
Branża e-commerce prężnie się rozwija, wobec czego przedsiębiorcy sięgają po różne metody, aby zdobyć zaufanie na rynku i zwiększyć sprzedaż. Jednym z nich są porównywarki cenowe, czyli przydatne narzędzie zarówno z perspektywy właścicieli e-sklepów, jak i ich klientów. Co to jest porównywarka cen i jakie może dać Ci korzyści?
Porównywarki cen – do czego się używa?
Podczas podejmowania decyzji zakupów często to właśnie cena produktu stanowi dla konsumentów czynnik przeważający. Z tego względu klienci chętnie korzystają z porównywarek cen, które z ich perspektywy są narzędziem przydatnym do wyszukiwania najatrakcyjniejszych ofert i okazji.
Za ich sprawą internauci nie muszą odwiedzać wielu sklepów online, aby dowiedzieć się, ile w każdym z nich muszą zapłacić za wybrany artykuł. Zamiast tego wystarczy, że skorzystają z porównywarki cenowej, która zbierze wszystkie oferty w jednym miejscu i wyłoni tę najtańszą.
Jednak porównywarki sklepów i cen to funkcjonalna oraz korzystna opcja nie tylko z punktu widzenia potencjalnego klienta, ale i przedstawicieli branży e-commerce. Takie narzędzia są traktowane przez właścicieli biznesów jako dodatkowy kanał sprzedaży i przyczyniają się do wzrostu rozpoznawalności marki.
W jaki sposób działa porównywarka cen?
Strony do porównywania cen klasyfikują e-sklepy w zależności od kwoty, jaką należy zapłacić za poszukiwany przez klienta produkt, ale nie tylko. Wybrane narzędzie może uwzględniać także szereg innych aspektów takich jak m.in. adres punktu stacjonarnego sklepu, podstawowe informacje o wybranej ofercie, koszt wysyłki oraz opinie i recenzje na temat danego artykułu.
Aby sklep znalazł się w internetowej wyszukiwarce cenowej, musi nawiązać z nią współpracę. Oczywiście taka usługa jest płatna, a sposób jej rozliczania zależy od wybranego modelu, o czym dowiesz się z dalszej części artykułu.
Partnerstwo sklepu online i wyszukiwarki najniższych cen opiera się na przesyłaniu aktualnych danych na temat artykułów ze strony przedstawiciela e-commerce, a następnie ich systematyzacji na stronie porównywarki. Zakres asortymentu, który ma pojawić się w porównywarce określa ich sprzedawca.
Oprócz tego narzędzie może posłużyć do innych działań z zakresu promocji. Przykładowo najpopularniejsza porównywarka cen w Polsce oferuje swoim klientom możliwość sprzedaży produktów bezpośrednio na swojej platformie, bez konieczności przekierowywania na stronę e–sklepu czy publikację w porównywarce cen krótkich tekstów zachęcających do kupna danego produktu.
Porównywarka cen – główne korzyści płynące z ich używania w e-commerce
Partnerstwo z porównywarkami i wyszukiwarkami cenowymi oznacza dla przedstawicieli branży e-commerce wiele korzyści. Przede wszystkim klient wchodzący na taką platformę podjął już decyzję o nabyciu danego artykułu. Dla sprzedawcy oznacza to duże prawdopodobieństwo, że po wejściu na jego stronę proces zakończy się dokonaniem zakupu.
Dzięki porównywarkom cen w sklepach internetowych oprócz stosunkowo wysokiego współczynnika konwersji przedstawiciele e-commerce mogą liczyć na wzrost ruchu na stronie, a więc korzyści płynące z pozycjonowania oraz większą rozpoznawalność marki i przyciąganie nowych klientów.
Co więcej, takie opcje jak m.in. przynależność do zapewnianego przez porównywarkę programu gwarancji bezpiecznych zakupów i ochrony przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców (jest to dodatkowa, płatna możliwość) przyczynia się do budowania zaufania wśród odbiorców marki.
Nie sposób pominąć także szeregu benefitów wynikających z dodatkowych działań promocyjnych. Ponadto porównywarka cen stanowi źródło informacji na temat klientów oraz konkurencji.
Jak wyglądają najczęstsze modele rozliczania się z porównywarkami cen?
Właściciele sklepów internetowych nawiązujący współpracę z porównywarką cen najczęściej rozliczają się za usługę na podstawie modelu CPC, czyli Cost Per Click.
Oznacza to pobieranie od sprzedających opłaty za każde kliknięcie, które skutkuje przekierowaniem potencjalnego klienta na stronę internetową jego sklepu. Koszt pojedynczego kliknięcia jest stosunkowo niewielki i zazwyczaj mieści się w granicach od kilkunastu do kilkudziesięciu groszy.
Innym, o wiele rzadszym rozwiązaniem, które zazwyczaj łączy się z modelem CPC jest pobieranie prowizji za zakup pojedynczego artykułu. Jej wysokość może się różnić nie tylko w zależności od wybranej porównywarki, ale i kategorii produktowej.
Ponadto systemem prowizyjnym najczęściej rozliczane są zakupy bezpośrednio na platformie porównywarki.
Porównywarki cen – jak maksymalizować sprzedaż za ich pośrednictwem?
Nawet najlepsza porównywarka cen nie przyczyni się do wzrostu wyników sprzedaży, jeśli sklep internetowy nie będzie spełniał oczekiwań klienta zarówno pod względem funkcjonalności, jak i wyglądu. Jeśli przekierowanie na stronę e-sklepu praktycznie nigdy nie kończy się dokonaniem zakupu współpraca z porównywarką wydaje się bezcelowa.
Tymczasem powodem może okazać się odstraszająca czcionka, grafiki, kolorystyka na stronie czy niezrozumiałe dla użytkownika procesy, które z założenia miały doprowadzić go do finalizacji zakupów.
Sprzedawca, który zaobserwował, że potencjalni klienci przekierowani na stronę sklepu za pośrednictwem porównywarki opuszczają witrynę przed zakupem wybranego towaru, powinien dokładnie prześledzić ich ruchy. Pozwoli to dojść do sedna problemu i jak najszybciej naprawić wszelkie błędy i niedogodności.
Co więcej, niezwykle istotnym elementem skutecznej maksymalizacji sprzedaży są oceny obecnych klientów sklepu. Warto więc zachęcać ich do tego, aby dzielili się swoimi komentarzami w sieci, a pozytywne opinie regularnie pojawiały się na portalu porównywarki.
Aby zwiększyć sprzedaż i maksymalnie wykorzystać potencjał narzędzi służących porównywaniu cen w sklepach, warto również rozważyć wybór jednej lub kilku oferowanych przez nie opcji dodatkowych.
Mowa tu nie tylko o usłudze „Kup Teraz” czy udziale w programie ochrony klientów. Porównywarki za dodatkową opłatą pozwalają także na licytowanie wyższych pozycji w rankingu niezależnie od ceny produktu, publikację reklam displayowych czy możliwość nawiązania dialogu z klientami w postaci odpowiedzi na zamieszczane przez nich opinie.
Wykorzystywanie porównywarek cen może być bardzo korzystnym rozwiązaniem dla przedstawicieli e-commerce. Pamiętaj, że do wzrostu sprzedaży niezbędne są również inne elementy, np. funkcjonalny i przejrzysty design Twojego e-sklepu.
Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!
Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.
- Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
- Darmowe podjazdy kurierskie
- Ekspresowa dostawa
- Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
- Opłata paliwowa wliczona w cenę
- Dedykowana opieka posprzedażowa