Czym jest meta description i jak go tworzyć?
E-commerce

Czym jest meta description i jak go tworzyć?

22 Lipca 2023

Meta description to krótki tekst, który znajduje się pod nagłówkiem oraz linkiem do strony internetowej w wynikach wyszukiwarki. Jego zadaniem jest przede wszystkim wzbudzenie zainteresowania internauty, a także skuszenie go do wejścia na daną witrynę. Jak i dlaczego warto stworzyć meta opis, który pomoże dobrze wypozycjonować bloga czy sklep internetowy?

Meta description – co to jest?

Meta description lub po prostu opis meta to znacznik HTML w formie krótkiego tekstu. W takim tagu powinny znajdować się informacje o zawartości konkretnej strony internetowej. Z tych danych skorzystają nie tylko internauci, ale również algorytmy wyszukiwarek. Do ich zadań należy pobieranie i analiza zawartości każdej witryny. Systemy Google’a, Binga czy Yahoo! robią to, aby później móc lepiej dopasować organiczne wyniki do intencji oraz zapytań użytkowników. Meta description powinien więc dobrze opisywać to, co można znaleźć w danym miejscu.

Meta description – gdzie się znajduje?

Meta opisy docelowo pojawiają się bezpośrednio na Search Engine Result Page (SERP), czyli na stronie, która wyświetla listę adresów znalezionych za pomocą wyszukiwarki. Mówiąc prościej, chodzi o wyniki wyszukiwania w odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Z punktu widzenia zwykłego internauty meta description figuruje tuż pod tytułem witryny oraz jej adresem URL.

Jednak od strony informatycznej meta tagi znajdują się jeszcze w kilku innych miejscach. Aby dowiedzieć się, jaki opis ma wybrana domena, można wejść w jej kod źródłowy. W tym celu wystarczy nacisnąć prawy przycisk myszki i z podświetlonego paska wybrać opcję „Wyświetl źródło strony”. Do kodu da się dotrzeć również przy użyciu klawiszowego skrótu Ctrl + U.

Po wykonaniu tych czynności w przeglądarce otworzy się druga karta, w której zostaną zaprezentowane źródłowe kody witryny. Meta opis będzie ulokowany pod następującym kodem HTML: <meta name="description" content="Treść meta description" />. Aby łatwiej odnaleźć pożądany fragment tekstu, warto skorzystać ze skrótu klawiszowego Ctrl + F. Za jego sprawą można wyszukać słowo „description” i bez problemu znaleźć opis w kodzie.

W wygodnym sprawdzeniu description pomogą też odpowiednie narzędzia bądź wtyczki. Meta opis konkretnej strony da się łatwo zobaczyć np. dzięki modułowi takiem jak SEOquake. Natomiast zaawansowane programy typu Ahrefs umożliwią przeskanowanie wszystkich podstron wybranej witryny w poszukiwaniu meta opisów.

Meta description w sklepie internetowym oraz inne sposoby na przyciągnięcie klientów

Wiesz już, czym jest meta opis strony i gdzie taki tekst się znajduje. Jednak czy zdajesz sobie sprawę, jakie korzyści może dać Ci dobry znacznik HTML? Jeśli prowadzisz zarobkowego bloga albo własny sklep internetowy, meta description stanowi element, dzięki któremu wyróżnisz swoją ofertę już z poziomu wyszukiwarki.

Chwytliwy tekst pod nazwą i adresem strony jest w stanie przyciągnąć uwagę internauty. A zdobycie atencji potencjalnego klienta to już połowa sukcesu. Dlaczego ma to tak ogromne znaczenie? Wszystko dlatego, że użytkownik po wyszukaniu pożądanego hasła prawdopodobnie znajdzie wiele konkurencyjnych ofert. W takim przypadku to właśnie meta description może zadecydować o tym, w którą z nich kliknie.

Meta opis – znaczenie i wpływ na SEO

Search Engine Optimization (w skrócie SEO) to optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe. Polega ona m.in. na edycji kodu źródłowego w sposób wymagany oraz premiowany np. przez Google. Dobre SEO wpływa na lepsze pozycjonowanie witryny w wynikach organicznych i dlatego jest bardzo ważne, gdy chce się zaistnieć w sieci.

W procesie rankingowania stron wyszukiwarki biorą pod uwagę wiele różnych czynników, ale meta description oficjalnie nie jest jednym z nich. Przedstawiciele Google’a już w 2007 roku poinformowali, że same opisy nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie.

Niemniej jednak właścicieli witryn od zawsze zachęca się do tworzenia unikalnych meta opisów, które są odpowiednio dopasowane do zawartości strony WWW. Wszystko dlatego, że taka praktyka może pośrednio wpływać na pozycję w wynikach wyszukiwarki.

Jeśli strona ma atrakcyjny meta description, wchodzi na nią więcej użytkowników. W ten sposób wzrasta więc wskaźnik CTR (click-through rate). Jest to współczynnik klikalności, który podlega ocenienie robotów Google. Oznacza to, że ma on realny wpływ na pozycję strony w SERP.

Kiedy warto samodzielnie tworzyć meta description?

Pozostawianie strony bez opisu sprawia, że wyszukiwarka samodzielnie tworzy tekst wyświetlający się pod tytułem i adresem witryny. Roboty Google’a nie są przy tym kreatywne – po prostu zaciągają pierwsze linijki tekstu, które znajdą na danej stronie. Z tego względu automatycznie wygenerowany meta opis może być mało atrakcyjny i nieprzekonujący do wejścia w wyświetlany link. Dlatego meta description zawsze warto stworzyć samodzielnie lub z pomocą specjalistów od SEO.

