

28 Lipca 2023
Marketing internetowy to jedno z kluczowych narzędzi promocji. Sprawdza się w przypadku większych, jak i mniejszych przedsiębiorstw. Czasami jednak może okazać się, że koszty reklamowania w sieci przekraczają firmowy budżet. Na szczęście istnieje wiele sposobów na wypromowanie się, nawet przy niskich nakładach. Ile kosztuje reklama internetowa i na jakiego rodzaju wydatki trzeba się nastawić?
Z jakimi kosztami wiąże się reklama w internecie?
Na samym początku należy przyznać, że nie ma jednej i stałej ceny reklamy w internecie. Zależy ona bowiem od wielu czynników, a przede wszystkim od tego, na jaką strategię marketingową zdecyduje się dana marka. Oto kilka głównych kosztów, które stosuje się przy prowadzeniu kampanii reklamowej online:
- Koszt wyświetleń (CPM) – cost per mile oznacza koszt za 1000 wyświetleń. To jeden z popularniejszych modeli płatności w reklamie online. Ogłoszeniodawca może w ten sposób dotrzeć do docelowego klienta. Niestety, niekoniecznie przekłada się to na konwersję. CPM stosuje się w kampaniach zasięgowych.
- Koszt za kliknięcie (CPC) – inaczej określany również mianem PPC, czyli cost per click bądź pay per click. Obecnie jest to chyba jeden z najczęściej stosowanych modeli. Polecany jest przy reklamie banerowej czy displayowej, ponieważ płaci się za każde kliknięcie baneru. To najczęściej wykorzystywany model podczas szacowania, ile kosztuje reklama na stronie internetowej.
- Koszt za akcję (CPA) – cost per action to koszt poniesiony za akcję, jaką wykona użytkownik (np. gdy dokona zakupu lub rejestracji). Ten model płatności jest popularny w reklamie afiliacyjnej.
- Koszt za wyświetlenie (CPV) – cost per view to najpowszechniejszy rodzaj rozliczania się przy reklamach na YouTube. Odnosi się do kosztu za każde wyświetlenie danego materiału.
- Koszt za lead (CPL) – cost per lead to koszt, który ogłoszeniodawca ponosi za każdy lead, czyli pozostawienie przez internautę informacji takich jak numer telefonu, adres e-mail, imię i nazwisko. Często wymaga się do tego użycia formularza.
Każdy właściciel marki powinien ustalić swój budżet dzienny, czyli maksymalną kwotę, jaką jest gotów wydać na reklamę w ciągu jednej doby. Gdy limit zostanie osiągnięty, reklama przestanie się wyświetlać aż do końca dnia. Dzięki temu można uniknąć nadmiernych wydatków.
Należy się również liczyć z samymi kosztami zarządzania kampanią. Są one szczególnie istotne, gdy zatrudnia się własny zespół specjalistów lub korzysta z oferty agencji marketingowych. Mogą się do tego wliczać wydatki związane z zarządzaniem i optymalizacją kampanii. Należy też uwzględnić te, które trzeba przeznaczyć na tworzenie grafik reklamowych czy postów sponsorowanych. Wszystko więc zależy od obranej strategii.
Czy niski budżet przekreśla skuteczność naszej reklamy w sieci?
Koszt umieszczenia reklamy w internecie różni się w zależności od sposobu reklamowania (inną cenę będzie miała kampania Google Ads, a jeszcze inną ta na Facebook Ads czy za samo pozycjonowanie strony). Ustalenie optymalnego budżetu jest niemałym wyzwaniem, szczególnie dla mniejszych lub dopiero co rozkręcających się firm.
Dobra wiadomość jest taka, że niski budżet niekoniecznie przekreśla skuteczność reklamy w sieci. Istnieją różne strategie i techniki, które można zastosować, aby osiągnąć pozytywne wyniki nawet przy ograniczonych zasobach finansowych. Należy przy tym jednak trzymać się kilku istotnych zasad:
- Umiejętne targetowanie – czyli docieranie z reklamą do odpowiedniej grupy odbiorców. Przed tym trzeba jednak dokładnie ją określić, czyli zastanowić się, kim są potencjalni klienci, ile mają lat, jakie są ich zainteresowania, ile są w stanie wydać i jakie są ich potrzeby/wymagania co do danego produktu lub usługi. Targetowanie pozwoli skierować komunikat do osób, które są nim zainteresowane. Dzięki temu nie traci się pieniędzy na publikację reklam w miejscu, gdzie potencjalnych zainteresowanych jest niewielu.
