Metoda SMART – co to takiego i jak skutecznie wyznaczać cele?
Porady

Metoda SMART – co to takiego i jak skutecznie wyznaczać cele?

11 Czerwca 2022

W osiągnięciu sukcesu ważne jest wyznaczenie celów. Można to zrobić na wiele różnych sposobów, jednak nie wszystkie są równie skutecznie. Czasami powodem tego są cele: sam sposób ich formułowania wpływa na to, czy zostaną one faktycznie osiągnięte. Jednym ze skuteczniejszych rozwiązań w tej kwestii stanowi metodyka SMART. Czym jest i jakie są jej zalety? Odpowiadamy.

Metoda SMART – na czym polega?

Technika SMART to koncepcja mająca pomóc w planowaniu i nakreślaniu celów, które można osiągnąć w realny i sprecyzowany sposób. Możesz pomyśleć o niej jak o mapie drogowej – wyznaczasz drogę do celu i zamieniasz ją w konkretne kroki. Takie podejście eliminuje ogólniki, wyznacza jasny harmonogram działań oraz ułatwia śledzenie postępów.

Choć pierwotnie reguła SMART została stworzona dla szeroko rozumianego biznesu, to jednak dzięki swojej prostocie i uniwersalności zyskała popularność również w innych dziedzinach.

Jakie są główne założenia metody SMART?

SMART stanowi akronim pochodzący od angielskich słów: specific, measurable, achievable, relevant, timely bound. To zasady, którymi warto się kierować, aby prawidłowo sformułować cel, a następnie go osiągnąć. Przyjrzyjmy się każdej regule osobno.

  • Specific (sprecyzowany) – ten punkt mówi o tym, że każdy cel musi być jasno i dokładnie określony. Nie może on pozostawiać pola do swobodnej interpretacji. Prawidłowe zdefiniowanie własnych potrzeb i priorytetów jest w tym przypadku kluczowe. Dobrą praktyką jest oparcie celów na konkretnych liczbach czy wartościach.
  • Measurable (mierzalny) – zgodnie z zasadą SMART prawidłowo sformułowany cel spełnia zasadę mierzalności. Wówczas nie tylko jesteś w stanie określić postępy realizacji, ale także potrafisz wskazać, na jakim etapie się znajdujesz oraz określić, ile jeszcze przed Tobą pracy.
  • Achievable (osiągalny) – cel może być ambitny, a nawet stanowić wyzwanie, jednak musi pozostać osiągalny. Jeśli ta reguła nie zostanie spełniona, stracisz motywację i w efekcie nie zrealizujesz planu. Warto dokładnie określić zasoby, którymi dysponujesz oraz zasoby niezbędne do osiągnięcia celu.
  • Relevant (istotny) – cel powinien być ważny z punktu widzenia firmy, zgodny z jego wartościami podstawowymi. W innym wypadku pracownicy bądź Ty sam możesz stracić zaangażowanie.
  • Timely bound (określony w czasie) – wyznaczanie celów zgodnie z metodą SMART oznacza również określenie jasnego harmonogramu oraz wyznaczenie daty, do której chcesz go zrealizować. Konkretne terminy działają mobilizująco oraz usprawniają pracę.

Warto podkreślić, że specjaliści w różny sposób rozwijają akronim SMART – każda jego litera odnosi się do rozmaitych cech. Niekiedy litera „A” oznacza atrakcyjny, „R” nawiązuje do realności, „M” skupia się na motywacji. Z tego powodu warto zapoznać się z różnymi definicjami tej koncepcji, aby wybrać najlepszą dla nas metodę.​​​​​​​

Czy warto planować cele za pomocą metody SMART?

Wyznaczanie jasnych, mierzalnych i osiągalnych celów przybliża do sukcesu. Z kolei metoda SMART jest dziecinnie prosta i uniwersalna, dlatego warto wykorzystać jej potencjał w swojej firmie, niezależnie od branży, w której działasz. Nie stoi nic na przeszkodzie, by zastosować ją również w życiu codziennym. Oczywiście określenie celów za pomocą tej metody wymaga poświęcenia czasu, jednak w dłuższej perspektywie będzie to po prostu opłacalne. Co więcej, możesz wykorzystać tę koncepcję samodzielnie, nie potrzebujesz wsparcia specjalistów. Skoro już wiesz, że warto formułować cele za pomocą reguły SMART, przejdźmy do jej zalet. A jest ich sporo!

Jakie są zalety korzystania z metody SMART?

Metoda SMART niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim ułatwia ona określenie priorytetów oraz konkretyzację celów – od osobistych, edukacyjnych po zawodowe. Przyczynia się to do produktywności i większej efektywności działań.

Dzięki temu, że zdefiniowane cele nie mają charakteru ogólnikowego, możesz skupić się na tym, co chcesz osiągnąć. Jasne cele sprzyjają w utrzymaniu motywacji. Cele SMART pomagają skupić się na czasie realizacji we właściwej perspektywie.

Idąc tym tropem, wiesz, ile masz czasu na osiągnięcie celu. To sprawia, że będziesz bardziej skłonny zrobić to, co musisz, aby wykonać zadanie na czas. Jeśli nie wyznaczysz konkretnych ram czasowych dla Twoich celów, będziesz odkładać działania w czasie. W efekcie możesz nigdy do nich nie dotrzeć.

Technika ta przyda się również w pracy zespołowej. Metoda SMART usprawnia komunikację oraz koordynuje działania w zespole. Pomaga również uniknąć błędów w zarządzaniu, a także wybrać najlepsze sposoby i strategie realizacji celu. Dzięki niej każdy wie, do czego firma dąży i w jaki sposób. Przyczynia się to do efektywniejszej pracy.

Chociaż technika SMART ujrzała światło dziennie w latach 80., to do tej pory uważana jest za jedną z najlepszych i najskuteczniejszych metod do planowania celów. Sprawdzi się ona zarówno przy dużych i ambitnych celach, jak i tych mniejszych. Korzystają z nich światowi giganci na całym świecie oraz  małe, rodzinne firmy. Jak widzisz – każdy z powodzeniem może wprowadzić ją w życie.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 9,73 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.