E-Grocery - jak wygląda rynek w Polsce?
E-commerce

E-Grocery - jak wygląda rynek w Polsce?

1 Lipca 2022

Sklepy spożywcze kojarzą nam się głównie z punktami stacjonarnymi. Wraz z rozwojem technologii i rynku e-commerce, także i ta branża stopniowo ewoluuje. Produkty żywnościowe można dziś coraz częściej kupować w sklepach e-grocery. W jaki sposób z nich korzystać? Sprawdźmy!

Pandemia koronawirusa zmieniła nawyki zakupowe wielu Polaków. Jak wskazuje raport Gartnera „E-commerce w Polsce 2021”, już 77% naszych rodaków robi zakupy w Internecie. Co trzeci ankietowany kupuje przy tym w sieci więcej niż przed erą COVID-19.

W ten sposób chętnie kupujemy m.in. elektronikę, sprzęty wyposażenia domu czy ubrania. Wybór artykułów jest jednak o wiele większy. Zarówno duże sieci, jak i mniejsze firmy coraz częściej pozwalają kupować online również żywność. Z tego artykułu dowiesz się więcej na temat segmentu e-grocery i jego kondycji w Polsce.​​​​​​​

E-grocery – co to takiego?

Rynek e-grocery skupia sklepy internetowe pozwalające na zamawianie produktów spożywczych. Co do samego modelu działania, usługi te nie różnią się od innych rodzajów e-commerce. Klient robi zakupy przez Internet, dodając interesujące go produkty do koszyka. Następnie ustala sposób i termin dostawy i — korzystając z jednej z bezpiecznych i szybkich metod (chyba że zdecyduje się płacić przy odbiorze) - reguluje płatność.​​​​​​​Co można znaleźć w asortymencie sklepów? Towary są bardzo różnorodne. Coraz częściej zdarza się, że ich wybór jest zdecydowanie szerszy niż w tradycyjnych punktach stacjonarnych. W ofercie e-grocery można znaleźć między innymi owoce, warzywa, ale również mięso, ryby, owoce morza, przyprawy, pieczywo czy rzadko spotykane produkty orientalne i specjalistyczne. Dzięki sprawnej obsłudze i logistyce ten model zakupów coraz częściej jest w stanie zastąpić nam codzienne zakupy spożywcze. Wypróbuj dostawę produktów za pomocą aplikacji InPost Fresh. Oferujemy ciekawe promocje i różnorodną ofertę, aby każdy znalazł coś dla siebie.

W jaki sposób działa e-grocery?

Jak już wspomnieliśmy, z punktu widzenia klienta e-grocery działa w taki sam sposób, jak każdy inny sklep internetowy. Dokonywanie zakupów jest więc proste i szybkie, co pozwala na zaoszczędzenie sporej ilości czasu. Komfort klienta przekłada się jednak na sporo wyzwań, z jakimi musi mierzyć się właściciel takiego e-sklepu.

Ten rodzaj handlu wymaga najlepszych procesów logistycznych, na przykład ze względu na krótką trwałość wielu produktów. Wyzwaniem jest również ich odpowiednie przechowywanie w tym – w niektórych przypadkach – uwzględniające zachowanie łańcucha chłodniczego.

Dzisiejsza technologia jest jednak świetnym wsparciem dla tej branży, zapewniając bezpieczeństwo zakupów na najwyższym poziomie. Przez sieć można już kupić nawet lody i mrożonki, które dotrą do nas w doskonałym stanie — nieraz nawet w lepszym, niż zakupy, które samodzielnie transportowaliśmy samochodem z punktu handlowego do miejsca zamieszkania.

E-grocery w Polsce – wyzwania dla branży

Przyzwyczajenia konsumentów zmieniają się w bardzo szybkim tempie, a rynek e-commerce staje się coraz bardziej popularny, zastępując standardowe zakupy. Wdrażanie nowych produktów – tradycyjnie nabywanych stacjonarnie – do oferty sklepów internetowych wymaga jednak nieco czasu.

Już teraz wielu Polaków zastępuje supermarket ofertą sklepów e-grocery, jednak nie zawsze asortyment dostępny online jest dla nich satysfakcjonujący. Według raportu „e-Commerce w czasie kryzysu 2020” aż 59% osób planujących zakupy produktów spożywczych przez Internet ocenia ich dostępność jako złą lub bardzo złą. Z drugiej strony świadczy to także o rosnących oczekiwaniach klientów.

Jak wynika z badania Mobile Institute dla Frisco, doceniają oni przede wszystkim oszczędność czasu (tę odpowiedź wskazało 38% ankietowanych), intuicyjne porównywanie ofert (35%) oraz sprawną dostawę (33%).

Bez wątpienia jednym z największych wyzwań dla całej branży będzie utrzymanie właściwego tempa rozwoju po zakończeniu pandemii. Gdy krzywa zachorowań biła kolejne rekordy, takie sklepy cieszyły się dużą popularnością ze względu na sytuację epidemiologiczną i obawy klientów dotyczące bezpieczeństwa zakupów stacjonarnych.

Jeśli branża wprowadzi szereg modyfikacji, które przekonają klientów do e-grocery na nieco szerszą skalę, to jest dość prawdopodobne, że ten model zakupów zyska w Polsce sporą popularność. Kluczową rolę odegra m.in. profesjonalne zaplecze logistyczne oraz rozwój asortymentu dostępnego online.

Czy e-grocery to przyszłość w zakupach spożywczych?

Eksperci instytutu Grand View Research Inc. oceniają, że globalna wartość rynku e-grocery ma wynieść w 2030 roku aż 2158 mld dolarów. Szacuje się, że szczególnie intensywnie będzie rozwijał się w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie zakupy spożywcze online wciąż cieszą się stosunkowo niską popularnością.

Na dziś dzień, według badania GfK, podstawą europejskiego e-grocery, są e-supermarkety, platformy sprzedażowe i sklepy specjalistyczne. Często (przynajmniej dwa razy w przeciągu ostatnich dwóch miesięcy) korzystało z nich odpowiednio 28 i 26% Europejczyków.

Najważniejsze trendy e-grocery dotyczą rozwoju właśnie tych trzech segmentów rynku pozwalających na realizację zróżnicowanych potrzeb konsumentów – od codziennych zakupów spożywczych po dostarczanie bardziej wyspecjalizowanych zamówień, w tym towarów luksusowych i egzotycznych.

Bardzo intensywnie rozwija się również sektor usług wspierających zakupy przez Internet. Ten opiera się na platformach kurierskich pozwalających na zautomatyzowanie obsługi zamówień oraz dostaw produktów bezpośrednio pod wskazany adres.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.