Czym tak naprawdę jest real time marketing i jak na nim skorzystać?
Porady

Czym tak naprawdę jest real time marketing i jak na nim skorzystać?

30 Marca 2023

W mediach społecznościowych informacje i trendy szybko się przedawniają. Coś, co jednego dnia bije rekordy wyświetleń, kolejnego może już zostać zastąpione czymś innym. Aby zaistnieć, trzeba być na bieżąco ze wszystkim, co dzieje się online. Idealny przykład takiego działania to real time marketing. Co to jest i dlaczego warto to stosować w swoim biznesie?

​​​​​​​Real time marketing – na czym polega?

Real time marketing to w tłumaczeniu z języka angielskiego „marketing czasu rzeczywistego”. Pod określeniem kryje się strategia reklamowa polegająca na reagowaniu na bieżące wydarzenia i włączaniu ich w kampanie w taki sposób, aby wykorzystać je do promowania własnej oferty.

Najczęściej RTM występuje w mediach społecznościowych, ponieważ są to najdynamiczniejsze środki przekazu i to w nich najszybciej można opublikować treści. Nierzadko do kreowania reklam w ten sposób wykorzystuje się popularne w danym okresie memy czy nawiązuje się do wydarzeń, o których jest akurat głośno wśród internautów.

Jak określić grupę docelową dla działań RTM?

We wszystkich działaniach reklamowych ważne jest określenie swojej grupy docelowej, ale kampania real time marketingowa wymaga tego zdecydowanie najbardziej. Wiele internetowych trendów czy memów rozumieją jedynie konkretni użytkownicy. Trzeba ocenić, czy produkt lub usługę chce się reklamować właśnie tej grupie, która aktualnie jest zaangażowana w konkretną sprawę.

Aby dowiedzieć się, w jakich osobach emocje wzbudza dane wydarzenie czy żart, warto prześledzić miejsca, do których trafia oraz komentarze. Coś, co jest trendem wśród młodzieży na TikToku, niekoniecznie chwyci na facebookowym profilu dla starszego pokojenia. Powinno się szukać takich sytuacji, które jak najlepiej odpowiadają klientom danej marki.

Real time marketing na Facebooku czy Instagramie ma to do siebie, że jeśli stanie się viralem, to prędzej czy później i tak trafi do osób, które tego nie zrozumieją lub ich to nie rozbawi. To naturalne i nie warto przejmować się takimi sytuacjami, bo są zwykle efektem udanej akcji promocyjnej. Ważne jest to, by działanie było spójne z wizerunkiem firmy i nie naruszało jej wartości.

Real time marketing – przykłady dobrze wykonanej kampanii

Ikea z okazji ślubu księcia Harry’ego z Meghan Markle wypuściła reklamę swojego krzesła o takiej samej nazwie jak imię pana młodego. Jej tekst brzmiał „Nie martw się, Harry wciąż jest dostępny”.

W wyniku wielkiego sukcesu serialu Squid Game wielu marketingowców zastosowało motywy z produkcji do promocji marek. Użytkownikom spodobała się m.in. kreacja jednej z firm, która opublikowała zdjęcie ciastka z serialu, ale przedstawiające logo napoju.

Nie zawsze real time marketing ma na celu promowanie konkretnego produktu. Może dotyczyć po prostu marki i służyć budowaniu wizerunku firmy otwartej na trendy i nowości. Gdy jakiś czas temu firma InPost zastrzegła nazwę Paczkomat®, mnóstwo przedsiębiorstw wykorzystało to w swoich social mediach. Na profilach niektórych banków i nie tylko pojawiły się wpisy nawiązujące do odmiany przez przypadki ich nazw. Takie działania sprawiają, że przez jakiś czas mówi się o markach, a to sprawia, że utrwalają się one w świadomości odbiorców.

Jakie zagrożenia niesie ze sobą stosowanie real time marketingu?

RTM to bardzo skuteczna i kusząca forma promocji, ale poza wieloma korzyściami niesie również zagrożenia. Takie reklamy mają najczęściej charakter żartobliwy, więc trzeba cechować się umiejętnością wyczucia, które tematy nadają się do wykorzystania. Wiele firm ma na swoim koncie próby, które okazały się niezbyt trafne, a nawet niesmaczne. Czasami może to nawet zaszkodzić marce.

Do tworzenia kampanii real time marketingowych powinno się zatrudniać jedynie profesjonalistów o ogromnej kreatywności. Bo liczy się nie tylko szybkość podjętych działań, ale i ich pomysłowość. Gdy post stanie się viralem, trafi nie tylko do grupy docelowej, lecz także do wielu przypadkowych osób, które mogą wystawić np. negatywne komentarze. Stanowi to pewne zagrożenie, ale nie warto się nim zbyt mocno zamartwiać.

Zajmowanie się marketingiem daje okazję do planowania contentu w internecie. Najważniejsze to wiedzieć, kiedy zbliża się wydarzenie mające potencjał i na bieżąco śledzić media społecznościowe. Niektóre sytuacje są nie do przewidzenia, ale wiadomo przecież, kiedy występują jakieś święta czy nietypowe dni. Aby wzbudzić zainteresowanie czytelników, warto opracować zaplanowany hashtag i wpis nakierowany na zebranie reakcji. Internet daje możliwości użycia real time marketingu niemal każdego dnia.