- Optymalizacja – ten krok należy poczynić na samym początku ustalania budżetu, a także w trakcie realizacji kampanii. Regularne monitorowanie efektów działań pozwoli nakreślić obszary, w których dany sposób promocji się nie sprawdza. Dzięki temu można przekierować środki na inny rodzaj reklamy.
- Wykorzystanie darmowych narzędzi – przy niskim budżecie alternatywą dla płatnych kampanii jest stosowanie darmowych i ogólnie dostępnych rozwiązań. Zalicza się do nich m.in. prowadzenie profili marki na social mediach. Obecnie uważa się, że brak obecności, a nawet i aktywności w mediach społecznościowych przekłada się na mniejsze zaufanie wobec marki.
- Tworzenie angażujących treści – sama obecność w mediach i w sieci to jednak nie wszystko. Lojalność odbiorców zyskuje się poprzez tworzenie unikatowych treści o wysokiej jakości. Warto również wykorzystać praktyki marketingu wirusowego. Polega on na tworzeniu virali, czyli postów lub filmików, często o charakterze humorystycznym, które mają potencjał do zyskania popularności wśród użytkowników. Rozpowszechniają się z udziałem internautów, więc nie wymagają dużego nakładu pieniędzy.
Warto jednak uważać na pułapkę pozornej oszczędności, szczególnie podczas stosowania Google Ads. Zbyt niski budżet nie przyniesie oczekiwanych efektów, może się więc okazać jedynie stratą pieniędzy, które warto by było przeznaczyć na inny rodzaj promocji.
Ile kosztuje reklama w social mediach?
Prowadzenie działań marketingowych w mediach społecznościowych uznaje się za jedną z najtańszych (czasami nawet darmowych) metod. Jest w tym ziarno prawdy, jednak należy mieć na uwadze, że obecnie social media to rozwinięte narzędzie o wysokim potencjale, które wykorzystuje się na wiele sposobów. Jednym z nich jest stosowanie płatnych kampanii – pozwalają one docierać do docelowych grup i znacznie szybciej zyskiwać odbiorców.
Darmowy, czyli przeważnie samodzielny sposób tworzenia contentu na profile firmowe to pracochłonne zajęcie, a efekty mogą być widoczne dopiero po długim czasie. Niekiedy i tak wymagają zatrudnienia dodatkowej osoby, a czasami i nawet małego zespołu ds. komunikacji i promocji w social mediach. To z kolei generuje już dodatkowe koszty. Wszystko zależy jednak od wielkości i potrzeb firmy.
Odpowiedź na pytanie, ile kosztuje reklama na Facebooku, nigdy nie będzie jednoznaczna. Wszystko zależy od tego, na jakie działania zdecyduje się dana marka. Na pewno trzeba jednak uwzględnić nakłady na materiały graficzne/wideo, a także na treści reklamowe, które przeważnie tworzą copywriterzy.
Dodatkowe koszty wygeneruje wsparcie reklamowe i budżet na płatne kampanie. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na skorzystanie z usług agencji marketingowej, to na pełną cenę składać się będą dwa czynniki:
- stała opłata,
- procent od budżetu reklamowego.
Jednak nawet gdy marka samodzielnie prowadzi promocję poprzez Facebook Ads, to koszty nie będą jednakowe w każdym przypadku. W 2020 roku koszt reklamy na tym portalu społecznościowym zamykał się w przedziale od 0,4 zł do 4 zł za kliknięcie. Sam koszt jednego posta sponsorowanego to 5 zł. Według szacunków małe firmy przeznaczały od 200 zł do 1000 zł miesięcznie na promocję na Facebooku. Ważniejszym przelicznikiem jest jednak liczba wyświetleń lub kliknięć. Jeśli cena pojedynczej akcji wynosi 1,3 zł, to aby uzyskać 1000 kliknięć, trzeba wydać 1300 zł.
W podobny sposób można oszacować, ile kosztuje reklama na Instagramie. Te portale należą obecnie do tego samego właściciela, więc zasady prowadzenia kampanii są zbliżone. Tak naprawdę podczas określania budżetu na kampanię reklamową w social mediach trzeba zacząć od nakreślenia celu tej kampanii. Do takich mierników należy m.in.:
- zasięg, czyli liczba odbiorców, do których dotrze komunikat;
- wygenerowany ruch na profilu;
- aktywność na profilu (liczba polubień, komentarzy, reakcji itp.);
- konwersja.
Koszt reklamy w wyszukiwarkach
Tak jak w przypadku mediów społecznościowych, koszt reklamy na stronie internetowej zależy od kilku czynników. Zalicza się do nich liczba reklamujących się firm na danej witrynie lub fraza kluczowa, na którą marka chce się promować. Te bardziej popularne frazy będą zazwyczaj droższe.
