Prowadzenie sklepu internetowego – co należy wiedzieć i ile to kosztuje?

Dla biznesu E-commerce
Prowadzenie sklepu internetowego – co należy wiedzieć i ile to kosztuje? Prowadzenie sklepu internetowego – co należy wiedzieć i ile to kosztuje?

20 Września 2023

Osługaj tekst Odsłuchaj tekst
Wycisz odsłuch

Prowadzenie sklepu internetowego wymaga odpowiedniego przygotowania. Osoby, które wchodzą do świata e-commerce, powinny pamiętać, że przy takiej formie sprzedaży trzeba spełniać pewne wymogi prawne. Kluczowe rzeczy obejmują także budowę strony sklepu, promocję czy marketing. Jak prowadzić sklep internetowy, aby przynosił zyski? Oto kilka kwestii, o których warto pamiętać przy sprzedaży w sieci.

​​​​​​​Na czym polega prowadzenie sklepu internetowego?

Prowadzenie sklepu internetowego obejmuje wiele różnych czynności. Wbrew pozorom jest to dość wymagająca praca, która obliguje do stałego trzymania ręki na pulsie. Wszystko dlatego, że osoby odpowiedzialne za obsługę sklepu internetowego, muszą stale aktualizować jego witrynę. Pracownicy zajmujący się serwisem sprzedażowym powinni na bieżąco uzupełniać bazę produktów, zarządzać panelem klienta czy dodawać materiały takie jak zdjęcia, filmy i opisy.

Oprócz tego handel internetowy wymaga zadbania o sprawną wysyłkę produktów. Szybka oraz bezproblemowa dostawa to coś, co klienci bardzo cenią. Z tego względu warto podjąć współpracę ze sprawdzonym kurierem. InPost w swojej ofercie posiada Abonamenty dla firm i dla sprzedawców działających w branży e-commerce. Opcja abonamentu na paczki dedykowana jest zarówno dla dużych graczy rynkowych, jak i mniejszych sklepów. W ofercie widnieje nawet opcja dla firm, które wysyłają średnio 15-30 paczek miesięcznie.

Prowadzisz firmę? Wysyłasz wiele paczek miesięcznie? Zaoszczędź na wysyłce z InPost! Różnorodność oferty sprawia, że jest to rozwiązanie zarówno dla małych, jak i dużych firm.

Poznaj pełną ofertę Abonamentów i podpisz umowę online.

Więksi sprzedawcy, zamiast kupować abonament na kuriera i dostawę do automatów Paczkomat, mogą zainwestować w Fulfillment. Jest to outsourcingowa usługa, która polega na kompleksowej obsłudze zamówień w kontekście logistycznym. Fulfillment firmy InPost dba nie tylko o sprawne doręczenia paczek, ale również o magazynowanie towaru, kompletację zamówień czy w końcu realizację zwrotów.

Te ostatnie są dla internetowych klientów równie ważne, co szybka dostawa. Wszystko dlatego, że kupowanie w sieci wiąże się z ryzykiem wydania pieniędzy na nietrafione produkty. Dlatego wygodne oraz tanie albo nawet darmowe zwroty zachęcają klientów do skorzystania z oferty sklepu, ponieważ dają im komfort. Dzięki przystępnej procedurze zwrotu odbiorcy usług nie muszą przejmować się, że napotkają problemy z ewentualnym oddaniem produktów.

Warto pamiętać, że prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko realizacja zamówień. Aby było co i kogo obsługiwać, najpierw trzeba pozyskać klientów. Tutaj na scenę wkracza marketing. Biznes da się wypromować na wiele różnych sposobów. Tradycyjna reklama telewizyjna lub radiowa to tylko ułamek możliwości, jakie mają przedsiębiorcy.

Rozpoznawalność sklepu można zwiększyć również poprzez obecność w mediach społecznościowych czy ogólnie w internecie. Content marketing i działania SEO są nieocenione, ponieważ bardzo korzystnie wpływają na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce.

