Formy reklamy internetowej – różnorodne sposoby na promocję w sieci

Reklama E-commerce Dla biznesu
Formy reklamy internetowej – różnorodne sposoby na promocję w sieci Formy reklamy internetowej – różnorodne sposoby na promocję w sieci

31 Lipca 2023

Osługaj tekst Odsłuchaj tekst
Wycisz odsłuch

Pojęcie reklamy internetowej obejmuje zakres różnorodnych działań promocyjnych prowadzonych online. Ich głównym celem jest zwiększenie rozpoznawalności marki i pozyskanie większego grona odbiorców. Jakie są rodzaje reklamy internetowej i jak je wykorzystać, aby skutecznie promowały biznes?

​​​​​​​Formy reklamy internetowej kiedyś i dziś

Historia reklamy internetowej wcale nie sięga zamierzchłych czasów, a mimo to wiele zdążyło się już w jej obszarze zmienić. Pierwsze działania promocyjne z wykorzystaniem internetu pojawiły się w okolicach roku 1994, kiedy to powstały banery internetowe, rozliczane za każde kliknięcie. Metoda CPC (cost per click) popularna jest z resztą aż do dziś.

Następnie nastąpił rozwój form reklamy na stronie internetowej. Coraz więcej firm zaczęło tworzyć własne miejsca w sieci, powstało narzędzie AdWords (Ads) od Google. 2005 rok był kolejnym przełomem, ponieważ do gry wkroczyły media społecznościowe. Zaczęły się pojawiać pierwsze formy audiowizualne, a YouTube wyszedł na pierwszy plan.

Z czasem reklamy typu native (czyli te dopasowane do charakteru miejsca, w którym są wyświetlane) zaczęły występować na różnych platformach, takich jak Facebook, Instagram czy nawet Twitter.

O reklamie w internecie i jej formach można powiedzieć jedno – stale się rozwija. Nawet w ostatnich latach obserwowało się rosnącą popularność nowych metod i platform (np. TikToka). Sposobów na indywidualną promocję marki w sieci jest wiele, wystarczy jedynie wiedzieć, jak skutecznie z nich korzystać.

 

Reklamy graficzne, czyli bannery

Banery internetowe to jedne z pierwszych i zarazem podstawowych form reklamy internetowej. Jest to nic innego jak reklama w postaci grafiki wyświetlanej na witrynie, platformie społecznościowej czy w wyszukiwarce. Od momentu powstania zostały jednak znacznie udoskonalone.

Obecnie graficzne formy reklamy internetowej bazują na wykorzystaniu takich narzędzi jak Google Ads czy Google Display Network. Dzięki nim baner z grafiką pojawia się np. po wpisaniu konkretnej frazy w wyszukiwarkę lub na różnych kanałach na YouTube.

Oprócz banerów popularne są również formy takie jak landing page i pop-up. Każdy z nich służy do przekierowania na stronę firmy. Opierają się także na systemie CPC, co oznacza, że każde kliknięcie takiego baneru można zmonetyzować.

​​​​​​​Mailing – nie taki zapomniany

Wśród typów reklamy internetowej nie brakuje też tych związanych z mailingiem. Wysyłanie wiadomości na elektroniczne skrzynki odbiorców kojarzy się większości z terminem newslettera. To sposób na utrzymanie stałego kontaktu z obecnymi już klientami oraz na zyskanie lojalności odbiorców przy stosunkowo niewielkim nakładzie kosztów. Newsletter musi być jednak angażujący, ciekawy i niezbyt nachalny. Istnieje wtedy ryzyko, że będzie trafiał do spamu lub czytelnicy sami zniechęcą się liczbą wysyłanych maili.

Korzystanie z tej formy uzyskało miano e-mail marketingu. Pojęcie to odnosi się do nieco szerszego zakresu niż sam newsletter i obejmuje także wysyłanie wiadomości typu autoresponder oraz tych związanych z mailingiem tradycyjnym. Pierwsze z nich to automatyczne reakcje na konkretne działanie użytkownika. Zalicza się do nich m.in. e-maile z podziękowaniem za złożenie zamówienia czy te związane z przebywaniem na urlopie. Z kolei mailing tradycyjny opiera się na nieregularnych czynnościach, np. na informowaniu o bieżących rabatach i ofertach.