Taka kampania reklamowa prowadzona jest przy pomocy Google Ads i rozlicza się ją w modelu CPC (cost per click). Koszt jednego kliknięcia wynosi od kilku złotych do nawet kilkunastu złotych. Zaletą tej formy jest możliwość targetowania, czyli ustawienia konkretnych cech użytkowników (np. płeć, wiek), do których ma dotrzeć reklama.
Oferujemy atrakcyjne rozwiązania reklamowe dla Twojej firmy. Sprawdź pełną ofertę reklamową i wybierz najlepszy sposób.
Reklamuj się tam, gdzie Twoi klienci odbierają paczki!
Ile kosztuje reklama w aplikacjach mobilnych?
Reklamowanie się w aplikacjach mobilnych polega na docieraniu do użytkowników, którzy na co dzień korzystają ze smartfonów czy tabletów z systemem operacyjnym Android lub iOS. Uważa się, że jest to jedna z efektywniejszych form kampanii, głównie ze względu na stale rosnącą powszechność różnorodnych aplikacji.
W przypadku tej formy cennik reklamy w internecie może być zbliżony do tego z reklamy w wyszukiwarkach. Z pewnością reklamodawca rozlicza się w formie płatności za jedno kliknięcie, a koszt takiej pojedynczej akcji również zależy od wielu czynników, takich jak np. popularność aplikacji czy częstotliwość wyświetlania.
Jaki jest koszt influencer marketingu?
Promowanie produktów czy usług poprzez współpracę z influencerami charakteryzuje się nieco innym zestawieniem kosztów – z pewnością różni się od cennika reklamy na stronie internetowej. Stawki mogą zaczynać się od kilkuset złotych, a kończyć nawet na kilkudziesięciu tysiącach. Topowi influencerzy mogą zyskać nawet kilkaset tysięcy złotych. Z czego wynika ta rozbieżność?
- Liczby followersów/subskrybentów – często stosuje się podział influencerów na tych mini, medium czy gwiazdy.
- Wymagań wobec współpracy – jednorazowe wstawienie posta z produktem będzie tańsze niż wielokrotne umieszczanie informacji o nim. Najtańszą formą jest lokowanie produktu, lecz obecnie niewiele marek się na nią decyduje. Influencerzy także coraz częściej informują swoich odbiorców, że reklamują daną markę w ramach współpracy, gdyż jest to wymogiem prawnym.
W tym przypadku sposób promocji i rozliczania się za pracę influencera zależy od tego, jaki content na co dzień tworzy. Inaczej będą wyglądały warunki współpracy z YouTuberem, a inaczej z osobą promującą się na Instagramie czy blogu.
Koszt reklamy graficznej w sieci
Reklama graficzna polega na wyświetlaniu obrazów, które zawierają informacje o konkretnym produkcie, usłudze lub po prostu o marce. Pokazują się w różnych miejscach w sieci, np. na witrynach internetowych lub na platformach społecznościowych. Jeśli internauta kliknie dany baner, to automatycznie zostanie przekierowany na stronę reklamodawcy.
Koszt takiej promocji również rozlicza się w formie CPC. Stawki mogą wynosić od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych za kliknięcie.
Jak dobrać sposób reklamy do budżetu?
Wiesz już, że nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje kampania reklamowa w internecie. Dlatego też każdy przedsiębiorca powinien indywidualnie podchodzić do kwestii promowania swoich produktów oraz usług i dopasować ich formy do wysokości budżetu.
Słowem klucz jest w tym przypadku optymalizacja. Marki często myślą, że aby zaistnieć w sieci i zwiększać wyniki sprzedaży, muszą prowadzić działania marketingowe na wszystkich obszarach i platformach. Jest to oczywiście możliwe w przypadku międzynarodowych gigantów, jednak w większości przypadków należy wszystko dopasować do rozmiarów budżetu. Najlepiej zabrać się do tego w kilku krokach:
- Określić budżet oraz grupę docelową.
- Przeanalizować, w jakich miejscach sieci przebywają najczęściej ci odbiorcy.
- Wybrać kanały komunikacji – jeśli docelowo komunikat ma trafiać do młodszych odbiorców, to lepszym wyborem będzie promocja poprzez media społecznościowe, takie jak TikTok czy Instagram.
- Porównać oferty – warto dokładnie przeanalizować stawki na różnych kanałach.
- Określić wskaźniki efektywności reklamy – takim wskaźnikiem może być np. ROI, czyli return on investment.
- Monitorować efekty – samo wypuszczenie kampanii promocyjnej to nie wszystko. Trzeba na bieżąco sprawdzać sytuację i to, czy działania przynoszą jakiekolwiek efekty.
