
Kampanie reklamowe to jeden ze sposobów na zwiększenie ruchu na stronie internetowej i pozyskanie nowych klientów. Okazuje się jednak, że wykonanie skutecznej i jednocześnie korzystnej cenowo reklamy bywa trudne. Na szczęście istnieje prosty i skuteczny model szacowania kosztów, który w tym pomoże. Mowa tutaj o CPC – co to jest i jak go wykorzystać w swojej firmie? Odpowiadamy.
CPC — co to jest?
Cost Per Click (CPC) oznacza koszt pojedynczego kliknięcia. Jest to jeden z najczęściej stosowanych modeli rozliczeniowych nastawionych na efektywność i usprawniających monitorowanie wyników kampanii. Reklamodawca płaci za reklamę dopiero wtedy, gdy użytkownik w nią kliknie – samo jej wyświetlenie nie generuje żadnych kosztów.
CPC możemy podzielić na cztery rodzaje:
- Maksymalna stawka CPC – jest to maksymalny koszt za pojedyncze kliknięcie reklamy. Oznacza to, że system nie przekroczy tej stawki w aukcji.
- Rzeczywisty CPC – to rzeczywista kwota, jaką zapłacimy za pojedyncze kliknięcie. Warto jednak mieć na uwadze, że każdorazowo może mieć inną wartość.
- Średni CPC – czyli średnia stawka, jaką płacimy za pojedyncze kliknięcie. Przykład? Jeśli za jedno zapłaciliśmy 0,10 zł, a za drugie 0,20 zł, to średni koszt CPC wynosi 0,15 zł.
- Ulepszone CPC – narzędzie dostosowujące CPC w taki sposób, aby zwiększyć wartość konwersji.
W jaki sposób obliczyć CPC, czyli Cost Per Click?
W jaki sposób obliczyć CPC kampanii reklamowej? Bez obaw, proces jest dziecinnie prosty. Średni koszt kliknięcia jest obliczany przez podzielenie całkowitego kosztu kliknięć przez łączną liczbę kliknięć. Pamiętaj, że średni CPC może się różnić od maksymalnego CPC, czyli najwyższej kwoty, jaką zgodziliśmy się zapłacić za pojedyncze kliknięcie.
Aby ułatwić sobie proces obliczenia CPC, możesz wykorzystać następujący wzór: koszt za kliknięcie = łączny koszt kliknięć / liczba kliknięć.
Zobrazujmy to za pomocą przykładu: jeśli Twoja reklama wygenerowała 1000 kliknięć, przy czym 300 z nich kosztowało 0,20 zł, a 700 0,30 zł to całkowity koszt kliknięć wyniósł 270 zł. Następnie całkowity koszt należy podzielić przez liczbę wszystkich kliknięć, czyli w tym przypadku: 270 / 1000. To daje nam CPC = 0,27 zł.
Jak wykorzystywać CPC w planowaniu budżetu?
Każdy, kto chociaż raz planował budżet reklamowy, wie, że nie jest to proste. Sukces kampanii zależy od wielu różnych czynników, a nawet najwyższa stawka za CPC nie determinuje satysfakcjonujących efektów. Aby dobrze zaplanować budżet na reklamy CPC, warto wiedzieć, co wpływa na wynik kampanii.
Przede wszystkim reklamy powinny odpowiadać zamiarom użytkownika. Innymi słowy, reklama powinna pasować do szukanych haseł i przekierowywać internautę na docelową stronę internetową. Słowa kluczowe bezpośrednio wpływają na jakość reklam. Im są bardziej ogólne, tym więcej wyników będą generować. Jednocześnie oznacza to większą liczbę reklamodawców, którzy wyświetlają reklamy na dane frazy. Najpopularniejsze i najprostsze słowa kluczowe są zawsze najdroższe. Ustawienie specyficznych haseł kluczowych nie tylko będzie mniej kosztować, ale również przyciągnie bardziej wartościowych odbiorców.
Istnieje możliwość ograniczenia emisji reklam w taki sposób, aby wyświetlały się one w konkretnych porach dnia i określonych lokalizacji. W statystykach na koncie reklamowym można sprawdzić, w jakich godzinach reklamy są najczęściej wyświetlane.
W planowaniu budżetu pomocne może okazać się narzędzie Planer słów kluczowych. Służy do określenia, które słowa kluczowe najlepiej pasują do działalności firmy. Dzięki niemu można sprawdzić, jak często frazy są wyszukiwane oraz jakie są ich ceny. Istnieje również możliwość przeprowadzenia symulacji kampanii. Pozwala to wstępnie określić, jaki budżet będzie potrzebny do osiągnięcia konkretnego celu. Warto jednak pamiętać, że takie narzędzia do szacowania kosztów opierają się przede wszystkim na danych historycznych i trendach.
Zalety korzystania z modelu CPC
Jak wspomnieliśmy, Cost Per Click to jeden z najbardziej powszechnych modeli rozliczania kampanii online. Wśród reklamodawców ten model jest ceniony przede wszystkim za to, że płatność następuje dopiero wtedy, kiedy użytkownik kliknie w reklamę przenoszącą na stronę internetową.
Jakie są inne zalety korzystania z modelu CPC w marketingu? To ogromna szansa na dotarcie do osób naprawdę zainteresowanych danym produktem lub usługą – reklama jest wyświetlana w odpowiedzi na frazy, które internauci wpisują w wyszukiwarkę. Również targetowanie jest łatwiejsze – istnieje możliwość dotarcia do grupy docelowej na podstawie danych demograficznych, płci, wykształcenia czy nawet aktualnie używanego urządzenia. Na uwagę zasługuje także możliwość modyfikacji i optymalizacji kampanii w każdym momencie jej trwania, dotyczy to również zmiany wysokości cen za kliknięcie.
Co istotne, reklamy bazujące na CPC są łatwo mierzalne. Już po kilku dniach od uruchomienia kampanii można zauważyć wzrost liczby odwiedzających stronę internetową.
CPC — kiedy z niego korzystać?
Zastanawiasz się, kiedy warto zdecydować się na kampanie reklamowe oparte na modelu rozliczeniowym CPC? To świetny wybór, jeśli dopiero zaczynasz działalność w internecie. Kiedy firma stawia pierwsze kroki na rynku, bardzo ważne jest wyróżnienie się na tle doświadczonej konkurencji i zbudowanie świadomości marki. Niezależnie od wielkości inwestycji reklamy CPC umożliwiają szybkie i sprawne dotarcie do potencjalnych konsumentów i zdobycie pierwszych klientów.
Cost Per Click to również doskonałe rozwiązanie dla firm działających przede wszystkim lokalnie i niemających w okolicy dużej konkurencji. Ze względu na model płatności, w którym koszt uzależniony jest od liczby konkurentów, takie przedsiębiorstwa mogą uruchomić kampanię reklamową za relatywnie niską cenę.
Niezależnie od branży, w której działasz, rozważ kampanię CPC w okresach świątecznych lub w trakcie sezonowych wyprzedaży. Dlaczego? To wtedy najczęściej konsumenci poszukują atrakcyjnych okazji oraz prezentów dla bliskich.
Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!
Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.
- Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
- Darmowe podjazdy kurierskie
- Ekspresowa dostawa
- Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
- Opłata paliwowa wliczona w cenę
- Dedykowana opieka posprzedażowa