
Popularność usług Google sprawia, że integracja aplikacji z nimi czasem jest niezbędna. Służą do tego specjalne klucze dające dostęp do przydatnych funkcji. Co to jest Google API key i jak je wykorzystać? Oto odpowiedzi i instrukcje, z którymi warto się zapoznać, by uczynić swoje usługi użyteczniejszymi dla klienta.
Co to jest Google API?
Tworzenie aplikacji o rozbudowanej funkcjonalności wiąże się z dużymi, a przy tym nie zawsze potrzebnymi kosztami. Z tego powodu miliony przedsiębiorstw na całym świecie korzystają z rozwiązania ograniczającego wydatki, a jednocześnie pozwalającego zintegrować własną usługę z najpopularniejszymi technologiami. Tym właśnie jest Application Programming Interface, czyli API – zbiór zasad określających sposób komunikowania się dwóch programów ze sobą nawzajem. Jednym z przykładów wykorzystania tej technologii jest właśnie Google API.
W jaki sposób działa API Google?
Działanie Google API wyjaśnić można na przykładzie najczęstszego sposobu wykorzystania tej technologii, czyli integracji aplikacji zewnętrznej lub strony internetowej z Google Maps. W pierwszym kroku użytkownik zamawia usługę, która wymaga wykorzystania lokalizacji, taką jak zamówienie dowozu jedzenia do domu lub taksówki pod wskazany adres. Żądanie przekazywane jest do Google Maps, a następnie do serwera sieciowego Uniform Resource Identifier API. Stamtąd pobiera zasoby w postaci map i przekazuje je z powrotem do aplikacji zewnętrznej lub witryny.
Inne przykłady użycia Google API
Z Google API korzystać można na wiele sposobów, a jeden z nich używany jest w e-commerce. Dzięki Google API sklepy internetowe dają klientom dostęp do funkcji lokalizacji odbioru przesyłek. Wystarczy wprowadzenie w panelu adresowym fragmentu tekstu, by odnaleźć żądane miejsce. Po stronie sklepu (jak również przewoźników, dostawców jedzenia i innych) leży wyłącznie wygenerowanie klucza Google Maps API. W podobny sposób można zintegrować własną witrynę lub aplikację m.in. z bibliotekami języków umożliwiających konwersję mowy na tekst i usługami w chmurze, czyli np. zarządzaniem plikami Dokumentów lub Arkuszy Google.
Google API a dostęp do usług w chmurze
API od Google to jednak nie tylko technologia ułatwiająca zamówienie pizzy, taksówki czy przesyłki. To również zaawansowane narzędzie biurowe, dzięki któremu można zwiększać wydajność aplikacji zewnętrznych. Innymi słowy, dzięki Google Cloud Platform da się zwiększyć zasoby pamięci o wirtualne miejsce na serwerach koncernu. Dzięki temu, że są one rozlokowane na całym świecie, ryzyko utraty cennych danych jest minimalne. Z tej zalety korzystają m.in. firmy integrujące swoje programy do zarządzania zadaniami i dokumentacją oraz firmowe komunikatory z chmurą Google.
Jak wygenerować klucz API?
Tworzenie klucza nie sprawia trudności, czego przykładem jest dodawanie lokalizacji do mapy. W tym celu należy wejść na stronę Google Maps Platform i wybrać przycisk „Get started”. Następnie wystarczy stworzyć lokalizację, uzupełnić dane do płatności i skopiować klucz API Google. Ostatnie kroki to sprawdzenie, czy aktywna jest opcja „Geocoding” oraz implementacja API w panelu administracyjnym strony internetowej lub we własnej aplikacji. Co ważne, programiści koncernu zaprojektowali moduł dodawania więcej niż jednego adresu. Było to konieczne ze względu na firmy mające wiele filii.
Problemy z mapami Google – jak je rozwiązywać?
Integracja map Google z witryną lub aplikacją wymaga podania danych do płatności, które z czasem mogą się zmienić. Możliwe, że do przywrócenia działania klucza API należy zaktualizować numer konta lub dane karty kredytowej. Jeśli przy generowaniu klucza ustawiony został kwotowy limit, należy go zmienić, by przywrócić działanie map. Zdarza się też, że do błędu doszło już w momencie kopiowania ciągu znaków do panelu administratora strony lub aplikacji. W takim przypadku warto sprawdzić dokładnie całą sekwencję liter i cyfr.
Limity w Google API – czy istnieje limit wywołań?
Firma Google wprowadziła ograniczenie użycia API ze względu na ryzyko pojawienia się zautomatyzowanych procesów, które mogą świadczyć o błędzie lub ataku cyberprzestępców. W obu przypadkach przekroczenie dziennej liczby żądań zwiększa ryzyko zablokowania strony lub aplikacji. Limitem można częściowo sterować, logując się do Google Workspace jako administrator. W zakładce „Projekt” należy odnaleźć kolejno sekcje „Administracja”, „Limity” oraz „Edytuj limity”. Na koniec pozostaje wybór opcji „Prześlij wniosek”. W ciągu około dwóch dni roboczych ograniczenie wywołań może zostać zniesione, choć Google zastrzega, że nie zawsze tak się dzieje.
Jakie korzyści daje korzystanie z API Google?
Wśród interfejsów tego typu jednym z najważniejszych jest właśnie rozwiązanie od Google. Powodem jest popularność usług tej firmy. Ze względu na ponad miliard użytkowników mobilnego systemu operacyjnego Android, wiele aplikacji amerykańskiego koncernu dominuje wśród innych, podobnych usług. Z tego też powodu zewnętrzni usługodawcy integrują swoje programy z tymi od Google. W ten sposób uzupełniają funkcjonalność o sprawdzone i stale udoskonalane technologie wyszukiwarkowego giganta.
Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!
Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.
- Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
- Darmowe podjazdy kurierskie
- Ekspresowa dostawa
- Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
- Opłata paliwowa wliczona w cenę
- Dedykowana opieka posprzedażowa