Reklama komercyjna – na czym polega? Charakterystyka i przykłady

Reklama
Reklama komercyjna – na czym polega? Charakterystyka i przykłady Reklama komercyjna – na czym polega? Charakterystyka i przykłady

12 Czerwca 2024

Osługaj tekst Odsłuchaj tekst
Wycisz odsłuch

Reklama komercyjna stanowi kluczowy element strategii marketingowej wielu przedsiębiorstw. Sprawne posługiwanie się nią wymaga wykorzystania perswazji, a służy budowaniu marki i kształtowaniu sposobu postrzegania produktów lub usług przez konsumentów. Czego jeszcze warto się o niej dowiedzieć?

 

Co to jest reklama komercyjna?

Reklama komercyjna to forma promocji (czyli marketingu). Służy ona do przekazywania komunikatów dot. produktów, usług lub marek przez daną firmę w celu zwiększenia ich sprzedaży. Ma za zadanie przekonać potencjalnych klientów do zakupu i jest powszechnie stosowanym narzędziem zarówno w mediach tradycyjnych, jak i w środowisku cyfrowym.

Komunikat ma przyciągać uwagę odbiorców, więc jest starannie zaprojektowany i cechuje się dużą kreatywnością. Wszystkie jego elementy wizualne i dźwiękowe są tworzone z myślą o zapewnieniu pozytywnego wizerunku marki; służy to do przekonania konsumentów o wartości danego produktu oraz poinformowaniu o jego unikalnych cechach i korzyściach, które zapewnia.

Wszystkie przykładowe reklamy komercyjne zawierają elementy pozwalające na identyfikację marki, czyli:

  • logo;
  • slogan;
  • charakterystyczne kolory lub dźwięki (stały element audiowizualny).

Warto zauważyć, że te są ukierunkowane na określone grupy docelowe – firmy ściśle dostosowują przekaz do potrzeb i oczekiwań konkretnych segmentów rynku. Działanie to zwiększa skuteczność akcji marketingowych.

Czego warto dowiedzieć się jeszcze? Mogą być dystrybuowane w różnych mediach:

  • telewizji;
  • radio;
  • prasie (przede wszystkim gazety lokalne);
  • internecie;
  • mediach społecznościowych (np. Facebook, Instagram i LinkedIn);
  • outdoorowych (m.in. billboardy).

Wielu reklamodawców umieszcza w nich tzw. CTA, czyli wezwania do działania, zachęcając tym samym konsumentów do podjęcia konkretnych działań (np. zakupu, rejestracji, odwiedzenia strony internetowej, czy nawet wypróbowania towaru). To dobry i praktyczny sposób na upewnienie się, że odbiorcy zrozumieją prawidłowo nadany komunikat.

Oferujemy atrakcyjne rozwiązania reklamowe dla Twojej firmy. Sprawdź pełną ofertę reklamową i wybierz najlepszy sposób.

Reklamuj się tam, gdzie Twoi klienci odbierają paczki!

Reklama społeczna a komercyjna – różnice

Nie wszystkie reklamy muszą służyć promowaniu produktów lub usług. Niektóre z nich są tworzone w celu zwiększenia świadomości społeczeństwa na wybrane tematy – np. zwrócenia uwagi na rosnący problem alkoholizmu lub ignorowania przemocy rodzinnej; nazywa się je reklamami społecznymi.

Wyróżniają się one tym, że oddziałują na konsumentów w zgoła inny sposób: wzbudzają niepożądane na co dzień emocje, które zmuszają do głębokiej refleksji. Za przykład może posłużyć słynne „10 mniej ratuje życie. Zwolnij!”, które zachęcało społeczeństwo do poruszania się pojazdami z mniejszą prędkością.

Ile kosztuje reklama w internecie?

Cena reklam w internecie różni się w zależności od wielu czynników:

  • rodzaju;
  • wybranej platformy;
  • obecności konkurencji;
  • wielkości firmy;
  • oczekiwanych rezultatów;
  • jakości treści.

Zwykle to koszt od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie.

​​​​​​​Funkcje reklamy komercyjnej

Kluczowe funkcje to informacyjna i perswazyjna. Komercyjne kampanie reklamowe powiadamiają konsumentów o istnieniu danego produktu lub usługi, a następnie starają się zachęcić do kupna. Oczywiście na tym jednak nie koniec, bo treści przygotowane przez firmę mają na celu o wiele więcej! Mianowicie:

  • budują świadomość wśród odbiorców;
  • kreują pozytywny wizerunek;
  • stymulują klientów do podjęcia konkretnego działania (CTA);
  • zwiększają wyświetlenia na prowadzonej stronie internetowej;

Potencjalni nabywcy, po obejrzeniu reklamy, powinni wiedzieć doskonale:

  • do czego służy produkt;
  • jak można go użyć;
  • w jaki sposób produkt zmieni ich codzienne życie.

Innymi słowy, wszystko to pokrywa się z modelem AIDA (ang. Attention, Interest, Desire, Action).

​​​​​​​Rodzaje reklamy komercyjnej

Reklama komercyjna przybiera trzy różne formy: audio, wizualną i audiowizualną.

Reklama audio

Rodzaj skoncentrowany na przekazie dźwiękowym. Wykorzystuje się ją w radiu, podcastach i na platformach muzycznych. Charakteryzuje się kreatywnym użyciem muzyki i dialogów.