Mailing okazuje się skuteczną formą w przypadku sklepów internetowych. Może informować o aktualnych promocjach, przypominać o produktach pozostawionych w koszykach i zachęcać do powrotu na stronę.

Oferujemy atrakcyjne rozwiązania reklamowe dla Twojej firmy. Sprawdź pełną ofertę reklamową i wybierz najlepszy sposób.

Reklamuj się tam, gdzie Twoi klienci odbierają paczki!

Reklama w social mediach – bliskość odbiorcy

Media społecznościowe to aktualnie chyba jedna z najpopularniejszych platform reklamy internetowej. Nie ma w tym nic dziwnego, w końcu jest to narzędzie o wysokim potencjale. Umożliwia przede wszystkim docieranie do nowych odbiorców oraz podtrzymywanie kontaktu z tymi obecnymi. Pozwala także na budowanie wizerunku marki, a sama obecność na różnych kanałach społecznościowych ma ogromne znaczenie.

Social media stale zyskują na popularności. Szacuje się, że w Polsce około 86% ludzi ma chociaż jedno konto na portalach społecznościowych (a na całym świecie aż 95%). Statystyczny użytkownik spędza w tym środowisku od 2 do 3 godzin dziennie. Poza publikowaniem zdjęć czy treści dotyczących własnego życia szuka tam także informacji na temat różnych marek, sprawdza opinie i kształtuje sympatię do poszczególnych firm. Za to nieobecność w mediach społecznościowych jest zdecydowanie negatywnie postrzegana i zniechęca do dokonywania zakupów.

Właściciele poszczególnych platform dbają o nieustanny rozwój i wykorzystywanie potencjału. Dlatego też od pewnego czasu można nie tylko dzielić się treściami, ale także sprzedawać i kupować. Daje to duże pole do popisu dla mniejszych marek, ponieważ pozwala oszczędzić na wykupywaniu domeny i prowadzeniu własnej strony internetowej.

Warto jednak pamiętać, by działanie w social mediach dopasować do charakteru działalności oraz do preferencji swojej grupy docelowej. Obecnie popularne są takie platformy, jak:

  • Facebook,
  • Instagram,
  • YouTube,
  • LinkedIn,
  • TikTok,
  • Pinterest,
  • i wiele innych.

Na niektórych z nich istnieje także możliwość prowadzenia kampanii. Mowa o takich narzędziach jak Facebook Ads czy Instagram Ads. Są to przeważnie płatne metody, lecz często nawet już przy niewielkim nakładzie pieniędzy da się taką kampanię zrealizować. Opiera się ona na targetowaniu, czyli wysyłaniu materiałów promocyjnych do z góry określonej grupy odbiorców.

Skuteczna promocja powinna być więc poprzedzona dokładną analizą grupy docelowej. Warto sprawdzić, na jakich platformach najczęściej przesiadują, czego szukają i jakich treści oczekują.

SEO i SEM – różne wymiary reklamy w wyszukiwarkach

Gdy mowa o metodach reklamy w internecie, to nie sposób pominąć zagadnień związanych z pozycjonowaniem strony. Tym aspektem zajmuje się SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek. Dlaczego jest to istotny obszar działania? Z wyszukiwarek korzysta ponad 80% polskich internautów. To przy jej pomocy szukają konkretnych produktów lub firm.

Jednak co istotne, około 75% z nich przegląda tylko pierwszą stronę z wynikami. Ponoć pierwsza pozycja jest w stanie uzyskać nawet 33% kliknięć. Dlatego też właściciele marek powinni zadbać o jak najwyższą pozycję w wynikach. Służy do tego właśnie SEO.

Działania SEO opierają się na optymalizacji strony, czyli dostosowaniu treści pod preferencje algorytmów Google. Służy do tego m.in. posługiwanie się odpowiednimi słowami kluczowymi czy tworzenie unikatowego contentu.

Z kolei SEM (Search Engine Marketing) to SEO poszerzone o model PPC (pay per click). Opiera się na działaniach marketingowych, które mają wypromować konkretną stronę w wynikach wyszukiwania, a także przyciągnąć na nią użytkowników.

