Kreatywne kampanie reklamowe – jak opracować oryginalny marketing dla swojej firmy?
E-commerce

30 Stycznia 2024
Bez odpowiedniego marketingu daleko nie zajdziesz. Właściciele firm wymyślają coraz bardziej kreatywne kampanie reklamowe, aby wyróżnić się na rynku. Największe marki posiadają zastępy ludzi budujących strategie marketingowe. Czy mała firma może z nimi konkurować? Oczywiście! Oto inspiracje na kreatywne kampanie reklamowe dla każdej branży.
Kreatywna kampania marketingowa, czyli jaka?
Obecnie konsumenci każdego dnia są zalewani tysiącami komunikatów reklamowych. Nic dziwnego, że trudno przyciągnąć ich uwagę. Kreatywne i przemyślane reklamy stanowią klucz do rozpoznawalności, która przekłada się na pozyskanie klientów i wyższą sprzedaż. Na czym polega kampania reklamowa i czy każdy może ją opracować? Poznaj podstawy kreowania najlepszych strategii.
Na co dzień nie zastanawiasz się prawdopodobnie, jak wiele reklam zapadło Ci w pamięć. Fakt, że nie umknęły w natłoku innych bodźców, sam w sobie stanowi duży sukces. Reklama bywa zapamiętywana ze względu na częstotliwość wyświetlania, jednak najbardziej wartościowe są kreacje, które pamiętamy dzięki ich oryginalności. Właśnie nimi warto się inspirować przy tworzeniu własnej koncepcji.
Kampania marketingowa obejmuje zaplanowany zestaw działań, których celem jest wypromowanie marki lub produktu. Powinna być spójna z misją, charakterem i wartościami firmy. Największe przedsiębiorstwa planują strategie marketingowe nawet na kilka lat do przodu. Co prawda przy szybko zmieniających się trendach i niestabilnej sytuacji międzynarodowej nie wszystkie pomysły są realizowane, jednak ogólny zarys pomaga zachować spójność w działaniach marketingowych oraz zapobiegać wizerunkowym wpadkom.
Co wyróżnia najbardziej kreatywne kampanie marketingowe? Przede wszystkim pomysłowość i oryginalność. Efekt można osiągnąć na różne sposoby. Sekretem stworzenia nietuzinkowej kampanii jest uruchomienie kreatywności, zrozumienie potrzeb konsumentów oraz wywołanie emocji, które zapamiętają znacznie wyraźniej niż obrazy czy chwytliwe hasła.
Oferujemy atrakcyjne rozwiązania reklamowe dla Twojej firmy. Sprawdź pełną ofertę reklamową i wybierz najlepszy sposób.
Reklamuj się tam, gdzie Twoi klienci odbierają paczki!
Cel stosowania kreatywnych form reklamy
Mogłoby się wydawać, że celem wszystkich kampanii reklamowych jest zwiększenie sprzedaży produktów lub usług. Poniekąd tak jest, jednak nie musi to być jedyny cel. Ważne, aby uważnie przeanalizować, czego obecnie potrzebuje firma i na tej podstawie wdrożyć odpowiednie działania.
Czasem chodzi o zmianę lub poprawę wizerunku marki czy zwiększenie jej rozpoznawalności. Niektóre kreacje mają promować jeden produkt lub kolekcję, inne zachęcić do zapisu na newsletter, wzięcia udziału w wydarzeniu czy wsparcia fundacji charytatywnej. W każdym z tych przypadków należy przygotować oddzielną kampanię skierowaną do innych odbiorców i dostosowaną do sytuacji na rynku. Jakie cele ma realizować większość strategii marketingowych?
- Budowanie świadomości marki – kreatywne reklamy potrafią wywołać wiele szumu. Przyciągają uwagę użytkowników mediów społecznościowych, a najbardziej niekonwencjonalne często stają się viralem. Bez wątpienia pomaga to w budowaniu rozpoznawalności marki oraz w kreowaniu wizerunku.
- Wyróżnienie na tle konkurencji – w sieci czy w telewizji konsumenci oglądają setki reklam dziennie. Większości z nich nawet nie zauważają. Dzięki kreatywnemu podejściu można zwrócić na siebie uwagę i pozostać w pamięci odbiorców.
