Logistyka dla marek własnych – jak prowadzić ją z głową?
Fulfillment

8 Marca 2024
Twórcy internetowi mają coraz większą możliwość zarabiania na swojej twórczości online, wykorzystując media społecznościowe i serwisy streamingowe. Coraz częściej decydują się też na promowanie i sprzedaż własnych produktów, co daje im niezależność i zwiększa zyski. Tworzenie marki własnej wymaga jednak starannego zaplanowania, szczególnie w obszarze logistycznym. Wprowadzając na rynek swoje autorskie produkty, warto skorzystać z usług takich jak fulfillment.
Monetyzacja twórczości online
Media społecznościowe i serwisy streamingowe to nie tylko źródło rozrywki, ale także zarobków. Wie o tym każdy twórca internetowy, którego konsekwentne działania przerodziły się w sukces wizerunkowy. Możliwość szerokiego dotarcia ze swoimi treściami do zróżnicowanych odbiorców oznacza dla twórców internetowych stałą widownię dla tworzonych treści, jak również możliwość monetyzacji działań online.
Jedną z metod zarabiania online jest np. pobieranie opłat za wyświetlenia reklam przed filmami na YouTube. Znaczną część zarobków dla internetowych influencerów stanowią także współprace płatne, takie jak reklamowanie danego produktu lub usługi w mediach społecznościowych, albo w głównym medium swojej działalności internetowej, np. na blogu lub w podcaście. Coraz częściej spotykanym zjawiskiem jest także zarabianie na wykreowanej marce własnej.
Największe marki własne na świecie
Światowy rynek marek własnych zdominowany jest przez gwiazdy show-biznesu. Należąca do Kylie Jenner marka Kylie Cosmetics przynosi szacunkowo 375 mln dolarów rocznie, a marka SKIMS jej siostry Kim Kardashian to z kolei 275 mln dolarów. Jednak na liście TOP100 Creator Brands z sierpnia 2022 roku znajdują się także perełki twórców niezwiązanych bezpośrednio z mainstreamowymi mediami: Ipsy (marka kosmetyczna Michelle Phan) z 500 mln dolarów rocznie, Huda Beauty (kosmetyki Huda Kattan) – 250 mln dolarów, czy MrBeast Burger (fast-food zamawiany on-line od MrBeast) – 100 mln dolarów[1].
Marki własne influencerów rosły dość organicznie do roku 2017, ale prawdziwym boosterem były lata 2019-2020, gdzie rozwój tego rynku nabrał wiatru w żagle dzięki ograniczeniom covidowym w sprzedaży tradycyjnej i zwiększoną konsumpcją treści w internecie.
Źródło: Top 100 Creator Brands Report, influencermarketinghub.com
Najpopularniejszą kategorią produktową wśród twórców treści są kosmetyki, na drugim miejscu znajdują się natomiast odzież i dodatki. Dość duży udział mają także aplikacje (głównie mobilne).
Źródło: Top 100 Creator Brands Report, influencermarketinghub.com
Także w Polsce influencerzy radzą sobie dość dobrze, topowe postaci mogą się pochwalić milionami followersów[2]:
- Robert Lewandowski - liczba fanów: 62,26 mln
- Anna Lewandowska - liczba fanów: 8,70 mln
- Wersow (Weronika Sowa) - liczba fanów: 7,69 mln
Duże zasięgi otwierają natomiast pole do wprowadzania na rynek nowych produktów sygnowanych nazwiskiem influencera lub celebryty. Jest to forma dywersyfikacji przychodów oraz wzmocnienia marki własnej.
Alternatywne podejście do zarobków online
Krajowe i europejskie regulacje prawne nieco hamują nieskrępowane zarabianie pieniędzy na promowaniu produktów i usług w internecie. Przepisy zabraniają między innymi wszystkich form kryptoreklamy, czyli wprowadzania konsumentów w błąd poprzez promocję produktów bez jasnego komunikatu dla konsumenta, że promocja ta została opłacona[3].
Oznacza to w praktyce, że każda forma odpłatnej promocji prowadzonej przez twórcę internetowego powinna być wyraźnie oznaczona. W świetle takich ograniczeń, twórcy coraz częściej decydują się na tworzenie i promowanie własnej marki. Daje to nie tylko poczucie większej niezależności, autentyczności, ale także realne zyski w postaci marży handlowej na sprzedawanych produktach.
