Darmowe dostawy w sklepach internetowych.
E-commerce Porady

Darmowe dostawy w sklepach internetowych.

19 lutego 2020

Sklepy internetowe to świetny sposób na robienie zakupów. Czasem jednak potrzebujemy jednej konkretnej rzeczy, której cena okazuje się o wiele niższa niż koszt samej dostawy – co po zsumowaniu przestaje nam się podobać. Rozpoczynamy wtedy poszukiwanie innych rozwiązań, w tym sklepu, który oferuje zakupy z darmową dostawą. Co zrobić, by z niej skorzystać?

Zazwyczaj, podczas robienia internetowych zakupów, staramy się, by poniesione przez nas koszty były jak najmniejsze. W tym celu usiłujemy zakupić wszystkie potrzebne produkty w jednym miejscu lub poszukujemy sklepu, który zaoferuje nam tanią wysyłkę. Jeżeli trafimy na taki, w którym jest ona darmowa – kupujemy jeszcze chętniej!

Warto też wiedzieć, że darmowa dostawa oferowana przez sklepy internetowe, to świetny zabieg marketingowy. Niewielu klientów zastanawia się, co tak naprawdę oznacza ona w praktyce – czyli skąd biorą się pieniądze, które powinny zostać przeznaczone na transport zamówionych towarów.

Wiele sklepów internetowych decyduje się na oferowanie darmowej dostawy, chcąc w ten sposób zachęcić klientów do skorzystania z ich usług. Wiedzą jak bardzo ważny ten zabieg jest dla klienta. Ponadto proponując darmową dostawę od konkretnej kwoty zachęcają do dokonywania większych zakupów, tym samym zyskując na zwiększonej sprzedaży, a klient zamiast płacić za przesyłkę, wydaje więcej na zamówiony towar. Wszyscy są zadowoleni. Dodatkowo niekiedy pojawiają się akcje promocyjne, które mają zachęcić do zakupów internetowych i tak samo jak dostajemy ofertę darmowej przesyłki możemy później zwrócić towar, również bez ponoszenia kosztów. To idealny zabieg marketingowy, który zachęca do korzystania z oferty firmy.

Darmowa dostawa w sklepie internetowym

Przed rozpoczęciem zakupów warto sprawdzić jaki koszt dostawy oferuje sklep internetowy. Dzięki temu możemy zweryfikować czy przy kupowaniu pożądanych produktów jej cena będzie dla nas opłacalna. Dobrym rozwiązaniem jest także podsumowanie wydatków tak, by oszacować czy osiągniemy kwotę potrzebną do uzyskania darmowej wysyłki. Pozwoli nam to na ewentualne poszukiwanie tańszych opcji w innych sklepach internetowych. Każdy też powinien sobie zadać pytanie jak pozycjonować sklep względem konkurencji, czasem darmowa dostawa może być argumentem za dokonaniem transakcji przez osoby odwiedzające naszą witrynę. 

Wśród najczęściej oferowanych przez e-commerce form dostawy znajdują się m.in. doręczenie przez kuriera, dostawa do Paczkomatu, wysyłka Pocztą Polską, doręczenie do punktu odbioru, czy odbiór osobisty. Usługi te różnią się nie tylko ceną, ale i czasem, w jakim paczka zostanie doręczona.

Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie produkty można zamówić korzystając z najtańszego sposobu wysyłki. Dużo zależy od gabarytów dostarczanej przesyłki. W takiej sytuacji świetnym wyjściem staje się skorzystanie z darmowej dostawy.

Zazwyczaj darmowa dostawa oferowana jest wtedy, gdy:

  • klient przekroczy pewną kwotę, która umożliwia mu skorzystanie z darmowej dostawy (zazwyczaj jest to 100-200 zł),
  • klient należy do klubu lojalnościowego, w którym uczestnictwo wiąże się z darmową dostawą wszystkich produktów (to dobry zabieg, jeżeli chodzi o budowanie więzi pomiędzy marką a klientami),
  • sklep internetowy decyduje się na wprowadzenie promocji czasowej, w postaci darmowej dostawy (to świetny sposób na wypromowanie swojego sklepu),
  • e-commerce decyduje się na wysyłkę poszczególnych towarów za darmo (zazwyczaj darmowa wysyłka dotyczy produktów o wysokiej cenie, np. elektroniki),
  • sklep internetowy oferuje możliwość odbioru osobistego w siedzibie firmy lub sklepie stacjonarnym (ta opcja najlepiej sprawdza się w przypadku sklepów sieciowych, które mają dużo stacjonarnych odpowiedników na terenie całego kraju, ale dostępna jest także w małych firmach, które umożliwiają odbiór w swoim lokalu).

Każdy z tych zabiegów jest dobrym zagraniem marketingowym. Możliwość skorzystania z darmowej dostawy mobilizuje klientów do kupowania większej ilości produktów. Buduje także zaufanie do marki i zachęca do realizowania przyszłych zakupów w tym samym sklepie internetowym. Dzięki temu może on liczyć na większe dochody.

Kiedy sklep internetowy może pozwolić sobie na darmową dostawę?

Sklepy internetowe najczęściej decydują się na wprowadzenie darmowej dostawy od pewnej kwoty. Stosuje to chociażby Allegro, w swojej ofercie Allegro Smart!, umożliwiając bezpłatną wysyłkę od 40 zł – także do Paczkomatów InPost! Jednak niektóre e-sklepy mogą sobie pozwolić na wprowadzenie jej bez konieczności ustalania progu pieniężnego, który musi przekroczyć kupujący. Zazwyczaj są to duże przedsiębiorstwa, które stać na taki zabieg (m.in. Zalando, budujące swoją renomę właśnie na darmowych dostawach i zwrotach). Dlatego e-commerce dopiero wchodzące na rynek nie powinny stosować tej taktyki, ponieważ może się to okazać zbyt ryzykowne dla ich działalności.

Bezwarunkowa darmowa dostawa jest opłacalna wtedy, gdy marża jest na tyle wysoka by sklep był w stanie pokryć z niej koszt doręczenia, przy jednoczesnym osiągnięciu planowanego zysku. Przed wdrożeniem tej formy dostawy warto więc zastanowić się czy dochody z działalności e-sklepu są dostateczne. W przeciwnym razie, po wprowadzeniu opłat za coś, co wcześniej było bezpłatne, trzeba liczyć się ze spadkiem zainteresowania ze strony stałych klientów, co niestety może odbić się na renomie e-sklepu. Jeśli szukasz sposobu na zmniejszenie wydatków związanych z wysyłką zamówień, sprawdź Abonamenty dla Firm i nawiąż z nami współpracę»

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 9,73 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-552), przy ul. Wielickiej 28.

Twoje dane będą przetwarzane w celu umożliwienia rejestracji, korzystania i obsługi konta w aplikacji mobilnej oraz w celach analitycznych i statystycznych. W razie wyrażenia stosownej zgody, Twoje dane będą przetwarzane również w celu wyświetlania powiadomień z aplikacji o treści marketingowej, kierowania treści marketingowych na podane przez Ciebie dane kontaktowe, w tym treści dopasowanych do Twoich preferencji w oparciu o profilowanie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.