Przesyłka za pobraniem – co o niej wiedzieć?
Porady

Przesyłka za pobraniem – co o niej wiedzieć?

1 Marca 2020

Dla większości ludzi zakupy internetowe stały się chlebem powszednim. Niskie ceny produktów i ich stała dostępność z pewnością przemawiają na korzyść tej formy załatwiania sprawunków. Jednak wielu ludzi nie decyduje się na kupno przedmiotów przez Internet, obawiając się, że zapłacone pieniądze przepadną, a samo zamówienie nigdy do nich nie dotrze. W takim przypadku warto skorzystać z przesyłki za pobraniem.

Przesyłka za pobraniem polega na doręczeniu paczki bez jej wcześniejszego opłacenia. To bardzo korzystne rozwiązanie zarówno dla tych, którzy nie korzystają z internetowej bankowości, jak i osób robiących zakupy w sklepie internetowym po raz pierwszy. Za pobór należnej kwoty odpowiedzialna jest firma doręczająca paczkę.

Możliwość skorzystania z przesyłki za pobraniem daje klientom poczucie bezpieczeństwa. Dzięki tej opcji mogą oni sprawdzić czy e-commerce, w którym składają zamówienie, będzie pewnym i rzetelnym źródłem zakupów. Pobierana przez kuriera opłata za przesyłkę jest następnie przekazywana przez firmę kurierską na konto bankowe sprzedającego. Transfer pieniędzy zazwyczaj trwa do kilku dni.

Przesyłka za pobraniem a sprawdzenie zawartości

Wiele osób mylnie interpretuje zasady, dotyczące doręczania przesyłek za pobraniem, twierdząc, że wybierając tę opcję, mogą sprawdzić zawartość paczki przy kurierze i dopiero wtedy zdecydować się na jej przyjęcie. W regulaminie firm kurierskich jest jasno zaznaczone, że klient może otworzyć paczkę dopiero po jej opłaceniu. Kurier, który decyduje się na rozpakowanie przesyłki wcześniej, robi to na własną odpowiedzialność.

Paczka za pobraniem – co powinieneś wiedzieć?

Opcja dostawy za pobraniem wiąże się z kilkoma ważnymi kwestiami, z których kupujący powinien zdawać sobie sprawę, zanim postanowi z niej skorzystać.

Zamówienie towaru bez konieczności wcześniejszego uiszczenia opłaty często wiąże się z szybszą wysyłką towaru przez sprzedającego. Nie musi on czekać, aż pieniądze trafią na jego konto, tym samym od razu po otrzymaniu zamówienia może przystąpić do jego realizacji.

Choć w przypadku przelewów internetowych różnica w czasie wysyłki jest nieznaczna, osoba, która nie korzysta z e-bankowości, musi zrealizować swój przelew w sposób tradycyjny, co zajmuje więcej czasu.

Osoba, która decyduje się na zakup towaru za pobraniem, nie musi uiszczać żadnych wcześniejszych opłat. To dobre rozwiązanie dla tych, którzy wolą płacić za towar gotówką lub zwyczajnie nie posiadają internetowego konta bankowego.

Brak konieczności wpłacania jakichkolwiek pieniędzy przed zakupem daje także poczucie bezpieczeństwa. Jeżeli nie zapłacimy za towar przed jego otrzymaniem, mamy pewność, że nasze pieniądze nie zaginą, a sam towar zostanie dostarczony.

Warto pamiętać, że opcja wysyłki za pobraniem jest usługą dodatkową. Wiąże się to więc z ponoszeniem przez kupującego większych kosztów dostawy, niż gdyby kupował ten sam przedmiot, opłacając go z góry. Zazwyczaj nie są to duże różnice – cena przesyłki zwiększa się o około 5-10 zł. Na tę opcję warto zdecydować się wtedy, kiedy kupujemy wartościowy towar.

Największy problem, podczas odbioru zamówień za pobraniem stanowi odliczona kwota zapłaty. Przed przyjazdem kuriera warto upewnić się, że posiadamy przy sobie sumę potrzebną do opłacenia przesyłki. Dzięki temu odbiór paczki przebiegnie sprawnie i bezproblemowo. Niektóre firmy kurierskie umożliwiają klientom płatność kartą lub blikiem, podczas doręczania towaru.

Warto pamiętać, że opcja wysyłki towaru za pobraniem dostępna jest tylko i wyłącznie na terenie Polski. Przesyłki do innych krajów nie mogą być realizowane tym sposobem.

Jak wysłać paczkę za pobraniem?

Aby wysłać paczkę za pobraniem za pomocą kuriera InPost, trzeba wykonać 5 kroków:

  • spakowanie paczki,
  • zaadresowanie do klienta (do tego celu posłuży Manager Paczek, dostępny na naszej stronie internetowej),
  • opłacenie paczki,
  • wydrukowanie i naklejenie etykiety,
  • nadanie przesyłki za pobraniem (wśród opcji można wybrać: nadanie przesyłki kurierem, w Paczkomacie oraz w Punkcie Obsługi Paczek).

Jak odebrać paczkę za pobraniem?

W InPoście odbiór przesyłki za pobraniem jest dostępny na trzy sposoby:

  • Przesyłka kurierska – w której klient opłaca swoje zamówienie bezpośrednio u kuriera, dowożącego towar pod jego dom,
  • Przesyłka do Paczkomatu – kupujący uiszcza opłatę za towar przy maszynie. Obecnie wiele Paczkomatów obsługuje płatność nie tylko kartą, ale i BLIKiem,
  • Przesyłka do POP – klient może zamówić paczkę za pobraniem bezpośrednio do punktu POP, w którym może opłacić ją za pomocą karty lub gotówki.

Co w przypadku nieodebrania przesyłki?

Jeżeli kurier nie zastanie klienta w domu, na następny dzień podejmie kolejną próbę doręczenia przesyłki. W przypadku, w którym i ona zakończy się niepowodzeniem, dostawca pozostawi usługobiorcy awizo, informując go o możliwości odebrania paczki w jednym z oddziałów. Warto jednak pamiętać, że po dwóch dniach przesyłka zostanie odesłana do nadawcy.