Oba te obszary zaliczają się do marketingowych inwestycji. Na efekty trzeba czekać kilka lub nawet kilkanaście miesięcy. Dlatego też warto uzbroić się w cierpliwość i systematyczność – warto pamiętać, że strona i jej treści wymagają ciągłej optymalizacji i uaktualniania.

Content marketing – treści z wartością

Content marketing, podobnie jak SEO i SEM to forma reklamy internetowej, która wymaga dużego nakładu czasu i pracy. Na czym właściwie polega? To przede wszystkim tworzenie unikatowych, angażujących treści o wysokiej jakości, które zainteresowałyby potencjalnego odbiorcę. Dzięki temu zwiększa się świadomość marki w sieci, tworzy się także wizerunek eksperta.

Content marketing dla firm to prowadzenie bloga firmowego, który będzie znajdował się w obrębie tej samej domeny. Dzięki temu od razu stawia się na linkowanie wewnętrzne. Poprzez regularne publikowanie treści można zwiększyć ruch na stronie, co często przekłada się na wyższy wskaźnik konwersji. Firmowy blog pozwala też szybciej i skuteczniej dotrzeć do odbiorców oraz pozyskać nowych klientów.

Trzeba jednak pamiętać, że działania content marketingowe opierają się nie tylko na tworzeniu treści pod SEO. Celem w tym przypadku jest zadowolenie czytelnika, a nie wyłącznie botów Googla.

​​​​​​​Artykuły sponsorowane – marketing i PR w jednym

Content marketing to szeroki obszar działań, a jedną z jego części jest tworzenie artykułów sponsorowanych. Można je uznać za formy reklamy internetowej typu push – oznacza to, że marka sama wychodzi do klientów i dba o to, by docierać do odbiorców, nawet gdy oni nie podejmują działań w tym zakresie.

Połączenie marketingu i PR opiera się na publikowaniu treści na stronach, które odwiedzają klienci danej firmy. W takim artykule znajduje się link zewnętrzny do bezpośredniej witryny i umożliwia przekierowanie nowych klientów do sklepu lub oferty danej marki.

To także sposób na wypozycjonowanie swojej strony w wynikach wyszukiwania. Trzeba jednak pamiętać, że takie treści również powinny charakteryzować się wysoką jakością i być przede wszystkim merytoryczne.

Influencer marketing – nowoczesny ambasador marki

Pojawienie się zawodu influencera zmieniło nieco podejście świata biznesu do promocji marketingowej. Firmy odkryły, że połączenie konkretnej marki z wizerunkiem wpływowej osoby to łatwy przepis na pozyskanie nowych klientów.

Sam influencer marketing polega na nawiązywaniu współprac, które przynoszą obopólne korzyści. Influencerzy zyskują większą rozpoznawalność i zaufanie w branży, mogą również przetestować niektóre produkty za darmo. Z kolei marka dociera do odpowiedniej grupy odbiorców.

Takie działanie wymaga jednak skrupulatnej analizy. Przedsiębiorcy powinni przede wszystkim zweryfikować:

  • wiarygodność danego influencera,
  • charakter grupy, do której dociera, czyli cechy publiczności,
  • skłonność odbiorców do podążania za rekomendacjami,
  • rodzaj contentu, który tworzy dany influencer (czy potrafi tworzyć ciekawe, angażujące treści).

Nieodpowiednie dobranie współpracy może działać na niekorzyść firmy. Przede wszystkim, nie dotrze on do swojej docelowej grupy, przez co zyska niewielki procent nowych klientów. Co więcej, nieodpowiednie działanie jest w stanie naruszyć zaufanie do danej marki i w rezultacie przedsiębiorca, zamiast zyskać, straci także tych obecnych odbiorców.

Inne formy reklamy w internecie

Za tradycyjne formy reklamy internetowej uznaje się grafiki pokazujące się na stronie, publikowanie treści na blogu czy wysyłanie wiadomości w postaci newslettera. Warto jednak mieć na uwadze, że istnieje wiele różnorodnych form reklamowania w sieci, również tych mniej oczywistych. Za przykład można uznać podcasty. Nie są one typowym narzędziem marketingowym, mogą służyć do celów rozrywkowych czy edukacyjnych, jednak i w promocji znajdą swoje miejsce.

