

15 Marca 2024
Model B2B od dawna funkcjonuje podczas transakcji, w których obie strony to przedsiębiorcy. Od pewnego czasu, szczególnie w branży IT, jest podstawowym rodzajem współpracy m.in. dla programistów, znanym jako samozatrudnienie. Dowiedz się, czym charakteryzuje się ten model, jakie zasady obowiązują, gdy podpisujesz kontrakt B2B, a także jakie są zalety i wady takiego rozwiązania!
B2B – co to jest?
Pojęcie współpracy opartej o zasady B2B funkcjonuje w systemie modeli biznesowych od długiego czasu. Sam skrót pochodzi od angielskiego wyrażenia „business-to-business” i oznacza relacje między biznesem a biznesem. Warto pamiętać, że w świetle polskiego prawa (art. 4 ust. 1 Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców) przedsiębiorca to: „osoba fizyczna, osoba prawna czy jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą”.
Zgodnie z tą definicją, prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej nadaje osobie fizycznej status przedsiębiorcy oraz pozwala wkroczyć w relacje B2B. Taka sytuacja ma właśnie miejsce, gdy pracownik wykonuje obowiązki jako samozatrudniony.
Modele biznesowe oparte na transakcjach między firmami można podzielić na dwa rodzaje ze względu na rynki, na których podmioty świadczą usługi B2B. Wyróżniamy poziom:
- horyzontalny,
- wertykalny.
W pierwszym przypadku kupno i sprzedaż towarów czy usług odbywa się pomiędzy jednostkami funkcjonującymi w różnych branżach. Poziom wertykalny występuje w momencie, gdy firmy zawierające transakcje handlowe są przedstawicielami tej samej gałęzi przemysłu.
Czym charakteryzuje się model biznesowy B2B?
Model biznesowy oparty o relacje B2B jest idealnym rozwiązaniem dla hurtowników, którzy poprzez sprzedaż B2B docierają do bardzo dużej grupy odbiorców i mogą wytworzyć kanały dystrybucji na podstawie stałych zamówień, których ilości nie da się przewidzieć w przypadku modelu B2C.
Samozatrudnienie, szczególnie w przypadku programistów oraz branży IT, to bardzo często wybierany sposób współpracy B2B. Firma, która zatrudnia deweloperów, wykonuje swoje działania bez konieczności zebrania wszystkich współpracowników w jednym miejscu, w tych samych godzinach, na zasadach, jakie definiuje Kodeks Pracy.
Zasady współpracy opartej na umowie B2B
Interesując się tym modelem biznesowym, zapewne słyszałeś sformułowanie umowa B2B. Co to jest? Czym różni się od umowy o pracę? Najważniejsza zasada, która musi zaistnieć, by można było mówić o umowie B2B, czy też kontrakcie, to ściśle określone strony. Taki kontrakt musi zostać zawarty między jednym przedsiębiorcą a drugim.
Umowę może podpisać osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą oraz firma z przedstawicielem działalności, której status prawny, to na przykład spółka akcyjna. Trzeba w takiej sytuacji pamiętać, że osoba podpisująca kontrakt w imieniu spółki musi posiadać odpowiednie umocowanie prawne.
Drugim ważnym elementem, który wynika z umowy współpracy, jest przerzucenie wszelkich opłat dodatkowych z pracodawcy na pracobiorcę. Chodzi tu przede wszystkim o składki na ubezpieczenie emerytalne czy rentowe, czy konieczność płacenia podatków we własnym zakresie. Rozliczanie się z pracodawcą, z którym łączy nas umowa B2B, odbywa się na podstawie faktur wystawionych przez przedsiębiorców – pracobiorców.
Współpraca na podstawie umowy B2B to także zobowiązania między stronami, w których pracujący może dostać uprawnienia do takich przywilejów, które są zagwarantowane dla osób wykonujących pracę na podstawie umowy o pracę. Nie jest to niezgodne z prawem. Warto również pamiętać, że podpisując kontrakt B2B, nie mogą być w nim zawarte takie elementy stosunku pracy jak kierownictwo czy miejsce wykonywania zadań.
Zasady współpracy na B2B
Współpraca na podstawie kontraktu charakteryzuje się przede wszystkim równością partnerów B2B. Co to znaczy? Że nie ma znaczenia czy pracodawca to spółka zatrudniająca 10, 100 czy 1000 osób, a druga strona to osoba fizyczna na jednoosobowej działalności.
Istotną zasadą umowy o współpracę jest także brak określenia miejsca oraz czasu wykonywania zadań na kontrakcie B2B. Na czym polega taki zapis i z jakiego powodu został ustalony? Ustawodawca, w oparciu o przepisy Kodeksu Pracy, ustanowił, że warunkiem ustanowienia stosunku pracy jest określenie czasu oraz miejsca wykonywania powierzonych obowiązków. Z tego względu, decydując się na współpracę między przedsiębiorstwami, nie ma takich ograniczeń.
Ważnym elementem współpracy B2B, szczególnie w przypadku samozatrudnienia, jest odpowiedzialność, jaką mogą ponosić. Zgodnie z prawem strona umowy odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie postanowień umowy całym swoim majątkiem.
