakupu lub rejestrację.
Uzyskany w ten sposób wynik to koszt poniesiony za doprowadzenie do określonej akcji. Załóżmy, że masz za sobą internetową kampanię reklamową swojego nowego produktu, na którą poszło 5000 złotych. Jeśli artykuł kupiło 185 osób, to koszt CPA wyniesie 27,02 zł. CPA marketing to, innymi słowy, wskaźnik finansowy pomagający określić wpływ kampanii marketingowej na przychód.
Zalety CPA – jak planować koszty reklamy?
Reklamodawca w łatwy sposób może zaplanować budżet. Określając stawkę docelowego CPA (średniej kwoty za konwersję), możesz uniknąć nieopłacalnych kliknięć, a co za tym idzie – uzyskać wyższy poziom konwersji, ponosząc przy tym niższe koszty. Pomocny z pewnością okaże się symulator docelowego CPA.
Takie rozwiązanie pozwala automatycznie wybrać optymalny koszt kliknięcia reklamy, jeśli ta kwalifikuje się do wyświetlenia. Jednocześnie ustala wyższe stawki dla wartościowych, a niższe dla mniej wartościowych kliknięć. To pozwoli uniknąć przypadkowych działań osób niezdecydowanych czy nawet oszustów.
Parametr customer lifetime value (CLV) służy do pomiaru wartości danego klienta. Chodzi tutaj o wyliczanie przychodu, jaki przynosi każdy klient.
Cost per action, czyli mierzalne efekty i lepsze planowanie budżetu
W modelu CPA zwraca się uwagę na koszt pozyskania określonej akcji klientów. W związku z tym, reklamodawcy wstawiający reklamę np. na daną stronę, płacą za pozytywny rezultat. Docelowy CPA pozwala dokładnie zaplanować budżet potrzebny na kampanię reklamową. Stanowi również swego rodzaju zabezpieczenie przed niepotrzebnymi wydatkami. Wskaźnik ten pozwala też uzyskać namacalne dowody efektów kampanii (np. pobrane e-booki, wypełnione formularze).
Trzeba pamiętać, że istnieje istotna różnica pomiędzy CPA a CPC (cost per click). W tym drugim przypadku płaci się za samo kliknięcie reklamy. Nie każde kliknięcie sprawi jednak, że klient wykona pożądaną akcję. Rozliczając się za kliknięcie, można też paść ofiarą złośliwego oprogramowania. Często pojawiają się pytania o stawki za jedną akcję. Zazwyczaj są one wyższe od stawek w modelu CPC.
Jak promować swoją firmę z InPost?
W InPost proponujemy klientom biznesowym prowadzenie kampanii marketingowych. Do naszych usług zaliczają się zarówno działania reklamowe online, jak i outdoor. Sposoby rozliczeń zależą od rodzaju wybranej formy reklamy.
Jedną z propozycji jest kampania banerowa na naszej stronie czy też w aplikacji mobilnej, dzięki której Twoja reklama może znaleźć się w wybranym miejscu.
Poza tym możemy wysłać Twoją reklamę w ramach naszego newslettera. Znajdzie się tam miejsce na grafikę i tekst, które zaprezentują markę, usługę czy nowy produkt. Dysponujemy jedną z najpopularniejszych aplikacji mobilnych w kraju. Naszym klientom oferujemy opcję wysłania marketingowych powiadomień PUSH do użytkowników.
Poza tym możesz okleić urządzenia Paczkomat swoimi reklamami. Zajmujemy się produkcją oklein, montażem i demontażem. Warto połączyć tę formę promocji z samplingiem produktów w skrytkach i wyświetlanymi grafikami na ekranach automatów.
Jeśli interesuje Cię którakolwiek z naszych propozycji i chcesz poznać szczegóły dotyczące płatności i zasad działania, napisz do nas przez formularz kontaktowy.
Reklama Twojej firmy z InPost? To zawsze dobry pomysł!
Poświęć 1 minutę i zostaw nam swój kontakt, a przedstawimy Ci ofertę skrojoną na miarę.
Możliwości jest naprawdę sporo:
- oklejanie urządzeń Paczkomat
- reklama na ekranach urządzeń Paczkomat
- sampling produktów reklamowych
- banery reklamowe na stronie InPost
- reklama w newsletterze InPost
- powiadomienia push w aplikacji InPost Mobile
Czytaj również
Jak pozyskać klienta na usługi? Cenne wskazówki i sposoby reklamowe
Pozyskiwanie klientów to trudne zadanie, zwłaszcza dla nowych firm. Jak to zrobić? Wykorzystaj moc rekomendacji, wydarzeń branżowych i i...
Jak poprawić wizerunek firmy? Przydatne wskazówki i tipy
Pozytywny wizerunek firmy ma ogromne znaczenie na konkurencyjnym rynku biznesowym. W InPost wierzymy, że zapewnić go może strategia skon...
Reklamy video – co warto o nich wiedzieć? Czy są skuteczną formą promocji?
Treści video generują tysiące, a nawet miliony odsłon. Właśnie dlatego są one formą reklamy tak chętnie wybieraną przez reklamodawców. C...

