
Jedna z najskuteczniejszych metod promocji produktów i usług w erze cyfrowej, która pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców z indywidualnym przekazem. Dzięki temu zwiększa szanse na pozyskanie nowych klientów oraz zwiększenie lojalności już istniejących – co to e-mail marketing i na czym polega?
Na czym polega e-mail marketing?
E-mail marketing jest rodzajem działań marketingowych opierających się na wysyłce spersonalizowanych wiadomości e-mail do potencjalnych lub obecnych klientów w celu:
- promocji produktów lub usług;
- budowania relacji z klientami;
- zwiększenia sprzedaży.
Proces wykorzystywania tej metody zaczyna się od zebrania listy subskrybentów, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości. Następnie, na podstawie zebranych danych, takich jak preferencje, zachowania zakupowe lub lokalizacja, przygotowuje się spersonalizowane treści i układa plan kampanii.
Główną zaletą e-mail marketingu jest możliwość docierania do indywidualnego odbiorcy z przemyślanym i spersonalizowanym przekazem, przyciągającym uwagę i zainteresowanie danej osoby. Treść wiadomości może zostać ozdobiona specjalnym komunikatem, np. zawierającym imię użytkownika, który sprawi, że mail będzie wydawać się w odbiorze bardziej osobisty (co pozwoli na zbudowanie więzi i lojalności).
W treści wiadomości zaleca się umieszczać linki do landing pages, na których potencjalni konsumenci mogliby dokładniej zapoznać się z ofertą produktów lub usług, a także podejmować konkretne działania: napisać na czacie, dokonywać zakupów, zgodzić się na przetwarzanie innych danych osobowych, takich jak numer telefonu lub miejsce zamieszkania.
Istotnym elementem e-mail marketingu jest również analiza efektywności kampanii, pozwalająca na lepsze dopasowanie przyszłych działań marketingowych do potrzeb klientów. W tym celu stosuje się narzędzia do pomiaru wskaźników, takich jak otwarcia, kliknięcia, czy konwersje. Do wiadomości dodać można także ankiety, listy pytań oraz tzw. treści zachęcające do aktywności, które np. zapewniają, że po udzieleniu odpowiedzi na skrzynce pocztowej pojawi się dodatkowy kod rabatowy.
Jak zaplanować e-mail marketing?
Kampania e-mail, aby była skuteczna, musi być odpowiednio zaplanowana, wtedy pozwala osiągnąć pożądane cele. Jakie kroki należy podjąć zawczasu?
Zdefiniować cel kampanii
Przed przystąpieniem do planowania kampanii, najpierw należy określić dokładnie jej cel, czyli np. zwiększenie sprzedaży o 10%, zdobycie nowych subskrybentów blogowych, czy nawet odnowienie relacji z klientami.
Określić grupę docelową
Na podstawie wcześniej zebranych danych, takich jak preferencje, zachowania zakupowe i lokalizacja zamieszkania, powinno się określić grupę docelową, która będzie zainteresowana przedstawianą ofertą. To znaczy, że nie ma sensu wysyłać maila, którego celem jest namówienie do subskrypcji bloga do kogoś, kto już to robi (zagrożenie spamem i zirytowaniem odbiorcy).
Przygotować spersonalizowane treści
Podstawą udanego mailingu jest wykorzystanie możliwości personalizacji. Na podstawie wcześniej zdobytych danych, np. imienia i nazwiska odbiorcy, wystarczy wtrącić nazwę użytkownika do treści wiadomości, aby urozmaicić kanał komunikacji i odnieść się bezpośrednio do klienta. To dobry sposób na to, żeby nadawca pokazał, że zależy mu na danym konsumencie oraz traktuje go wyjątkowo.
Ustalić harmonogram, wybrać narzędzie do wysyłki i testować oraz analizować wyniki
Po przygotowaniu treści pozostaje już jedno: ustalić, w które dni tygodnia wysyłane będą e-maile. Po zrobieniu tego wybrać program odpowiedzialny za automatyzację całego procesu, a następnie kliknięcie przycisku „wyślij”.
Po jakimś czasie marketerzy działający w firmie powinni zacząć przyglądać się statystykom i wyciągać wnioski, umożliwiające dalszy skuteczny rozwój biznesu w branży.
Prowadzenie skutecznego e-mail marketingu – jak przygotować strategię
E-mail marketing w sklepie internetowym jest względnie łatwym zadaniem. W celu przygotowania strategii reklamy wystarczy zebrać/ustalić dane odnośnie do:
- celu kampanii;
- grupy odbiorców;
- częstotliwości wysyłek;
- treści i formy wiadomości.
Kiedy warto stosować e-mail marketing?
Legalny e-mail marketing dla firmy będzie korzystny zawsze. To dodatkowa forma pozwalająca klientowi na zapoznanie się z nowymi informacjami – jeżeli nie będzie zainteresowany wykorzystaniem ich, to po prostu tego nie zrobi. Dlatego też jest to lepsza sytuacja od tej, w której klient np. potencjalnie wykorzystałby w pełni nową ofertę, ale nie dowiedział się o niej, bo nie napotkał jej nigdzie w internecie.
W jaki sposób pozyskać bazę adresów do e-mail marketingu?
Masowa wysyłka e-mail jest łatwa w obsłudze, aczkolwiek dopiero w momencie, w którym właściciel docelowej platformy ma już dostęp do bazy adresów elektronicznych. Jak uzyskać go w sposób legalny?
Najprostszą i najskuteczniejszą metodą jest zorganizowanie różnego rodzaju konkursów, rabatów oraz promocji. Do klientów należy mówić językiem korzyści, tj. dać im szansę na zdobycie czegoś ekskluzywnego, co mogłoby ominąć ich wtedy, gdy nie udostępniliby swoich danych kontaktowych.
Wystarczy stworzyć odpowiedni formularz z potrzebnymi danymi, a następnie wkomponować go w landing page strony internetowej. Dzięki takiemu działaniu nie zostanie on ominięty przypadkiem przez nikogo.
Jak obronić e-mail marketing przed łatką spamu?
Skuteczny e-mail marketing to taki, który faktycznie trafia do wglądu przez odbiorcę, a nie do zakładki SPAM. Najważniejsze zasady, które pozwalają osiągnąć sukces w tym zakresie to:
- unikać wysyłania masowych i niepersonalizowanych wiadomości;
- podawać dokładny temat wiadomości i dane kontaktowe nadawcy;
- nie zamieszczać w treści e-mail podejrzanych słów i fraz;
- używać profesjonalnych narzędzi mailingowych.
Jak mierzyć skuteczność e-mail marketingu?
Skuteczność e-mail marketingu (ROI) można mierzyć m.in. za pomocą wskaźników takich jak liczba otwarć, kliknięć, konwersji i wypisów, a także analizując ilość sprzedaży lub generowany ruch na stronie internetowej. Wszystkie te dane pozwalają na optymalizację kampanii i dopasowanie jej do potrzeb odbiorców.
Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!
Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.
- Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
- Darmowe podjazdy kurierskie
- Ekspresowa dostawa
- Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
- Opłata paliwowa wliczona w cenę
- Dedykowana opieka posprzedażowa