Cena baterii do samochodów elektrycznych – od czego zależy?
Ekologia

Cena baterii do samochodów elektrycznych – od czego zależy?

3 Stycznia 2022

Cena baterii do samochodów elektrycznych wywołuje kontrowersje od początku istnienia elektromobilności. Wysokie koszty wymiany sprawiają, że pojazdy na prąd mają tyle samo zwolenników, co przeciwników. W rzeczywistości jednak cena baterii do auta zależy od wielu czynników – nie wszystkie opcje są bardzo drogie. Co więcej, można je wymieniać za darmo. Jak? Wszystkiego dowiesz się z tego tekstu!

Bateria do samochodu elektrycznego – co to jest?

„Bateria do samochodu elektrycznego” jest potocznym, zbiorczym pojęciem określającym podstawowy podzespół pojazdów na prąd. Aby zrozumieć, od czego zależy cena baterii do samochodów elektrycznych, w pierwszej kolejności konieczne jest wyjaśnienie, czym one są, a także jakie są ich rodzaje.

Czym jest bateria do samochodu elektrycznego?

W rzeczywistości montowane w autach elektrycznych ogniwa nie są bateriami, lecz akumulatorami. Zarówno jeden, jak i drugi typ ogniw wytwarza energię elektryczną. Różnica między nimi polega na tym, że baterie są ogniwami jednorazowego użytku, podczas gdy akumulatory można ładować wielokrotnie. Ze względu na popularność określenia „bateria do samochodu elektrycznego” będziemy go jednak używać w dalszej części tego tekstu – wymiennie z terminami „akumulator” i „ogniwo”.

Stosowane w pojazdach elektrycznych ogniwa to zatem akumulatory, a nie baterie. Po wyczerpaniu się zgromadzonej w nich energii uzupełnia się ją bowiem ponownie. Z biegiem czasu (najczęściej po kilku-kilkunastu latach) akumulator traci swoją pierwotną pojemność. Na jednym ładowaniu można przejechać coraz krótsze dystanse, co powoduje, że akumulatory trzeba wymienić lub zregenerować, wymieniając poszczególne ogniwa.

Typy baterii do samochodu elektrycznego

Akumulatory do aut elektrycznych dzielą się na dwa typy: litowo-jonowe i niklowo-wodorkowe. Oba rodzaje ogniw są podatne na tzw. efekt pamięci, czyli stopniowy spadek pierwotnej pojemności. Ów efekt zależy od tego, czy i jak często bateria jest ładowana. Z tego powodu oba typy ogniw znalazły odmienne zastosowanie w motoryzacji.

Baterie litowo-jonowe do samochodów elektrycznych mają wolno postępujący efekt pamięci i nie wymagają regularnego ładowania. W ich wypadku ważne jest jedynie utrzymanie poziomu energii na pułapie 20-80%. Dlatego właśnie są montowane w pojazdach w pełni elektrycznych i hybrydowych typu plug-in.

Ogniwa niklowo-wodorkowe mają tendencję do szybszej degradacji. Aby temu zapobiec, należy je regularnie ładować. Najłatwiej im to zapewnić, odzyskując energię termiczną powstającą podczas hamowania i zamieniając ją na energię elektryczną w procesie rekuperacji. Z tego względu akumulatory tego typu są przydatnym napędem pomocniczym, znajdującym zastosowanie w tradycyjnych samochodach hybrydowych (HEV). Zaletą baterii niklowo-wodorkowych są mniejsze koszty produkcji i wymiany. Eksploatacja również pozostaje tańsza ze względu na ich dłuższą żywotność.

Rodzaje baterii do samochodu elektrycznego – od czego zależy ich cena?

To, ile kosztuje akumulator do samochodu elektrycznego, zależy więc m.in. od tego, jaki typ baterii jest używany w danym aucie. Wpływ na cenę ma również jej stan. Nowe baterie, co zrozumiałe, są droższe od używanych. Zapewnienie odpowiedniej ilości energii, czyli wysoka wydajność ogniw, związana jest z pojemnością. Baterie do auta, tak samo jak ogniwa zasilające laptopy, są w stanie działać dłużej i pod większym obciążeniem, jeśli są odpowiednio duże.