W celu powiększenia liczby potencjalnych klientów można postawić też na promocję offline. Ciekawym pomysłem na dotarcie do odbiorców jest oklejanie automatów Paczkomat. Szafy ze skrytkami na paczki są świetnym nośnikiem materiałów promocyjnych, ponieważ codziennie przyciągają wiele osób, które przychodzą odebrać z nich swoje zamówienia. Reklamę na maszynach albo na ich wyświetlaczach da się umieścić po podjęciu współpracy biznesowej z firmą InPost.

Jak zrobić sklep internetowy? – wybór odpowiedniej platformy

Prowadzenie sklepu internetowego należy zacząć od wyboru platformy, na której będziesz prowadzić sprzedaż. E-biznes można zbudować na kilka sposobów. Jednym z popularnych rozwiązań jest SaaS (Software as a Service), czyli usługa oferująca gotowe oprogramowanie, które wykupuje się w modelu abonamentowym.

Wybierając SaaS, nie trzeba martwić się o serwer, hosting czy pomoc techniczną, ponieważ wszystko to uwzględnia cena usługi. Jednak takie oprogramowanie ma też pewne wady. Minusem jest na przykład to, że SaaS ogranicza możliwości personalizacji witryny.

Większą swobodę w kreowaniu sklepu internetowego zapewniają systemy typu open source. Są to otwarte platformy, z których można skorzystać bezpłatnie. Jednak to rozwiązanie nie jest całkowicie bezkosztowe, ponieważ do zbudowania strony na PrestaShop, WooCommerce, Shopify czy innej platformie zazwyczaj trzeba zatrudnić programistę.

Specjalista wydaje się potrzebny także wtedy, gdy postawisz na dedykowany system e-commerce. W tym przypadku informatyk musi stworzyć całą stronę od podstaw, a więc przy okazji jest w stanie bardzo mocno ją spersonalizować. Taki indywidualny projekt może wyglądać świetnie, ale nie zawsze będzie dobrym rozwiązaniem. Wymaga angażowania programisty za każdym razem, gdy chcesz zmienić coś na stronie.

Architektura strony sklepu internetowego – dlaczego jest tak istotna?

Architektura strony to sposób, w jaki jest ona zorganizowana. Odpowiednie rozmieszczenie informacji, przejrzysta struktura witryny czy intuicyjne przejścia pomiędzy różnymi podstronami są w sklepie internetowym niezwykle ważne. Wszystko dlatego, że wpływają one na doświadczenia użytkownika, czyli potencjalnego klienta.

Jeśli strona sklepu internetowego jest dobrze zaprojektowana, to konsument może łatwo się po niej poruszać i realizować zamierzone cele – np. wyszukiwać pożądane produkty, dodawać towar do wirtualnego koszyka, sprawdzać statusu zamówienia itp.

Każde działanie, które użytkownik chce podjąć w obrębie witryny, powinno być dla niego łatwe oraz bezproblemowe. W innym przypadku może on szybko zrezygnować z dokonania zakupu i przenieść się na konkurencyjną stronę. Przy internetowych zakupach nie jest to niczym trudnym, ponieważ w sieci funkcjonuje wiele sklepów z podobnym asortymentem.

Rezygnacja z podejmowania kolejnych kroków i brak finalizacji zamówienia to wręcz powszechna praktyka. Wiąże się ona ze zjawiskiem, które spędza sen z powiek właścicieli sklepów. Mowa o porzucaniu wirtualnych koszyków. To sytuacja, w której klient dodaje produkt do koszyka, ale później nie kończy transakcji i wychodzi ze strony. Na takie zachowanie może wpływać wiele czynników, a architektura platformy zakupowej jest jednym z nich.

Aby zminimalizować ilość porzuconych koszyków, warto poświęcić trochę czasu, uwagi, a także środków na odpowiednie zaprojektowanie strony. Jak założyć sklep internetowy, który będzie zachęcał do interakcji? W realizacji tego zadania pomoże Ci UX designer, czyli specjalista od User Experience. Jest to dziedzina, która bada potrzeby użytkowników i na tej podstawie kreuje strukturę strony, rozkład treści czy samo menu witryny. UX designer dobiera również szatę graficzną, zdjęcia i typografię. Wszystkie te elementy mają realny wpływ na doświadczenia użytkowników.

