
Postęp technologiczny i powszechny dostęp do internetu dają możliwość prowadzenia skutecznych i zróżnicowanych działań z zakresu marketingu. Jednym z nich jest prowadzenie kampanii reklamowych za pośrednictwem social mediów, w tym Facebooka. Facebook Ads – jak to działa?
Czym są reklamy Facebook Ads?
Facebook to jeden z najpopularniejszych serwisów społecznościowym w kraju. Według danych statystycznych z końca 2022 roku z portalu korzystają ponad 24 miliony aktywnych użytkowników. Nic więc dziwnego, że firmy starają się wykorzystać potencjał tej platformy.
Dla właścicieli biznesu stanowi on więc jeden z wielu kanałów reklamy i przekazu marketingowego. Działania z tego zakresu wdrażają za pośrednictwem prowadzenia profili swoich marek, publikowania przemyślanych treści czy inicjowania interakcji z użytkownikami portalu.
Sposobem na skuteczną reklamę w social mediach jest również wykorzystywanie systemów reklamowych. W tym przypadku mowa o kampaniach Facebook Ads, czyli reklamach wyświetlanych w serwisach należących do Meta Platforms.
Reklama wygenerowana przez Facebook Ads Manager pozwala na określenie grupy odbiorców, która może być zainteresowana oferowanymi przez daną markę produktami czy usługami.
Promocja tego typu może przyjmować różne formy. Wśród nich wymienia się m.in. zdjęcia, materiały wideo, tzw. karuzele umożliwiające prezentację i linkowanie kilku artykułów w jednym poście czy infografiki.
Osoby, które opanują obsługę narzędzia, mogą podejść do egzaminu i postarać się o tzw. certyfikat Facebook Ads (Certyfikat Blueprint), który potwierdzi ich kompetencje i umiejętności.
Jak działają reklamy Facebook Ads?
Sposób działania Facebook Ads opiera się na funkcjonalności aukcji reklamowych. Aby stworzyć kampanię w platformach należących do Meta, należy zalogować się na konto firmowe i przejść do Managera Reklam. Tam użytkownik może stworzyć kampanię od podstaw lub wykreować nową reklamę na bazie tej, która już wcześniej została zaprezentowana grupie docelowej.
Po wybraniu jednego z celów reklamy oraz jej typu można przejść do kreowania kampanii. Oznacza to takie działania jak m.in. wybór nazwy oraz szczegółowej kategorii. Użytkownik może również zdecydować o wysokości budżetu na reklamę (zarówno za pojedyncze dni, jak i cały okres emisji).
Korzyści tworzenia reklam z Facebook Ads
Skuteczna reklama stworzona przy użyciu Facebook Ads przekłada się na wiele korzyści dla przedsiębiorstwa. Ich charakter w pewnym stopniu zależy od wcześniej ustalonego celu kampanii (przykładem jest wzrost konwersji).
Wśród najważniejszych walorów takiego rozwiązania wymienia się możliwość dotarcia do konkretnej, precyzyjnie określonej grupy osób, która może być zainteresowana oferowanymi przez markę produktami. Odbiorców mogą charakteryzować np. preferencje zakupowe czy prowadzenie określonego trybu życia. Z kolei dotarcie z przekazem do odpowiednich odbiorców przekłada się bezpośrednio na wzrost sprzedaży (i nie tylko).
Oprócz większego popytu na oferowane produkty warto zwrócić uwagę na wzrost rozpoznawalności marki, która w ten sposób ma szanse na stałe zaistnieć w świadomości swoich odbiorców. Co więcej, narzędzie umożliwia śledzenie rezultatów kampanii na bieżąco. Wobec tego przedsiębiorca może określić, czy obrana strategia jest skuteczna i w razie potrzeby wprowadzić niezbędne zmiany.
Oczywiście należy również podkreślić jedną z naczelnych zalet Facebooka jako kanału przekazu reklamowego – serwis gromadzi wokół siebie miliony użytkowników, a więc pozwala na dotarcie do bardzo szerokiego grona odbiorców w prosty i stosunkowo tani sposób.
Jak tworzyć skuteczne kampanie reklamowe Facebook Ads?
Wiedza o tym, co to jest Facebook Ads Manager i jak się nim obsługiwać to nie wszystko. Bez względu na to, z jakiego narzędzia korzystasz, aby kampania reklamowa była skuteczna, musisz dokładnie przemyśleć swoją strategię i zastanowić się, co chcesz osiągnąć dzięki tej inwestycji.
Niezwykle ważne jest również, aby dokładnie zbadać swoich odbiorców. Jakie mają potrzeby i pragnienia? Czego szukają w sieci? Gdzie najczęściej robią zakupy? Warto bardziej wgłębić się w sylwetkę potencjalnego klienta, a nie opierać się wyłącznie na danych demograficznych.
Pamiętaj również, aby przygotowany materiał reklamowy był nie tylko ciekawy oraz przykuwający uwagę, ale i spójny z całokształtem marki. Kolejną kwestią jest nieustanne monitorowanie, analiza i udoskonalanie kampanii.
W tym celu można wykorzystać nie tylko Facebook Ads Manager. Na rynku są dostępne takie narzędzia jak m.in. Facebook Analytics (pochodzenie ruchu na stronie, konwersja) czy Facebook Pixel (obserwowanie ruchów użytkowników na danej stronie).
Rodzaje kampanii Facebook Ads
Jest wiele rodzajów reklam na Facebooku, które mogą składać się z różnorodnych kombinacji zdjęć czy materiałów wideo. Ich trzy podstawowe typy wyróżnia się na podstawie celu, jaki mają zrealizować. Facebook Ads – jak ustawić przeznaczenie kampanii?
Zrobisz to na samym początku przygody z Managerem Reklam, podczas tworzenia nowej reklamy. Cel może być nastawiony na Świadomość, Działania lub Konwersje. Przykładowo opcja Świadomość jest nastawiona na promowanie i wzrost rozpoznawalności marki. Wobec tego kampania będzie wyświetlana możliwie jak największej ilości odbiorców i w dużym natężeniu.
Gdzie wyświetlane są reklamy Facebook Ads?
Użytkownicy zobaczą reklamy w różnych miejscach na Facebooku, m.in. pośród nowych postów na stronie głównej czy w panelu po prawej stronie. Oprócz tego kampanie pojawiają się na innych witrynach należących do Meta. Wśród nich wymienia się m.in. Instagram czy Facebook Messenger.
Targetowanie reklam Facebook Ads – jak się zmieniało na przestrzeni lat?
Marketing internetowy nieustannie się rozwija, wobec czego udoskonalane są także takie narzędzia jak Facebook Ads. Zmieniło się np. targetowanie.
Na samym początku charakterystyka i selekcja grupy docelowej opierała się na suchych faktach demograficznych (bazujących na informacjach publikowanych na profilu), aby później zacząć zwracać uwagę na takie aspekty jak zachowania użytkowników sieci poza serwisem FB.
Na przestrzeni lat Facebook znacznie poszerzył możliwość targetowania, jednak spotkało się to z krytyką w związku z ochroną prywatności użytkowników serwisu. Wobec tego niektóre możliwości targetowania ograniczono.
Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!
Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.
- Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
- Darmowe podjazdy kurierskie
- Ekspresowa dostawa
- Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
- Opłata paliwowa wliczona w cenę
- Dedykowana opieka posprzedażowa