Co to jest reklama? Charakterystyka i cele
Dla biznesu

Co to jest reklama? Charakterystyka i cele

13 Grudnia 2023

Reklama to narzędzie, bez którego większość firm nie byłaby w stanie funkcjonować. Pozwala ona na nieustanne docieranie do nowych klientów i informowanie odbiorców czy partnerów biznesowych o swoich usługach. Czym jest reklama i co jeszcze warto o niej wiedzieć?

Definicje reklamy

Robert Nowacki w swoim podręczniku na temat reklamy przedstawił najpopularniejszą definicję tego zjawiska, która pochodzi z 1948 roku. Za jej autorstwo odpowiada Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu. Zgodnie z tym jest to „wszelka płatna forma nieosobowego przedstawiania i popierania towarów, usług lub idei przez określonego nadawcę”.

Ta definicja reklamy wraz z upływem lat i rozwojem marketingu stała się jedną z wielu innych, ponieważ zakres pojęcia również uległ aktualizacjom. Słownik Języka Polskiego wyodrębnia dwa znaczenia tego słowa:

  • „Działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”.
  • „Plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi”.

Jak widać, pojęcie odnosi się nie tylko do samych działań, ale też ich efektów np. w postaci billboardów i nagrań wideo. Warto zwrócić uwagę na kwestię nieosobowości, o której wspomina definicja Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu. We współczesnym świecie ważną rolę odgrywa influencer marketing, który polega na tym, że to konkretne, popularne osoby przedstawiają produkty lub usługi swoim odbiorcom. W tym przypadku kontakt i relacja są bardzo istotne.

Dość uniwersalną definicją wydaje się ta proponowana przez Encyklopedię PWN, czyli reklama to „rodzaj komunikowania perswazyjnego obejmujący techniki i działania podejmowane w celu zwrócenia uwagi na produkt, usługę lub ideę”. Nie określa jednak, jakimi sposobami ma być promowany towar, ani czy mają brać w tym udział ludzie, czy jedynie jej przedmioty takie jak plakaty, nagrania lub ulotki.

Oferujemy atrakcyjne rozwiązania reklamowe dla Twojej firmy. Sprawdź pełną ofertę reklamową i wybierz najlepszy sposób.

Reklamuj się tam, gdzie Twoi klienci odbierają paczki!

Czym dokładnie jest reklama?

Pojęcie reklamy warto uzupełnić o jej trzy podstawowe funkcje, do których należą:

  • informacyjna,
  • perswazyjna,
  • przypominająca.

Pierwsza z nich odnosi się do działań, które mają na celu zapoznanie odbiorców z produktem, marką czy usługą. Są jedynie informacyjne, nienacechowane zaletami ani wadami zjawiska. Odpowiadają na podstawowe pytania dotyczące reklamowanej rzeczy. Pomagają w wyrobieniu rozpoznawalności marki na rynku.

Funkcja perswazyjna ma za zadanie nakłaniać odbiorców do skorzystania z oferty czy do zakupu konkretnego produktu. W tym celu przedstawia się towary i usługi w taki sposób, aby okazywały się lepsze niż inne dostępne na rynku. Wskazuje się ich największe zalety i unikalność.

Działania przypominające służą budowaniu trwałych relacji z klientami. Pomagają one w kreowaniu wizerunku marki i wskazują, że warto wracać do jej oferty. Prezentują też korzyści płynące z kupowania danych produktów i wskazują na przewagę nad konkurencją. Zaliczają się do tego regularne czy długotrwałe kampanie.

Co to reklama? Niezależnie od przyjętej definicji czy funkcji, jakie ma spełniać, może ona występować w wielu różnych formach. Do najpopularniejszych z nich należą m.in.:

  • reklama telewizyjna,
  • reklama radiowa,
  • plakaty i billboardy,
  • ulotki,
  • wideo w mediach społecznościowych,
  • banery na stronach WWW,
  • e-maile,
  • naklejki na samochodach.

Podstawowa charakterystyka reklamy

Wiesz już, co to znaczy reklama, więc warto jeszcze omówić jej cechy charakterystyczne, które wyróżniają ją na tle innych przekazów medialnych i nie tylko. Przede wszystkim ma ona zawsze ściśle określony cel. Może być nastawiona np. na zwiększenie ogólnej sprzedaży, promocję wybranego produktu czy umocnienie pozycji marki w branży.