Jak wynika z cyklicznych badań rynkowych, coraz więcej osób jest zainteresowanych formą podcastu i słucha różnych audycji w drodze do pracy czy podczas gotowania. Przedsiębiorcy mogą więc w ten sposób nie tylko reklamować swój produkt, ale także zwiększać świadomość marki, budzić zaufanie wśród odbiorców i nawiązywać z nimi kontakt.

Jedną z dość niestandardowych form reklamy w internecie jest też remarketing. Polega on na przywróceniu leadu po utraconej interakcji. Co to w praktyce oznacza? Jeśli użytkownik odwiedził stronę danej firmy, to przez najbliższy czas będą mu się pokazywały reklamy produktów tej marki, np. w postaci banerów.

Warto również wspomnieć o marketingu wirusowym. Podbijanie sieci viralami to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zyskanie nowych odbiorców. W końcu nic tak nie przyciąga uwagi, jak krótkie, często humorystyczne posty bądź filmiki, które użytkownicy sieci przekazują sobie nawzajem. Stworzenie takiego virala nie jest jednak takie proste. Wymaga dużego wyczucia, a także kreatywności i dopasowania tematycznego do obowiązujących trendów.

Formy reklamy InPost – wykorzystaj nasz potencjał reklamowy

W InPost wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców i kierujemy ofertę marketingową specjalnie dla firm. Korzystają z niej już marki z branży telekomunikacyjnej, motoryzacyjnej czy z obszaru bankowości. Można w niej znaleźć różnorodne formy reklamy, w tym m.in.:

  • Reklamę na automatach Paczkomat® – dotyczy to zarówno naklejania reklamy bezpośrednio na urządzenia, jak i wyświetlania jej na ekranach w formie statycznej. Z urządzeń wysyłkowych korzysta wielu Polaków, dostępne są także w wielu regionach Polski. Obecnie jest ich ponad 20 000 i korzysta z nich ponad 1 000 000 osób w ciągu jednego dnia. Jest to więc doskonałe miejsce na dotarcie do szerokiego grona odbiorców.
  • Reklamę banerową w internecie – oferujemy również graficzne formy reklamy internetowej. Dzięki temu marki mogą docierać do nowych klientów poprzez umieszczanie banerów na naszej stronie.
  • Sampling produktów – materiały reklamowe i darmowe próbki to kolejny sposób na poszerzenie zasięgów. W InPost możesz skorzystać z akcji sprzedażowych czy promocyjnych.

Promocja w sieci obejmuje szeroki zakres działań. Każdy przedsiębiorca powinien wybrać najskuteczniejsze formy reklamy internetowej dla swojej marki. Może to być skupienie się na content marketingu lub na współpracy z influencerami. Wszystko zależy od tego, czego oczekują docelowi odbiorcy i w jakich wirtualnych miejscach spędzają najwięcej czasu.

Reklama Twojej firmy z InPost? To zawsze dobry pomysł!

Poświęć 1 minutę i zostaw nam swój kontakt, a przedstawimy Ci ofertę skrojoną na miarę.

Możliwości jest naprawdę sporo:


  • oklejanie urządzeń Paczkomat
  • reklama na ekranach urządzeń Paczkomat
  • sampling produktów reklamowych
  • banery reklamowe na stronie InPost
  • reklama w newsletterze InPost
  • powiadomienia push w aplikacji InPost Mobile

Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i odpowie na wszystkie pytania.

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.

Czytaj również

Kompleksowa obsługa klienta. Jak określić potrzeby potencjalnego klienta w e-commerce?

Konkurencja w e-commerce jest ogromna, a zdobycie klienta nie oznacza jeszcze sukcesu. To, czy zdecyduje się na zakup i wróci po więcej, zal...

Kiedy jest dobry czas, żeby przenieść swój magazyn do InPost Fulfillment?

Zarządzanie magazynem to podstawowy element działań w zakresie e-commerce. Wielu sprzedawców internetowych po pewnym czasie zdaje sobie spra...

InPost mobile
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!