Artykuł sponsorowany – jak go napisać i jak powinien wyglądać?
Porady

Artykuł sponsorowany – jak go napisać i jak powinien wyglądać?

2 Października 2022

Artykuły sponsorowane przebojem zdobyły rynek contentu, stając się jednym z najważniejszych sposobów na promocję w wirtualnym świecie. Za ich popularność odpowiada skuteczność nieporównywalna z innymi formami reklamy. Przeczytaj, co to jest artykuł sponsorowany, jakie korzyści może przynieść Twojemu biznesowi oraz jakie są tajniki tworzenia tego typu treści.

Czym tak właściwie jest artykuł sponsorowany?

O tym, że reklama jest dźwignią handlu, nie trzeba raczej nikogo przekonywać. Do tego, by była skuteczna, a co za tym idzie, biznes przynosił dochody, niezbędne jest jednak pogodzenie potrzeb firmy z oczekiwaniami obecnych i przyszłych konsumentów. Należy bowiem pamiętać, że współcześnie przesycenie reklamami może prowadzić do niezadowolenia użytkowników czy potencjalnych klientów. Sposobem na uniknięcie takiego scenariusza jest właśnie marketing w postaci artykułów sponsorowanych.

Skuteczność artykułów sponsorowanych wynika z szansy na zainteresowanie nimi czytelników. Publikacja takiego tekstu w pierwszej kolejności ma na celu dostarczenie odbiorcy odpowiedzi na pytanie wpisane do wyszukiwarki. Merytoryczny, wartościowy dla internauty artykuł zawiera dodatkowo reklamę zaprezentowaną w nienachalny sposób. W takim tekście wystarczy wspomnienie o konkretnym produkcie lub usłudze. Można także umieścić link odsyłający czytelnika do proponowanej oferty, grafikę lub logotyp reklamowanej marki.

Co przemawia za wyborem tej właśnie formy promocji swojego biznesu? By to zrozumieć, trzeba odwołać się do innych metod promowania produktów i usług. Banery reklamowe, krótkie filmy wyświetlające się na stronach internetowych czy też posty sponsorowane na portalach społecznościowych coraz częściej spotykają się z niechęcią odbiorców. Głównym powodem jest oczywiście ich ilość. Znaczenie ma jednak nie tylko to, ale i niska wartość informacyjna takich reklam. W rezultacie internauci często je ignorują, a tym samym firma, która wykupiła przestrzeń na danej witrynie, traci pieniądze. Dlatego działania reklamowe powinny być prowadzone przez specjalistów.

Zjawisko zwane ślepotą banerową, potęgują wtyczki do przeglądarek. Blokują one reklamy przygotowane tak w formie graficznej, jak i wideo. Publikacje artykułów sponsorowanych w internecie niwelują to ryzyko. Co więcej, pozytywnie wpływają na odbiór reklamowanej marki przez użytkowników internetu. Dzięki nim otrzymują bowiem to, czego oczekują od sieci, czyli możliwość czytania wartościowych treści. Jednoczenie przyczyniają się do wzrostu ruchu na stronie firmy, a to z kolei przekłada się na wzrost sprzedaży jej produktów lub usług.

Artykuł sponsorowany – co musi zawierać?

Artykuły sponsorowane zazwyczaj są pisane przez SEO copywriterów, czyli osoby specjalizujące się w tworzeniu wartościowych treści uwzględniających także pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Niemal w 100% dotyczy to najpopularniejszej z nich, czyli Google. Z tego powodu kluczowe jest wplecenie w tekst słów, które wpisują internauci, by wyszukać informacje na interesujący ich temat. Sam przekaz, mimo tego, że jest reklamą sponsorowaną, nie może być przesycony prezentacją zalet przedmiotu promocji. Ważny jest tu umiar i położenie nacisku na napisanie rzeczowego artykułu wyjaśniającego wszystkie ewentualne wątpliwości odbiorcy.

