Fulfillment dla branży fashion – wyzwania i możliwości
Fulfillment

Fulfillment dla branży fashion – wyzwania i możliwości

8 Sierpnia 2022

Od kilku lat asortyment z branży modowej zajmuje pierwsze miejsce wśród najchętniej kupowanych w Internecie kategorii produktowych. Zgodnie z danymi raportu „E-commerce w Polsce 2021”  aż 72% internautów wskazało odzież i dodatki jako najchętniej kupowane produkty on-line.

E-biznes oparty na branży fashion – jak do tego podejść?

E-commerce oparty o produkty modowe jest biznesem dość wymagającym, ponieważ skuteczna sprzedaż na odległość produktów, których nie można dotknąć ani przymierzyć, jest dużym wyzwaniem. Jedną z metod pozyskiwania klientów jest bezbłędna i sprawna obsługa logistyczna zamówień i to w obu kierunkach. Możliwość szybkiej dostawy kilku różnych ubrań czy par butów połączona z możliwością szybkiego i łatwego zwrotu tych, które się jednak nie spodobały, czy też nie pasują, to sposób zarówno na budowanie zaufania wśród klientów, jak i metoda budowania przewagi konkurencyjnej na rynku.

Jak powinien wyglądać magazyn e-commerce?

Magazyn e-commerce obsługujący tego typu wysyłki musi spełniać szereg wymogów gwarantujących sprawne działania związane z logistyką procesów e-commerce. Trudno efektywnie realizować te zadania bez wydajnego systemu magazynowego WMS (Warehouse Management System). Odpowiada on nie tylko za przechowywanie informacji o tysiącach produktów, ale jest też wystarczająco pojemny, że można do niego dodawać setki czy tysiące nowych pozycji w każdym sezonie. Każdy kolor i każdy rozmiar ubrania to osobny indeks magazynowy, co więcej – ich cykl życia jest dość krótki (1-2 sezony) i co chwilę dochodzą nowe, ale historię tych, które się wyprzedały, należy przechowywać, chociażby na potrzeby obsługi reklamacji.

Proces obsługi zwrotów za pomocą systemu magazynowego

System magazynowy musi także wspierać proces obsługi zwrotów. Sprzedawcy, pragnący przekonać do siebie jak największą liczbę kupujących, wydłużają czas na odstąpienie od umowy i to znacznie ponad ustawowe 14 dni. Dziś termin 30, czy 60 dni na zwrot nie stanowi wyjątku, ale są i sprzedawcy, którzy umożliwiają odstąpienie od umowy do nawet 100 dni od zakupu. Oznacza to, że magazyn obsługujący logistycznie sprzedaż produktów sezonowych, o krótkim cyklu życia, jakimi są odzież i obuwie, musi mieć narzędzia do identyfikacji zwrotów zamówień nawet kwartał wstecz i móc poprawnie rozpoznać i przyjąć zwrot produktu, który już dawno zszedł ze stanów magazynowych.

Wdrożenie systemu WMS wydaje się w takiej sytuacji koniecznością. Jednak dla mniejszych i średnich podmiotów koszty mogą się okazać nieprzekraczalną barierą wejścia. W takiej sytuacji warto rozważyć oddanie operacji w ręce profesjonalistów, czyli firm świadczących usługi fulfillment, które – tak jak InPost Fulfillment – oprócz profesjonalnych i nowoczesnych magazynów, posiadają także nowoczesne systemy WMS, w pełni wspierające opisane powyżej procesy.

Kolejną specyfiką branży modowej są często darmowe zwroty jako dodatkowa zachęta do zakupów bez ryzyka. Magazyn realizujący fulfillment e-commerce powinien mieć możliwość m.in. generowania etykiet zwrotnych (nie każdy klient ma drukarkę) lub sprzedawca powinien udostępniać maksymalnie łatwą w obsłudze metodę nadawania paczek zwrotnych, chociażby bezetykietową usługę zwrotów oferowaną przez InPost: https://szybkiezwroty.pl/pl

Zakupy e-commerce a ekologia – jak to pogodzić?

