Analiza rynku e-commerce – raporty w aspekcie usług kurierskich


21 Października 2019
Stały wzrost obrotów, otwieranie kolejnych obszarów działalności, wdrażanie nowych metod komunikacji z klientem – to tylko niektóre ze zjawisk, z którymi mamy aktualnie do czynienia w branży e-commerce. InPost stanowi ważne ogniwo rozwoju tej gałęzi biznesu, świadcząc usługi kurierskie dla wielu jej podmiotów.
Jak poziom usług kurierskich wpływa na rozwój rynku e-commerce?
Bezproblemowa, szybka dostawa przesyłki to jeden z kluczowych czynników, decydujących o zadowoleniu klienta z dokonanej transakcji. By uświadomić sobie znaczenie tego elementu, warto wyobrazić sobie sytuację, w której upragnione prezenty urodzinowe otrzymujemy np. 3 dni po urodzinach, na które zaprosiliśmy wszystkich sobie ludzi. Od momentu zakończenia imprezy, aż do otrzymania upominków będzie nam towarzyszyć uczucie zawodu i szereg negatywnych emocji i nie wiadomo, czy zadowolenie po odpakowaniu prezentów będzie w stanie „wynagrodzić” te przeżycia.
W przypadku dostaw towarów zamówionych w sklepach internetowych zadziała podobny mechanizm – na witrynie widzimy dokładnie deklarowany czas nadania wysyłki, a dopiero od firmy kurierskiej zależy, jak szybko otrzymamy produkt(y). To właśnie ta firma i jej pracownicy swoimi zachowaniami wpływają na zadowolenie konsumenta i chęć dokonania kolejnych zamówień. W pewnym stopniu kształtują oni opinię klientów na temat całej branży e-commerce. Dostawa, która przebiega sprawnie i szybko może się przyczynić do tego, że klient ponownie zrobi zakupy w sklepie internetowym. Outsourcing usług logistycznych zdecydowanie może się do tego przyczynić. Jak to działa? Dzięki temu, że towary z e-sklepu są przechowywane w magazynie firmy kurierskiej, cała procedura obsługi zamówienia przebiega szybciej, a klient może otrzymać paczkę już następnego dnia! Zapoznaj się ze szczegółami usługi InPost Fulfillment i rozpocznij z nami współpracę»
Płatność za pobraniem – czy nadal jest popularna?
Z roku na rok spada udział płatności za pobraniem w całości dokonywanych zamówień w Internecie, ale wciąż spora rzesza konsumentów uznaje tę metodą za jedyną dla nich akceptowalną. Wiąże się to m.in. z brakiem zaufania do nowoczesnych technologii (płatności błyskawiczne, bankowość on-line) oraz do sklepów (obawa, że towar nie będzie zgodny z widzianym na stronie internetowej). Postawy te są najczęściej spotykane wśród osób starszych, podczas gdy najmłodsze pokolenie chętnie płaci on-line, nie tylko za pośrednictwem swojego banku, ale również i osobnych serwisów, oferujących natychmiastowe płatności.
Jak Paczkomaty wpływają na branżę e-commerce?
Rozrastająca się sieć Paczkomatów, oplatająca cały kraj, stanowi wyraźne wsparcie dla sklepów internetowych. Jak wynika z raportów dotyczących branży e-commerce, klienci coraz chętniej wybierają tę metodę dostawy, m.in. ze względu na całodobową dostępność i dyskrecję. Paczkę można odebrać w drodze z pracy, nawet w środku nocy, co szczególnie doceniają osoby pracujące w nietypowych godzinach. Odbiór przesyłki warto połączyć np. z wieczornym joggingiem.
Dostępne sposoby zwrotu towaru to kolejna ważna sprawa, która mocno wpływa na rozwój branży e-commerce. InPost w tej dziedzinie wiedzie prym, udostępniając usługę szybkiezwroty.pl. Dzięki niej klienci sklepów internetowych mogą szybko i bez zbędnych komplikacji zwrócić towar, z którego nie są do końca zadowoleni, a nawet taki, który zamówili nieco pochopnie, a ostatecznie chcą się wycofać z transakcji. Dostępność takiej funkcjonalności zdecydowanie zwiększa obroty sklepu, gdyż konsument czuje się o wiele bezpieczniej, wiedząc że zakupione produkty może łatwo zwrócić. Choć wdrożenie tej opcji pozornie może się wydawać dla właściciela sklepu przysłowiowym „strzałem w kolano”, to w praktyce okazuje się, że zyski sklepów korzystających z szybkich zwrotów rosną, a nie maleją.
Śledzenie przesyłek i inne funkcjonalności
Duży wpływ na komfort nabywcy towarów ma poczucie kontroli nad całym procesem. Możliwość śledzenia przesyłki od magazynu aż po końcowego adresata jest więc kolejnym z czynników, które wpływają korzystnie na preferencje zakupowe Polaków. Powiadomienia za pośrednictwem SMS-ów lub e-maili ułatwiają odbiór przesyłki zaraz po tym, jak trafia ona do Paczkomatu.
Podgląd statusu realizacji zamówienia, dostępny bezpośrednio z telefonu klienta, to opcja, która zdecydowanie usprawnia pracę sklepu. Dzięki tej funkcjonalności, zamawiający nie musi kontaktować się z pracownikiem sklepu, by dowiedzieć się, kiedy może spodziewać się dotarcia przesyłki. W ten sposób właściciel witryny oszczędza mnóstwo czasu, który może wykorzystać do innych celów.
W co inwestują właściciele sklepów internetowych?
W jednym z badań, przeprowadzonych wśród przedstawicieli branży e-commerce, pytano o zmiany wdrożone przez nich w 2018 roku. Jeden na pięciu ankietowanych wskazywał, że wprowadził on nowe opcje dostawy. Odzwierciedla to dążenie znacznej części rynku do poszerzenia wachlarza możliwości dla klientów. Dzięki temu sklep może zyskać przewagę konkurencyjną nad innymi podmiotami. Niemniej jednak podmioty działające w sferze e-commerce w poprzednim roku przede wszystkim inwestowały w zmianę szaty graficznej (ponad 40 proc.), a także w zakup certyfikatu SSL (36 proc.). Niemal co trzeci sklep uruchomił szybkie płatności oraz poniósł koszty na pozycjonowanie swoich witryn. Znaczna część uczestników rynku decyduje się na reklamę poprzez Facebook lub Google Ads, a także na bezpłatne publikacje w ramach portali społecznościowych. Zdecydowanie mniejszym powodzeniem cieszą się metody znane z poprzednich lat, takie jak np. mailingi.