Sklep internetowy – z czego powinien się składać?

Aby prowadzenie sklepu internetowego było proste i sprawne, platforma musi zawierać kilka podstawowych elementów. Oprócz strony głównej duże znaczenie mają karty produktowe, czyli podstrony, w których prezentowane są konkretne artykuły. To właśnie tam powinien znaleźć się szczegółowy opis towaru, jego właściwości, parametry czy w końcu zdjęcia.

Dobrej jakości fotografie są niezwykle ważne, ponieważ w sieci klient kupuje wzrokiem – nie może przecież dotknąć ani wypróbować zamawianego przedmiotu. W karcie produktu muszą pojawić się również informacje o dostępności artykułów, ich cenie i opcjach dostawy, a także związanych z nią kosztach.

Kolejny element sprawnej strony sklepu to wyszukiwarka. Tak zwana lupka jest dla klientów wygodnym narzędziem, ponieważ ułatwia im znajdywanie pożądanych produktów. Jeśli wyszukiwarka dodatkowo podpowiada nazwy towarów podczas pisania lub wyświetla ich zdjęcia, to użytkownik może bardziej zaangażować się w proces zakupowy.

Aby osoby odwiedzające Twój e-sklep, były bardziej skłonne do skorzystania z oferty, warto umieścić na stronie sekcję z opiniami oraz ocenami klientów, którzy już kupili dany produkt. Możesz w ten sposób wykorzystać specyfikę marketingu rekomendacji i dostarczyć odbiorcom odpowiedzi na pytania nurtujące ich przy Zerowym Momencie Prawdy. To zjawisko, które polega na internetowej analizie informacji na temat produktu i sprawdzaniu, czy jest on wart zakupu.

Prowadzenie sklepu internetowego od strony prawnej – co trzeba wiedzieć?

Polskie prawo nie określa formy prawnej, w której ma być prowadzona sprzedaż internetowa. Sklep można obsługiwać zarówno w ramach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jak i jednoosobowej działalności gospodarczej. Z tej drugiej opcji z reguły korzystają osoby, które mają naprawdę niewielkie interesy. Tacy ludzie często decydują się również na prowadzenie sklepu internetowego w domu – taka forma sprzedaży jest jak najbardziej zgodna z przepisami.

Forma prawna działalności wydaje się dowolna, ale istnieją szczegółowe wytyczne na temat wielu innych aspektów prowadzenia sprzedaży w internecie. Wśród podstawowych wymogów dla właścicieli e-biznesu należy wskazać obowiązek posiadania regulaminu sklepu. Do najważniejszych informacji, które powinny znaleźć się w takim dokumencie, należą:

  • pełna nazwa firmy, a także jej numer NIP;
  • adres siedziby;
  • dane kontaktowe uwzględniające adres e-mail i numer telefonu;
  • adres, na który należy składać ewentualne reklamacje;
  • spis dostępnych form płatności oraz dostawy;
  • polityka zwrotu oraz reklamacji towarów i wyjaśnienie procedur towarzyszących tym operacjom;
  • informacje o prawie do odstąpienia od umowy przez klienta i sposobie, w jaki może to zrobić;
  • treść gwarancji i usług posprzedażowych;
  • informacje o wszystkich kosztach – także tych dodatkowych;
  • polityka ochrony danych i informacje na temat ich przetwarzania.

Zanim jednak powstanie sklep internetowy i przypisany do niego regulamin, trzeba zorientować się, czy sam pomysł na biznes jest legalny. Warto wiedzieć, że niektórymi produktami nie można handlować w sieci. Leki na receptę, wyroby tytoniowe czy broń to tylko kilka przykładów artykułów, które nie są dopuszczone do sprzedaży w internecie. Przed założeniem sklepu najlepiej więc sprawdzić, czy handel określoną grupą produktów będzie legalny. Da się to zrobić w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Przed wejściem do świata e-commerce należy dowiedzieć się także, czy dany biznes wymaga zarejestrowania w BDO – bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Obowiązek wpisu do BDO nie obejmuje wszystkich przedsiębiorców i zależny jest od rodzaju sprzedawanego asortymentu.

