Aplikacja mobilna — czym jest i jak wygląda jej projektowanie?
Porady

Aplikacja mobilna — czym jest i jak wygląda jej projektowanie?

8 Lipca 2022

Każdy posiadacz smartfona lub np. tabletu spotkał się z aplikacją mobilną. Może to być oprogramowanie, które wyświetla informację o pogodzie w danej lokalizacji czy skaner kodów QR, dzięki któremu szybko dowiemy się, jaki jest skład wybranego produktu spożywczego. A jak wygląda tworzenie aplikacji mobilnej od podszewki? Czy na takich platformach, jak iOS czy Android wciąż jest miejsce na rewolucyjne rozwiązania, które mogą zmienić rynek?

Co to jest aplikacja mobilna?

Posługując się oficjalną definicją aplikacji mobilnej można powiedzieć, że jest to program działający w wyizolowanym środowisku. Jest zbudowany z dwóch warstw: wewnętrznej, czyli kodu, który jest niewidoczny dla użytkownika oraz zewnętrznej: interfejsu graficznego. To właśnie z nim spotykamy się, gdy uruchomimy wybrane narzędzie. Można posłużyć się tutaj prostym przykładem.

Załóżmy, że paczka została przez Ciebie zamówiona do najbliższego urządzenia Paczkomat. Dzięki naszej aplikacji mobilnej InPost Mobile zawsze będziesz dokładnie wiedzieć, gdzie znajduje się przesyłka. Jeśli wyrazisz zgodę na otrzymywanie powiadomień, to aplikacja automatycznie powiadomi Cię, że Twoje zamówienie jest już dostępne do odbioru.

Mało tego, możesz nawet odebrać paczkę, klikając na odpowiedni komunikat na smartfonie! Nie musisz skanować kodu QR czy wpisywać długiego numeru swojego zamówienia na fizycznej klawiaturze maszyny.

Wszystko dzięki temu, że mieliśmy świetny pomysł na aplikację mobilną, który następnie przekuliśmy w doskonałe rozwiązanie — już dziś dostępne do Twojej dyspozycji. Na dodatek za darmo. Nie widzisz tysięcy linijek kodu, a jedynie prosty, czytelny interfejs. Tym właśnie jest aplikacja mobilna, która ma spore szanse na to, by podbić serca wielu klientów.

Typy i rodzaje aplikacji mobilnych

Dostępne na rynku aplikacje można podzielić według co najmniej kilku głównych kluczy. Nie ulega wątpliwości, że programowanie aplikacji mobilnych powinniśmy rozpocząć od wyboru właściwego modelu biznesowego. Na rynku znajdziemy aplikacje darmowe i płatne.

Te pierwsze nie zawsze są okrojone, czyli np. pozbawione funkcji, które deweloper umieścił w wersji premium. Wybór odpowiedniej wersji w dużej mierze determinuje rynek. Chcesz stworzyć płatną przeglądarkę? Musisz wziąć pod uwagę fakt, że na rynku funkcjonuje już wiele świetnych, darmowych rozwiązań, które przy okazji kładą bardzo duży nacisk na bezpieczeństwo: Opera, Firefox czy Chrome to tylko niektóre z nich. Czym będzie wyróżniać się Twoje narzędzie, aby szybko stało się hitem?

Płatne aplikacje zwykle oferują unikalną funkcjonalność i są pozbawione  reklam. Możemy wyróżnić aplikacje, które opłacamy w modelu subskrypcyjnym (internauta musi wykonywać cykliczne przelewy, np. miesięczne, by zachować dostęp do funkcji premium) lub narzędzia, które opłacamy jednorazowo podczas ściągania ich z takiej platformy, jak Google Play czy App Store.

Takie apki można też podzielić według platformy, na którą dana aplikacja jest dostępna. Jeszcze kilka lat temu zupełnie inaczej wyglądały sklepy z mobilnym oprogramowaniem dla Symbiana, MeeGO, a odmiennie dla Androida czy Apple. Dziś na placu boju pozostały tylko dwie wielkie platformy: Google Play oraz App Store od firmy z logo nadgryzionego jabłka. Stopniowo rośnie też popularność AppGallery od Huawei, jednak jest to usługa, która działa od niedawna, więc jej rozpoznawalność jest nieco mniejsza.

Aby pobrać interesującą nas aplikację, musimy upewnić się, że mamy połączenie z internetem. Możemy aktywować w telefonie WiFi lub transfer danych operatora. Warto wcześniej upewnić się, czy oprogramowanie, które chcemy pobrać, nie zajmuje zbyt dużo miejsca. W wynikach wyszukiwania sklepów z aplikacjami mobilnymi, tak w App Store, jak i w Google Play, bez trudu znajdziesz software, które zajmuje nawet i kilka GB. Pobieranie tak dużych paczek danych, gdy np. przebywamy za granicą, bez dostępu do WiFi, raczej nie jest dobrym pomysłem.

