
Szukasz sposobu na zwiększenie ruchu na stronie WWW oraz pozyskanie nowych klientów za pośrednictwem działań organicznych? Z pomocą przychodzi content marketing, który stał się jedną z najskuteczniejszych form promocji w internecie. W niniejszym artykule podpowiadamy, w jaki sposób wykorzystać potencjał marketingu treści w swojej firmie.
Co to jest content marketing?
Content marketing, znany również jako marketing treści, to metoda skupiająca się na tworzeniu i rozpowszechnianiu wartościowych materiałów, które wpisują się w oczekiwania odbiorców. Ma na celu zaangażować potencjalnych klientów, zainteresować ich i ostatecznie nakłonić do kupna produktów lub usług.
Co istotne, działania content marketingowe nie są jednostronnym przekazem reklamowym, tylko przedsięwzięciem, którego misją jest zbudowanie długotrwałych relacji z grupą docelową marki. Marketing treści jest również integralną częścią marketingu internetowego.
Zakres content marketingu – co wchodzi w jego skład?
W tworzeniu contentu marketingowego wykorzystuje się przede wszystkim treści pisane (artykuły, newslettery, posty na social media), wizualne (grafiki, wideo, animacje) czy dźwiękowe (podcasty, audiobooki). Jednak to nie wszystko. W skład marketingu treści wchodzą:
- wydarzenia – webinary, różnego rodzaju eventy, live’y,
- prowadzenie bloga,
- analiza content gap,
- tworzenie e-booków,
- tworzenie grafik do postów i reklam,
- prezentacje multimedialne i infografiki,
Jak tworzyć dobre treści w content marketingu
Na skuteczność content marketingu wpływa wiele różnych czynników. Jeśli chcesz tworzyć dobre treści, przede wszystkim zastanów się: do kogo będą one kierowane? Niestety, wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jakie to istotne. W końcu inne komunikaty trafią do nastolatka, a inne do rodziny z dziećmi, czy biznesmena.
Jeśli nie jesteś w stanie odpowiedzieć na to pytanie, pomocne okaże się stworzenie tzw. buyer person. Ten termin odnosi się do wzoru typowego klienta, do którego chcesz dotrzeć. Aby stworzyć personę, musisz odpowiedzieć na kilka–kilkanaście pytań: ile klient ma lat, gdzie mieszka, czym się zajmuje, na czym mu zależy, czego się obawia, jak można mu pomóc. Niezależnie do tego, w jakiej branży działasz, stworzenie persony powinno być pierwszym krokiem podczas tworzenia content marketingu. Dlaczego? Ponieważ w ten sposób łatwiej poznasz odbiorcę Twoich treści.
Jeśli wiesz, kim jest Twój idealny klient, przyszedł czas na następny etap. Co chcesz przekazać za pomocą content marketingu? Spisz wszystkie rzeczy, które mają dotrzeć do odbiorców. Przykładowo, może to być unikalna cecha produktu, jego cena czy aspekty techniczne albo artykuł na blogu. Pamiętaj, że czytelników najczęściej interesuje to, co zyskają, a nie to, jak wspaniały jest dany produkt. Dlatego przy tworzeniu treści wykorzystuj język korzyści. Odpowiadaj na problemy klientów, nie skupiaj się na cechach produktu. Dzięki temu zwiększysz szansę, że grupa docelowa zainteresuje się Twoją ofertą i złoży zamówienie.
Dobry content marketing to przede wszystkim materiały wysokiej jakości. Treści dostarczane odbiorcom powinny zawierać wartościowe informacje – tzw. lanie wody nie jest mile widziane. Pamiętaj również o regularności publikacji.
Ostatnie, lecz niemniej ważne, jest korzystanie z różnych form content marketingu. Ich dobór uzależniony jest przede wszystkim od grupy docelowej. Początkowo możesz działać metodą prób i błędów. Jeśli wiesz, że Twoja persona najlepiej będzie odbierać przekaz graficzny, ale zauważysz, że zdjęcia nie spełniają swojej funkcji, spróbuj z infografiką, gifem, memem czy wideo.
Content marketing – przykłady marketingu zewnętrznego i wewnętrznego
Content marketing możemy podzielić na dwa główne obszary: wewnętrzny oraz zewnętrzny. Pierwszy obejmuje tworzenie różnego rodzaju treści, trafiających na kanały komunikacji, należących do nas lub przez nas zarządzanych. Najczęściej są to: strona firmowa, sklep internetowy, blog, kanał na YouTubie, fanpage w mediach społecznościowych.