Wygląd i treść reklamy zależą zawsze od jej nadawcy. Jeśli sklep decyduje się na promocję jakiegoś przedmiotu, to właśnie jego przedstawiciele sprawują pieczę nad ostatecznym obrazem materiału, jaki ukaże się w mediach czy przestrzeni miejskiej. Często przedsiębiorcy korzystają z usług zewnętrznych marketingowców, ale mimo tego mają wpływ na przekaz i nikt nie narzuca im, jak mają działać.

Reklama jest działaniem dobrowolnym i zwykle liczy się z wydatkiem. Aby umieścić materiały promocyjne na stronach internetowych czy billboardach, należy opłacić usługę u właściciela domeny czy miejsca. Kampanie w social mediach również podlegają opłatom. Takie działania są jednak inwestycją, ponieważ ich cel to zwiększenie przychodów z produktów czy usług.

Dzięki sporej różnorodności form promocji można dopasować przekaz swojej marki do klienta docelowego. Narzędzia internetowe znoszą wszelkie ograniczenia terytorialne i pozwalają docierać do odbiorców nawet na całym świecie. Reklama niekiedy jest jedynie elementem całej strategii, jaką podejmują przedsiębiorstwa, aby dochodzić do klientów. Często łączy się z komunikacją marki i utrzymuje się ją w takim samym tonie, w jakim prowadzi się np. social media brandu.

Historia reklamy

Cele i zadania reklamy znane są ludziom od wieków. Pierwsze działania w tym zakresie pojawiły się w czasach starożytnych. Wtedy wykorzystywało się malunki ścienne czy przekazy ustne, aby szerzyć informację o swoich towarach. Następnie wraz z rozwojem nowych możliwości zmieniały się sposoby informowania o produktach i usługach.

Wiele zmieniło wynalezienie druku przez Johannesa Gutenberga. To dzięki temu przekazy marketingowe mogły trafiać do czasopism i docierać do szerszego grona odbiorców. Ludzie coraz lepiej rozumieli, jak działa reklama, więc powstały też pierwsze agencje oferujące pomoc w przygotowywaniu materiałów promocyjnych.

Następne kroki milowe dokonały się wraz z pojawieniem się radia i telewizji. To drugie medium przyczyniło się do rozwinięcia m.in. programów poświęconych tylko promowaniu produktów, co było bardzo popularne jeszcze parę lat temu. Na szeroką skalę rozwinął się również telemarketing, który działa do dziś. Sprzedawcy dzwonią do klientów i osobiście zachęcają ich do skorzystania z konkretnych ofert.

Rozwój internetu zrewolucjonizował cały świat, w tym także branżę marketingu. To dzięki niemu cały czas pojawiają się nowe formy reklamy, które są skuteczniejsze niż wszystkie dotychczasowe metody. Sieć pozwala też na tworzenie kampanii, które w krótkim czasie docierają nawet do milionów odbiorców.

​​​​​​​Jakie są cele reklamy?

Po co jest reklama? Jeden z jej głównych celów to zwiększanie sprzedaży produktów. Może odnosić się zarówno do towarów nowych, jak i obecnych w ofercie od dawna. Ma prowadzić do potęgowania zysków przedsiębiorstwa, aby to mogło się prężnie rozwijać.

Częstym celem reklamy jest również zwiększanie świadomości marki wśród odbiorców. Konsumenci podczas zakupów najchętniej sięgają po produkty firm, które znają. Gdy mają do czynienia z np. spotami danego przedsiębiorstwa na co dzień, staje się ono dla nich jednym z pierwszych wyborów podczas sprawunków.

Reklamy produktów czy usług bywają elementami strategii budowania wizerunku marki. Dzięki odpowiedniemu doborowi środków można kreować biznes, np. na innowacyjny, luksusowy, przystępny dla każdego czy skierowany do konkretnych odbiorców.

W przypadku firm produkujących zabawki dla dzieci kolorowe reklamy z bajkowymi postaciami mogą stać się jednym z elementów polityki działania. Powinny być spójne m.in. z organizowanymi przez markę eventami dla najmłodszych, przekazem w social mediach czy designem opakowań. Przedsiębiorstwa o jednolitym, charakterystycznym wizerunku są lepiej odbierane przez konsumentów.

Co wyróżnia dobrą reklamę?

Przedsiębiorcy dążą do odpowiedzi na pytanie, jak się robi reklamy, ale tak naprawdę nie ma uniwersalnego przepisu na skuteczną kampanię. Są pewne zasady, których warto się trzymać, aby przekaz miał szansę osiągnąć swoje założenia.

