Czy płacenie telefonem jest bezpieczne?
Porady

Czy płacenie telefonem jest bezpieczne?

18 Stycznia 2020

Coraz więcej Polaków rezygnuje z posiadania tradycyjnego portfela. Wszystko za sprawą mobilnych udogodnień, jakie oferują banki. Transakcje za pomocą karty zbliżeniowej szybko przerodziły się w jeszcze nowszą technologię, dzięki której do płacenia można wykorzystywać własny telefon. Czy jednak taki sposób zapłaty nie jest zbyt ryzykowny?

W obecnych czasach mało kto nie posiada smartfona. Już od dawna nie służy nam on wyłącznie do kontaktowania się z innymi. Coraz więcej osób postanawia więc połączyć swoje konto bankowe z telefonem, dzięki czemu zyskuje możliwość płacenia za jego pomocą.

 

To bardzo wygodne rozwiązanie, dzięki któremu „pieniądze” mamy zawsze przy sobie – bo przecież bez smartfona to jak bez ręki! Jednak, pomimo wprowadzanych przez banki udogodnień oraz zapewnień, że taka forma płatności jest jak najbardziej bezpieczna, wiele osób nie potrafi w pełni zaufać nowoczesnym technologiom. Czy płatność telefonem jest więc bezpieczna?

Tradycyjny czy wirtualny portfel?

Niepodważalne jest, że tradycyjny sposób płatności pozostaje bardzo bezpieczny i pewny. Pieniądze noszone w portfelu są materialne, dlatego, zanim dokonamy lub przyjmiemy płatność, muszą one przejść przez nasze ręce. Zazwyczaj nie ma tu mowy o obliczeniowych błędach czy oszustwie.

Jednak z praktycznej strony wygląda to znacznie gorzej. Trudne do policzenia, zbierające się w portfelu drobne monety, bywają prawdziwą zmorą dla płatników. Korzystając z takiej formy przechowywania pieniędzy, trzeba liczyć się także z koniecznością ciągłego noszenia przy sobie portfela i dbania, by zawsze była w nim odpowiednia ilość gotówki.

Zupełnie inaczej sprawa ma się z portfelem wirtualnym. Środki na koncie bankowym to nie tylko wygodna, ale i praktyczna forma przechowywania pieniędzy. Płacąc kartą musimy tylko mieć przy sobie tą jedną konkretną kartę. Idąc dalej, można zamienić to na jeszcze wygodniejsze rozwiązanie, poprzez zupełne zrezygnowanie z plastiku, na rzecz scalenia konta bankowego ze smartfonem.

Wirtualny portfel znajdujący się w telefonie spełnia wszystkie potrzeby płatnika. Dodatkowo osoba korzystająca z tej formy płatności ma go zawsze przy sobie. Co więcej, płatność telefonem to bezpieczna forma transakcji. Jedyną wadą całego przedsięwzięcia wydaje się to , że w niektórych miejscach nie można płacić zbliżeniowo.

Odpowiedzialny użytkownik smartfona

Choć aplikacja, za pomocą której dokonuje się płatności telefonem, jest otoczona całym szeregiem zabezpieczeń, bezpieczna płatność w dużym stopniu zależy od samego użytkownika. Powinien on przestrzegać koniecznych środków ostrożności, aby wirtualne pieniądze pozostały bezpieczne.

Zablokowanie telefonu, na którym zainstalowana jest aplikacja bankowa, to podstawa, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo. Ważne aby odblokować urządzenie mógł tylko jego użytkownik. Najlepiej gdy blokada zostanie spersonalizowana – obecnie istnieje możliwość odblokowania telefonu twarzą bądź odciskiem palca. Nie należy ustawiać prostych kodów PIN czy haseł, które potencjalny przestępca mógłby z łatwością zgadnąć.

Jeżeli na smartfonie znajduje się aplikacja bankowa, urządzenie (oraz dostępne na nim dane) nie powinny trafić w niepowołane ręce. Jeżeli jednak zaistnieje potrzeba udostępnienia komuś telefonu, koniecznie trzeba wylogować się z zainstalowanej tam aplikacji. Warto również usunąć wszystkie otrzymane z banku wiadomości oraz historię przeglądarki internetowej.

Aby dane w mobilnej aplikacji bankowej były zawsze bezpieczne, warto pobrać na telefon oprogramowanie antywirusowe. Dzięki niemu smartfon będzie skanowany na bieżąco, a użytkownik będzie otrzymywał natychmiastowe informacje o potencjalnych zagrożeniach.

Płatność telefonem – czy to bezpieczne?

Większość osób rezygnuje z podpinania karty pod telefon komórkowy uznając, że w przypadku kradzieży złodziej będzie miał bezproblemowy dostęp do ich konta bankowego. Nic bardziej mylnego. Istnieje szereg zabezpieczeń, dzięki którym środki pieniężne pozostaną bezpieczne – nawet gdy telefon zostanie skradziony.

Do głównych zabezpieczeń należy przede wszystkim szereg mechanizmów, które odpowiadają za szyfrowanie danych, znajdujących się na smartfonie (jak odcisk palca czy rozpoznawanie twarzy). Ponadto istnieje opcja ograniczenia dostępu do niektórych aplikacji (by z nich skorzystać, wymagana jest autoryzacja dodatkowym kodem/hasłem). Nawet w przypadku kradzieży telefonu, złodziej nie ma możliwości dostania się do zaszyfrowanego folderu.

Dodatkowym zabezpieczeniem, dzięki któremu można bezpiecznie płacić telefonem, jest konieczność włączenia blokady urządzenia za pomocą kodu/hasła, które trzeba każdorazowo wpisywać podczas korzystania z aplikacji. W przypadku wyłączenia blokady podpięta do smartfona karta zostaje automatycznie i natychmiastowo usunięta. Istnieje również możliwość usunięcia karty zdalnie, jeżeli telefon wpadnie w niepowołane ręce.

Pamiętaj, że numer karty także jest wirtualny, dlatego płacąc telefonem nie okazujesz numeru prawdziwej karty bankowej. Jednak w sytuacji zablokowania plastikowej karty, jej cyfrowe odpowiedniki także zostają zablokowane.