Język przekazu powinien iść w parze z formą. Zachęceniem do przeczytania tekstu jest atrakcyjna forma graficzna. Ogłoszenie sponsorowane należy podzielić na czytelne, niezbyt długie akapity. Dzięki temu czytelnikowi zdecydowanie łatwiej będzie się odnaleźć w treści, a także, w razie potrzeby, wrócić do wcześniej przeczytanych fragmentów. Dodatkową pomoc stanowią pogrubienia najważniejszych informacji i zagadnień dotyczących danej tematyki.

Słowo pisane warto wzbogacić o elementy wizualne. Publikacje uatrakcyjniają przede wszystkim zdjęcia. Warto przy tym pamiętać, by były profesjonalnie wykonane. W wielu przypadkach sprawdzają się również infografiki. Na różnego typu diagramach zdecydowanie łatwiej wyjaśnić pewne zawiłości lub zaprezentować statystyki. Doskonałym rozwinięciem formy artykułu sponsorowanego SEO są materiały wideo. Szczególnego znaczenia nabierają m.in. w tekstach, w których trzeba wyjaśnić działanie danego przedmiotu lub pokazać jak skorzystać z promowanej usługi.

Od czego zacząć pisanie artykułu sponsorowanego?

Odpowiedź na pytanie, jak napisać artykuł sponsorowany, nie może obyć się bez uwzględnienia zadowolenia klienta. W tym przypadku nie chodzi już jednak o czytelnika, lecz osobę lub przedsiębiorstwo zlecające napisanie tekstu na zadany temat. Należy więc poznać jego oczekiwania, dowiadując się np. o tym, jaki ma być wizerunek marki oraz kim są odbiorcy produktów lub usług. Bardzo pomocne w tym zadaniu są wytyczne do artykułu sponsorowanego, które niekiedy dostarcza podmiot zamawiający tekst.

Dlaczego to takie ważne? Ponieważ nikt inny, jak firma zlecająca tekst, nie zna tak dobrze klientów szukających danych towarów. Co więcej, ma ona świadomość, na jakich stronach informacji mogą szukać konsumenci. Pozwala to dopasować język i styl przekazu. W ten sposób powstaje skuteczna strategia, która ma szansę przyczynić się do zwiększenia liczby wejść na stronę zleceniodawcy oraz zmaksymalizować zyski ze sprzedaży jego usług lub produktów.

Zebranie tych wszystkich informacji umożliwia rozpoczęcie samego pisania. Trzeba jednak pamiętać, że nawet najlepszy tekst promujący wartą uwagi rzecz nie zda się na nic, jeśli jego początek nie zachęci odbiorcy do kontynuowania czytania. Właśnie dlatego zastosowanie znajduje tu zasada jak najciekawszego otwarcia. Na samym początku warto napisać, na jakie pytania odpowiada dany artykuł sponsorowany. Przedstawienie tematyki najlepiej połączyć z korzyścią, jaka wyniknie z przeczytania tekstu. Daje to dużą szansę na to, że czytelnik zechce to sprawdzić i przeczyta to, co znajduje się pod wstępem.​​​​​​​

Artykuł sponsorowany – jak planować jego treść?

Struktura artykułu sponsorowanego jest nieco zbliżona do tego, co każdy człowiek zna z edukacji szkolnej. Innymi słowy, liczy się podział na wstęp, rozwinięcie i zakończenie. W przypadku takich publikacji niebagatelne znaczenie mają jednak elementy ważne zarówno z punktu widzenia czytelnika, jak i zasad SEO. Z tego powodu w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na tytuł. Powinien on składać się ze słów, które internauci wpisują do wyszukiwarki, starając się znaleźć informacje o interesującym ich zagadnieniu.

