
Bez pracy webmasterów obecność strony internetowej na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania byłaby niemożliwa. Osoby te, oprócz doświadczenia, potrzebują specjalistycznych narzędzi ułatwiających im zadanie. Przeczytaj, kto to jest webmaster i z jakich narzędzi korzysta, by zapewnić witrynie jak najlepszą pozycję w Google i jej biznesowy sukces.
Narzędzia dla webmasterów – jak działają?
Widoczność strony internetowej wymaga regularnego podejmowania działań związanych z tworzeniem i publikowaniem treści. Oprócz tego kluczowe znaczenie ma także wprowadzanie nowych opcji dla użytkowników oraz dbanie o bezpieczeństwo strony. Tymi zadaniami zajmują się właśnie webmasterzy, czyli osoby administrujące daną witryną. Pracę ułatwiają im narzędzia takie jak Google Search Console pozwalające zarządzać stroną zgodnie z wytycznymi właścicieli zdecydowanie najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej na świecie.
W praktyce narzędzia dla webmasterów to nic innego jak aplikacje służące do właściwego budowania strony i pracy nad jej zawartością. Najpopularniejsze z nich dostępne są w dwóch formach. Propozycja Google dla webmasterów działa jako aplikacja webowa. Tak samo stworzony został np. GTMetrix. Inne popularne rozwiązanie, Yoast SEO, to wtyczka do platformy WordPress. Oba rodzaje narzędzi są równie skuteczne, ponieważ nie obciążają zasobów urządzenia, na którym optymalizuje się witrynę. Dzięki temu webmaster ma możliwość sprawdzenia jej działania w taki sposób, jak widzieliby to końcowi użytkownicy.
Do czego używa się narzędzi dla webmasterów?
Dzięki specjalistycznym narzędziom webmaster zyskuje m.in. dane na temat szybkości działania witryny wraz ze wskazówkami informującymi, co można poprawić, by działała sprawniej. Te aplikacje służą również do oceny treści pod kątem jej pozycjonowania w wynikach wyszukiwania. Wszystkie informacje na temat indeksowania witryny przez Google, włącznie z wypisem błędów, przez które nie doszło do jej wyświetlenia, przedstawiane są w formie raportu.
Warto pamiętać, że Google to niejedyna wyszukiwarka, którą uwzględniają narzędzia dla webmasterów. Chrome, Opera i Firefox (a także inne, mniej popularne przeglądarki) jako domyślną ustawiają jednak właśnie wyszukiwarkę Google. Z tego względu programów dla webmasterów używa się głównie do zaindeksowania i pozycjonowania strony z jej uwzględnieniem. Zwiększająca się popularność Microsoft Edge przyczynia się do coraz częstszego wykorzystywania Bing Webmaster Tools, narzędzia służącego do optymalizacji strony pod wyszukiwarkę Microsoftu.
Jakich jeszcze danych dostarczają narzędzia dla webmasterów?
Narzędzia Google i inne aplikacje dla webmasterów są przydatne, ponieważ dzięki nim osoba opiekująca się stroną nie musi także sama lokalizować błędów w kodzie HTML (w nim tworzone są witryny) oraz monitorować, z jakich linków łączą się internauci z daną stroną. Komunikaty pokazywane przez aplikację pozwalają zaradzić problemom, przez które witryna znajduje się nisko w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie, ma mało wyświetleń.
Należy pamiętać, że strona dla webmasterów nie zawsze jest niczym otwarta księga. Dla przykładu czasem nie sposób przewidzieć, na jakich domenach znajdują się linki do niej prowadzące. Jeśli roboty Google wykryją, że odnośniki umieszczone są na witrynach o złej reputacji (uznanych za np. potencjalnie zawirusowane), może, ze względu na bezpieczeństwo użytkowników, obniżyć pozycjonowanie na korzyść stron, do których prowadzą sprawdzone przekierowania.
Narzędzia dla webmasterów – najważniejsze funkcje na przykładach Yoast SEO i GTmetrix
Najpopularniejszym darmowym narzędziem dla webmasterów jest Google Search Console. Ze względu na fakt, że zdecydowana większość witryn w internecie oparta jest o platformę WordPress, dużą popularnością cieszy się również Yoast SEO. Ta wtyczka dostępna jest w wariancie darmowym i płatnym. Ograniczenia bezpłatnej wersji (m.in. brak optymalizacji synonimów do słów kluczowych) powodują, że wiele firm zatrudniających webmasterów wybiera rozwiązanie płatne. Jedną z funkcji, które przydają się w codziennym zarządzaniu witryną jest konfigurowanie komend .htaccess. Dzięki temu da się np. skracać zbyt długie linki, ograniczyć dostęp do strony niepożądanym osobom i aplikacjom czy też decydować o możliwości pobierania plików przez internautów.