  • Kreatywność – osiągnięcie tego aspektu we współczesnym marketingu nie jest najłatwiejsze, ale zawodowcy regularnie udowadniają, że cały czas da się tworzyć treści, jakich wcześniej nie było. Takie najlepiej zwracają uwagę odbiorców.
  • Jasność przekazu – treść komunikatu musi być prosta do zrozumienia. Reklama nie może stanowić zawiłej łamigłówki, ponieważ znacznie zmniejszy grupę osób, które zechcą pojąć jej przekaz. Skomplikowane kampanie zwykle cieszą się negatywnym odbiorem.
  • CTA – call to action to wezwanie odbiorcy do działania. Materiały marketingowe powinny zawierać bezpośredni zwrot do adresata, który zachęci go do zakupu czy skorzystania z oferty, a także zwróci jego uwagę.
  • Dopasowanie do docelowego odbiorcy – treść, forma i miejsce zamieszczenia komunikatu musi pasować do osób, do których chce się trafić. Przed zaplanowaniem reklamy należy przeprowadzić najpierw analizę grupy docelowej marki.
  • Estetyka – każdy ma swój gust i inny design może mu się podobać. Ważne jest jednak to, aby materiały reklamowe były estetycznie zaprojektowane. Liczba elementów nie powinna zakłócać odbioru treści, a napisy muszą być łatwe do odczytania.

Reklama nowoczesna a tradycyjna

Reklama tradycyjna to działania marketingowe podejmowane przez firmy, które chcą promować swoje produkty i usługi w przestrzeni mediów tradycyjnych. Należą do nich: telewizja, prasa, radio czy billboardy. Takie zachowania cechują głównie przedsiębiorców, którzy kierują swoją ofertę do osób korzystających z tego typu form przekazu. Zwykle reklamodawcy wyceniają je wyżej niż sposoby nowoczesne.

Współczesne sposoby na przekonywanie konsumentów do produktów i usług realizuje się przede wszystkim w internecie. Zaliczają się do nich artykuły sponsorowane, banery na stronach internetowych, treści w social mediach czy newslettery. To idealny sposób na kreatywne dotarcie do konsumenta korzystającego z urządzeń mobilnych. Takie formy promocji są zwykle tańsze niż np. reklamy w telewizji, a czasami da się z nich korzystać nawet za darmo (treści w ramach RTM w mediach społecznościowych).

Różnicą pomiędzy tradycyjną a nowoczesną reklamą jest to, że w pierwszym przypadku nie ma opcji dokładnego zmierzenia, do ilu odbiorców ona dotarła. Materiały online dają szerokie możliwości tworzenia statystyk, a następnie na ich podstawie ulepszania swoich działań.

Co to jest reklama w InPost i jakie ma możliwości?

Nie masz już chyba wątpliwości, do czego służy reklama. Warto wiedzieć, że w InPost również zajmujemy się marketingiem innych firm i pomagamy im docierać do nowych odbiorców. Nasza oferta dzieli się na dwa obszary: online i outdoor.

W ramach działań w sieci oferujemy wyświetlanie banerów reklamowych na naszej oficjalnej stronie internetowej. Możesz też skorzystać z powiadomień PUSH w aplikacji InPost Mobile. Ponadto prowadzimy newsletter, w którym znajdzie się miejsce na Twój przekaz.

Jeśli chodzi o informacje o reklamie outdoorowej, to popularnością cieszy się oklejanie maszyn Paczkomat® materiałami promocyjnymi. Poza tym na ekranach urządzeń da się wyświetlać statyczne oraz ruchome treści, które użytkownicy zobaczą podczas odbierania czy nadawania przesyłek.

Ponadto proponujemy również sampling produktów. Możesz umieścić w skrytkach np. próbki swoich produktów. Nie ograniczamy się do żadnych branż. Jesteśmy reklamodawcą otwartym na wszystkie przedsiębiorstwa. Nie wahaj się i skontaktuj się z nami za pomocą poniższego formularza, aby poznać i ustalić szczegóły.

Reklama Twojej firmy z InPost? To zawsze dobry pomysł!

Poświęć 1 minutę i zostaw nam swój kontakt, a przedstawimy Ci ofertę skrojoną na miarę.

Możliwości jest naprawdę sporo:


  • oklejanie urządzeń Paczkomat
  • reklama na ekranach urządzeń Paczkomat
  • sampling produktów reklamowych
  • banery reklamowe na stronie InPost
  • reklama w newsletterze InPost
  • powiadomienia push w aplikacji InPost Mobile

Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i odpowie na wszystkie pytania.

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.

InPost mobile
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!