Coraz częściej konsumenci przy zakupach e-commerce biorą pod uwagę aspekty ekologiczne i tutaj także warto oferować nabywcom nowoczesne i przyjazne środowisku rozwiązania. Już sama dostawa przez Paczkomat® InPost zmniejsza emisję CO2 o ponad 70%. Nie sposób nie wspomnieć o pionierskim projekcie podjętym przez InPost i markę Modivo, która jako pierwsza wprowadziła do obrotu  opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku, co jest ewenementem nie tylko dla tej branży, ale także nowym rozwiązaniem w skali całego polskiego e-commerce.

Nowoczesny i odpowiadający na potrzeby rynku magazyn fulfillment powinien mieć w swej ofercie szereg różnych usług i produktów, które uwzględniają obecne ekotrendy. InPost Fulfillment w ramach swoich usług logistyki e-commerce oferuje nie tylko możliwość korzystania z opakowań wielorazowego użytku EkoBox przy wysyłkach przez  Paczkomat® InPost, ale zapewnia także dostęp do na przykład eko-foliopaków, wytworzonych z materiałów pochodzących z recyklingu i opatrzonych certyfikatem Blue Angel 30a/34280.

Wymogi związane ze składowaniem produktów

Kolejnym aspektem odróżniającym logistykę e-commerce dla branży fashion jest szereg wymogów związanych ze składowaniem produktów. W przypadku obuwia w kartonach wyzwanie jest raczej marginalne, wymaga tylko dopasowania wysokości półek do wygodnego pickingu produktów w procesie kompletacji. Natomiast już typowa „odzieżówka” może mieć bardzo zróżnicowane wymagania. Produkty takie, jak kurtki, płaszcze, marynarki bardzo często wymagają składowania w formie wiszącej, na dedykowanych wieszakach. Magazyn fulfillmentowy powinien zapewnić zarówno techniczną możliwość takiego składowania (różne typy wieszaków o dużej pojemności i z łatwym dostępem), jak i wsparcia systemowego dla tej formy magazynowania. Z kolei wszelkie drobne rzeczy i akcesoria wymagają zróżnicowanych rozmiarów półek w celu optymalizacji zajętej przestrzeni – na miejscu składowania 4 dużych swetrów zmieści się kilka różnych indeksów skarpetek, a system magazynowy i konfiguracja półki musi to obsłużyć.

Usługa Fulfillment – co oferuje?

W ramach usługi InPost Fulfillment klient ma możliwość elastycznego dostosowania form składowania, zależnie od wymagań konkretnego typu produktów. Czy będą to wieszaki, czy mniejsze lub większe półki – nie ma problemu. Co więcej, operator jest w stanie obsługiwać także nietypowe jednostki składowania jak np. palety z kartonowymi boxami czy samonośnymi kartonami z wewnętrznymi wieszakami.

Także pakowanie i wysyłka nawet wymagających ubrań nie stanowi problemu. Eleganckie płaszcze czy marynarki mogą być od razu, po zdjęciu z wieszaka, pakowane w dedykowane kartony, minimalizujące gniecenie się ubrań w transporcie. W ramach logistyki e-commerce realizowanej przez InPost Klient może korzystać zarówno z opakowań dostarczonych przez operatora logistycznego, jak i z opakowań własnych.

Usługi Fulfillment - podsumowanie

Powyższe rozważania wskazują, że branża modowa nie jest biznesem łatwym do obsługi od strony magazynowej i logistycznej. Wysokie oczekiwania co do terminów realizacji zamówień, długich okresów na zwroty, darmowych zwrotów, czy też sama organizacja procesu składowania, przygotowania do wysyłki i pakowania wskazują, że w wielu przypadkach warto rozważyć oddanie całości tych operacji w ręce profesjonalistów. Korzystając z logistyki realizowanej kompleksowo przez InPost, Klient ma dostęp nie tylko do profesjonalnie przygotowanej infrastruktury magazynowej, wspieranej przez nowoczesne systemy, ale może także w ramach synergii korzystać z benefitów w postaci optymalizacji kosztów wysyłek, dostępnych dla tych, którzy korzystają z InPost Fulfillment.

Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment

Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.

Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.


  • Błyskawiczna dostawa
  • Redukcja kosztów
  • Zero problemów z wysyłką
  • Obsługa szczytów sprzedaży
  • Oferta szyta na miarę
  • Brak minimalnej liczby wysyłek

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.