- Pozyskiwanie nowych klientów – zmiana sposobu reklamowania i wykorzystywanych źródeł może poskutkować przyciągnięciem tysięcy osób, które dotychczas nie były zainteresowane produktami czy usługami firmy. Warto rozszerzyć działania i wykorzystać najświeższe aplikacje, platformy społecznościowe i nowe technologie.
- Tworzenie pozytywnego wizerunku marki – ciekawe kampanie reklamowe pomagają w budowaniu pozytywnego wizerunku marki, zwłaszcza jeśli przekaz angażuje emocjonalnie. Brak kryzysów wizerunkowych wzmacnia lojalność klientów i sprawia, że chętniej dokonują kolejnych zakupów.
- Zwiększenie zaangażowania – kreatywne kreacje reklamowe w sieci często generują większe zaangażowanie klientów, zwłaszcza w social mediach. Każdy komentarz, każde udostępnienie czy polubienie są cenne. W następstwie rośnie zaufanie odbiorców, a wokół marki powstaje aktywna, oddana społeczność, która z biegiem czasu kupuje nowe produkty bez wahania.
- Zwiększenie sprzedaży i konwersji – nietypowe kampanie mają zapadać w pamięć i generować lepsze wyniki niż tradycyjne reklamy. Odbiorcy zapamiętują markę, co podnosi szansę na konwersje i przekłada się na większą sprzedaż.
Czy kreatywne kampanie reklamowe zawsze są strzałem w dziesiątkę?
Musisz mieć na uwadze, że kreatywne reklamy bywają ryzykowne. Przed wdrożeniem nowej strategii niezwykle ważne jest dokładne zbadanie grupy docelowej oraz jej potrzeb. Warto najpierw przetestować różne formy komunikacji na mniejszą skalę.
Odbiegająca od normy reklama może zniechęcić najbardziej lojalnych klientów. Najczęściej dzieje się tak, kiedy marka podejmuje kontrowersyjny temat czy szokuje odbiorców. Przed rozpoczęciem prowokującej kampanii, warto zastanowić się, jakie emocje wywoła u konsumentów. Jeśli będą negatywne, prawdopodobnie zniechęcą do zakupów.
Przykłady udanych i inspirujących reklam
Marketing kreatywny to nie tylko reklamy, ale również regularne działania. Spot reklamowy, billboard czy kampania w mediach społecznościowych stanowią zawsze element większej, dobrze zaplanowanej całości. Nie musisz dysponować ogromnym budżetem, aby stworzyć reklamę, o której będą mówić wszyscy. Jednak trzeba przyznać, że niektóre międzynarodowe marki przodują w nietypowym marketingu. Dlatego stanowią świetne źródło inspiracji.
Wśród zestawień najbardziej kreatywnych kampanii reklamowych co roku pojawia się IKEA. Jakiś czas temu sklep reklamował sofy rozstawione w różnych punktach miast na całym świecie. Meble nie tylko przyciągały uwagę i generowały dla firmy darmowy content udostępniany przez użytkowników na social mediach. Przede wszystkim dawały potencjalnym klientom możliwość wypróbowania kanapy przed zakupem bez konieczności jechania do sklepu. Przy okazji wywoływały pozytywne uczucia, ponieważ każdy wolał czekać na autobus na miękkiej kanapie zamiast na twardej i zimnej ławce przystankowej.
Rodzinne historie, zwłaszcza związane z marzeniami małych dzieci, są jednym z motywów gwarantujących sukces świątecznej reklamy. Kolejnym przykładem może być spot Coca-Coli z 2020 roku. Opowiada o ojcu, który wyjechał do pracy na morskiej farmie wiatrowej. W drodze zapomniał wysłać list do Świętego Mikołaja wręczony mu przez córkę podczas pożegnania. Mimo wszystko postanawia wykonać zadanie i wyrusza na Biegun Północny. Niestety, przybywa za późno i nie udaje mu się zastać Mikołaja. W tym momencie pojawia się znana wszystkim ciężarówka Coca-Coli, która odwozi go do domu. Przed wejściem ojciec otwiera list córki, w którym widnieje jedno życzenie: „Święty Mikołaju, sprowadź tatę do domu na Święta”. Łzy w oczach po obejrzeniu takiej reklamy gwarantowane.
