Jak ocenić wiarygodność sklepu internetowego? 6 porad
E-commerce Porady

Jak ocenić wiarygodność sklepu internetowego? 6 porad

26 Stycznia 2020

Stale rozwijająca się branża e-commerce to nie tylko szansa na upolowanie okazji bez wychodzenia z domu. Klienci mogą też zostać schwytani przez oszustów, kryjących się za nieistniejącym sklepem internetowym. Aby nie dać się złapać koniecznie sprawdź wiarygodność e-sklepu zanim rozpoczniesz zakupy. Jak to zrobić?

Na rynku e-commerce aż roi się od nowo powstających sklepów internetowych. Obecnie tak mocno przyzwyczailiśmy się do zakupów przez Internet, że nawet nie fatygujemy się by sprawdzić czy sprzedawca w ogóle istnieje. To błąd, który może kosztować nas niemałe pieniądze.

Zakup wirtualnego towaru od początku wzbudzał niemałe kontrowersje. No bo jak zakupić coś czego nie możemy dotknąć ani zobaczyć? Po dziś dzień są osoby, które nigdy nie zaufały internetowym zakupom, wybierając ich stacjonarny odpowiednik. Jednak dla tych, którzy nie chcą rezygnować z przyjemności robienia zakupów z domowego zacisza, mamy kilka porad, dzięki którym sprawdzą wiarygodność sklepu internetowego.

Na co zwrócić uwagę, robiąc zakupy przez Internet?

Internetowe zakupy wymagają od klienta trochę czujności. Zazwyczaj jednak niewiarygodny sklep internetowy od razu rzuca się w oczy. Decyduje o tym kilka czynników, na które zwracamy szczególną uwagę zaraz po wejściu na stronę internetową sklepu.

Przede wszystkim jest to jej wygląd. Jeżeli sprzedawany towar będzie bardzo słabo opisany i opatrzony niewielką ilością zdjęć – możliwe, że nigdy nie ujrzymy go na oczy. Drugim czynnikiem, na jaki należy zwrócić uwagę, jest cena produktu. Jeżeli okazuje się ona nieprawdopodobnie niska, możliwe, że produkt nigdy nie trafi w nasze ręce. Przed dokonaniem zakupu warto rozeznać się w cenach, jakie oferuje rynek e-commerce za pożądany i poszukiwany przez nas produkt.

Wchodząc na stronę, warto także upewnić się, że posiada ona odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa – czyli czy na pasku wyszukiwania, obok adresu internetowego, wyświetla się „zielona kłódka”. Oznacza ona bezpieczne połączenie.

Jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego?

Pierwszym krokiem, który wykonuje każdy klient przed rozpoczęciem zakupów w danym sklepie internetowym, powinno być sprawdzenie, czy taki sklep w ogóle istnieje. Najczęściej informacje o nim zawarte są w zakładce „kontakt” lub „o sprzedawcy” – powinna znaleźć się tam pełna nazwa firmy, jej adres, adres mailowy, telefon kontaktowy, NIP oraz REGON.

Warto także sprawdzić podany adres w Internecie. Czasem wyszukiwarka automatycznie przypisuje siedzibę firmy do danego adresu – nawet gdy nie posiada ona formy stacjonarnej. Jeżeli mimo podanych danych masz wątpliwości, spróbuj skontaktować się ze sklepem drogą telefoniczną lub mailową.

CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to miejsce, w którym zarejestrowane są wszystkie istniejące sklepy internetowe (i inne firmy). Za pomocą podanych na stronie danych możesz więc sprawdzić czy miejsce, w którym dokonujesz zakupów, naprawdę istnieje.

Regulamin to najważniejsza część zawierania umowy między firmą a klientem. Dlatego przed zakupami koniecznie sprawdź, czy sklep internetowy posiada jasno określone zasady, dotyczące samej działalności sklepu, sposobów składania zamówień i ich realizacji, a także informację o prawie o odstąpieniu od umowy i ochronie prywatności.

Wiarygodny sklep internetowy zazwyczaj pozwala kupującym na płatność za pobraniem. Dzięki temu mogą oni zapłacić za zakupy, dopiero gdy trafią do nich kurierem lub dotrą do Paczkomatu InPost. Przed dokonaniem zakupów sprawdź czy sprzedawca oferuje dostawę za pośrednictwem znanych i sprawdzonych firm kurierskich.

Zweryfikuj także sposób, w jaki dokonujesz płatności. Jeżeli odbywa się ona za pośrednictwem systemu płatności online, korzystający z niej sklep musi być wiarygodny, a Twoje pieniądze bezpieczne. Nigdy nie przelewaj pieniędzy na podejrzane numery rachunków za pośrednictwem niezidentyfikowanych bramek płatności! W przeciwnym razie… istnieje szansa, że więcej ich nie zobaczysz.

Obecnie bardzo wielu klientów dzieli się opinią – czy to o sklepie, czy o zakupionych w nim produktach. Zanim dokonasz zakupu, sprawdź wiarygodność e-sklepu w Internecie, przeglądając opinie zamieszczane na stronie sklepu, jak i te znajdujące się na różnych forach czy stronach internetowych. Dzięki temu zobaczysz czy poprzedni klienci byli zadowoleni z zakupów, czy raczej lepiej omijać dany sklep szerokim łukiem.

Wiele sklepów internetowych jest bardzo aktywnych w social media. Pozwala im to pozyskiwać jeszcze więcej klientów, docierając do szerszego grona osób. To także doskonały sposób na weryfikację czy e-sklep jest wiarygodny. Zanim przystąpisz do zakupów sprawdź czy Twój sklep udziela się w Internecie. Pamiętaj jednak, że brak profilu sklepu w mediach społecznościowych nie oznacza jego nieistnienia!