Bariery wejścia na rynek – dlaczego boimy się wystartować z własną firmą?
Porady

Bariery wejścia na rynek – dlaczego boimy się wystartować z własną firmą?

29 Maja 2020

 

Każdy przedsiębiorca, który zdecydował się na stworzenie własnego biznesu, doskonale wie, że jest to trudne i wymagające zadanie. Największą przeszkodę stanowią dla niego bariery wejścia na rynek, bezpośrednio związane z ograniczeniem możliwości rozpoczęcia działalności. Zetknięcie z barierami w wielu przypadkach kończy się „podcięciem skrzydeł”, a w innych – całkowitą rezygnacją z prowadzenia biznesu. Dlaczego tak się dzieje?​​​​​Bariery wejścia na rynek to pierwszy problem, z jakim spotyka się świeżo upieczony przedsiębiorca. Jak sama nazwa wskazuje, pod tym pojęciem kryją się wszelkie przeszkody, które uniemożliwiają właścicielowi rozpoczęcie działalności w danym sektorze.  Z punktu widzenia istniejących już przedsiębiorstw, bariery są korzystne, bo utrudniają konkurencyjnym firmom wejście na rynek oraz ograniczają możliwość konkurencyjnego ataku ze strony nieoczekiwanych, nowo powstałych na rynku organizacji. Na co więc zwrócić uwagę? Prowadząc biznes e-commerce, od samego początku należy zadbać o jakościową obsługę zamówień. InPost Fulfillment to usługa, która zagwarantuje profesjonalne magazynowanie, konfekcjonowanie oraz dostawę towarów! Poczytaj o szczegółach i wypełnij formularz, aby nawiązać z nami współpracę»

Znajomość barier bywa przydatna

Pomimo tego, iż bariery utrudniają firmie wejście na rynek, ich znajomość bywa niezmiernie przydatna. Przede wszystkim pozwala ona na określenie, czy przedsiębiorstwo ma jakąkolwiek szansę na wystartowanie w danym sektorze. To bardzo ważne szczególnie dla tych, którzy zastanawiają się, czy warto poświęcić czas i pieniądze na rozpoczęcie działalności w tym konkretnym obszarze rynku.

Znajomość barier wejścia na rynek pozwala także wyliczyć koszty, jakie będą wiązały się z wprowadzeniem firmy do danego sektora. Osoby, które prowadzą już własną działalność, z ich pomocą mogą bronić się przed nowymi konkurentami, którzy pojawiają się na rynku.

Wysokość bariery wejścia

Bariery wejścia na rynek mogą być naturalne (czyli takie, które powstają samoistnie) oraz strategiczne (będące wynikiem celowych działań przedsiębiorstw z danego sektora). Przewidywalność oraz intensywność konkurencji określana jest miarą wysokości bariery wejścia – im niższa, tym łatwiejsze wejście do danego sektora. Wysokość zależy od takich czynników, jak:

  • doświadczenie,
  • siła marki,
  • ekonomia skali produkcji,
  • wymogi kapitałowe,
  • dostęp do kanałów dystrybucji,
  • dostęp do technologii,
  • regulacje polityczne.

Problemy przedsiębiorców

Problem, który najczęściej dotyka przedsiębiorców – szczególnie tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z biznesem – to brak wystarczających środków finansowych na rozkręcenie i utrzymanie firmy. Jednym z najważniejszych, a zarazem najbardziej zagrażającym im zjawisk, jakie mogą spotkać na rynku, jest ekonomia skali.

Występuje ona przede wszystkim w branżach, które trudnią się produkcją masową – czyli które poprzez większą produkcję, są w stanie obniżyć cenę pojedynczego produktu, przez wzgląd na rozłożenie kosztów stałych produkcji na większą ilość towaru.  W przypadku nowo powstałych przedsiębiorstw, które nie dysponują na tyle pokaźnym wkładem początkowym, co branżowi liderzy, z reguły jest to bariera nie do pokonania. Dogonienie konkurencji może zająć im nawet kilka lat. Ekonomia skali dotyczy też pewnych usług, szczególnie w internecie, gdy konsumenci są jednocześnie twórcami oferowanych treści czy sprzedawanych usług. W tym przypadku barierą jest szybkie zdobycie “masy krytycznej” użytkowników.

Niezmiernie ważne dla przedsiębiorców są także bariery formalne, związane z polityką państwową. Wśród nich znajdują się m.in.:

  • patenty,
  • koncesje,
  • zezwolenia,
  • ograniczenia (importu i eksportu).

Pozyskanie wszelkich niezbędnych dokumentów, pozwalających przedsiębiorcy na pełnoprawne i pełnowymiarowe rozpoczęcie działalności, nie tylko jest bardzo czasochłonne, ale także bywa kosztowne. W przypadku młodych firm może to wręcz stać się powodem do zaprzestania działalności. Dla firm już istniejących stanowi to z kolei udogodnienie, związane z ograniczeniem pojawiającej się konkurencji.

Bariery wejścia na rynek bardzo często związane są także z pozyskaniem odpowiedniej wiedzy oraz kontaktów, umożliwiających start firmy w danym sektorze. W dużej mierze dotyczy to tych obszarów rynkowych, w których działa wyłącznie kilku dystrybutorów i dostawców. Nawiązanie z nimi współpracy może być bardzo trudne, przez wzgląd na długoletnie relacje, łączące ich z konkurencyjnymi przedsiębiorstwami.

Problematyczną kwestią może okazać się także zatrudnienie odpowiednio wykwalifikowanych pracowników, posiadających niezbędne certyfikaty czy uprawnienia. W tym przypadku bardzo dużo zależy od sektora, w którym przedsiębiorca planuje budować swoje imperium. Wejście na rynek wiąże się także z kreowaniem dobrego wizerunku marki. Właściciel firmy musi więc być gotów na to, by część środków finansowych przeznaczyć na działania marketingowe.

Dlaczego warto pokonywać bariery?

Choć mogłoby się wydawać, że bariery wejścia na rynek bezpardonowo radzą sobie z blokowaniem działalności świeżo upieczonych przedsiębiorców, ich przezwyciężenie wiąże się jednak z wymiernymi korzyściami. Warto pamiętać, że im wyższe bariery (zatem i trudniejszy start), tym mniejsza konkurencja w branży – a co za tym idzie, większe potencjalne zyski finansowe.

Wymaga to jednak odwagi i dobrej strategii działania. Wypracowanie przewagi bywa bardzo czasochłonne i niekiedy także kosztowne. Dlatego podjęcie decyzji na temat rozpoczęcia samodzielnej działalności w danym sektorze musi być bardzo dobrze przemyślane.

Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment

Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.

Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.


  • Błyskawiczna dostawa
  • Redukcja kosztów
  • Zero problemów z wysyłką
  • Obsługa szczytów sprzedaży
  • Oferta szyta na miarę
  • Brak minimalnej liczby wysyłek

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-552), przy ul. Wielickiej 28.

Twoje dane będą przetwarzane w celu umożliwienia rejestracji, korzystania i obsługi konta w aplikacji mobilnej oraz w celach analitycznych i statystycznych. W razie wyrażenia stosownej zgody, Twoje dane będą przetwarzane również w celu wyświetlania powiadomień z aplikacji o treści marketingowej, kierowania treści marketingowych na podane przez Ciebie dane kontaktowe, w tym treści dopasowanych do Twoich preferencji w oparciu o profilowanie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.