Jak poprawić działanie biznesu? Przeprowadź aktualną analizę rynku
Porady

Jak poprawić działanie biznesu? Przeprowadź aktualną analizę rynku

28 Maja 2020

Zastanawiasz się, dlaczego jedne przedsiębiorstwa radzą sobie lepiej niż inne? Szukasz skutecznych sposobów na wyprzedzenie konkurencji i chcesz podejmować właściwe decyzje dotyczące Twojej firmy? Pomoże Ci w tym dokładna analiza rynku, która powinna być ważnym elementem każdego przemyślanego biznesplanu. 

Analiza rynku i plan marketingowy – czym są?

Prowadzenie własnej działalności wymaga wielozadaniowości i wiąże się z rozmaitymi wyzwaniami. Zależy nam na tym, żeby zdobyć zaufanie Klientów, a także na osiąganiu coraz lepszych wyników sprzedażowych. Jednak z czasem nierzadko okazuje się, że nie wszystko funkcjonuje tak, jakbyśmy się spodziewali. Nawet przygotowanie najlepszej oferty na rynku nie zagwarantuje nam stałego napływu nowych kupujących i nie sprawi, że zyskamy przewagę nad konkurencją. Poza tym, musimy również zadbać o wszystkie kwestie związane z budowaniem wizerunku marki – wymaga to czasu i zaangażowania.

Co jest przyczyną kłopotów w przedsiębiorstwie? Bardzo często chodzi po prostu o różnego rodzaju zaniedbania związane z nieodpowiednim planowaniem oraz określeniem kierunków rozwoju. Analiza rynku polega na przeprowadzeniu szeregu czynności mających na celu zrozumienie najważniejszych mechanizmów i relacji rynkowych, dzięki czemu lepiej zrozumiemy potrzeby konsumentów, a także ewentualne przeszkody. Analizę rynku wykonujemy nie tylko na początku działalności, ale też zawsze gdy planujemy wprowadzić nowy produkt lub usługę. Głównym celem analizy rynku jest zminimalizowanie ryzyka niepowodzeń, a także lepsze poznanie środowiska, w którym będziemy funkcjonować.

Z kolei plan marketingowy zawiera w sobie zestawienie wiodących trendów konsumenckich, jednocześnie wyznaczając priorytety dotyczące opracowanej strategii marketingowej, z uwzględnieniem środków finansowych, koniecznych na realizację zamierzonych celów. Tworzymy go, aby lepiej zarządzać firmą, wyróżnić się na tle konkurencji, nawiązać długotrwałe relacje z Klientami, zbudować pozytywny wizerunek marki, oraz wykorzystać szanse pojawiające się na rynku.

Analiza rynku – w jaki sposób wpłynie na Twój biznes?

W obecnych czasach, przy szybkim rozwoju technologicznym, mamy do czynienia ze zmianami, które zachodzą błyskawicznie – nie możemy ich lekceważyć, ponieważ grozi to utratą Klientów. Tylko systematyczna weryfikacja otoczenia pozwala na odpowiednią reakcję. Nie będziemy mieć wówczas żadnych problemów z doborem asortymentu, dostosowywaniem cen i dopasowywaniem oferty do oczekiwań Konsumentów. Poza tym, dzięki analizie rynku z łatwością wykryjemy zapotrzebowanie na nowy produkt, co pomoże wyprzedzić konkurencję. Okresowe przeglądy dostarczą nam również cennych informacji na temat aktualnej sytuacji w branży, np. czy sprzedaż rośnie, czy maleje? Jak wyglądają ogólne tendencje? Czy wybrany asortyment dalej przyciąga uwagę odbiorców? Warto pamiętać, że analiza rynku nie jest wyłącznie elementem dodatkowym prowadzenia biznesu – powinniśmy traktować ją jako kluczowe działanie, które prowadzi nas do sprzedażowego sukcesu.

Analiza rynku – jak ją przeprowadzić?

Zastanawiasz się, czy samodzielna analiza rynku będzie możliwa, czy raczej będziesz musiał zasięgnąć porady. Obecnie mamy do dyspozycji wiele narzędzi, które zdecydowanie ułatwiają to zadanie, więc nie trzeba inwestować dużych sum pieniędzy w kosztowne badania – tym bardziej że większość danych jesteśmy w stanie zebrać na własną rękę. Oto przykładowe pytania pomocne w analizie rynkowej pod kątem konkurencji:

  • kim są nasi najwięksi konkurenci?
  • gdzie są zlokalizowani?
  • czy analizowane firmy działają pod własną marką?
  • jaki jest zakres usług świadczonych przez konkurentów?
  • jak wygląda ich polityka cenowa?
  • czy wykorzystują ciekawe metody budowania relacji z Klientami, np. programy lojalnościowe?
  • jak pozyskują nowych kupujących?

Po zgromadzeniu informacji przystępujemy do analizy – wyciągnięte wnioski pozwolą nam wyłapać słabe i mocne strony konkurencji i porównać je z naszymi. Szybko zorientujemy się, które aspekty wymagają poprawy. Podobną analizę rynkową możemy przeprowadzić w kwestii produktów.

Plan marketingowy – skuteczny sposób na budowanie pozycji marki na rynku

Jeśli zależy nam na zdobyciu zaufania klientów i rozwijaniu firmy, powinniśmy skupić się na przygotowaniu profesjonalnego planu marketingowego. Działania związane z promocją, komunikacją, reklamą i odkrywaniem ukrytych potrzeb konsumentów nie mogą być realizowane ad hoc. W dokumencie powinniśmy zawrzeć informacje dotyczące:

  • najważniejszych celów przedsiębiorstwa,
  • analizy sytuacji rynkowej w zakresie konkurencji, produktów oraz popytu;
  • strategii marketingowej;
  • procedur kontrolnych;
  • terminów realizacji zamierzonych celów;
  • słabych i mocnych stron firmy lub oferty.

Opracowanie planu marketingowego z pewnością będzie wymagało dużej ilości czasu i poznania środowiska branżowego, ale analiza rynkowa ułatwi nam to zadanie.

Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment

Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.

Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.


  • Błyskawiczna dostawa
  • Redukcja kosztów
  • Zero problemów z wysyłką
  • Obsługa szczytów sprzedaży
  • Oferta szyta na miarę
  • Brak minimalnej liczby wysyłek

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-552), przy ul. Wielickiej 28.

Twoje dane będą przetwarzane w celu umożliwienia rejestracji, korzystania i obsługi konta w aplikacji mobilnej oraz w celach analitycznych i statystycznych. W razie wyrażenia stosownej zgody, Twoje dane będą przetwarzane również w celu wyświetlania powiadomień z aplikacji o treści marketingowej, kierowania treści marketingowych na podane przez Ciebie dane kontaktowe, w tym treści dopasowanych do Twoich preferencji w oparciu o profilowanie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.