Jednym z ważnych składników sukcesu jest zgrany, wykwalifikowany i pełen motywacji do działania zespół. Jednak stworzenie odpowiedniej ekipy tylko z pozoru wydaje się łatwe – największy wpływ na pracowników ma przecież szef lub menedżer. Z tego względu świadome budowanie autorytetu pomoże odpowiednio zarządzać ludźmi i zapanować nad codziennym chaosem w firmie, dzięki czemu zdecydowanie szybciej zaczniemy osiągać biznesowe cele. Jak zatem budować autorytet w zespole? Przygotowaliśmy praktyczne porady!
Budowanie autorytetu lidera grupy – dlaczego to takie ważne?
Codzienne wykonywanie służbowych obowiązków oraz uczestniczenie w życiu przedsiębiorstwa po pewnym czasie staje się rutyną – szczególnie, gdy przydzielone zadania są za każdym razem podobne lub takie same. Podwładni zaczynają tracić zapał do pracy, a ich efektywność spada. Poza tym między ludźmi nierzadko pojawiają się konflikty lub nieporozumienia, które rzutują nie tylko na jakość komunikacji, ale także na atmosferę w biurze. W takich warunkach trudno realizować zadania i zdobywać nowe zlecenia. Lider grupy to osoba czuwająca nad pracą całego zespołu – inspiruje do działania, dzieli się wiedzą, wzbudza zaufanie, pielęgnuje talenty pojedynczych jednostek, w porę rozwiązuje pojawiające się konflikty. Postać menedżera jest niezwykle ważna, jeśli zależy nam na odnoszeniu sukcesów, lecz tylko wówczas, gdy cieszy się on szacunkiem. Dzięki budowaniu autorytetu możemy wywierać wpływ na ludzi, a więc skutecznie nimi zarządzać.
Jak budować autorytet w zespole – praktyczne porady
Zastanawiasz się, jak stać się szefem na medal? Chcesz, żeby Twoi pracownicy Cię szanowali i wydajniej pracowali? Budowanie autorytetu to niekończący się proces, ale nie musisz znać się na psychologii, żeby wzbudzać respekt. Wystarczy wprowadzić kilka istotnych zasad! Zobacz jak budować autorytet lidera grupy!
-
Stawiaj na otwartą komunikację
Sprawny i płynny przepływ informacji ma duże znaczenie w każdej firmie. Zawsze, kiedy pojawiają się niedomówienia, powstają konflikty i stresujące sytuacje. Tracimy wówczas energię na wyjaśnienia, a projekt stoi w miejscu. Głównym zadaniem menedżera jest dbanie o jakość komunikacji. Precyzyjnie przydzielaj obowiązki pracownikom i upewnij się, że dobrze zrozumieli Twoje komunikaty. Zachęcaj podwładnych do wymiany myśli – staraj się możliwie szybko odpowiadać na wszystkie zapytania. Ustal dogodne sposoby komunikacji.
-
Wykazuj się opanowaniem
W firmie mamy do czynienia z różnymi sytuacjami. Czasem niestety nie wszystko dzieje się zgodnie z naszymi oczekiwaniami, a pracownik, jak każdy człowiek, popełnia błędy. Wpadanie we wściekłość i brak umiejętności opanowania własnych emocji z pewnością nie kojarzą się z przywódcą. Niezależnie od problemu oraz poziomu frustracji, to właśnie lider grupy musi zachować spokój, aby znaleźć rozwiązanie.
-
Wybaczaj błędy sobie i innym
Jeśli chcesz budować autorytet, zachęcaj podwładnych do kreatywności i eksperymentowania. Stwórz warunki bezpiecznej porażki i nigdy nie wytykaj błędów. Zawsze doceniaj starania, a także wychodzenie z inicjatywą, wskaż zespołowi, jak radzić sobie z porażką oraz drobnymi niepowodzeniami. Bądź inspirującym przewodnikiem, który nie ukrywa swoich potknięć. To właśnie one mogą posłużyć do wyciągnięcia wniosków na przyszłość, a szczerość z pewnością zostanie zauważona wśród pracowników – zwiększy się ich zaufanie. Nie próbuj tworzyć idealnego wizerunku i nie stawiaj siebie na piedestale.
-
Dotrzymuj słowa
Prawdziwy lider grupy nie rzuca słów na wiatr. Kiedy coś zapowiada, wszyscy mogą być pewni, że zrealizuje swoje zamiary. Jeśli sam nie jest pewien, nie składa obietnic. Pracownicy mogą na nim polegać w każdej sytuacji, ponieważ wiedzą, że pozostanie wiarygodny.
-
Motywuj do działania
Nie pozwól, żeby do zespołu wkradła się rutyna lub poczucie przytłoczenia. Niektóre obowiązki są monotonne i trudno to zmienić, jednak podwładni potrzebują stymulacji. Gdy każdy zajmuje się tylko swoimi powinnościami, łatwo stracić zapał, co zmniejsza produktywność. Zdobądź się na częste pochwały – miłe słowo nierzadko działa lepiej niż podwyżka. Rozmawiaj z pracownikami nie tylko o szczegółach konkretnych zadań, ale także o ich poziomie zadowolenia i satysfakcji. W ten sposób szybko wyłapiesz spadki motywacji i wprowadzisz odpowiednie środki zaradcze.
-
Wykazuj się wiedzą, doświadczeniem i profesjonalizmem
Za szefem powinny stać przede wszystkim kompetencje – nie znalazł się przecież na swoim stanowisku bez powodu. W budowaniu autorytetu pomoże Ci dzielenie się wiedzą, dawanie trafnych wskazówek i proponowanie rozwiązań. Pracownicy muszą poczuć, że mogą się do Ciebie zwrócić o pomoc – jesteś przecież ekspertem w swojej dziedzinie. Świadomie korzystaj ze zdobytego doświadczenia. Przedstawiaj różne perspektywy, powołuj się na podobne sytuacje z przeszłości, które udało Ci się rozwiązać – zachowaj przy tym pełen profesjonalizm. Nie chodzi o przechwałki, ale o przydatne wyciąganie wniosków.