Im pojemniejsza jest bateria, tym wyższy jest jej koszt, co można zaobserwować na przykładach akumulatorów o różnej pojemności stosowanych w tym samym modelu auta. Cena akumulatorów do samochodów elektrycznych będzie więc inna w zależności od ciężaru pojazdu, założonego przez producenta samochodu maksymalnego zasięgu i mocy jego silnika.​​​​​​​

 

 

Cena baterii do samochodów elektrycznych – na jakie koszty trzeba się przygotować?

W zależności od modelu i wymienionych wcześniej czynników jej koszt może wynieść od 20 tys. zł do nawet ponad 150 tys. zł. W dolnym pułapie mieszczą się akumulatory regenerowane, w najwyższym – najdroższe nowe baterie do aut klasy premium. Przykładem może być cena akumulatora do popularnego samochodu elektrycznego Nissan Leaf. Zregenerowane ogniwo do tego modelu auta kosztuje około 26 tys. zł za baterię o pojemności 36 kWh. Nieco większy akumulator (40 kWh) to koszt o tysiąc złotych wyższy. Co ważne, w przypadku montażu pogwarancyjnego należy doliczyć jeszcze kwotę robocizny. Wynosi ona zwykle 2-3 tys. złotych. Sposobem, który pozwala obejść ten problem, jest wynajem baterii. Oferta taka polega na uiszczaniu comiesięcznej opłaty abonamentowej w kwocie kilkuset złotych.

Ile kosztuje nowa bateria do samochodu elektrycznego?

Cena baterii do samochodów elektrycznych, które są fabrycznie nowe, jest znacznie wyższa od ogniw regenerowanych. W tym miejscu można ponownie przywołać przykład samochodu Nissan Leaf. Koszt wymiany baterii w tym aucie to około 60-70 tys. zł. Jeszcze więcej przyjdzie zapłacić za wymianę ogniwa w luksusowych autach Tesli. Dla przykładu akumulator do Modelu S kosztuje 80 tys. zł. Podobną kwotę trzeba uiścić również za nową baterię do Renault Zoe. Dla porównania akumulator do samochodu elektrycznego BMW i3 to wydatek rzędu 90 tys. zł. Cena za ogniwo do prestiżowego Jaguara I-Pace jest jeszcze wyższa: wynosi bowiem aż 160 tys. zł.

Tańsze są niklowo-wodorkowe baterie do hybryd. Najniższy koszt w serwisie pogwarancyjnym ponoszą m.in. użytkownicy modelu Toyota Prius. Nowy akumulator to w tym wypadku wydatek na poziomie 1,5 tys. złotych. Za nowe ogniwo do Hondy CR-V przyjdzie zapłacić około 3-4 tys. złotych. Modele aut z wyższej półki, np. BMW serii 5, sportowe BMW M czy SUV-y BMW X mają baterie, za których wymianę należy wysupłać z portfela ok. 10-15 tys. zł.

Cena baterii do samochodu elektrycznego – jak często je wymieniać?

Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, jak długo według producenta powinna prawidłowo działać bateria. Samochód elektryczny wymaga naprawy zazwyczaj wtedy, gdy wydajność ogniw spada do 60% początkowej pojemności. Pojazdy elektryczne, które zostały zakupione w salonie, objęte są warunkami gwarancji, dzięki którym właściciele mogą wymienić baterię po określonym przez producenta czasie lub przebiegu.

Gwarancja na akumulator do samochodu elektrycznego to na ogół 8 lat. Wymiana baterii może nastąpić także po przejechaniu pierwszych 160 tys. km. Zwykle darmowy montaż nowego ogniwa zależy od tego, który z warunków gwarancji został zrealizowany jako pierwszy. Aby zapobiec wcześniejszej degradacji baterii, należy ją właściwie eksploatować. Dobrym sposobem jest unikanie szybkich ładowarek. Jeśli bateria wyposażona jest w system aktywnego chłodzenia cieczą, należy pamiętać o regularnym uzupełnianiu płynu chłodzącego.

Cena baterii do samochodów elektrycznych jest piętą achillesową tej gałęzi technologii. Szczególnie ogniwa litowo-jonowe wymagają wydatków, na które wielu kierowców nie może sobie pozwolić. Pozostaje mieć nadzieję, że koszty te w najbliższych latach obniżą się, dzięki czemu możliwa będzie popularyzacja elektromobilności.