Szukasz nowych wyzwań zawodowych, a może chcesz się przekwalifikować i zmienić ścieżkę swojej kariery? Obecnie mamy niemal nieograniczone możliwości rozwoju, dlatego wiele osób decyduje się zdobyć nowe kwalifikacje. Po kilkunastu latach pracy w zawodzie dopada nas znudzenie, a czasem nawet wypalenie, więc zawsze warto rozejrzeć się za nowymi możliwościami. Praca na stanowisku Project Managera jest bardzo ciekawa, dostarcza dużo satysfakcji i pozwala ustanawiać wyraźne cele, a następnie je realizować. Jak zdobyć certyfikat zarządzania projektami?
Kim właściwie jest Project Manager?
W firmie mamy do czynienia z rozmaitymi obowiązkami i powinnościami – najczęściej pracujemy też z innymi ludźmi, dzięki czemu o szybciej oraz sprawniej udaje nam się wykonywać poszczególne zadania. Każdy kierownik działu wie, że właściwe rozplanowanie pracy i przydzielenie konkretnych działań odpowiednim osobom znacząco wpływa na efektywność. Im płynniejsza jest komunikacja i im lepiej zostały określone cele, tym większa szansa na sukces. Zarządzanie projektami w wielu przedsiębiorstwach przestało być zaledwie dodatkiem do innych obowiązków i stało się osobną, niezwykle ważną dziedziną.
Project Manager jest odpowiedzialny za koordynowanie projektów w danej organizacji – to on zajmuje się budowaniem zespołu, przypisuje zadania, ustala priorytety wykonywanych obowiązków, rozpoznaje i wyjaśnia konflikty, mierzy postępy, utrzymuje relacje z kontrahentami, dysponuje budżetem, a także wyznacza czas realizacji projektów. Dzięki niemu ekipa specjalistów w każdej chwili wie, co ma robić, więc dążenie do celu przebiega sprawnie i bez większych komplikacji. Zawodowy Project Manager powinien posiadać fachową wiedzę z różnych dziedzin. Musi cechować się również wysoko rozwiniętymi zdolnościami interpersonalnymi.
Jakie predyspozycje są najważniejsze w zawodzie Project Managera?
Zarządzanie zadaniami to zajęcie, które na pewno nie ma nic wspólnego z nudą i monotonią, ponieważ każdy projekt wymaga indywidualnego podejścia. Poza tym przez cały czas możemy doskonalić swoje umiejętności. Zastanawiasz się nad zostaniem certyfikowanym Project Managerem? Zanim przystąpisz do praktycznego działania, sprawdź, jakie cechy i zdolności przydadzą się na tym stanowisku:
- odporność na stres,
- samodzielność i odpowiedzialność,
- kreatywność,
- umiejętność analitycznego myślenia i pracy w zespole,
- zdolności komunikacyjne,
- spokój i opanowanie,
- zaangażowanie,
- umiejętność negocjowania i zarządzania kilkoma czynnościami w tym samym czasie.
Certyfikat z zarządzania projektami – zostań Project Managerem!
Rynek pracy wciąż dynamicznie się zmienia – pojawiają się nowe zawody i rośnie zapotrzebowanie na konkretnych specjalistów, również na kierowników projektu. Certyfikaty są dobrym rozwiązaniem, jeśli chcemy zdobyć wymarzone stanowisko. Warto jednak dobrze się rozejrzeć i poszukać rozwiązania, dzięki któremu zdobędziemy nie tylko dokument, ale także wiedzę. Jednym z polecanych certyfikatów project management jest certyfikat CAPM (Certified Associate in Project Management) akredytowany przez PMI (Project Management Institute). Potwierdza on znajomość podstawowych zagadnień związanych z zarządzaniem projektami, więc idealnie nadaje się dla osób początkujących.
W środowisku branżowym bardzo dobrą renomą cieszy się światowy certyfikat PMP® (Project Management Professional) będący jednym z najstarszych i najpopularniejszych certyfikatów, który wydaje Project Management Institute, czyli amerykańska organizacja zrzeszająca specjalistów od zarządzania projektami. Niestety w tym przypadku nie każda osoba może tak po prostu podejść do zdobycia certyfikatu, ponieważ trudno spełnić wszystkie wymagane kryteria – nawet jeśli mamy już spore doświadczenie w branży. Do wymogów zalicza się między innymi: konieczność posiadania dyplomu licencjata oraz udokumentowane 35 godzin edukacji z dziedziny zarządzania projektami, a także udokumentowane 4500 godzin pracy na stanowisku managera lub lidera projektów. Certyfikat PMP® stanowi więc tylko formalne potwierdzenie zdobytych kompetencji – nie jest przeznaczony dla osób dopiero startujących i pragnących rozwijać się w zawodzie.
Project Manager certyfikat – inne sposoby zdobywania wiedzy
Chcesz zostać kierownikiem projektu i nie wiesz, od czego zacząć? Uważasz, że uznany certyfikat project management to jedyna opcja, żeby zyskać atrakcyjność w oczach pracodawców? Nic bardziej mylnego! Na początek poszukaj fachowych kursów online przygotowanych przez ekspertów i zacznij zdobywać wiedzę. Zaopatrz się w branżowe książki, aby zapoznać się z najbardziej potrzebnymi pojęciami. Rozeznasz się, czy faktycznie tego rodzaju stanowisko będzie idealne dla Ciebie. Możesz również wybrać się na szkolenie z zakresu zarządzania projektami. Do wyboru masz kursy akredytowane, a także typowo merytoryczne. Niektóre instytucje oferują też szkolenia kończące się certyfikatem – zdobędziesz więc upragnione kompetencje, które zostaną potwierdzone stosownym dokumentem.