Reklama – jej podstawowe funkcje, cele i korzyści dla firm
Dla biznesu

Reklama – jej podstawowe funkcje, cele i korzyści dla firm

16 Marca 2023

Reklamy są dziś wszechobecne tak w przestrzeni realnej, jak i wirtualnej. Nie sposób spotkać osobę, której choć jedna nie zapadła w pamięć. O czym to świadczy? O tym, że spełniła pewne założenia. Przeczytaj jakie funkcje spełnia reklama i dlaczego o niektórych długo się pamięta.

Jakie są podstawowe funkcje reklamy?

Podstawową funkcją reklamy jest informowanie potencjalnych klientów czy grup docelowych o danym towarze, usłudze lub wydarzeniu. Uliczne billboardy i plakaty, spoty telewizyjne i radiowe czy też banery pojawiające się na stronach internetowych przedstawiają produkt i jego podstawowe właściwości.

Marketing nie może jednak ograniczać się do informowania. Równie ważna jest perswazyjna funkcja reklamy. Dzięki niej konsument ma nabyć przekonanie, że promowana rzecz naprawdę mu się przyda. W tym celu uwypukla się jej zalety, pokazuje, jak ułatwi wykonywanie jakiegoś uciążliwego, codziennego obowiązku, przytacza się opinie i doświadczenia osób, które z tego produktu już skorzystały itd. By jeszcze mocniej wpłynąć na postawę klienta, do kampanii marketingowej często zatrudnia się znane osoby, których sławę i autorytet handlowcy wykorzystują do budowania w konsumencie przekonania, że skorzystanie z tej oferty to najlepsze wyjście.

Perswazyjną, czyli inaczej edukacyjną funkcję reklamy czasem uzupełnia konkurencyjna. Jej zadaniem jest przedstawienie swojego produktu w porównaniu do innych tego samego typu. Odbiorcę przekonuje się, pokazując, że nasza oferta jest lepsza. Ze względu na ograniczenia prawne, propozycji innych firm nie wymienia się z nazwy. Zamiast tego stosuje się zabieg, który polega na konfrontowaniu własnej oferty z bliżej nieokreślonym zbiorem podobnych rzeczy. Jeśli reklama spełni swoje funkcje, pozostaje od czasu do czasu przypomnieć nabywcy o sobie i zachęcić do kolejnego zakupu. W ten sposób realizuje się funkcję wspierającą.​​​​​​​

Funkcja reklamy a jej cel – co warto wiedzieć?

W odróżnieniu od funkcji cele reklamy nie skupiają się w pierwszej kolejności na konsumencie, ale przedsiębiorstwie chcącym sprzedać swój produkt. W tym przypadku istotne są łatwe do zmierzenia rezultaty takie jak założony zysk w stosunku do budżetu kampanii. Jego wysokość zależy od kolejnego celu, czyli zbudowania przekazu docierającego do docelowej grupy odbiorców. Jest to bardzo ważne, ponieważ reklamowanie się osobom niezainteresowanym daną rzeczą prowadzi do strat finansowych. Ryzyko to istnieje również w przypadku dotarcia do właściwej grupy klientów, ale z promocją dla nich mało interesującą, zbyt kontrowersyjną itp.

Kolejnym celem reklamy jest budowa świadomości marki. Dzięki temu zarówno ona, jak i oferowane przez nią produkty stają się rozpoznawalne. Dodatkowo klienci powinni kojarzyć je z określonymi cechami. Te zaś zależą od tego, jak firma chce się pokazać oraz oczekiwań klientów. Dla przykładu producent wyrobów kosmetycznych może chcieć się zaprezentować jako marka stawiająca na pierwszym miejscu ekologię. Z kolei dla przedsiębiorstwa remontowego ważne będzie kreowanie się jako godny zaufania usługodawca wykonujący zadania szybko i fachowo.

Do celów reklamy zalicza się również kreowanie potrzeb i zabieganie o lojalność konsumentów. Przekaz marketingowy powinien skłaniać do podejmowania decyzji o zakupie nawet te osoby, które nie potrzebują lub jeszcze nie wiedzą, że dana rzecz im się przyda. Następnie, przy pomocy np. kodów rabatowych dla stałych klientów, warto przekonywać klientów, że dokonali właściwego wyboru i że warto korzystać z kolejnych dóbr oferowanych przez markę.

Rodzaje reklam – jak je rozpoznać?

Reklama i jej funkcje – informacyjna, wspierająca, perswazyjna i konkurencyjna to tylko jeden z trzech sposobów podziału marketingowego. Drugim jest miejsce, w którym jest umieszczona. Istnieją więc reklamy wewnętrzne takie jak np. billboardy, plakaty i ekrany multimedialne. Mają one swoje zewnętrzne odpowiedniki.

Charakter reklamy wystawianej poza sklepem, lokalem usługowym lub branżowymi targami pozwala dotrzeć z przekazem do szerszego grona potencjalnych klientów. Podobnie działają akcje promocyjne podzielone według trzeciego kryterium, czyli ze względu na media. Dotyczy to przekazu pojawiającego się w telewizji, papierowej prasie i radio. Pod względem możliwości dotarcia do grupy docelowej idealnie sprawdza się jednak reklama internetowa.

Prowadząc własny biznes, reklama i promocja to niezbędne elementy, aby docierać do nowych klientów. Oferta reklamowa od InPost jest dopasowana do potrzeb danej firmy i jej konsumentów. Spośród oferowanych rodzajów reklam można wymienić reklamę zewnętrzną, sampling produktów czy banery internetowe.

Co musi zawierać dobra reklama?

Rodzaje i funkcje reklamy różnią się znacznie, ale wszystkie je łączą te same cechy. W pierwszej kolejności powinna ona przyciągnąć uwagę odbiorcy. Dzięki temu można przejść do kolejnego kroku, jakim jest prezentacja produktu. Następnie przekaz powinien pokazywać, co oferuje dana rzecz, jak ułatwia życie lub jaki problem rozwiązuje.

Perswazyjne funkcje reklamy internetowej, telewizyjnej, radiowej czy innej można zaobserwować na podstawie kolejnych cech. Jedną z nich jest potwierdzenie prawdziwości przekazu, np. relacje innych zadowolonych klientów. Niekiedy pojawia się też wezwanie do działania w rodzaju Zamów już dziś!, które może być połączone z obietnicą gratyfikacji (np. zniżki) za wcześniejszy zakup.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.