Reklama wizualna

Koncentruje się na aspekcie wizualnym i graficznym. Spotyka się ją najczęściej na plakatach, billboardach, stronach internetowych oraz w broszurach i innych mediach drukowanych. Obejmuje zdjęcia, grafikę, kolorystykę i tekst.

Reklama audiowizualna

Kombinuje elementy dźwiękowe i wizualne, tworząc kompleksowy przekaz. Stosuje się ją przede wszystkim w telewizji (np. podczas lokowania produktów) i treściach online. To dynamiczne sekwencje, będące złożonymi komunikatami.

Wszystkie wspomniane formy mają własne zalety i wady oraz możliwości. Ich wybór powinien zostać uzależniony od celów reklamodawcy, charakterystyki produktu, a przede wszystkim – preferencji grupy docelowej.

Co wyróżnia reklamę komercyjną na tle innych?

Inne formy komunikacji marketingowej (np. PR lub reklama społeczna) mogą mieć bardziej ogólny cel budowania wizerunku czy kreowania świadomości na temat trudnych zagadnień. Ponadto skupiają się przede wszystkim na uzyskaniu zwrotu z inwestycji (nie zawsze w formie środków pieniężnych), a nie wygenerowaniu dodatkowego dochodu.

Reklama komercyjna działa w środowisku konkurencyjnym, gdzie różne firmy rywalizują o uwagę i przychylność klientów. Oznacza to konieczność wyróżniania się oraz tworzenia unikalnych przekazów i ofert. Oprócz tego często korzysta z psychologicznych strategii przekonywania, sięgając po emocje, aspiracje i społeczną akceptację, aby wpłynąć na decyzje zakupowe konsumentów.

Efektywność reklamy komercyjnej mierzy się w wynikach finansowych – wzroście sprzedaży, zysków czy udziału w rynku. Inne formy komunikacji skupiają się przede wszystkim na korzyściach w postaci szerzenia propagowanych idei lub osiąganiu konkretnych celów społecznych (np. spróbowania bezpieczniejszego zamiennika tytoniu), a nawet zdobycia określonej liczby wyświetleń.

Chociaż różnice te są zwykle wyraźne, to warto zauważyć, że w praktyce... linie między poszczególnymi formami się zacierają. Specjaliści wiedzą, jak reklamować firmę i chętnie stosują strategie hybrydowe, łącząc ze sobą różne elementy, aby zwiększyć szanse dostarczenia przekazu do szerokiej grupy odbiorców.

Przykład reklamy komercyjnej

Za przykład reklamy komercyjnej może posłużyć obecność bilbordów promujących InPost na terenie Polski. Ekrany urządzeń Paczkomat® wyświetlają treści marketingowe innych firm – konsumenci zapoznają się z nimi podczas odbierania lub nadawania swoich przesyłek.

Reklama InPost – komercyjna i nie tylko. Poznaj nasze rozwiązania!

Przedsiębiorcy mają możliwość skorzystania z różnorodnych opcji reklamowych za pośrednictwem platformy InPost. Mogą:

  • oklejać Paczkomat – to przestrzeń do umieszczania kreatywnych grafik, informacji o produktach lub promocyjnych hasztagów;
  • wyświetlać reklamy na urządzeniach Paczkomat – pozwala to na dotarcie do klientów poprzez komunikaty wizualne;
  • samplować produkty – polega to na zapewnieniu klientom próbki sprzedawanych towarów;
  • zdecydować się na banery reklamowe online – prosty sposób na dotarcie do szerokiego grona odbiorców;
  • wykorzystać powiadomienia PUSH w aplikacji InPost Mobile – będą informować o promocjach, nowościach i ważnych aktualizacjach;
  • posłużyć się newsletterem – wykorzysta on bazę klientów dostępną w InPost Mobile.

Dzięki temu firmy mogą budować świadomość marki, przyciągać nowych konsumentów i utrzymywać stałą relację z już istniejącymi klientami.

Reklama Twojej firmy z InPost? To zawsze dobry pomysł!

Poświęć 1 minutę i zostaw nam swój kontakt, a przedstawimy Ci ofertę skrojoną na miarę.

Możliwości jest naprawdę sporo:


  • oklejanie urządzeń Paczkomat
  • reklama na ekranach urządzeń Paczkomat
  • sampling produktów reklamowych
  • banery reklamowe na stronie InPost
  • reklama w newsletterze InPost
  • powiadomienia push w aplikacji InPost Mobile

Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i odpowie na wszystkie pytania.

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.

Czytaj również

Jak pozyskać klienta na usługi? Cenne wskazówki i sposoby reklamowe

Pozyskiwanie klientów to trudne zadanie, zwłaszcza dla nowych firm. Jak to zrobić? Wykorzystaj moc rekomendacji, wydarzeń branżowych i i...

Jak poprawić wizerunek firmy? Przydatne wskazówki i tipy

Pozytywny wizerunek firmy ma ogromne znaczenie na konkurencyjnym rynku biznesowym. W InPost wierzymy, że zapewnić go może strategia skon...

Reklamy video – co warto o nich wiedzieć? Czy są skuteczną formą promocji?

Treści video generują tysiące, a nawet miliony odsłon. Właśnie dlatego są one formą reklamy tak chętnie wybieraną przez reklamodawców. C...

InPost mobile
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!