Wdrożenie pracownika do zespołu w 6 krokach
Kariera

Wdrożenie pracownika do zespołu w 6 krokach

25 Czerwca 2020

Zatrudnienie nowego pracownika to długotrwały proces, który ma swój początek już podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Bardzo często pracodawcy bagatelizują całą sytuację, rzucając nowo przyjętą osobę na głęboką wodę, co nie tylko skutkuje dodatkowym stresem, ale także mniej efektywną pracą. O czym należy pamiętać, by prawidłowo wdrożyć pracownika do zespołu?

Proces pozyskania oraz wdrożenia nowego pracownika jest niezwykle istotny. Bardzo wiele bowiem zależy od pierwszego wrażenia, osób zatrudniających, otoczenia oraz zespołu pracowników. Bezstresowe przyjęcie z pewnością przełoży się na efektywną współpracę.

Adaptacja w nowym miejscu jest ważna także przez wzgląd na motywację pracownika. W przypadku, w którym nie będzie on przez nikogo zauważany oraz nie zostanie prawidłowo wdrożony w swoje obowiązki, jego chęć do wykonywania powierzonych zadań będzie o wiele mniejsza. Co więc warto zrobić, by dobrze przyjąć nową osobę?

Pierwszy dzień pracy dla każdego bywa niezmiernie stresujący. Także dla zespołu, który do tej pory pracował w stałym teamie. Przyjście nowej osoby nie tylko może zaburzyć cały harmonogram, ale także wywołać dezorientację. Dlatego najlepszym wyjściem z sytuacji jest wcześniejsze poinformowanie pracowników o pojawieniu się nowego członka zespołu. Oszczędzi to nowo przybyłemu dodatkowego stresu, związanego z szeregiem pytań i wątpliwości, a reszta współpracowników będzie nastawiona na pomoc nowej osobie w odnalezieniu się w zaistniałej sytuacji.

Zazwyczaj pierwszy dzień w pracy jest dniem zapoznawczym. Pracownik poznaje swoje obowiązki, współpracowników i menadżerów, a także zasady panujące w firmie. Jest to również czas, kiedy należy dopełnić wszelkich potrzebnych formalności. Szykując się na przyjście pracownika, warto wcześniej przygotować niezbędne dokumenty, aby mieć pewność, że etap ich wypełniania i podpisywania nie zostanie tego dnia pominięty.

Bardzo istotnym elementem wdrożenia pracownika do zespołu jest przygotowanie dla niego miejsca pracy. Warto zadbać o to wcześniej, by wszystkie niezbędne rzeczy czekały już na zatrudnionego. Prawidłowo wyposażone stanowisko pracy da nowo przybyłemu od początku poczucie przynależności do firmy. Tym samym reszta zespołu oszczędzi sobie niepotrzebnych nerwów, związanych z poszukiwaniem potrzebnych do pracy przedmiotów na ostatnią chwilę.

Najbliższe dni, a nawet tygodnie, z pewnością będą trudne dla nowego pracownika. Dlatego proces wdrożenia go do zespołu powinien uwzględniać wyznaczenie dla niego mentora. Będzie to osoba, do której nowo przybyły może w każdej chwili zwrócić się o pomoc. Najlepiej, by roli mentora podjęła się osoba z doświadczeniem w firmie, która doskonale zna tematykę obowiązków nowej osoby.

Zadaniem mentora powinno być także wdrożenie pracownika w codzienne życie firmy. Przede wszystkim chodzi tu o nakreślenie ogólnie panujących zasad, których pracownik musi przestrzegać w pracy. Warto, by mentor przedstawił także nowo zatrudnionego innym członkom zespołu, jak również oprowadził go po siedzibie firmy.

Wdrożenie pracownika do zespołu to przede wszystkim nakreślenie jego obowiązków. To bardzo ważne i odpowiedzialne zadanie, dlatego wszelkie informacje na temat zadań powinny zostać mu przekazane przez menadżera. Istotne jest, aby upewnił się on, czy nowo zatrudniony rozumie, na czym będzie polegać powierzona mu praca. W razie pytań, menadżer musi być w stanie udzielić nowej osobie wyczerpujących odpowiedzi.

Pierwsze dni pracy to także czas na poznanie całego personelu. W związku z tym pracownik powinien otrzymać możliwość osobistego spotkania się z przełożonym. To bardzo ważny element, bowiem to właśnie szef jest osobą, która przez najbliższy czas będzie sprawować zwierzchnictwo nad zatrudnionym.

Podczas wdrażania do zespołu, pracownik powinien mieć także możliwość poznania osób, do których może zwrócić się z ewentualnymi problemami – czyli menedżerów lub kierowników zespołów. Istotne jest także przekazanie mu informacji na temat tego, kto w firmie zajmuje się księgowością oraz dokumentacją.

Korzyści z efektywnego wdrożenia pracownika

Wdrażanie pracownika do zespołu zazwyczaj trwa kilka tygodni. O zakończeniu misji można mówić dopiero wtedy, gdy zatrudniony bez problemu będzie radził sobie ze wszystkimi obowiązkami. Choć mogłoby się wydawać, że jest to proces czasochłonny, dobrze zaplanowane wprowadzenie wiąże się z wieloma korzyściami.

Przede wszystkim dotyczą one możliwości szybszego podjęcia się realizacji powierzonych obowiązków. Tym samym wzrasta poprawność wykonywanych zadań. Odpowiednie wdrożenie wpływa pozytywnie na samopoczucie nowo przybyłego, jak i na nastroje panujące w przedsiębiorstwie. Wszystkie te czynniki przekładają się na efektywność pracy zatrudnionego, zmniejszając prawdopodobieństwo jego odejścia.