Reklama – jej podstawowe funkcje, cele i korzyści dla firm
Reklama

10 Września 2024
Reklamy są dziś wszechobecne zarówno w przestrzeni realnej, jak i wirtualnej. Nie sposób spotkać osobę, której choć jedna nie zapadła w pamięć. O czym to świadczy? O tym, że spełniła pewne założenia. Jakie są funkcje reklamy i dlaczego o niektórych długo się pamięta?
Jakie są podstawowe funkcje reklamy?
Podstawową funkcją reklamy jest informowanie potencjalnych klientów o danym towarze, usłudze lub wydarzeniu. Przykładami są uliczne billboardy i plakaty, spoty telewizyjne i radiowe czy też banery pojawiające się na stronach internetowych, które przedstawiają produkt i jego podstawowe właściwości.
Marketing nie może jednak ograniczać się do informowania. Równie ważna jest perswazyjna funkcja reklamy. Dzięki niej konsument ma nabyć przekonanie, że promowana rzecz naprawdę mu się przyda. W tym celu uwypukla się jej zalety, pokazuje, jak ułatwi wykonywanie jakiegoś uciążliwego, codziennego obowiązku, przytacza się opinie i doświadczenia osób, które z tego produktu już skorzystały itd.
By jeszcze mocniej wpłynąć na postawę klienta, do kampanii marketingowej często zatrudnia się znane osoby. Ich sławę i autorytet handlowcy wykorzystują do budowania w konsumencie przekonania, że skorzystanie z danej oferty to najlepsze wyjście.
Perswazyjną, czyli inaczej edukacyjną funkcję reklamy czasem uzupełnia konkurencyjna. Jej zadaniem jest przedstawienie swojego produktu w porównaniu do innych tego samego typu. Odbiorcę przekonuje się, pokazując, że nasza oferta będzie lepsza.
Ze względu na ograniczenia prawne, propozycji innych firm nie wymienia się z nazwy. Zamiast tego stosuje się zabieg, który polega na konfrontowaniu własnej oferty z bliżej nieokreślonym zbiorem podobnych rzeczy. Jeśli reklama spełni swoje funkcje, pozostaje od czasu do czasu przypomnieć nabywcy o sobie i zachęcić do kolejnego zakupu. W ten sposób realizuje się funkcję wspierającą.
Oferujemy atrakcyjne rozwiązania reklamowe dla Twojej firmy. Sprawdź pełną ofertę reklamową i wybierz najlepszy sposób.
Reklamuj się tam, gdzie Twoi klienci odbierają paczki!
Funkcja reklamy a jej cel – co warto wiedzieć?
W odróżnieniu od funkcji cele reklamy nie skupiają się w pierwszej kolejności na konsumencie, ale przedsiębiorstwie chcącym sprzedać swój produkt. W tym przypadku istotne są łatwe do zmierzenia rezultaty takie jak założony zysk w stosunku do budżetu kampanii. Jego wysokość zależy od kolejnego celu, czyli zbudowania przekazu docierającego do docelowej grupy odbiorców. Jest to bardzo ważne, ponieważ reklamowanie się osobom niezainteresowanym daną rzeczą prowadzi do strat finansowych. Ryzyko to istnieje również w przypadku dotarcia do właściwej grupy klientów, ale z promocją dla nich mało interesującą, zbyt kontrowersyjną itp.
Kolejnym celem reklamy jest budowa świadomości marki. Dzięki temu zarówno ona, jak i oferowane przez nią produkty stają się rozpoznawalne. Dodatkowo klienci powinni kojarzyć je z określonymi cechami. Te zaś zależą od tego, jak firma chce się pokazać oraz oczekiwań klientów.
Dla przykładu producent wyrobów kosmetycznych może chcieć się zaprezentować jako marka stawiająca na pierwszym miejscu ekologię. Z kolei dla przedsiębiorstwa remontowego ważne będzie kreowanie się jako godny zaufania usługodawca, który wykonuje powierzone mu zadania szybko i fachowo.
Do celów reklamy zalicza się również kreowanie potrzeb i zabieganie o lojalność konsumentów. Przekaz marketingowy powinien skłaniać do podejmowania decyzji o zakupie nawet te osoby, które nie potrzebują lub jeszcze nie wiedzą, że dana rzecz im się przyda.
Następnie, przy pomocy np. kodów rabatowych dla stałych klientów, można przekonywać odbiorców, że dokonali właściwego wyboru i że warto korzystać z kolejnych dóbr oferowanych przez markę.
Rodzaje reklam – jak je rozpoznać?
Reklama i jej funkcje – informacyjna, wspierająca, perswazyjna i konkurencyjna to tylko jeden z trzech sposobów podziału marketingowego. Drugim jest miejsce, w którym zostaje umieszczona. Istnieją więc reklamy wewnętrzne takie jak np. billboardy, plakaty i ekrany multimedialne. Mają one swoje zewnętrzne odpowiedniki.
Charakter reklamy wystawianej poza sklepem, lokalem usługowym lub branżowymi targami pozwala dotrzeć z przekazem do szerszego grona potencjalnych klientów. Podobnie działają akcje promocyjne podzielone według trzeciego kryterium, czyli ze względu na media. Dotyczy to przekazu pojawiającego się w telewizji, papierowej prasie i radio. Pod względem możliwości dotarcia do grupy docelowej idealnie sprawdza się jednak reklama internetowa.
