SMTP — czym jest i do czego służy?
E-commerce Porady

SMTP — czym jest i do czego służy?

6 Września 2022

SMTP host mail to bardzo przydatna konfiguracja, z której korzystają zarówno klienci indywidualni, jak i większe firmy. Z tym standardem można spotkać się przede wszystkim na stronach WWW oraz w mailingu np. ze sklepu internetowego. Na czym polega i jak go efektywnie wykorzystać?   

SMTP — co to takiego?

Serwer poczty wychodzącej SMTP to oficjalne określenie protokołu SMTP.  Nazwa wprowadzona w konfiguracji programu pocztowego, umożliwi mu na przykład nawiązanie połączenia z serwerem obsługującym skonfigurowaną skrzynkę e-mail. Korzystając z takiego połączenia, aplikacja — w pewnym uproszczeniu - „wyśle wiadomości e-mail”.

SMTP to skrócona nazwa  od Simple Mail Transfer Protocol. Jest to jeden z protokołów TCP (jak POP3, IMAP oraz FTP, HTTP). Można spotkać się z konfiguracją SMTP, np. w formularzach kontaktowych na stronach WWW oraz w programach pocztowych. Standard ten może być stosowany na wiele sposobów w szeroko pojętej działalności sieciowej.

Simple Mail Transfer Protocol działa na zasadzie inicjalizacji usługi pocztowej w celu nawiązania dwukierunkowego połączenia między serwerem wysyłającym a odbierającym. Przesyła komendy, na które host odbierający odpowiada. Gdy kanał transmisyjny zostanie ustalony przy użyciu odpowiednich komend, serwer nadający wysyła komendę „mail”, która wskazuje wiadomość do wysłania. To właśnie wtedy zostaje nadana nasza korespondencja do konkretnej osoby.​​​​​​​

Jak działa protokół SMTP — najważniejsze informacje

Serwer SMTP to nie tylko domena wielkich firm. Praktycznie każdy, kto ma swoją stronę WWW, może skorzystać z tego rozwiązania. Co warto podkreślić, możemy też przypisać do niego swój adres e-mail zarówno z poziomu usługi webowej, jak i dedykowanego oprogramowania, np. Mozilli Thunderbird, czy apki dostępnej na smartfona.

Serwer nadawcy jest w stanie kontrolować proces dostarczenia wiadomości e-mail, do momentu otrzymania lub odrzucenia jej przez hosta adresata. To czy wiadomość zostanie dostarczona do właściwej skrzynki e-mail, zależeć będzie nie tylko od działania serwera poczty go obsługującego, a także od tego, czy nasze konto nie zostało wpisane np. na czarną listę SPAM. Jeśli nie uda się doręczyć wiadomości, to właśnie dzięki SMTP dostaniemy “zwrotkę”, dzięki której dowiemy się, jaka była tego przyczyna.

Protokół SMTP opiera się wyłącznie na możliwości przesyłania prostego tekstu. Z biegiem czasu jego działanie wsparto dodatkowym standardem MIME — Multipurpose Internet Mail Extensions, który definiuje budowę wiadomości e-mail, a także pozwala np. na dodawanie grafik czy tworzenie rozbudowanej struktury wiadomości.

Choć protokół SMTP w wielu kwestiach jest bardzo pomocny i funkcjonalny, ma jedno duże ograniczenie: nie daje możliwości weryfikacji nadawcy wiadomości. Pomimo prawidłowej konfiguracji serwera SMTP, nie uzyskamy stuprocentowego zabezpieczenia przed phishingiem czy spamem. Pomagają w tym wspomniane już filtry i czarne listy, jednak i one nie są w pełni bezpieczne.

Jeśli poczta padnie ofiarą ataku hakerów, będą oni mogli podszyć się pod adres w konkretnej domenie, również tej wykupionej. To właśnie dlatego tak ważna jest higiena cyfrowa — rozbudowane hasło, czy weryfikacja dwuetapowa to doskonałe narzędzia, by zmaksymalizować bezpieczeństwo naszej skrzynki online.

Jak skonfigurować protokół SMTP w programie pocztowym?

Jego nazwa wprowadzana jest w dowolnym programie pocztowym na etapie konfiguracji skrzynki e-mail. Jeśli do obsługi konta używa się własnej, wykupionej domeny, to nazwa poczta SMTP przyjmie postać adresu tej domeny internetowej.

Port SMTP bardzo często wykorzystywany jest również podczas konfiguracji sklepów online. Ustawienia wysyłania wiadomości w ten sposób powoduje, że za zautomatyzowaną wysyłkę ze sklepu, np. potwierdzenie zamówienia, zmiany jego statusu czy zapytania o produkt itp., odpowiada skonfigurowana przez nadawcę, zewnętrzna skrzynka pocztowa.

Jest to spore udogodnienie dla właścicieli dużych aplikacji lub e-sklepów, którzy nie mają czasu na indywidualne przekazywania taki informacji klientom. Podstawowa brama SMTP przyśpiesza wysyłkę powiadomień do domyślnie przypisanych odbiorców.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 9,73 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-552), przy ul. Wielickiej 28.

Twoje dane będą przetwarzane w celu umożliwienia rejestracji, korzystania i obsługi konta w aplikacji mobilnej oraz w celach analitycznych i statystycznych. W razie wyrażenia stosownej zgody, Twoje dane będą przetwarzane również w celu wyświetlania powiadomień z aplikacji o treści marketingowej, kierowania treści marketingowych na podane przez Ciebie dane kontaktowe, w tym treści dopasowanych do Twoich preferencji w oparciu o profilowanie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.