Z kolei drugi obszar to działania content marketingowe na zewnętrznych serwisach, np. publikacje:
- artykułów sponsorowanych,
- wywiadów sponsorowanych,
- recenzji produktów w serwisie zewnętrznym,
- artykułów gościnnych np. na zaprzyjaźnionych blogach,
- postów sponsorowanych w social mediach.
Warto podkreślić, że ograniczenie się wyłącznie do jednego obszaru content marketingu jest błędem. Planując kompleksową strategię marketingową, należy zaplanować działania w obu tych obszarach.
Strategia content marketingu – dlaczego warto ją opracować?
Działania contentowe bez opracowanej strategii po prostu nie mają sensu. Nie tylko grozi to chaosem, ale również brakiem oczekiwanych efektów. Dobrze opracowana strategia content marketingowa obejmuje scenariusz rozwoju marki, zestaw działań, które należy wdrożyć, aby wyróżnić się na tle konkurencji i narzędzia niezbędne do osiągnięcia celu – to wszystko przełoży się na lepiej dopasowaną do grupy docelowej komunikację, a także realizację określonych założeń.
Elementem strategii jest również plan, czyli szczegółowy harmonogram dotyczący publikacji różnorodnych treści na rozmaitych kanałach komunikacji. Dlaczego jest on ważny? Można wymienić co najmniej trzy powody. Oto one:
- Dzięki niemu nasz przekaz jest spójny.
- Pozwala zachować regularność, która jest niezwykle ważna.
- Dba o konsekwencję. Kiedy każdy krok jest zaplanowany, a termin jasno określony, działania stają się prostsze.
W jaki sposób wykorzystywać content marketing w biznesie?
Działania w zakresie content marketingu powinny być realizowane w zależności od indywidualnie określonych oczekiwań. Przykładowo, jeśli w danym momencie najważniejsze jest budowanie zaangażowanej społeczności, można postawić na materiały o charakterze rozrywkowym. Jeśli jednak celem jest zdobycie nowych klientów, lepszą decyzją okażą się artykuły poradnikowe, zawierające odpowiedzi na często wpisywane w wyszukiwarce pytania.
Najważniejsze jest zdefiniowanie głównych celów, które chcemy osiągnąć za pomocą content marketingu. Następnie należy wytypować priorytetowe tematy, które są w stanie przynieść najlepsze efekty. Odpowiednio przygotowany scenariusz to przepis na sukces.
Najważniejsze cele content marketingu
Cele powinny być dobrane pod kątem potrzeb naszej marki. Content marketing ma trzy podstawowe cele:
- budowa lub zwiększenie świadomości marki,
- zbudowanie autorytetu firmy,
- nawiązanie długotrwałych relacji z klientami.
Oprócz tego możemy wyróżnić takie cele jak:
- promocja produktów lub usług firmy,
- budowanie pozytywnego wizerunku marki,
- pozyskanie nowych klientów,
- zwiększenie ruchu na stronie internetowej lub w sklepie,
- zwiększenie sprzedaży,
- zwiększenie liczby konwersji,
- generowanie leadów.
Narzędzia pomocne w content marketingu — z których warto korzystać?
Obecnie możemy wybierać spośród dziesiątek popularnych narzędzi, które ułatwiają pracę na różnych etapach procesu powstawania treści. Z których warto skorzystać?
Jeśli zależy Ci na tworzeniu treści mających ogromny potencjał SEO, musisz sprawdzić konkurencję, otoczenie biznesowe, a także najchętniej czytane przez użytkowników tematy. Pomocne okażą się profesjonalne narzędzia, takie jak: Semrush, Surfer, Senuto czy Ahrefs. Warto również wspomóc się programami i wtyczkami analizującymi poprawność i przejrzystość tekstu, można tutaj wymienić np. Jasnopis i LanguageTool.
Jeśli samodzielnie będziesz przygotowywać grafiki, możesz skorzystać z bezpłatnej aplikacji Canva. Z kolei do analizy i mierzenia efektywności treści w social mediach służą autorskie narzędzia platform, np. Meta Business Suite.
W jaki sposób monitorować efekty content marketingu?
Nie ulega wątpliwości, że nie należy zaniedbywać monitorowania skuteczności naszych działań. Warto regularnie sprawdzać, czy wzrósł ruch na naszej stronie i które tematy były najchętniej czytane. Narzędzia Google’a pokazują, przy których artykułach użytkownicy zatrzymywali się na dłużej.