Rodzaje reklam w InPost
Reklama i promocja to niezbędne elementy do tego, aby docierać do nowych klientów podczas prowadzenia własnego biznesu. Nasza oferta reklamowa InPost jest dopasowana do potrzeb danej firmy i jej konsumentów.
Spośród proponowanych rodzajów reklam można wymienić:
- sampling produktów – dołączymy próbki Twoich artykułów do skrytek w naszych urządzeniach Paczkomat®. Ta opcja jest szczególnie rekomendowana firmom, które oferują swoim klientom np. kosmetyki, perfumy lub produkty spożywcze o długim okresie trwałości;
- kampania reklamowa online – jako InPost proponujemy platformy internetowe (w tym naszą stronę główną), na których mogą być wyświetlane Twoje reklamy w postaci banerów;
- powiadomienia PUSH – nasza aplikacja InPost Mobile jest świetnym miejscem do reklamy za pomocą powiadomień wysyłanych na telefony użytkowników. Podaj nam treści, które chcesz przekazać, a my zadbamy o resztę;
- newsletter – nasza baza danych, obejmująca miliony potencjalnych odbiorców, to idealne miejsce do wysyłania spersonalizowanych wiadomości o najnowszych promocjach i ofertach, co może przynieść znakomite rezultaty.
- reklamy na urządzeniach Paczkomat – lubiane przez wszystkich automaty są doskonałym miejscem do promowania produktów czy usług. Możesz wykorzystać te urządzenia jako wielkoformatowe nośniki reklamowe lub umieścić swoją ofertę na panelach obsługi.
Co musi zawierać dobra reklama?
Poszczególne reklamy mogą znacznie się od siebie różnić, co wynika np. z ich odmiennych celów i rodzajów. Wszystkie z nich łączą jednak te same, podstawowe funkcje.
W pierwszej kolejności reklama powinna przyciągnąć uwagę odbiorcy. Dzięki temu można przejść do kolejnego kroku, jakim jest prezentacja produktu. Następnie przekaz powinien pokazywać, co oferuje dana rzecz, jak ułatwia życie lub jaki problem rozwiązuje.
Perswazyjne funkcje reklamy internetowej, telewizyjnej, radiowej czy innej można zaobserwować na podstawie kolejnych cech. Jedną z nich jest potwierdzenie prawdziwości przekazu, np. relacje innych zadowolonych klientów.
Niekiedy pojawia się też wezwanie do działania (call to action). Może nim być m.in. komunikat: „Zamów już dziś!”. Zdarza się, że CTA łączy się z obietnicą gratyfikacji (np. zniżki) za wcześniejszy zakup.
Dlaczego warto reklamować się z InPost?
Reklama z InPost to skuteczny sposób na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Dzięki różnorodnym narzędziom, które oferujemy, przedsiębiorcy mogą promować swoje produkty i usługi w nietypowy, przyciągający uwagę konsumentów sposób.
Zapewniamy nie tylko tradycyjne formy reklamy, ale również nowoczesne i interaktywne rozwiązania, które zwiększają zaangażowanie odbiorców i skuteczność kampanii.
Klienci InPost mają szansę czerpać liczne korzyści z reklamy za pośrednictwem naszych platform i usług. Przede wszystkim daje im to możliwość dotarcia do milionów użytkowników automatów Paczkomat, którzy codziennie korzystają z tych urządzeń.
Interaktywne ekrany maszyn pozwalają na dynamiczną promocję. Co więcej, sama wielkość automatu pozwala na jego wykorzystanie jako nośnika wielkoformatowych banerów reklamowych, co zwiększa efektywność kampanii.
Reklama z InPost to kompleksowe i nowoczesne rozwiązanie. Dzięki różnorodnym narzędziom i platformom przedsiębiorcy mogą dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, zwiększając swoją widoczność i osiągając lepsze rezultaty marketingowe.
Oferujemy innowacyjne podejście do reklamy, które pozwala wyróżnić się na tle konkurencji i skutecznie przyciągnąć uwagę konsumentów. Nie zwlekaj i dołącz do grona firm, które promują z nami swoje produkty!
Reklama Twojej firmy z InPost? To zawsze dobry pomysł!
Poświęć 1 minutę i zostaw nam swój kontakt, a przedstawimy Ci ofertę skrojoną na miarę.
Możliwości jest naprawdę sporo:
- oklejanie urządzeń Paczkomat
- reklama na ekranach urządzeń Paczkomat
- sampling produktów reklamowych
- banery reklamowe na stronie InPost
- reklama w newsletterze InPost
- powiadomienia push w aplikacji InPost Mobile
Czytaj również
Jak pozyskać klienta na usługi? Cenne wskazówki i sposoby reklamowe
Pozyskiwanie klientów to trudne zadanie, zwłaszcza dla nowych firm. Jak to zrobić? Wykorzystaj moc rekomendacji, wydarzeń branżowych i i...
Jak poprawić wizerunek firmy? Przydatne wskazówki i tipy
Pozytywny wizerunek firmy ma ogromne znaczenie na konkurencyjnym rynku biznesowym. W InPost wierzymy, że zapewnić go może strategia skon...
Reklamy video – co warto o nich wiedzieć? Czy są skuteczną formą promocji?
Treści video generują tysiące, a nawet miliony odsłon. Właśnie dlatego są one formą reklamy tak chętnie wybieraną przez reklamodawców. C...

