Black Friday w e-commerce – co musisz wiedzieć?

InPost Black Driday

Każdego roku w tzw. czarny piątek (z ang. Black Friday) obserwujemy istny szał wyprzedażowy. Wówczas olbrzymie grono Internautów poluje na atrakcyjne rabaty, aby kupić online wymarzone produkty w jak najniższych cenach. To również doskonała okazja dla właścicieli platform sprzedażowych – w Black Friday można zdobyć nowych klientów i zatrzymać ich przy sobie. Sprawdź, czym dokładnie jest czarny piątek i jak się do niego przygotować.

Black Friday – dzień zakupowych okazji

Wraz z rozwojem sektora e-commerce i wzrostem popularności zakupów przez Internet, konsumenci mają coraz większe wymagania. Szukają unikalnych okazji i porównują różne oferty sprzedażowe, a sklepy prześcigają się w oferowaniu rozmaitych kodów rabatowych i w organizowaniu akcji promocyjnych. Jednym z ważniejszych dni nie tylko dla łowców okazji, ale również dla sprzedawców jest właśnie Black Friday, który przywędrował do nas ze Stanów Zjednoczonych. Amerykanie tuż po Święcie Dziękczynienia wpadają w wir zakupowej gorączki i chętnie wydają setki, a nawet tysiące dolarów. Nie ma się co dziwić – w czarny piątek ceny zostają obniżone nawet o 90%. Jak widać, rozmach jest ogromny. W Polsce Black Friday dopiero raczkuje, choć z roku na rok obserwujemy wzrost atrakcyjnych rabatów. Klienci oczekują większych obniżek niż 15% lub 25%, które zdarzają się w innych miesiącach, dlatego nie wzbudzają aż tak dużego zainteresowania. Wielka obniżka na cały asortyment to zdecydowanie coś godnego uwagi. Klienci odczują satysfakcję z dokonanych zakupów – nie tylko zaoszczędzą, ale poznają nowe towary i skompletują świąteczne prezenty dla najbliższych. Warto wspomnieć, że Black Friday odbywa się zawsze w ostatni piątek przedostatniego miesiąca – nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale na całym świecie. W tym roku będzie to 29 listopada.

Black Friday – jak się do niego przygotować?

Co zrobić, aby w czarny piątek przyciągnąć jak najwięcej potencjalnych kupujących i zachęcić ich do zakupów w swoim e-sklepie? Jak następnie zatrzymać ich przy sobie? Przede wszystkim najlepiej od razu zaplanuj swoje działania – pamiętaj, że konkurencja nie śpi i również stara się przygotować znakomite promocje! Z tego powodu postaraj się opracować najlepszą możliwą ofertę dla swoich klientów, przyglądając się konkurentom. W jaki sposób? Możesz na przykład sprawdzić w Internecie zeszłoroczne obniżki oraz informacje umieszczane na portalach społecznościowych konkurencyjnych platform sprzedażowych. Na podstawie zebranej wiedzy z łatwością stworzysz kody rabatowe z większą zniżką i przygotujesz dodatkowe benefity.

Black Friday InPost

W takich dniach, jak Black Friday niezwykle ważne będzie prawidłowe działanie platformy sprzedażowej – odpowiednio przygotowana zapewni Ci wysoki wskaźnik konwersji. Powinna być ona intuicyjna, czytelna oraz prosta – wówczas o wiele łatwiej i szybciej robi się zakupy. E-sklep musi być przede wszystkim funkcjonalny, dlatego zrezygnuj z „rozpraszaczy” i zadbaj o łatwą nawigację. Następnie upewnij się, że Twój serwer wytrzyma nagły wzrost odwiedzin strony.

Black Friday – akcje marketingowe

Aby odnieść sukces sprzedażowy w czarny piątek, należy zainteresować się konkretnymi akcjami marketingowymi. W tym dniu doskonale sprawdzą się tradycyjne działania promocyjne, do których zaliczamy: kody rabatowe, kupony, darmowe gadżety, przeceny o połowę lub więcej. Jednak, żeby odbiorcy mogli skorzystać z przygotowanych obniżek, warto wykorzystać rozmaite kanały marketingu internetowego do wzbudzenia zainteresowania. Oto kilka przykładowych, skutecznych akcji:

  1. E-mail marketing

Black Friday to idealna okazja do opracowania małej kampanii mailowej. Może ona zawierać specjalne kupony rabatowe dla subskrybentów i informować o promocjach obowiązujących w czarny piątek, a także zapraszać do odwiedzenia firmowego bloga.

  1. Aktywizacja użytkowników w social mediach

Obecnie konsumenci ochoczo korzystają z mediów społecznościowych. W ciągu czarnego piątku hashtag #blackfriday bije rekordy popularności. Daje to olbrzymie możliwości do interakcji z fanami marki oraz zainteresowania nowych użytkowników przygotowanymi promocjami.

  1. Zapewnienie dodatkowych korzyści

Zapewnienie super promocji jest oczywiście podstawą, ale jak być dwa kroki przed konkurencją? Warto wprowadzić na przykład opcję darmowej dostawy lub możliwość bezpłatnego zwrotu produktów do kilku miesięcy po dokonanej transakcji.

Black Friday – intensywny czas w usługach kurierskich

Czarny piątek należy do najgorętszych okresów w logistyce. Trzeba pamiętać, że do płynnego funkcjonowania platformy sprzedażowej, potrzebne będzie odpowiednie wsparcie firmy kurierskiej. Choć trudno jednoznacznie oszacować, jakie wyniki w Black Friday osiągnie sklep, lepiej przygotować się na każdą okoliczność, dbając o właściwe wsparcie logistyczne. Istotnym aspektem we współpracy z przewoźnikiem jest bieżąca komunikacja. Najlepiej codziennie przekazywać informacje na temat aktualnego stanu zamówień oraz ustalonych prognoz, co pomoże usprawnić proces wysyłania i odbioru przesyłek.