
Gdańsk jest miastem bezsprzecznie przyjaznym dla działalności gospodarczej. Miasto posiada również wyjątkową strukturę gospodarki. Obecność koncernów paliwowo- energetycznych, przemysłu okrętowego, dobrze rozwiniętego i wielokanałowego transportu czynią Gdańsk niezwykle atrakcyjnym pod kątem biznesowym. Zarówno dla prowadzenia działalności stacjonarnej, jak i internetowej.
Sklep internetowy jako pomysł na własny biznes.
Gdańsk jest miastem, w którym e-biznes ma szerokie perspektywy rozwoju. Wpływ na potężny potencjał rozwoju rynku e-commerce mają przede wszystkim takie czynniki jak:
- szeroki dostęp do niedrogich, importowanych i poszukiwanych towarów, na które jest obecnie popyt,
- dostęp do rozbudowanej bazy powierzchni magazynowych,
- doskonale rozwinięty i wielokanałowy transport z innymi miastami w kraju i poza granicami Polski,
- brak konieczności zawierania umowy z konkretną firmą kurierską.
Prosty dostęp do towarów importowanych
Gdańsk, jako miasto portowe, udostępnia handlowcom dostęp do bogatego asortymentu towarów sprowadzanych z zagranicy transportem morskim. W samym 2022 roku przeładowano w Porcie Gdańsk 14,8 mln ton towarów, z czego aż 6 mln ton stanowią towary drobne, przesyłane bezpośrednio od zagranicznych producentów. Pozwala to na znaczne obniżenie kosztów zatowarowania e-sklepu dzięki wyeliminowaniu pośrednika, jakim jest hurtownia.
Powierzchnie magazynowe
Rozwojowi e-handlu sprzyja także szeroki dostęp do powierzchni magazynowych zlokalizowanych w okolicach portu. Ponieważ z uwagi na niewielką odległość magazynu od miejsca dostarczenia towarów redukcji ulegają koszty przewozu i magazynowania artykułów handlowych.
Wielokanałowy transport
Dochodowości e-handlu sprzyja także szeroko rozwinięta sieć transportu krajowego i zagranicznego. Ponieważ Gdańsk jest miastem umożliwiającym bezpośrednią wysyłkę towarów drogą morską, lotniczą, kolejową i oczywiście drogową. Szerokie możliwości wyboru transportu przekładają się z kolei na niższe koszty wysyłki, i sprawne dostarczenie produktów do odbiorcy.
Przesyłki kurierskie
Niepodważalnym argumentem przemawiającym za opłacalnością prowadzenia sprzedaży internetowej w Gdańsku jest brak konieczności zawierania umowy z firmą kurierską. Jest to aspekt odgrywający kluczową rolę w ograniczaniu wszelkich kosztów zwłaszcza w początkowym etapie działalności. Brak konieczności wiązania się umową z konkretną firmą kurierską ma dodatkowo tę zaletę, że nie wymusza deklarowania ilości wysyłanych miesięcznie paczek, których ilość w początkowej fazie biznesu musiałaby być wyliczana czysto hipotetycznie.
Osoby rozpoczynające e-sprzedaż mają możliwość nadawania przesyłek poprzez rozbudowaną w mieście sieć urządzeń Paczkomat InPost, których na terenie Gdańska jest już obecnie ponad 330.
Jak założyć firmę w Gdańsku?
Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej w Gdańsku pod względem formalnym nie różni się niczym szczególnym od rejestracji przedsiębiorstwa w innych miastach Polski. Pierwszym i podstawowym krokiem, jaki należy wykonać, jest uzyskanie wpisu elektronicznego do CEIDG, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wpis taki można uzyskać, składając wniosek przez Internet, korzystając z zakładki, “Zarejestruj firmę”.
Informacje do CEIDG
Do wymaganych informacji niezbędnych do rejestracji działalności gospodarczej należą:
- Dane osobowe takie jak imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia oraz imiona rodziców.
- Dane dotyczące rodzaju i serii dokumentu tożsamości oraz numeru PESEL.
- Posiadane obywatelstwa.
- Adres prowadzenia działalności gospodarczej.
- Pełna nazwa firmy, która musi zawierać imię i nazwisko właściciela oraz nazwa skrócona firmy.
- Kody Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD).
- Liczbę pracowników, jeżeli będą zatrudniani.