Odpowiednia konstrukcja tytułu od razu wnosi też wartość informacyjną, upewniając odbiorcę, że trafił na właściwą stronę. Szczególnego znaczenia nabiera to dalej, we wstępie. Lead uzupełnia tytuł i dokładniej wskazuje odbiorcy, czego dowie się z artykułu. Jest to kluczowy element treści. Od sposobu prezentacji zagadnienia oraz pokazania, co czytelnik zyska z przeczytania dalszej części tekstu, zależy czy w ogóle przeznaczy czas na lekturę.

Dobry artykuł sponsorowany nie obejdzie się bez czytelnego podziału rozwinięcia. Nie ma nic gorszego niż publikacja jednolitego ciągu znaków. Z tego powodu należy zadbać o podział poszczególnych akapitów. Najlepiej, by każdy kolejny zawierał konkretną myśl, a ona sama nie była nielogicznie podzielona między bloki tekstu. Dłuższe fragmenty należy wyszczególnić przy pomocy śródtytułów. Dobrym dodatkiem jest też ułatwiający odnalezienie się w tekście spis treści. W przeciwieństwie do schematu znanego z papierowych książek powinien znaleźć się na początku tekstu, pod leadem.

Miejsce między kolejnymi blokami tekstu to przestrzeń na fotografie, grafiki i wykresy informacyjne. Uatrakcyjniają one artykuł sponsorowany, a do tego niosą dodatkowy walor informacyjny. W zakresie czytelnej struktury tekstu mieszczą się również tabele, listy punktowane oraz ramki powtarzające lub parafrazujące najważniejsze myśli. Te ostatnie, tak jak słowa i zdania z reszty tekstu, można dodatkowo pogrubić.

Ostatni element to zakończenie. Pełni ono funkcję podsumowania i swoistej klamry spinającej cały artykuł sponsorowany. Dzięki niemu odbiorca utrwala zdobyte w trakcie czytania informacje. Przybiera ono formę ciągłego bloku tekstu lub podpunktów z krótki zdaniami. Warto mieć jednak na uwadze, że nie zawsze ten element występuje w tekście. Szczególnie w krótkich tekstach puenta przypominająca skrótowo najważniejsze fakty bywa niepotrzebna. W ciągu kilku minut mało prawdopodobne jest, by czytelnik o nich zapomniał.

Jak wybrać miejsce do publikacji artykułu sponsorowanego?

Warto wiedzieć nie tylko jak napisać artykuł sponsorowany, ale także gdzie go umieścić, by zintensyfikował sprzedaż promowanych rzeczy. Miejsce publikacji zależy od docelowej grupy klientów. W wielu przypadkach przekaz kierowany jest do wszystkich. Wtedy informacje na temat danego produktu lub usługi publikuje się na różnych, często zupełnie niepowiązanych tematycznie serwisach. Powodem jest wyjście z założenia, że potencjalni konsumenci mogą znaleźć się wszędzie.

Inaczej wygląda to w przypadku promocji dóbr dla bardziej sprecyzowanej grupy klientów. Najłatwiej do nich dotrzeć, publikując artykuły sponsorowane na portalach, które odwiedzają. Dla przykładu, jeśli firma sprzedaje samochody, największe szanse na znalezienie klientów ma na portalach związanych z motoryzacją. Świetnym miejscem na takie treści są witryny prezentujące nowiny z danej dziedziny oraz blogi prowadzone przez pasjonatów określonej tematyki. W roli nośnika reklamy sprawdza się również prasa lokalna, która współcześnie prężnie rozwija się w internecie.

Artykuł sponsorowany, czyli sposób na pozyskanie linka do swojej strony

Artykuły sponsorowane to świetne narzędzie do link buildingu, czyli pozyskiwania odnośników do innych witryn w celu promocji własnej strony internetowej. Warto o to zadbać ze względu na zasady wprowadzone i udoskonalane przez koncern Google. Dzięki takim tekstom można podnieść autorytet własnej, firmowej strony. Wiele linków do niej prowadzących to dla algorytmów wyszukiwarki znak, że witryna ta jest godna zaufania.