Interesujące narzędzia webmastera oferuje również GTmetrix. Tak jak Yoast SEO, korzystać można z wersji darmowej lub płatnej. Darmowa oferuje przede wszystkim opcję testowania szybkości działania strony internetowej. Ta funkcja jest jedną z kluczowych, ponieważ od czasu wczytywania witryny w dużej mierze zależy jej pozycja w organicznych (czyli naturalnych, widocznych dla internauty) wynikach wyszukiwania. W wersji płatnej testy szybkości da się zautomatyzować. Innymi słowy, aplikacja GTmetrix może wykonywać je sama w określonych przez webmastera odstępach czasu.
W jaki sposób dodać stronę do narzędzi dla webmasterów Google?
Dodawanie nowej strony internetowej do Google Search Console nie jest niezbędne, by została ona wykryta przez crawlery, czyli roboty indeksujące wyszukiwarki. Dlaczego więc właściciele stron decydują się na jej zgłoszenie? Ze względu na czas, jaki upływa od uruchomienia strony do odszukania jej przez algorytmy. Samo powiadomienie o istnieniu nowej witryny to na szczęście tylko kilka prostych kroków. Pierwszym jest wejście w podstawowe narzędzie Google dla webmasterów, czyli właśnie Search Console. Następnie należy kliknąć zakładkę Mapy witryny, a potem Dodaj nową mapę witryny. Pojawi się wtedy zakładka, w którą można wkleić link do strony i nacisnąć Prześlij.
Tyle wystarczy, by crawlery rozpoczęły przetwarzanie wyników wyszukiwania z uwzględnieniem nowej witryny. Nie każdemu webmasterowi to jednak wystarczy. Do upewnienia się, że zaczęła być indeksowana, należy wejść na główną stronę Google i wpisać w sekcji wyszukiwania site:adresstrony.pl. Jeśli po kliknięciu Szukaj w Google nie wyświetla się odnośnik do witryny, oznacza to, że nie zaczęła jeszcze być indeksowana.
Dlaczego narzędzia dla webmasterów są tak ważne?
Prawidłowe zaindeksowanie i pozycjonowanie strony internetowej decyduje o jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Bez tego niemożliwe byłoby osiąganie dochodów przez różnego rodzaju podmioty z branży e-commerce, np. sklepy internetowe i portale aukcyjne. Skuteczność tych narzędzi jest niekiedy (a nawet często) większa niż reklamy. Setki banerów i filmów promocyjnych wywołują w internautach raczej irytację niż zaciekawienie. Tymczasem jak najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwania to gwarancja zwiększenia ruchu z sieci, a tym samym szansa na zainteresowanie klienta swoją ofertą.
Aplikacje pomagające specjalistom od optymalizacji stron internetowych mają kluczowe znaczenie dla tysięcy internetowych biznesów. W dobie coraz powszechniejszego przenoszenia różnych aspektów życia do wirtualnej rzeczywistości zapewniają widoczność tak potrzebną do osiągnięcia całkiem realnego biznesowego sukcesu.
Czy optymalizacja strony na podstawie narzędzi dla webmasterów wystarcza?
Zatrudnienie specjalistów i wdrożenie działań pozwalających na odnalezienie strony przez internautów to oczywiście nie wszystko. By osiągnąć powodzenie, właściciel domeny powinien m.in. prowadzić możliwie jak najszerszą kampanię marketingową. Webmasterowi pomogą choćby artykuły sponsorowane umieszczane na sprawdzonych portalach. Pozwala to zasugerować algorytmom Google wysoką wartość danej witryny, a co za tym idzie, polepszyć jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Warto mieć przy tym na uwadze, jakie narzędzia dla webmasterów się wybiera. Do profesjonalnej analityki sieci potrzebne są programy pozwalające na dokonanie kompleksowej weryfikacji działania witryny. Z tego względu, oprócz darmowych rozwiązań warto postawić na bardziej zaawansowane płatne narzędzia. Dzięki temu właściciel domeny zyskuje pełen obraz funkcjonowania jego strony. Pozwala to na bieżąco reagować na niezadowalające rezultaty i wprowadzać zmiany takie jak właśnie link building przy pomocy tekstów sponsorowanych, uruchomienie bloga wraz z linkowaniem wewnętrznym oraz jak najlepsze spozycjonowanie treści na podstawie fraz kluczowych.
Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!
Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.
- Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
- Darmowe podjazdy kurierskie
- Ekspresowa dostawa
- Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
- Opłata paliwowa wliczona w cenę
- Dedykowana opieka posprzedażowa