
Własna strona internetowa to nie tylko wizytówka firmy, ale także portal sprzedażowy i narzędzie marketingowe. Dlatego też obecnie jest to obowiązkowy element w branży sprzedażowo-usługowej. Warto jednak pamiętać, że do samego projektu należy doliczyć też koszt obsługi internetowej. Sprawdź, ile kosztuje budowa strony internetowej i jaką kwotę należy przeznaczyć na jej prowadzenie.
Koszt strony internetowej – co warto wiedzieć?
Na pytanie, ile kosztuje zrobienie strony internetowej, nie da się odpowiedzieć w jednoznaczny sposób. Finalny koszt zależy od wielu czynników, zaczynając od rodzaju witryny, jej przeznaczenia, poprzez zastosowane szablony i wtyczki, kończąc na dodatkowych kosztach związanych m.in. z miesięczną ceną prowadzenie strony internetowej.
Finalna kwota, jaką trzeba przeznaczyć na zwykłą stronę typu one page (która zawiera najważniejsze informacje i jest jedynie formą wizytówki) będzie się znacznie różniła od kosztu strony internetowej ze sklepem czy strony dedykowanej.
Przed złożeniem pierwszego zamówienia i planowaniem budżetu należy więc zadać sobie kilka podstawowych pytań:
- Jaki charakter ma mieć moja strona? Czy jedynie wizytówkowy, sprzedażowy, a może formę bloga?
- Ile podstron ma się znajdować na stronie?
- W jaki sposób chcę przedstawić klientom moją ofertę? W formie katalogowej czy formularzy kontaktowych?
- Czy witryna ma zawierać dodatkowe funkcjonalności, takie jak np. system rezerwacji, logowanie do konta, połączenie z social mediami?
- Czy zależy mi na marketingowym aspekcie strony (SEO, wsparcie w prowadzeniu mediów społecznościowych itp.)?
Na końcowy koszt składa się znacznie więcej czynników, jednak takie rozeznanie pozwoli na początek oszacować potencjalnym wykonawcom, jak wycenić stronę internetową. Warto również przejrzeć działanie konkurencji.
Jakie czynniki wpływają na koszt strony internetowej?
Gdyby stworzyć jednolity cennik projektowania strony internetowej, to opatrzony byłby on wieloma gwiazdkami. Koszt jest uzależniony od wielu różnych czynników. Można to przyrównać do zakupu samochodu w autoryzowanym salonie sprzedażowym. Cena za produkt różni się od modelu. A nawet i ten sam model posiada wersję podstawową i rozszerzoną. Jeśli będziesz do zamówienia dodawać kolejne funkcje, to finalny koszt wzrośnie. Tak samo jest w przypadku projektowania strony internetowej. Na jej wycenę wpływają następujące aspekty:
- Projekt graficzny – ten dedykowany, który idealnie współgra z charakterem działalności będzie wymagał większego nakładu kosztów niż ten standardowy, szablonowy.
- To, na czym strona ma być zbudowana – czy na jednym z popularnych CMS-ów z uwzględnieniem szablonów, czy „od zera” przy pomocy języka programowania. Jak łatwo się domyślić, skorzystanie z gotowych rozwiązań jest w stanie nieco obniżyć cenę strony internetowej.
- Kto projektuje stronę – czy agencja interaktywna, czy jest to zamówienie u freelancera.
- Dodatkowe funkcje – są to wszystkie dodatki, których nie posiada najprostsza witryna webowa. Zalicza się do nich m.in. możliwość założenia konta, łączenie strony z innymi sklepami itp. W przypadku CMS-ów, taką rolę odgrywają często dodatkowe wtyczki. Mogą się okazać tańszym, a równie jakościowym dodatkiem niż budowanie ich od podstaw przez programistę.
- Liczba podstron – podstroną jest każda zakładka, która znajduje się w polu „Menu”. Przykładowo, może to być „Kontakt”, „O nas”, „Cennik”, „Oferta”.
- Czas realizacji – składają się na niego takie aspekty jak zebranie wytycznych, podpisanie umowy, przygotowanie projektu, wdrożenie i zoptymalizowanie strony. Przygotowanie najprostszego projektu strony-wizytówki zajmuje od 1 do 2 tygodni. Natomiast najbardziej zaawansowane zlecenia mogą projektantom zająć nawet do 6 tygodni. Im dłuższy czas, tym wyższe koszty pracy, a więc i wyższa cena.
- Rodzaj strony – na sam koniec pozostał niemal najważniejszy czynnik. Wyróżniamy m.in. landing page, stronę ze sklepem, dedykowaną lub firmową wizytówkę. Każda z nich będzie inaczej kosztować.
Rodzaj strony internetowej a koszt wykonania
Witryna w internecie spełnia różne funkcje. Może służyć jako portfolio firmy, na którym prezentowane są zrealizowane dotąd projekty. Funkcjonuje także jako narzędzie marketingowe – wtedy ważnym aspektem jest pozycjonowanie pod wymagania wyszukiwarek i optymalizacja. Każdy właściciel witryny powinien więc dopasować jej rodzaj do oczekiwań, jakie ma spełniać. Koszt strony internetowej będzie więc zależny od jej przeznaczenia:
- Strona Wizytówka – prosty projekt z podstawowymi informacjami.