Warto też zainteresować się wskaźnikiem wydajności (KPI), który jest wykorzystywany do pomiaru celów marketingowych. Pozwala on określić, w jakim stopniu content marketing przyczynił się do sukcesu marki. Z jego pomocą można ulepszać strategię i osiągać lepsze wyniki sprzedażowe.
Oczywiście nie wszystkie czynniki jesteś w stanie zmierzyć liczbowo. Dlatego z pomocą przychodzą narzędzia służące do automatyzacji działań marketingowych, które generują różne statystyki i raporty. Jakie informacje możesz dzięki nim uzyskać? Ilu użytkowników odwiedziło Twoją stronę, w jaki sposób na nią trafili, jak długo na niej przebywali, jakie treści przeglądali. Oprócz tego ze statystyk dowiesz się też, jaki jest współczynnik odrzuceń, czyli ilu użytkowników, weszło na stronę i od razu z niej wyszło.
Poziom zaangażowania odbiorców możesz z kolei sprawdzić za pomocą narzędzi dostarczonych przez media społecznościowe.
Content marketing a inne działania w marketingu internetowym — jak się łączą?
Content marketing łączy się z działaniami SEO. Co to jest SEO? Skrót ten oznacza „search engine optimization” i określa zbiór działań mających na celu optymalizację treści pod wyszukiwarki internetowe.
Dlaczego content marketing jest powiązany z SEO? Wysoka jakość tworzonych tekstów stanowi istotny czynnik dla Google’a i wpływa na widoczność strony w wyszukiwarce. Jak za pomocą SEO i content marketingu wprowadzić w życie skuteczną strategię marketingową?
Jednym z ważniejszych etapów tworzenia contentu i pozycjonowania jest dobór oraz analiza słów kluczowych. Można do tego użyć wcześniej wspomnianych narzędzi. Frazy należy naturalnie umieścić w treści artykułu, nagłówkach, tytule oraz we wszystkich metadanych (tytule, adresie URL, meta opisie).
Content marketing oferuje możliwość zamieszczania linków o naturalnym profilu, które stanowią bardzo ważną część SEO. Linki dzielą się na dwa rodzaje: wewnętrzne oraz zewnętrzne. Te pierwsze odsyłają użytkownika do innej strony w obrębie tej samej witryny. Z kolei linki zewnętrzne umieszczane są poza naszą witryną, ale do niej prowadzą. Dzięki temu ruch na stronie pochodzi z wielu różnych źródeł, a to czyni witrynę bardziej wartościową.
Korzyści płynące z content marketingu
Użytkownicy internetu zwykle poszukują rzetelnych i wiarygodnych treści. Publikując wartościowe materiały, umożliwiasz odbiorcom znalezienie cennych informacji. Przyczynia się to do zwiększenia ruchu na stronie WWW, ale nie tylko. W ten sposób budujesz również ekspercki wizerunek marki oraz wzbudzasz pozytywne skojarzenia w świadomości czytelników. Na jakie jeszcze korzyści możesz liczyć dzięki działaniom content marketingowym?
- Wzrost sprzedaży i liczby lojalnych klientów – blog firmy, artykuły sponsorowane czy posty w social mediach, tworzone przez branżowych specjalistów, przyzwyczają Twoich odbiorców do profesjonalnych materiałów. W ten sposób sprawisz, że użytkownicy systematycznie będą wracać do Ciebie w poszukiwaniu rzetelnych informacji. To przyczyni się również do podejmowania określonych wyborów podczas zakupów online.
- Oszczędność funduszy – marketing treści jest stosunkowo tani i stanowi alternatywę dla droższych działań marketingowych, a generuje zadowalające efekty. Jakościowy tekst może przynosić korzyści przez wiele lat.
- Pozyskiwanie większej liczby leadów – dobrze zaplanowana strategia content marketingowa sprawia, że treści trafiają do grupy docelowej marki, a oferta firmy odpowiada oczekiwaniom. Dzięki temu stronę internetową odwiedzają osoby zainteresowane danym tematem, co zwiększa szansę zakupu produktu lub usługi.
Jak widzisz, content marketing jest przydatny dla firm działających praktycznie w każdej branży. Skorzystaj z niego już teraz. Możesz to zrobić samodzielnie lub możesz nawiązać współpracę ze specjalistami znającymi temat od podszewki. Powodzenia!
Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!
Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.
- Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
- Darmowe podjazdy kurierskie
- Ekspresowa dostawa
- Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
- Opłata paliwowa wliczona w cenę
- Dedykowana opieka posprzedażowa