Konkurencja doskonała – co to takiego?
Porady

Konkurencja doskonała – co to takiego?

3 Kwietnia 2020

Konkurencja doskonała to model teoretyczny w ekonomii, w którym zakłada się, że nic nie ogranicza konkurencji cenowej między producentami. Założeniem modelu jest, w uproszczeniu, że istnieje potencjalnie nieograniczona liczba firm, klientów i produktów. Oczywiście w praktyce żadne przedsiębiorstwo nie funkcjonuje w sytuacji konkurencji doskonałej, ponieważ zawsze zachodzą jakieś czynniki ograniczające. Są jednak pewne branże, które w dużym stopniu zbliżają się do tego modelu. W tym, pod pewnymi względami, e-commerce.

Cechy rynku konkurencji doskonałej

Model konkurencji doskonałej nie opisuje z reguły w pełni trafnie żadnej sytuacji rynkowej. Można powiedzieć, że jest on pewnym uproszczeniem, mającym pozwolić ekonomistom na przewidywanie i opisywanie pewnych trendów na rynku. Jako taki, jest on obwarowany szeregiem mniej lub bardziej realistycznych założeń, takich jak:

  • Nieograniczona liczba konkurentów sprzedających takie same lub bardzo podobne do siebie towary. Oznacza to nie tyle, że na rynku jest nieskończona liczba podmiotów, ale że ich liczba jest bardzo duża, a rynek otwarty. Tradycyjnie za przykład rynku konkurencji doskonałej uważano produkcję rolną, co jest w dużym stopniu prawdą w przypadku gospodarstw rodzinnych. 
  • Brak większych kłopotów z wejściem w rynek. Nie wymaga ono znacznych nakładów, a przede wszystkim nie wymaga dostępu do zasobów czy technologii, które nie są powszechnie dostępne. Np. do produkcji truskawek potrzebna jest ziemia, ludzie i powszechnie dostępna wiedza na temat ogrodnictwa, a do założenia e-sklepu w modelu dropshippingowym komputer z Internetem i dobre chęci.
  • Klienci przy wyborze produktów nie sugerują się marką – czasem nawet nie mają świadomości, od jakiego producenta pochodzi wyrób. Dzieje się tak, ponieważ produkty w modelu konkurencji doskonałej są zasadniczo identyczne. Wspomniane truskawki, zboże, czy mleko od różnych rolników w normalnych okolicznościach są nieodróżnialne. W e-commerce często dużo sklepów sprzedaje dokładnie ten sam produkt.
  • W konkurencji doskonałej nie liczą się promocje, zniżki i specjalne rabaty. Wręcz przeciwnie, są to zabiegi, które sprzedawcy stosują żeby wyrwać się z tego systemu. Nie jest to jednak łatwe, co widać na przykładzie e-handlu: sklepy internetowe mają programy lojalnościowe, ale klient i tak w pierwszej kolejności pójdzie tam gdzie taniej. 
  • Liczba nabywców nie jest ograniczona. Znów nie chodzi o to, że potencjalnych kupujących jest nieskończona ilość, ale że jest ich na tyle dużo, żeby producent mógł sprzedać cały towar, który opłaca mu się wyprodukować. W przypadku e-handlu ma to bardziej realny wymiar - teoretycznie liczba potencjalnych klientów jest niemal nieograniczona, bo zasięg sklepu internetowego może być globalny.
  • Ceny nie są regulowane przez czynniki zewnętrzne, takie jak interwencja państwa, organizacje cechowe, zmowy cenowe itp.
  • Firma może w każdej chwili wycofać się z prowadzenia działalności, gdy ponosi straty.
  • Konkurencja doskonała wyróżnia się bardzo dobrą informacją rynkową. Chodzi o to, że klient rozumie, że produkty są tożsame i zna na tyle dużo producentów/sprzedawców, że zawsze może znaleźć najtańszą ofertę.
  • Konsumenci nie ponoszą dodatkowych kosztów zawiązywania transakcji, co akurat nie jest prawdą w przypadku e-commerce, ponieważ klienci płacą za wysyłkę towarów.

Konkurencja doskonała - ceny

Przedsiębiorca w sytuacji konkurencji doskonałej nie może samodzielnie i swobodnie ustalać wysokości cen. To znaczy, może je ustalić na dowolnym poziomie, bo, jak już wspomniano, nic jej z góry nie narzuca, ale w praktyce jest tylko jedna cena, przy której przedsiębiorstwo utrzyma się na rynku. W modelu konkurencji doskonałej koszt wprowadzenia produktu na rynek jest stały - każda firma musi ponieść takie same nakłady żeby to zrobić. Jeżeli producent podniesie cenę zbyt wysoko, to klienci kupią u konkurencji, z kolei jeżeli popyt przekroczy podaż, to nic nie powstrzymuje nowych podmiotów od wejścia na rynek z tą samą ofertą albo firm od zwiększenia produkcji. Tak więc cena towaru jest zawsze marginalnie wyższa od kosztów produkcji. Firmy nie mogą oczywiście zejść poniżej tej wartości, bo produkcja przestanie im się opłacać, ale nie mogą też cen podnieść, bo wtedy wyprze je z rynku konkurencja. Jak wyróżnić się na rynku? Prowadząc sprzedaż wysyłkową warto zainteresować się współpracą z firmą logistyczną. Firmom zależy na obniżeniu kosztów przy jednoczesnym braku obniżenia jakości. Odpowiednia współpraca i cena za przesyłkę może skutecznie sprawić, że firma będzie lepiej widoczna na tle konkurencji. Przeczytaj więcej na temat Abonamentów dla firm, a następnie wypełnij formularz» 

Konkurencja doskonała - przykłady

Jak już wspomniano, żadna firma nie funkcjonuje tak naprawdę w sytuacji konkurencji doskonałej, są jednak branże, które się do tego modelu zbliżają. Tradycyjnie przytacza się tu przykład rolnictwa. Każda cebula czy ziemniak są w zasadzie takie same, każdy rolnik ponosi podobne koszty, a gospodarstw rodzinnych jest za dużo żeby którekolwiek z nich mogło wywrzeć wpływ na rynek. Rolnictwo ucieka od tego w konsolidację, lub odwrotnie w produkcję organiczną i produkty regionalne, a może też liczyć na pomoc państwa (skupy interwencyjne, dopłaty), bo jest (wbrew pozorom) przemysłem strategicznym.

Współcześnie być może najbliżej tego modelu jest e-commerce, przynajmniej w niektórych swoich aspektach. Wejście na rynek e-commerce na małą skalę jest bardzo proste, dzięki rozwiązaniom takim jak dropshipping. Jednocześnie część sklepów sprzedaje dokładnie te same produkty, a porównywarki cenowe zapewniają klientom bardzo dobrą informację rynkową. Zaś wszelkie zabiegi marketingowe mogą dać sklepowi przewagę tylko pod warunkiem zachowania cen na minimalnym poziomie. Ceny większej elektroniki na przykład, nawet w dużych sieciówkach ze stacjonarnymi salonami, rynek utrzymuje na poziomie cen “internetowych”. Tak działa konkurencja doskonała. Podkreślmy jednak, że dotyczy to tylko pewnego sektora e-commerce.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.