Wskazówki, jak przygotować kreatywną reklamę
Reklama to efekt wielomiesięcznych działań, w tym szczegółowej analizy potrzeb klientów. Kreatywność stanowi ważny element procesu twórczego. Jednak nawet najbardziej szalony pomysł, jeśli ma przynieść pozytywne rezultaty, musi wpisywać się w wartości, cele i strategię firmy. W pierwszych etapach planowania kampanii postaw na zrozumienie swojej grupy docelowej. Na podstawie analizy potrzeb łatwiej stworzysz reklamę, która przyniesie zyski.
Ciekawym pomysłem jest sampling produktów. Jak to działa? W InPost stawiamy na kreatywne rozwiązania. Klienci odbierający paczki przez Paczkomat mogą znaleźć w skrytce, oprócz własnej paczki, próbkę lub pełnowymiarowy produkt Twojej firmy. Sampling produktów z InPost to nietypowe rozwiązanie, które warto rozważyć prowadząc biznes.
Warto testować różne formy i sposoby docierania do odbiorców w internecie i poza nim. Nie bój się eksperymentować z nowymi platformami, aplikacjami czy narzędziami. W przypadku reklam internetowych dobrym pomysłem jest testowanie kreacji na ograniczonej grupie odbiorców i obserwowanie reakcji. Kiedy będą pozytywne, możesz zwiększyć budżet i zasięg kampanii.
Najbardziej kreatywne kampanie reklamowe to takie, które wzbudzają emocje. Doświadczenie dużych marek wskazuje, że lepiej postawić na pozytywne uczucia, a odpuścić sobie szok czy strach. Miłe wrażenie zapadnie w pamięć i wróci do klienta, kiedy dostrzeże produkt w sklepie. Pamiętaj, aby reklama była spójna z dotychczasowymi działaniami marki.
Reklama InPost – kreatywne kampanie to nasza specjalność
Marketing kreatywny nie musi ograniczać się do internetu czy telewizji. Spróbuj wykorzystać niestandardowe formy reklamy np. okleiny na urządzeniach Paczkomat InPost. Masz gwarancję, że będą pracowały dla twojego biznesu 24/7. Paczki przez Paczkomat wysyłają miliony klientów, więc dajesz możliwość dostrzeżenia swojej marki/produktu osobom, które być może nie trafiają na Twoje reklamy w internecie.
Równie skuteczna okazuje się kampania na ekranach urządzeń. Użytkownicy muszą obejrzeć kilka sekund reklamy displayowej, zanim będą mogli odebrać paczkę. Wiele osób, skupiając uwagę na ekranie, bez wątpienia zapamięta Twoją firmę.
W InPost oferujemy też reklamy banerowe i push w aplikacji mobilnej InPost Mobile i na stronie internetowej inpost.pl. Chcesz wiedzieć więcej? Razem ze specjalistami przygotuj indywidualne rozwiązania dopasowane do oczekiwań i budżetu Twojej firmy. Wypróbuj różne formy reklamy i wznieś swój marketing na wyższy poziom. Zgłoś się przez poniższy formularz!
Reklama Twojej firmy z InPost? To zawsze dobry pomysł!
Poświęć 1 minutę i zostaw nam swój kontakt, a przedstawimy Ci ofertę skrojoną na miarę.
Możliwości jest naprawdę sporo:
- oklejanie urządzeń Paczkomat
- reklama na ekranach urządzeń Paczkomat
- sampling produktów reklamowych
- banery reklamowe na stronie InPost
- reklama w newsletterze InPost
- powiadomienia push w aplikacji InPost Mobile
Czytaj również
Jak pozyskać klienta na usługi? Cenne wskazówki i sposoby reklamowe
Pozyskiwanie klientów to trudne zadanie, zwłaszcza dla nowych firm. Jak to zrobić? Wykorzystaj moc rekomendacji, wydarzeń branżowych i i...
Jak poprawić wizerunek firmy? Przydatne wskazówki i tipy
Pozytywny wizerunek firmy ma ogromne znaczenie na konkurencyjnym rynku biznesowym. W InPost wierzymy, że zapewnić go może strategia skon...
Reklamy video – co warto o nich wiedzieć? Czy są skuteczną formą promocji?
Treści video generują tysiące, a nawet miliony odsłon. Właśnie dlatego są one formą reklamy tak chętnie wybieraną przez reklamodawców. C...