Wady i zalety umowy B2B
Praca B2B różni się od klasycznego stosunku pracy, jakim jest wykonywanie obowiązków na podstawie umowy o pracę. Odchodząc od indywidualnej kwestii wynagrodzenia pracowników, działalność na kontrakcie ma zarówno plusy, jak i minusy.
W klasycznym rozumieniu współpracy na podstawie umowy B2B do wad takiego rozwiązania zaliczamy:
- konieczność prowadzenia rozliczeń podatkowych (samodzielnie lub z pomocą biura księgowego),
- brak płatnego urlopu wypoczynkowego,
- w ramach B2B nie funkcjonuje fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych,
- utrata okresu wypowiedzenia umowy.
W związku z rosnącą popularnością umów B2B, między stronami zawierane są zapisy, które pozwalają na wykorzystanie odpowiedniej puli pełnopłatnych dni w celu wypoczynku.
Jeśli zdecydujesz się na umowę B2B, możesz liczyć na takie zalety, jak:
- w większości przypadków elastyczny czas pracy,
- możliwość współpracy z niezliczoną ilością przedsiębiorstw w jednym czasie,
- sposobność odliczenia podatku VAT od produktów i usług, które są niezbędne w prowadzeniu działalności,
- proporcjonalnie wyższe zarobki, niż w przypadku umowy o pracę.
Jeśli zdecydujesz się funkcjonować zawodowo w modelu biznesowym B2B, musisz przeanalizować swoją sytuację pod kątem potrzeb i indywidualnych warunków, jakie otrzymujesz od pracodawcy i na tej podstawie podjąć decyzję.
B2B – e-commerce razem z InPost
Jeżeli nawiązujesz współpracę biznesową B2B w branży e-commerce, koniecznie zapoznaj się z udogodnieniami, jakie przygotowaliśmy dla przedsiębiorców w InPost. Prowadząc tak dużą firmę, doskonale wiemy, jak ważna jest organizacja logistyczna i optymalizacja procesów. Właśnie dlatego proponujemy m.in. następujące usługi:
- Abonamenty dla firm – polegają na nadawaniu każdego miesiąca ustalonej liczby paczek w atrakcyjnej cenie pakietowej, występują w kilku wariantach;
- Fulfillment – kompleksowe rozwiązanie dla sprzedawców, w którym przejmujemy cały proces konfekcjonowania od momentu przyjęcia zamówienia, przez magazynowanie i pakowanie, aż po doręczenie;
- Reklama – oferujemy różnorodne kanały działań marketingowych, w tym np. sampling produktów w automatach lub okleiny na maszynach Paczkomat®;
- InPost Pay – narzędzie do płatności i ustalania dostawy w jednym przycisku, które można zaimplementować w sklepie online.
To jednak nie wszystko! Sprawdź pełną ofertę na https://inpost.pl/oferta-dla-firm-i-allegro.
Odkryj naszą kompleksową ofertę zarówno dla małych biznesów, jak i dużych przedsiębiorstw. Z InPost optymalizujesz procesy logistyczne, reklamujesz firmę, wprowadzasz innowacje w e-commerce i wiele więcej.
Zwiększ efektywność swojej firmy dzięki InPost!
Oferty współpracy biznesowej z InPost – dlaczego warto skorzystać?
Współpraca partnerska w biznesie B2B z InPost to duże udogodnienie w optymalizacji codziennych zadań. Przykładowo w przypadku działań marketingowych przejmujemy wszelkie kwestie techniczne, którymi nie musisz się przejmować. Do Ciebie należy jedynie zaprojektowanie reklamy, jaką chcesz, żebyśmy umieścili na naszych automatach Paczkomat, stronie internetowej czy w newsletterze.
Dzięki nam obsłużysz swoich klientów sprawniej i szybciej, a oni będą mogli korzystać ze swoich ulubionych form dostaw i wygodnych metod płatności. Wpłynie to na ich zadowolenie z Twoich usług. Zamówisz u nas nie tylko doręczenia, ale i obsługę zwrotów. Współpracujemy zarówno z gigantami na rynku, jak i małymi działalnościami. Jeśli chcesz pracować w pełni zdalnie, za sprawą Fulfillmentu przejmiemy od Ciebie nawet magazynowanie towarów, które sprzedajesz.
Oddanie nam części swoich obowiązków pozwoli Ci skupić się na obmyślaniu dalszych kroków rozwoju firmy i budowaniu wizerunku marki. Koniecznie przejrzyj szczegóły naszych ofert biznesowych i wybierz tę, która najbardziej odpowiada Twoim potrzebom.
Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!
Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.
- Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
- Darmowe podjazdy kurierskie
- Ekspresowa dostawa
- Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
- Opłata paliwowa wliczona w cenę
- Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.
Czytaj również
Kompleksowa obsługa klienta. Jak określić potrzeby potencjalnego klienta w e-commerce?
Konkurencja w e-commerce jest ogromna, a zdobycie klienta nie oznacza jeszcze sukcesu. To, czy zdecyduje się na zakup i wróci po więcej, zal...
Kiedy jest dobry czas, żeby przenieść swój magazyn do InPost Fulfillment?
Zarządzanie magazynem to podstawowy element działań w zakresie e-commerce. Wielu sprzedawców internetowych po pewnym czasie zdaje sobie spra...