- One Page – w tym przypadku głównym czynnikiem jest cena layoutu strony internetowej w tym stylu.
- Blog – to prosta witryna, nastawiona głównie na treści tekstowe. Nie można jednak pominąć warstwy estetycznej.
- Landing Page – ten projekt nastawiony jest na działania marketingowe i interakcję z użytkownikiem.
- Strona firmowa – jej celem jest estetyczne zaprezentowanie produktu i pozycjonowanie.
- Duża, rozbudowana strona internetowa – ten rodzaj wyposażony jest w wiele podstron.
- Strona ze sklepem i blogiem – niezwykle rozbudowane narzędzie, które wymaga dużego nakładu pracy i połączenia kilku funkcji.
- Strona z katalogiem produktów – jest to nieco okrojona wersja poprzedniej witryny, ponieważ wyświetla jedynie katalog produktów bez możliwości zamawiania i dodawania do koszyka.
- Strona dedykowana – w tym przypadku głównym czynnikiem jest indywidualna cena projektu graficznego strony internetowej.
- Strona e-learningowa – to rozbudowany projekt, który łączy w sobie elementy marketingu, sprzedaży i e-learningu, czyli wyświetlania kursów.
Projektowanie strony internetowej od podstaw a gotowy szablon
Zaprojektowanie zupełnie nowej strony internetowej od podstaw bezsprzecznie okaże się większą inwestycją. Takie działanie wymaga większego nakładu pracy, zaangażowania w projekt i przede wszystkim czasu wykonawcy. Dlatego też niektórzy decydują się na skorzystanie z gotowych szablonów, dostępnych na popularnych CMS-ach.
CMS (z ang. Content Management System) to system zarządzania treścią. Działa na oprogramowaniu, które pozwala stworzyć witrynę internetową i stale ją aktualizować. Jeżeli więc zamierzasz prowadzić bloga lub inną stronę, na której będziesz umieszczać nowe treści, to taki wybór może się okazać korzystny. Do najpowszechniejszych CMS-ów zalicza się WordPress, a także Joomlę.
Stworzenie strony internetowej w systemie zarządzania treścią często opiera się na gotowym szablonie. Jednak dopasowanie go do własnych potrzeb niekiedy zajmuje trochę czasu, a przy korzystaniu z doświadczenia specjalisty wymaga także nakładów finansowych. Szacuje się jednak, że najprostszą stronę tego typu można zaprojektować nawet za kilkaset złotych. Profesjonalne dopracowanie ma szansę zamknąć się nawet w kilku tysiącach złotych.
Jaki jest koszt utrzymania strony internetowej, czyli hosting, domena i coś jeszcze?
Cena założenia strony internetowej to nie koniec listy kosztów. Do podstawowych kosztów należy doliczyć również hosting i domenę, ponieważ bez tych dwóch elementów trudno mówić o powodzeniu działania witryny. Cena hostingu strony internetowej i sfinansowania domeny waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie. Jeśli wykorzystujesz wtyczki w WordPressie, to należy również doliczyć dodatkową opłatę roczną w wysokości 100-150 zł.
Do miesięcznych kosztów utrzymania strony internetowej warto doliczyć również dodatkowej usługi, które zapewnią bezpieczeństwo witryny (m.in. poprzez aktualizacje systemu i ochronę antywirusową) oraz szybką pomoc na wypadek awarii serwera. Jest to szczególnie zalecane osobom, które zamierzają prowadzić w sieci stronę sprzedażową, rejestracyjną itp. W takim wypadku do miesięcznych kosztów strony internetowej należy dodać również:
- Administrację i prowadzenie witryny – takie działania można zlecić zewnętrznej firmie. Polegają na zapewnianiu bezpieczeństwa, płynności, a także rozbudowywaniu strony internetowej o nowe treści. Zwykle są to indywidualne wyceny, które uwzględniają potrzeby klienta.
- Optymalizację i pozycjonowanie – na Twoją stronę internetową regularnie będą zaglądały boty Googla i analizowały ją pod kątem pozycjonowania w wynikach wyszukiwania. Jeśli zależy Ci na tym, by Twoja witryna uplasowała się dość wysoko, to musisz ponieść koszt związany z działaniami SEO i optymalizacją strony.
- Certyfikat SSL – dotyczy stron sprzedażowych. Jest to dodatkowe zabezpieczenie płatności, które pozwoli wzbudzić zaufanie do sklepu wśród klientów.
Tworzenie strony internetowej – u freelancera czy w agencji interaktywnej?
Istotnym czynnikiem, który wpływa na cenę projektu witryny internetowej jest podmiot, który się tym zajmuje. W agencji interaktywnej należy się spodziewać wyższych kwot, jednak idzie za tym kompleksowa usługa. Obejmuje nie tylko stworzenie prostej strony, ale także jej administrację i hosting. Jakość wykonania przez freelancera może być na tym samym poziomie, jednak należy dokładnie przejrzeć portfolio kandydatów, by nie natknąć się na nieprofesjonalną osobę.
Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!
Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.
- Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
- Darmowe podjazdy kurierskie
- Ekspresowa dostawa
- Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
- Opłata paliwowa wliczona w cenę
- Dedykowana opieka posprzedażowa