Do rejestru nie muszą zgłaszać się podmioty, które handlują artykułami niematerialnymi np. audiobookami czy oprogramowaniem do komputerów. Baza danych o odpadach nie obejmuje też sprzedawców oferujących towary wysyłane bezpośrednio od producenta. Ta sama zasada dotyczy przedsiębiorców, w których imieniu towary wysyła firma kurierska.

O wpis do BDO powinny postarać się głównie sklepy traktowane jako podmioty wprowadzające opakowania lub produkty w opakowaniach do obrotu. Taka definicja odnosi się do sprzedawców, którzy samodzielnie pakują swoje towary.

Sprzedaż internetowa na terenie Unii Europejskiej

Jeśli planujesz rozszerzyć swoją działalność i rozpocząć sprzedaż internetową poza Polskę, musisz sprawdzić, jak wygląda prawo handlowe w docelowym kraju. W przypadku ekspansji na państwa Unii Europejskiej polski przedsiębiorca może swobodnie prowadzić interesy.

Unia celna na terytorium UE gwarantuje brak cła lub opłat jemu podobnych. Dodatkowo zakazuje wprowadzania ograniczeń ilościowych w przywozie i wywozie towarów między państwami członkowskimi. Należy jednak pamiętać, że oferowane produkty muszą być legalnie dopuszczone do obrotu w krajach UE.

Jak reklamować swój sklep internetowy – jaki kanał wybrać?

Wybór kanału do promocji sklepu powinien być uzależniony od tego, kto jest odbiorcą Twoich usług. Obecnie istnieje wiele różnych metod reklamy, bo w marketingu sprawdzają się zarówno media tradycyjne (np. telewizja czy radio), jak i nowoczesne (głównie internetowe). W przypadku tych drugich na szczególną uwagę zasługują portale społecznościowe, które stanowią doskonałą platformę do zaistnienia w sieci. Jak wypromować sklep w social mediach?

Media społecznościowe a prowadzenie sklepu internetowego – jak zacząć się promować?

Media społecznościowe to nie tylko integracyjne platformy i kopalnie memów, ale również świetne kanały promocyjne. Instagram czy Facebook zrzeszają ogromne ilości użytkowników, wśród których mogą znajdować się potencjalni klienci. Dlatego warto skorzystać z przestrzeni oraz możliwości, jakie dają social media i dotrzeć do nowych odbiorców właśnie poprzez portale. Jak to zrobić?

Najlepiej zacząć od założenia firmowego konta na wybranej platformie. Pamiętaj, że nie musisz od razu wchodzić do każdego istniejącego medium. Zorientuj się, z jakich portali najchętniej korzystają przedstawiciele Twojej grupy docelowej – w sieci można znaleźć raporty na ten temat. Dzięki temu zaoszczędzisz zarówno czas, jak i pieniądze poświęcone na promocję w social mediach.

Kiedy profil sklepu już powstanie, trzeba jeszcze zachęcić użytkowników do zaobserwowania tego konta. Powinno się więc zacząć publikować ciekawe oraz angażujące treści, które mogą przyciągnąć ich uwagę. W tym celu dobrze jest wykorzystać różne formy komunikatów.

Social media umożliwiają przede wszystkim publikację treści tekstowych, wideo i grafik. Jednak nie są to jedyne formy kontaktu, które da się wykorzystać w promocji. Możesz też poprowadzić transmisję na żywo, stworzyć interaktywną ankietę, dodać relację czy założyć grupę albo wydarzenie.

Wszystkie te formy komunikowania powinny posłużyć Ci do budowania relacji z odbiorcami. Ten cel jest ważny, ponieważ to właśnie czynnik ludzki oraz skorelowane z nim emocje w głównej mierze wpływają na decyzje zakupowe konsumentów.