Są jednak przypadki, w których ta potrzeba jest wręcz niezbędna. Unikalny opis powinny mieć przede wszystkim strony główne, ponieważ to one są wizytówką i najważniejszym miejscem witryny. Meta description całego serwisu będzie widoczny zarówno w wynikach SERP, jak i np. w mediach społecznościowych po udostępnieniu linku do strony.

Samodzielnie stworzone meta description przyda się też podstronom z niewielką ilością tekstu. Gdy wyszukiwarka będzie miała mało treści do wygenerowania opisu, prawdopodobnie nie będzie on dobry. W takich sytuacjach szczególnie warto wyręczyć roboty i samemu stworzyć przekaz, który przybliży internautom treść podstrony.

Gdzie jeszcze najlepiej umieścić własny meta opis? Na pewno w kodzie stron usługowych i ofertowych, a także kategorii produktów. To właśnie na nich zarabia sklep internetowy, a więc powinny dobrze prezentować się w wynikach wyszukiwania. Unikalny, ciekawy oraz przyciągający wzrok opis może zaważyć o tym, że internauta wybierze właśnie Twoją propozycję zamiast oferty konkurencji.

Jest jeszcze jeden przypadek, w który szczególnie warto zainwestować swój czas i pokłady kreatywności w stworzenie dobrego meta description. Mowa tu o stronach znajdujących się wysoko w rankingu wyszukiwania Google. Internauci zazwyczaj przeglądają jedynie TOP 10 wyników, ponieważ mieszczą się one na pierwszej stronie. Mało kto zagląda na drugą, trzecią czy jeszcze dalszą zakładkę. Dlatego, jeśli Twoja witryna już znajduje się wśród najlepiej pozycjonowanych wyników, to po dodaniu dobrego opisu możesz poprawić jej współczynnik CTR, zwiększyć ruch i uzyskać jeszcze lepsze wyniki sprzedażowe.

​​​​​​​Długość meta description – ile znaków powinien mieć opis strony?

Teoretycznie długość meta description nie jest ograniczona. Właściciele stron mogą napisać nawet cały elaborat na temat swojej witryny, ale tak naprawdę to nie ma większego sensu. Wszystko dlatego, że pod adresem URL w wyszukiwarce wyświetla się tylko niewielki fragment tekstu. Dlatego, jeśli opis będzie zbyt długi, zostanie on ucięty i internauta go nie zobaczy.

Zatem jaką długość powinien mieć meta opis, aby był wyświetlany w całości? Przyjmuje się, że powinien liczyć ok. 155 znaków, czyli mniej więcej dwie linijki tekstu. Jednak taka forma miary nie zawsze jest precyzyjna.

Każdy znak ma inny kształt, a więc zajmuje mniej lub więcej miejsca. Dlatego wiele osób rezygnuje z liczenia liter i mierzy długość meta description w pikselach. W tym przypadku przyjmuje się, że opis nie powinien przekraczać 980 px (przy desktopach) lub 680 px (jeśli chodzi o urządzenia mobilne).

W jakich sytuacjach Google nie wyświetla ustawionego meta description?

Zdarzają się przypadki, w których Google nie wyświetla samodzielnie ustawionego opisu strony. Zazwyczaj dzieje się tak w sytuacji, gdy wyszukiwarka nie uznaje tekstu za właściwy dla treści zawartych na witrynie.

Jeśli ktoś skupia się jedynie na tym, żeby zrobić SEO meta description, to łatwo może zabrnąć w keyword stuffing – nadmiar fraz kluczowych. Taka praktyka sprawia, że opis staje się mało czytelny, a często nawet traci sens. Google ogranicza występowanie tego typu tekstów, ponieważ chce przede wszystkim być przyjazny użytkownikom.

Gdy meta description nie jest użyteczny dla internautów, czyli zawiera powtarzające się słowa, nie odpowiada na zadane pytanie, czy nie ma powiązań z informacjami na stronie, to Google może wygenerować własny opis. Do takiej samej sytuacji często dochodzi również, kiedy znacznik HTML przyjmuje taką samą formę na każdej podstronie serwisu.

​​​​​​​Meta description – jak ustawić i dodać na stronę?

Meta description można ustawić bezpośrednio z poziomu kodu HTML. W tym celu wystarczy wstawić przygotowany tekst w znaczniki sekcji <head>. Jeśli witryna działa na CMS (oprogramowaniu służącym do zarządzania treścią internetową), łatwo da się zmienić meta tagi. Jak jeszcze ustawić meta opis? W narzędziach typu WordPress meta description umieszcza się szybko i bez większych problemów. Przy okazji można nawet zobaczyć jego podgląd na liście wyszukiwarki, co ułatwia dopasowanie długości tekstu.

Jak napisać meta description?

W meta opisie, który ma generować wyświetlenia, nie może zabraknąć kilku elementów. Mowa m.in. o słowie kluczowym oraz power words, czyli wyrazach mających moc przekonywania. Zazwyczaj są to pozytywne przymiotniki takie jak darmowy, atrakcyjny czy najnowszy. Jednak w opisach można też odwoływać się do emocji związanych z pożądaniem, ciekawością czy poczuciem bezpieczeństwa.

Oprócz tego w meta description warto umieścić call to action (CTA), czyli wezwanie motywujące do działania. Z tych wszystkich zabiegów sprytnie korzysta InPost, co widać np. w opisie oferty dla firm. Brzmi on następująco: rozwijaj szybciej swój biznes e-commerce i lepiej odpowiadaj na potrzeby klientów. InPost Abonamenty to gwarancja ceny, najszybsza dostawa i jedna umowa.

Firma kurierska zwięźle, ale z mocą podkreśla wszystkie najważniejsze atuty swojej oferty. Dodatkowo stosuje zachęcające CTA, które sugeruje, że jej usługi usprawnią prowadzenie czyjegoś biznesu.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.

InPost mobile
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!