Nie można jednoznacznie stwierdzić, ile kosztuje reklama na YouTube, Facebooku Czy Instagramie. Nawet koszty wyświetlania materiałów promocyjnych na stronach internetowych mogą się od siebie różnić. Najważniejsze jest więc ustalenie budżetu, a także oczekiwanych efektów kampanii.
Koszt reklamy InPost w internecie – poznaj naszą ofertę
Każdy przedsiębiorca ma do wyboru zlecenie promowania własnej oferty agencjom marketingowym lub skorzystanie z propozycji innych firm. W InPost dbamy o potrzeby marek, dlatego stworzyliśmy ofertę promocyjną, która pozwoli im dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Oferujemy kilka sposobów promocji, zarówno internetowej, jak i tej w przestrzeni publicznej. Na co można się zdecydować?
- Oklejanie automatów Paczkomat® – to reklama, która dociera do odbiorców tak samo, jak kurier, czyli 24/7. Według naszych danych ponad 1 000 000 osób dziennie odwiedza automaty podczas odbierania paczek. Cena netto za kolumnę oklejenia wynosi 500 zł, przy czym minimalnie mogą zostać oklejone 4 kolumny. Istnieje też opcja oklejenia wszystkich skrytek, czyli całego automatu Paczkomat®! Okres takiej kampanii promocyjnej to 1 miesiąc z możliwością przedłużenia.
- Wyświetlanie reklamy na ekranach automatów Paczkomat® – zamiast oklejania automatów, można też wybrać reklamę display na ekranach urządzeń. Jest ich w kraju ponad 20 000, co również zwiększa szansę na dotarcie do różnorodnych grup odbiorców. Kreacja statyczna może wyświetlać się na trzech etapach odbioru paczki – na ekranie powitalnym, autoryzacyjnym i pożegnalnym. Każdy z nich kosztuje odpowiednio 100 zł, 150 zł i 100 zł netto (jest to cena jednostkowa za 1 miesiąc wyświetlania).
- Banery reklamowe – to jeden z powszechniejszych i bardziej tradycyjnych sposobów na promocję w sieci. W InPost oferujemy umieszczenie takiej grafiki promocyjnej na czterech stronach, zarówno w wersji komputerowej, jak i mobilnej:
- Strona Główna – cena zawiera się w przedziale od 48 000 do 120 000 zł netto w zależności od okresu wyświetlania (od tygodnia do miesiąca);
- Śledzenie Paczek – od 96 000 do 240 000 zł netto;
- Znajdź Paczkomat – od 24 000 do 60 000 zł netto;
- Manager Paczek – od 44 550 do 111 375 zł netto.
- Sampling produktów – to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą skorzystać z akcji promocyjnych i sprzedażowych. Dzięki temu może prezentować swoje materiały reklamowe (próbki kosmetyków, butelki PET, pełnowartościowe próbki produktów spożywczych itp.) poprzez dystrybucje sampli w skrytkach automatów. Cena ustalana jest indywidualnie.
Szczegółowy cennik znajduje się na naszej stronie InPost. W każdym przypadku istnieje również możliwość stworzenia indywidualnej oferty, która uwzględniałaby potrzeby klienta. Brzmi dobrze? Więcej informacji znajdziesz na stronie https://inpost.pl/reklama.
Reklama Twojej firmy z InPost? To zawsze dobry pomysł!
Poświęć 1 minutę i zostaw nam swój kontakt, a przedstawimy Ci ofertę skrojoną na miarę.
Możliwości jest naprawdę sporo:
- oklejanie urządzeń Paczkomat
- reklama na ekranach urządzeń Paczkomat
- sampling produktów reklamowych
- banery reklamowe na stronie InPost
- reklama w newsletterze InPost
- powiadomienia push w aplikacji InPost Mobile
Czytaj również
Jak pozyskać klienta na usługi? Cenne wskazówki i sposoby reklamowe
Pozyskiwanie klientów to trudne zadanie, zwłaszcza dla nowych firm. Jak to zrobić? Wykorzystaj moc rekomendacji, wydarzeń branżowych i i...
Jak poprawić wizerunek firmy? Przydatne wskazówki i tipy
Pozytywny wizerunek firmy ma ogromne znaczenie na konkurencyjnym rynku biznesowym. W InPost wierzymy, że zapewnić go może strategia skon...
Reklamy video – co warto o nich wiedzieć? Czy są skuteczną formą promocji?
Treści video generują tysiące, a nawet miliony odsłon. Właśnie dlatego są one formą reklamy tak chętnie wybieraną przez reklamodawców. C...

