Jak zapakować plakat do wysyłki – kompleksowy poradnik
Porady

20 Grudnia 2024
Miłośnicy plakatów czy obrazów wiedzą doskonale, że każde drobne uszkodzenia, zarysowania lub zagniecenia obniżają drastycznie wartość estetyczną zamawianych produktów. Niestety, te powstają często wskutek transportu. Jak zapakować plakat do wysyłki tak, aby go prawidłowo zabezpieczyć?
Rodzaje opakowań do wysyłki plakatów
Na rynku dostępne są różnorodne opakowania do wysyłki plakatów. Można podzielić je na te wymagające zagięcia materiału, czyli tzw. tuby i na te, które zakrywają tekstylia rozłożone na płasko. Powszechnie za stosowniejsze uznaje się te drugie, ale niestety użycie ich bywa czasami niemożliwe – zwłaszcza wtedy, gdy produkt cechuje się dużymi rozmiarami.
Zainteresowani staną przed wyborem spośród:
- tub okrągłych;
- tub kwadratowych;
- kartonów wykrojnikowych;
- kartonów klapowych.
Wszystkie opakowania mają swoje indywidualne zalety oraz wady i różnią się od siebie kosztem. Zainteresowanym przyjdzie zapłacić więcej za kartony klapowe – pozwalają one na zapakowanie wydruków i obrazów na płasko, co minimalizuje znacznie szansę na ich uszkodzenie w trakcie transportu. Tańsze będą tuby, jednak mimo tego, że zajmują mniej miejsca, wymuszają konieczność zagięcia/rolowania plakatu, co nie zawsze jest możliwe.
Jak spakować obraz do wysyłki tak, aby mieć pewność, że będzie on bezpieczny podczas drogi do odbiorcy? Jest to uzależnione przede wszystkim od poprawności dopasowania opakowania do specyfiki plakatu i wyboru zaufanego przewoźnika – połączenie tych dwóch elementów daje niemalże gwarancję powodzenia.
Paczka do wysłania? Wyślij ją szybko i wygodnie przez dowolny Paczkomat®.
Kilka chwil i paczka nadana!
Pakowanie plakatów do wysyłki – na płasko, czy w tubie?
Jak zapakować rysunek do wysyłki? Decyzja o tym, czy plakat powinien być umieszczony na płasko, czy w tubie, musi zostać uzależniona od kilku czynników. Istotne będą sam rodzaj obrazu i jego wymiary, metoda wysyłki oraz preferowany stopień ochrony przed uszkodzeniami. To ważne, aby zastanowić się nad tym zawczasu – niektóre obrazy i wydruki bywają niezwykle cenne, a wszystkie defekty obniżają znacznie ich wartość.
Rodzaj i wielkość plakatu
Zalecamy, aby plakaty drukowane na papierze grubym lub kartonie były pakowane na płasko. Zwijanie ich w rulon jest niebezpieczne – grafika zawarta na tekstyliach mogłaby ulec uszkodzeniu ze względu na tzw. marszczenie się materiału. Ponadto niektóre z produktów bywają niezwykle sztywne; każde wygięcie ich prowadzi do pojawienia się nieestetycznych zagięć.
Na płasko nie należy pakować plakatów o dużych rozmiarach. Chociaż jest to możliwe, zmniejsza to ekonomiczność całego przedsięwzięcia – drogie są nie tylko opakowania, bo rosną również koszty samej przesyłki. W tym przypadku umieszczenie plakatu w tubie okazuje się zwykle praktyczniejszym rozwiązaniem.
Innymi słowy, najlepiej zwrócić bezpośrednio uwagę na:
- rozmiar – małe na płasko, większe w tubie;
- materiał, z którego wykonany jest plakat – elastyczne w tubie, twarde na płasko;
- technikę, którą została zrealizowana grafika – farby, oleje i pastele na płasko (ze względu na kruszenie się substancji powłokotwórczej), a nadruki w tubie.
Bezpieczeństwo
Dla cennych lub unikalnych plakatów przeznaczone są tuby. To dlatego, że zapewniają lepszą ochronę m.in. przed zgnieceniem, wilgocią czy brudem. Wszystkie te czynniki mogą przyczynić się do zepsucia jakości wysyłanego przedmiotu nie tylko podczas samego transportu, ale również procesu pakowania.
Wymagania kupującego
Do zadań nadawcy należy upewnienie się, że wysyła plakat zgodnie z życzeniami adresata – niektórzy z nich dostarczają dokładne wytyczne dotyczące sposobu pakowania przesyłki. Warto ich przestrzegać, bo wpływa to istotnie na poziom zadowolenia klienta.
