Jakie zadania powinien spełniać marketing w Twojej firmie?
Porady

Jakie zadania powinien spełniać marketing w Twojej firmie?

17 Marca 2020

Stworzenie wysokiej jakości produktów, których poszukują klienci to główne wyzwanie czekające na przedsiębiorców. Jednak nawet najlepsze towary lub usługi nie zagwarantują nam sukcesu, jeśli nie wdrożymy odpowiedniej strategii marketingowo-promocyjnej mającej na celu zwiększenie rozpoznawalności marki oraz spowodowanie wzrostu sprzedaży. Pora więc przyjrzeć się bliżej podstawowym zadaniom marketingu w Twojej firmie. Do dzieła!

Zadania i działania marketingowe – dlaczego są ważne?

Obecnie możliwości rozwoju biznesu są właściwie nieograniczone, do czego przyczyniły się szczególnie nowe technologie i Internet. Bez problemu dotrzemy z ofertą do odbiorców z całej Polski lub umocnimy swoją pozycję na rynku lokalnym. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu prowadzenie firmy wyglądało zupełnie inaczej. Rola marketingu nie była aż tak duża, dlatego nauczyliśmy się, że dobry produkt obroni się sam. Niestety to stwierdzenie jest już nieaktualne, ponieważ musimy mierzyć się ze znaczną liczbą konkurentów, a nasz produkt często nie wyróżnia się aż tak bardzo na tle innych, podobnych. Co zatem zrobić, żeby zwiększyć sprzedaż i wyprzedzić konkurencję? Niezbędne okażą się dobrze przemyślane działania marketingowe. Chodzi głównie o to, żeby właściwie rozpoznać pragnienia konsumentów oraz zaspokoić ich potrzeby, co zagwarantuje nam większy zysk, a także szybszy rozwój. Oczywiście niezbędna będzie także skuteczna strategia promocyjna, żeby potencjalni klienci dowiedzieli się o istnieniu naszych towarów lub usług. Warto wiedzieć jednak, że sama reklama nie wystarczy. Na znaczeniu zyskuje bowiem konsekwentne budowanie określonego wizerunku oraz komunikacja z odbiorcami w celu budowania trwałych relacji.

Podstawowe zadania marketingu w Twojej firmie

Zależy Ci na zdobywaniu nowych nabywców o satysfakcjonujących przychodach? Chcesz, aby Twoje towary praktycznie same się sprzedawały? Zastanawiasz się, w jaki sposób wyprzedzić konkurencję? W takim razie przyjrzyj się zadaniom marketingu i sprawdź, jakie zmiany wprowadzić w firmie, żeby udoskonalić swoje działania w tym zakresie. Do podstawowych zadań marketingowych zaliczamy:

  • rozpoznawanie potrzeb określonej grupy docelowej – tworząc produkty i ofertę, zawsze powinniśmy maksymalnie nastawić się na odbiorców, poznać ich pragnienia, oczekiwania oraz ukryte motywacje. Tylko wtedy będziemy w stanie opracować produkt, który odniesie sukces. Do określania potrzeb kupujących służą rozmaite badania marketingowe oraz zgromadzone dane: z działu obsługi klienta, strony internetowej czy monitoringu źródeł internetowych;
  • przygotowanie najlepszej oferty dostosowanej do aktualnego rynku – sprzedawcy powinni skupić się wyłącznie na efektywnej sprzedaży, a jedno z głównych zadań marketingu polega na ułożeniu idealnej oferty produktowej – lepszej od konkurencji i trafiającej prosto w serca konsumentów. Oczywiście marketingowi specjaliści uwzględniają także aktualne rynkowe trendy i potrafią śmiało patrzeć w przyszłość branży;
  • opracowanie efektywnej strategii promocyjnej – o gotowym produkcie lub niezwykle atrakcyjnej ofercie klienci muszą się dowiedzieć, w przeciwnym razie nie będzie mowy o sprzedaży. Zadaniem marketingu jest więc ułożenie dobranej do odbiorców strategii promocji – online, offline lub najczęściej łączonej;
  • budowanie dobrych relacji z nabywcami – w efektywnym sprzedawaniu niezmiernie ważna jest lojalność klienta. Najbardziej cenny jest kupujący, który wraca i darzy naszą markę zaufaniem. W przeciągu kilku ostatnich lat bardzo ważna w budowaniu relacji stała się bieżąca komunikacja – wszystko za sprawą Internetu. Obecnie media społecznościowe rewolucjonizują podejście do przekazów reklamowych, pozwalają nawiązać bezpośredni kontakt z odbiorcami, a także wspierają działania wizerunkowe;
  • wzbudzanie nowych potrzeb i utrzymywanie aktualnych – gdy zamierzamy wprowadzić na rynek nowy produkt, te działania marketingowe są wręcz niezbędne, ale należy kontynuować je również później – szczególnie jeśli nasza pozycja na rynku nie jest jeszcze ugruntowana.

Zadania marketingu – najważniejsze cele

Wszystkie obowiązki związane z marketingiem mają doprowadzić do osiągnięcia konkretnych celów. Te z kolei przekładają się na szereg korzyści dla firmy: zaczynamy więcej sprzedawać, zyskujemy zaufanie klientów, lepiej orientujemy się w potrzebach grupy docelowej, wiemy, jakie elementy stworzonej oferty poprawić, stajemy się lepsi od konkurencji, możemy wprowadzać nowe towary bądź usługi i rozszerzać zakres naszej działalności. Przykładowe cele marketingowe to:

  • dotarcie do nowych potencjalnych kupujących;
  • zwiększenie ilości użytkowników produktu (penetracji produktu w grupie docelowej)
  • wzrost rozpoznawalności marki;
  • zwiększenie ruchu na stronie internetowej;
  • rozwój i promocja nowego produktu;
  • wsparcie budowy dystrybucji produktów.