Czasami jednak samo prowadzenie profilu może nie wystarczyć do wybicia się w sieci. Aby zwiększyć swoje zasięgi, postaw na płatną promocję postów i publikacji. Sponsorowane treści wyświetlają się większej ilości użytkowników, dzięki czemu można dotrzeć do osób, które same nie trafiły jeszcze na konto Twojego sklepu.

Co więcej, takie kampanie w social mediach można odpowiednio targetować – kierować do grupy odbiorców, która pasuje do persony potencjalnego klienta. Systemy portali społecznościowych samodzielnie prowadzą selekcję użytkowników pod kątem wieku, płci, miejsca zamieszkania czy zainteresowań. Następnie wyświetlają reklamę najbardziej pasującym profilom. Umożliwia to łatwe i szybkie pozyskanie nowych obserwatorów.

Jeśli masz wystarczającp dużo środków, oprócz kampanii reklamowych możesz wdrożyć działania influencer marketingowe. Bywa, że podjęcie współpracy ze znanym twórcą internetowym podniesie rozpoznawalność Twojego produktu, sklepu i marki jako takiej. Pamiętaj jednak, że ambasadorów trzeba dobierać z rozwagą. Przede wszystkim zwróć uwagę na to, czy dana osoba gromadzi obserwatorów, którzy wpisujących się w profil Twojej grupy docelowej.

Poza tym miej z tyłu głowy fakt, że wizerunek influencera przekłada się na firmę, którą reklamuje. Dlatego przed podjęciem współpracy sprawdź historię działalności wybranego twórcy. Jeśli ma on na koncie jakieś kontrowersyjne wypowiedzi lub niefortunne wpadki, zastanów się, czy promocja z jego udziałem nie zaszkodzi Twojej marce.

 

Jakie są koszta prowadzenia sklepu internetowego?

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z wieloma różnymi kosztami. Przy zakładaniu e-biznesu trzeba zainwestować przede wszystkim w sam sklep, czyli oprogramowanie lub platformę, na której będzie prowadzona sprzedaż. Oprócz tego wejście w świat e-commerce wymaga wykupienia domeny strony internetowej.

Kolejne koszty pojawiają się przy podejmowaniu współpracy z dostawcami systemów płatności natychmiastowej. Takie firmy pobierają prowizję, którą należy uwzględnić w budżecie, jeśli chcesz zapewnić klientom komfortową finalizację zamówień.

Jeśli nie prowadzisz sklepu internetowego z własnego domu i nie masz garażu, w którym możesz składować towar, to trzeba będzie wynająć przestrzeń do magazynowania. Koszty wygeneruje też pakowanie oraz wysyłka paczek. Wydatki te da się scalić w jedną opłatę – składkę na rzecz fulfillmentu. W przypadku dobrze prosperującego sklepu, który miesięcznie otrzymuje wiele zleceń, kupno takiej usługi może być bardziej opłacalne niż samodzielna obsługa zamówień.

Środki trzeba będzie przeznaczyć także na pomoc księgowej oraz marketing. Koszty promocji będą uzależnione o tego, jakie działania wybierzesz. Decydując się na kampanię Facebook Ads czy sponsorowane posty na Instagramie, nie wydasz majątku. Zdecydowanie większym wydatkiem okaże się współpraca influencerska.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.

Czytaj również

Kompleksowa obsługa klienta. Jak określić potrzeby potencjalnego klienta w e-commerce?

Konkurencja w e-commerce jest ogromna, a zdobycie klienta nie oznacza jeszcze sukcesu. To, czy zdecyduje się na zakup i wróci po więcej, zal...

Kiedy jest dobry czas, żeby przenieść swój magazyn do InPost Fulfillment?

Zarządzanie magazynem to podstawowy element działań w zakresie e-commerce. Wielu sprzedawców internetowych po pewnym czasie zdaje sobie spra...

InPost mobile
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!