Co dają te działania? Wyższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Inaczej mówiąc, dzięki temu najważniejsza strona, czyli witryna firmy klienta ma szansę znaleźć się w na szczycie wyszukiwarki Google. Ma to kolosalne znaczenie dla sukcesu prowadzonego biznesu. Największe możliwości zarobku mają bowiem ci, którzy są widoczni w sieci.

O czym należy pamiętać, tworząc artykuł sponsorowany?

Jedną z najważniejszych zasad pisania artykułów sponsorowanych jest umiejętne dostosowanie słownictwa. Jak je dobrać? W zdecydowanej większości przypadków należy postawić na prosty język. Dzięki niemu twórca tekstu zyskuje większą pewność, że czytelnik w pełni zrozumie przekaz. Oczywiście nie może on też być uproszczony czy wręcz slangowy. Co ważne, przy dobieraniu słów nie chodzi tu o traktowanie odbiorcy z góry. Nie każdy jednak musi być ekspertem w opisywanej dziedzinie i znać używany w nim żargon. Fachowe słownictwo sprawdza się wyłącznie, gdy tekst ma być pisany dla profesjonalistów.

Oprócz tego należy pamiętać o dokładnym sprawdzeniu informacji. Żaden tekst nie może mijać się z prawdą. Niedopuszczalne jest pomijanie istotnych faktów, nawet jeśli pokazują wady reklamowanej rzeczy. Złą praktyką jest także stosowanie półprawd. Z kolei zalety powinny być przedstawiane rzeczowo. Artykuł sponsorowany nie może być peanem, w którym wychwala się korzyści, jakich klient w rzeczywistości nigdy nie doświadczy.

Niezgodne z dobrymi praktykami, a ponadto z prawem, jest porównywanie własnej oferty ze wskazanymi z nazwy produktami lub usługami konkurencji. Tekst reklamowy to miejsce na promocję, a nie krytykowanie cudzych propozycji. Bezwzględnie trzeba o tym pamiętać, by uniknąć później pisania sprostowania lub przeprosin. Co więcej, wydawca internetowy i tak zapewne odmówiłby publikacji takiego artykułu.

Artykuł sponsorowany – kiedy warto skorzystać z pomocy copywritera?

Pisanie artykułów sponsorowanych to umiejętność, którą opanować może każdy, kto potrafi pisać dłuższe teksty oraz zna wytyczne. W wielu sytuacjach lepiej jednak skorzystać z pomocy osób, które zawodowo zajmują się marketingiem internetowym. Są nimi właśnie copywriterzy. Co przemawia za zaangażowaniem ich lub kontaktem z agencją contentową zatrudniającą takie osoby? Oszczędność czasu, który trzeba przeznaczyć na tworzenie treści sponsorowanych.

Skuteczność kampanii reklamowej zależy nie tylko od jakości, ale również liczby tekstów. By dotrzeć do jak najszerszego grona konsumentów, potrzeba ich wielu. Przy tym każdy z nich powinien być oryginalny. Praca copywriterów eliminuje konieczność angażowania pracowników własnej firmy. Dzięki temu mogą oni wykonywać swoje obowiązki w pełnym wymiarze czasu. Jest to też duża oszczędność pieniędzy w stosunku do tego, ile kosztuje artykuł sponsorowany.

Rozpatrywanie zalet i wad artykułu sponsorowanego prowadzi do wniosku, że jest to doskonałe narzędzie do promocji swojego biznesu. Merytoryczny tekst dociera do odbiorcy tak jak żaden inny przekaz marketingowy. Co więcej, treści tego typu pozwalają polepszyć widoczność firmowej witryny w internecie. Wystarczy pamiętać o kilku zasadach tworzenia artykułów reklamowych i dobrych praktykach, a bez wątpienia uda się stworzyć skuteczny i interesujący przekaz promocyjny. Dobrym pomysłem jest też zatrudnienie osób wyspecjalizowanych w tworzeniu takich treści. Dzięki temu nawet największa kampania nie będzie pochłaniała cennego czasu pracowników firmy.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.