Inaczej jest jednak w przypadku traktowania wydruku jako drobiazgu na prezent. Podczas wyboru pudełka w takiej sytuacji należy kierować się jego praktycznością i dopasowaniem do materiału. Dobrym pomysłem zdaje się także poproszenie o poradę w sklepie z artykułami papierniczymi – sprzedawcy służą dobrą radą ze względu na swoje doświadczenie i nabytą wiedzę.
Jak zapakować plakat do wysyłki w dedykowanym opakowaniu?
Wydruku nie należy owijać gumką recepturką – tuba na plakat jest wystarczającym zabezpieczeniem. Zbyt długotrwały nacisk w jednym punkcie, zwłaszcza w połączeniu z wilgocią, może poskutkować stałym odkształceniem się materiału. To często popełniany błąd zwykle przez osoby niemające żadnego doświadczenia w prawidłowym pakowaniu wydruków graficznych.
Opakowanie, tuż po wsadzeniu plakatu do środka, warto wypełnić np. ekologicznym skropakiem i folią bąbelkową. Razem zapobiegną one przesuwaniu się wydruku po dnie i ścianach pudełka. Nie powinno używać się ich jednak zbyt dużo, ponieważ stracą wtedy swoje właściwości amortyzujące. Kolejną warstwę absorbującą wstrząsy można umieścić tuż pod pokrywą (zwłaszcza tuby), a wierzch przesyłki zabezpieczyć mocną taśmą klejącą – pozwoli ona uniknąć przypadkowego otwarcia się przesyłki.
Alternatywne sposoby pakowania plakatów do wysyłki
Miłośnicy recyklingu ucieszą się na wieść, że w przypadku plakatów o małych rozmiarach (A5 i A4) do zapakowania ich można wykorzystać... tuby po chipsach! To ekonomiczny sposób, który pozwala użyć pozornie bezużyteczny już produkt kolejny raz. Należy mieć jednak na uwadze, że jego wnętrze będzie silnie zanieczyszczone resztkami przekąski oraz solą i tłuszczem. Przed zdecydowaniem się na wykorzystanie tej metody konieczne będzie dokładne oczyszczenie pojemnika – pomocny do wykonania tego zadania okaże się szybko parujący alkohol.
Zamiast kartonu klapowego da się wykorzystać zwykły karton prostokątny, ale pod warunkiem, że pozwolą na to jego wymiary. Znalezienie gotowego opakowania zastępczego wbrew pozorom nie jest łatwym zadaniem. Podpowiadamy, że niektórzy decydują się na użycie pakunku po telewizorze. Bywa to dobrym rozwiązaniem, chociaż wcale takim nie musi być. Wszystko będzie zależeć od tego, czy rozmiar kartonu zostanie prawidłowo dopasowany do zawartości przesyłki.
O czym należy pamiętać, pakując plakat do wysyłki?
O wyborze jak najbezpieczniejszej opcji wysyłki! Nadanie paczki w InPost jest niezwykle proste. Wystarczy zdecydować się m.in. na stronę usługi Szybkie Nadania lub zrobić to za pomocą naszej aplikacji InPost Mobile. Obie usługi są niezwykle szybkie i intuicyjne, a do tego nie wymagają drukowania i naklejania etykiety. To wygodne rozwiązanie dla osób nieposiadających drukarki.
O czym należy pamiętać jeszcze? Przede wszystkim o tym, aby nie starać się upchnąć dużego wydruku do zbyt małego opakowania. To kuszące, zwłaszcza wtedy, gdy czas nagli, ale może to poskutkować nieodwracalnym uszkodzeniem plakatu, a tego lepiej uniknąć. Poza tym, chociaż zadanie wydaje się trudne, to wcale takie nie jest, a jedynie bywa stresujące – zresztą zupełnie niepotrzebnie, bo stosując się do naszych zaleceń, szansa na niepowodzenie wydaje się nikła.
Czytaj również
Jak zapakować sukienkę do wysyłki? Prosty i szybki sposób
Sprzedawanie wielu ubrań przez internet, w tym sukienek, to niezwykle szybki i łatwy sposób na zrobienie porządku we własnej szafie i do...
Przesyłka przez Paczkomat? Jakie wymiary paczek obowiązują – sprawdź!
Wysyłanie przesyłek stało się prostsze niż kiedykolwiek – wszystko za sprawą innowacyjnych urządzeń do samodzielnego nadawania i odbiera...
Jak zapakować tablice rejestracyjne do wysyłki? Zrób to bezpiecznie!
Zawartość przesyłki może stanowić prawie wszystko, jednak pod warunkiem, że wysyłane przedmioty nie znajdują się na liście obiektów zaka...