W jaki sposób tworzy się aplikacje mobilne?

Wszystko zaczyna się od pomysłu. Nie ulega jednak wątpliwości, że koszt aplikacji mobilnej, która będzie płynnie działać na każdym urządzeniu, może być dość wysoki. Czasy, kiedy za cały proces z powodzeniem mogła odpowiadać tylko jedna osoba — programista — powoli odchodzą do lamusa.

Nowoczesne aplikacje mobilne są tak zaawansowane technologicznie, że do ich stworzenia wymagana jest współpraca fachowców z wielu różnych obszarów rynku.

Przyda się nam wsparcie m.in.:

  • grafika,
  • architekta systemu,
  • analityka,
  • dewelopera.

Stworzenie takiego zespołu nie jest oczywiście wymagane, jednak niewiele osób może powiedzieć, że działa jako „One Man Army”, czyli samodzielnie, tworząc od podstaw cały kod, optymalizując działanie serwera, czy UX, dzięki któremu oprogramowanie będzie przystosowane zarówno do smartfona z Androidem, iOS, jak i do smartwatcha. ​​​​​​​

Dlaczego warto stworzyć aplikację mobilną dla swojego biznesu?

Przede wszystkim dlatego, że tworzenie aplikacji mobilnych to doskonałe rozwiązanie, które znacznie ułatwi życie Twoim klientom. Bez względu na to, czy będzie to narzędzie agregujące informacje o biznesie (np. przedstawiające notowania głównych indeksów giełdowych w czasie rzeczywistym), mobilna gra RPG, aplikacja, dzięki której szybko zrobisz zakupy, nie wydając pieniędzy na zbędne produkty, czy świetna apka, dzięki której obsługa urządzenia Paczkomat InPost będzie jeszcze wygodniejsza!

To jednak nie wszystko. Inwestując w oprogramowanie dedykowane smartfonom, postaw nie tylko na zestaw świetnych funkcji, ale i na bezpieczeństwo. To szczególnie ważne, jeśli Twój software gromadzi dane wrażliwe, jak imię, nazwisko, czy informacje teleadresowe.

Pamiętaj, że testowanie aplikacji mobilnych nie powinno ograniczać się tylko do „user experience”, ale musi też uwzględniać szyfrowanie danych, czy możliwość ustanowienia weryfikacji dwuetapowej.

Czym różni się aplikacja mobilna od aplikacji komputerowej?

Przede wszystkim językiem, w jakim taki software został stworzony. Standardem w branży jest SWIFT (jeśli chcemy tworzyć oprogramowanie na urządzenia od Apple) oraz Java (dla Androida). Coraz częściej „przemyca się” też CSS czy Pythona, jednak rdzeniem są dwa wspomniane wcześniej standardy.

Deweloperzy, którzy skupiają się na rynku PC, mają do dyspozycji o wiele większy wybór. Popularne języki programowania przeznaczone dla komputerów, to m.in.:

  • Delphi,
  • Python,
  • JS,
  • Bash,
  • C++.

Niejako z założenia, aplikacja dedykowana użytkownikom mobilnym różni się też interfejsem. Statystyczny smartfon ma ekran o przekątnej zbliżonej do pięciu cali. W tym samym czasie na rynku dominują laptopy o 14-calowej matrycy, a tradycyjne monitory zwykle mają nie mniej niż 21 cali.

Wymusza to na deweloperach pewne kompromisy. Zdarza się, że trzeba zrezygnować np. z rozbudowanego, rozwijanego drzewka menu, czy z dodatkowych funkcji, jakie na komputerach aktywuje PPM (prawy przycisk myszki).

Jeszcze kilka lat temu oprogramowanie mobilne musiało być też o wiele mniej „zasobożerne”. To kryterium powoli odchodzi już do lamusa. Dlaczego?

Ponieważ najnowsze procesory, czy to seria Bionic od Apple, czy Snapdragony od Qualcomma, zapewniają tak dużą wydajność, że bez trudu poradzą sobie z obsługą nawet bardzo złożonych aplikacji. Rośnie też pojemność pamięci RAM, które dodatkowo mogą pochwalić się szybką magistralą, która nie spowalnia transferu danych.

Jak widzisz, funkcjonalność aplikacji mobilnych rośnie z roku na rok. To o wiele więcej niż proste apki, które można uznać za okrojone wersje oprogramowania dedykowanego komputerom PC. Jest dość prawdopodobne, że w kolejnych latach różnice między tymi dwoma rodzajami oprogramowania będą się coraz bardziej zacierać. Wystarczy powiedzieć, że rynek aplikacji mobilnych już dziś jest wart niemal 300 miliardów dolarów, co stanowi wzrost o 23% względem 2020 roku!

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.