- Informacje dotyczące odprowadzania składek ubezpieczeniowych do ZUS, KRUS lub za granicą.
- Dane Urzędu Skarbowego właściwego z uwagi na miejsce zamieszkania.
- I datę planowanego rozpoczęcia działalności gospodarczej.
W trakcie składania elektronicznego wniosku warto dokonać od razu zgłoszenia do odpowiedniej instytucji zajmującej się ubezpieczeniem społecznym. Również do Urzędu Skarbowego wraz z wyborem formy opodatkowania.
Inne pomocne instytucje
Pomocą w rejestracji działalności gospodarczej jest też bezsprzecznie kompendium wiedzy udostępnione pod adresem: http://asystent.gdansk.gda.pl/poradnik i „Asystent gdańskiego przedsiębiorcy” znajdujący się pod adresem: http://asystent.gdansk.gda.pl/kroki.
Wniosek o rejestrację działalności gospodarczej w Gdańsku można również złożyć osobiście w Referacie Ewidencji Działalności Gospodarczej na ul. Nowe Ogrody 8/12, w pokoju 117. I w Punktach Obsługi Referatu Ewidencji Działalności Gospodarczej zlokalizowanych:
- W Zespole Obsługi Mieszkańców nr 3 mieszczącym się na ul. Nowe Ogrody 8/12, na stanowiskach 10 i 11.
- I w Zespole Obsługi Mieszkańców nr 4 zlokalizowanym na ul. Wilanowskiej 2, na stanowisku 8.
Wszelkich informacji związanych z rejestracją działalności gospodarczej udziela także Gdańskie Centrum Kontaktu pod numerem telefonu: 58 524 45 00.
Czy warto prowadzić działalność w Gdańsku?
Gdańsk jest jednym z niewielu polskich miast niezwykle atrakcyjnych pod kątem działalności gospodarczej. Nie oznacza to jednak, że nie istnieją w nim branże, którymi miasto jest już wręcz przesycone. Dlatego rozważając uruchomienie własnego biznesu, warto przeanalizować gdański rynek i konkurencję bądź skierować się ku bezpiecznej i dającej szerokie możliwości rozwoju branży e-commerce. Zwłaszcza że miasto jest doskonale rozwinięte pod kątem transportu i logistyki.
Dobra komunikacja z resztą kraju
Decydującą rolę w sukcesie e-sklepu prowadzonego na terenie Gdańska ma oczywiście infrastruktura drogowa. Ponieważ dzięki rozbudowie autostrady A 1 Gdańsk mieści się na szlaku transportowym, który łączy Skandynawię, Europę Północno-Wschodnią z Europą Południową i Morzem Śródziemnym oraz północną część Europy Zachodniej z Europą Wschodnią. W połączeniach krajowych natomiast umożliwia bezpośrednią łączność Gdańska z miastami Polski centralnej i południowej. Transport drogowy zyskał także dzięki połączeniu z autostradą A 2 umożliwiającej płynny kontakt drogowy ze Śląskiem.
Nie bez znaczenia jest też bardzo dobrze zsynchronizowany transport połączeń kolejowych pozwalający na sprawną komunikację portu z obszarem Polski, Niemiec, Czech, Słowacji, Ukrainy i Białorusi.
Olbrzymią rolę w gdańskim rozwoju działalności gospodarczej odgrywa też Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy obsługujący bezpośrednie połączenia miasta z 40 portami lotniczymi w Polsce i w Europie.
Port jako okno na świat
Kluczowym elementem Gdańska jest oczywiście Port Gdańsk. O jego wpływie na rozwój gdańskich biznesów świadczą w głównej mierze wartości przeładowanych towarów, które oscylują w granicach 240 mld zł i dofinansowują polski budżet średnią kwotą podatków w granicach 20 mld zł. Ponadto Port Gdańsk zajmuje obecnie trzecie miejsce w kraju pod kątem ilości przeładunków kontenerowych zawierających tzw. towary drobnicowe.
Reasumując, doskonale rozwinięty i wielokanałowy transport w Gdańsku czyni miasto miejscem idealnym do prowadzenia e-sklepu. Głównie z uwagi na sprawną wysyłkę towarów do Klientów, którym zależy na szybkim otrzymaniu zakupionych produktów. Prostym i stosunkowo niedrogim zaopatrzeniu w towary importowane, dostępności powierzchni magazynowych, leżących w niewielkiej odległości od miejsca dowozu towarów.