Dział marketingowy w firmie – dlaczego spełnia ważną rolę?
Porady E-commerce

Dział marketingowy w firmie – dlaczego spełnia ważną rolę?

16 Marca 2020

Czy wiesz, co warunkuje sukces Twojej firmy? Każdemu przedsiębiorcy zależy na jak najlepszych efektach, ale niestety nie wszystkim udaje się je osiągnąć. Z jakiego powodu? Bardzo często okazuje się, że nie przykładali oni należytej uwagi do stworzenia właściwej strategii marketingowo-promocyjnej lub w ogóle jej nie mieli. Powodzenie w biznesie jest kombinacją wielu czynników, ale z całą pewnością wpływa na nie skuteczny marketing – właśnie dlatego nie należy z niego rezygnować.

Marketing w przedsiębiorstwie, czyli jak napędzić rozwój i zdobyć klientów

Dostarczasz wysokiej jakości produkty w atrakcyjnych cenach? Uważasz, że Twoja oferta podbije serca konsumentów? Obecnie rynek rozwija się bardzo dynamicznie, a odbiorcy spędzają mnóstwo czasu w Internecie – nie tylko w celach rozrywkowych. Zanim zdecydują się skorzystać z usług konkretnej firmy, sprawdzają stronę internetową i szukają opinii. Bardzo często zaglądają również na portale społecznościowe. Jednak nawet najlepsze towary oraz usługi nie zagwarantują nam wysokiego wskaźnika sprzedaży, jeśli nie postawimy na profesjonalny marketing. Poza tym musimy liczyć się z konkurencją, a także postarać się wyróżnić naszą ofertę. Nie zawsze chodzi wyłącznie o cenę. Klienci niejednokrotnie są w stanie zapłacić więcej, gdy lubią daną markę i darzą ją zaufaniem. Marketing w przedsiębiorstwie pozwala rywalizować z konkurencją, odkrywać prawdziwe motywacje oraz potrzeby konsumentów, zwiększać wyniki sprzedaży, budować określony wizerunek, a także tworzyć trwałe relacje z klientami. Jeśli jesteśmy zdeterminowani, żeby odnieść sukces i zależy nam na rozwoju biznesu, marketing to konieczność.

Marketing w przedsiębiorstwie – nie chodzi wyłącznie o reklamę

Wielu przedsiębiorców utożsamia zadania marketingowe z promocją i przekazem reklamowym, co samo w sobie nie pozwala wykorzystać pełnego potencjału oraz realizować najważniejszych celów firmy. Oczywiście reklama stanowi ważny aspekt marketingu w przedsiębiorstwie, ale nie jedyny. Warto zdawać sobie z tego sprawę, aby nasz biznes mógł rozwinąć skrzydła i wejść na wyższy poziom. Dobrze opracowana strategia marketingowa zawiera w sobie jasno sprecyzowane działania oraz zasady postępowania, dzięki którym firma osiągnie maksymalne zyski oraz rozszerzy swoją ofertę o nowe usługi bądź towary. Można więc powiedzieć, że jest ona przewodnikiem i niezawodną instrukcją, na której zawsze będziemy polegać. W strategii marketingowej powinniśmy zawrzeć:

  • mocne i słabe strony przedsiębiorstwa bądź produktu;
  • charakterystykę grupy docelowej lub grup docelowych naszych produktów;
  • analizę konkurencji, a także bieżącej sytuacji na rynku;
  • główne cele marketingowe;
  • sposoby osiągnięcia wspomnianych celów;
  • szacowane koszty działań marketingowych.

Dokładnie przygotowany plan pomoże wybrać drogę, jaką chcemy podążać, ustalić aktywności wymagające realizacji, a także lepiej przyjrzeć się potencjalnym klientom.

Zadania marketingu w przedsiębiorstwie – co nam dają?

Głównym celem firmy jest zarabianie pieniędzy, a marketing ma nam ułatwić osiągnięcie tego celu. Ponadto, jeśli będziemy trafnie definiować pragnienia nabywców oraz ich ukryte, często nieuświadamiane motywacje, zaczniemy na nie skuteczniej odpowiadać. Jesteśmy też w stanie dopracować nasz produkt i wyłapać jego ewentualne wady. Poza tym dobrze realizowane zadania marketingowe gwarantują:

  • zwiększenie sprzedaży,
  • pozyskanie nowych klientów,
  • umocnienie marki na rynku,
  • lepszą rozpoznawalność,
  • większą satysfakcję konsumentów, co prowadzi do budowania lojalności.

Dział marketingu – jeden z filarów Twojej firmy

Myślisz, że marketing zarezerwowany jest wyłącznie do największych graczy na rynku? Na szczęście to mit niemający nic wspólnego z rzeczywistością. W obecnych czasach każdy przedsiębiorca potrzebuje w swojej firmie dobrze zorganizowanego działu marketingu, który wspomoże sprzedaż. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na zatrudnianie specjalistów, zleć zadania marketingowe doświadczonej agencji lub zewnętrznemu specjaliście. W dłuższej perspektywie warto jednak zadbać o rozwijanie ważnych strategii związanych z produktem we własnym zakresie. Nikt nie zastąpi bowiem właścicieli, zarządu oraz managerów w procesie rozwijania produktów lub usług. Kto powinien znaleźć się w Twoim dziale marketingu? Postaw przede wszystkim na:

  • głównego specjalistę, który będzie konsekwentnie realizował politykę marketingową firmy i czuwał nad pracą całego zespołu;
  • osobę odpowiedzialną za promocję w Internecie, obecność w mediach społecznościowych i prowadzenie strony internetowej;
  • brand managera, który zmierzy się z kreowaniem marki i tworzeniem strategii;
  • Jeśli nie zdecydujesz się na współpracę z agencją, możesz postawić także na:
  • copywritera zajmującego się wszystkimi kreatywnymi aspektami: wymyślaniem sloganów i haseł, pisaniem artykułów na stronę WWW, optymalizacją treści, budowaniem wizerunku marki;
  • grafika – aspekty wizualne mają niezwykle silne oddziaływanie na odbiorcę, poza tym w każdej firmie przyda się osoba umiejącą zaprojektować katalog informacyjny, ulotki i inne materiały reklamowe – także na potrzeby Internetu.