Wielu influencerów zaczyna swoją przygodę ze sprzedażą od produkowania odzieży z grafiką/logiem czy stworzonym przez nich hasłem. Często spotykanym zjawiskiem jest także tworzenie serii produktów powiązanych tematycznie z działalnością online, np. e-commerce z akcesoriami produkowanymi przez influencerów zajmujących się tematyką dziecięcą, lekarską, podróżniczą, sport&fitness i wieloma innymi.
Co więcej, własna marka może być związana z twórczością internetową jej właściciela, ale nie musi. Od kilku lat na rynku obecna jest chociażby linia kosmetyków sprzedawana pod marką własną Pat&Rub, wykreowana przez dziennikarkę i prezenterkę Kingę Rusin. Wielu influencerów decyduje się także wydać swoją książkę. Nie jest zatem istotne, w jakim medium działa twórca, ani jaką tematyką się zajmuje, ponieważ jego produkty mają szansę odnieść sukces dzięki już posiadanej rzeszy odbiorców.
Tworzenie marki własnej i jej wyzwania
Stworzenie marki osobistej od zera może stanowić wyzwanie. Inaczej sytuacja wygląda, gdy twórca internetowy cieszy się już rozpoznawalnością i dużą liczbą fanów, którzy chętnie konsumują publikowane przez niego treści. Wówczas kreacja samego produktu może podążać różnymi drogami, np.:
- zwrócenie się do producenta tzw. „white brand”, czyli wytwórcy posiadającego gotowe receptury lub produkty przeznaczone do oznaczenia marką
- opracowanie autorskiej linii produktów lub usług, np. sprzedaż własnej książki, udział w projektowaniu odzieży, opracowanie z ekspertami składników wiodących w linii kosmetyków.
Dodatkowo, w przypadku fizycznych produktów elementem całości jest opakowanie produktowe, na którego wygląd i jakość influencer również chce mieć bezpośredni wpływ, chociażby przez zamówienie dedykowanego kształtu, wykończenia czy grafik produktowych.
Sprzedaż marki własnej to proces angażujący sztab ludzi i trudno oczekiwać, aby wszystkim tym zarządzał twórca internetowy osobiście, natomiast wszelkie potknięcia na etapie produkcji lub dystrybucji uderzają bezpośrednio w jego popularność i wiarygodność. W większości przypadków proces produkcji oraz logistyka są w całości outsourcowane, oddane w ręce firm zewnętrznych. Od tego, jakich partnerów logistycznych dobierze influencer, zależeć będzie satysfakcja konsumentów i zaufanie fanów.
Logistyka dystrybucji produktów marki własnej
Z perspektywy całego procesu sprzedażowego, ostatnim punktem jest wybór odpowiedniego partnera logistycznego. To on odpowiada za znaczną cześć przeżyć zakupowych, jakich doznaje klient końcowy: jakość i czas dostawy, sposób zapakowania produktu do wysyłki, poprawność kompletacji.
Odpowiednio dobrany partner logistyczny zdejmuje z barków influencera wiele potencjalnych problemów i obowiązków niezwiązanych bezpośrednio z główną osią biznesu. Oznacza to scedowanie na fulfillera nie tylko obsługi magazynowania i tak zwanej ostatniej mili, ale także szeregu niezwykle ważnych czynności dodatkowych:
- organizacja transportu od producenta do magazynu (zarówno z kraju, jak i z zagranicy)
- wizualna kontrola jakościowa na wejściu do magazynu
- kontrola szczegółowa w oparciu o umówione standardy
- kontrola zapasu pod kątem dat przydatności (kosmetyki, produkty spożywcze)
- zebranie danych logistycznych (wagi i wymiary produktów na potrzeby opisu na stronie)
- profesjonalna fotografia produktowa (packshoty, aranżacje)
- obsługa infolinii i zapytań klientów
- obsługa zwrotów i reklamacji
W ramach usługi InPost Fulfillment właściciel marki własnej może skorzystać ze wszystkich powyższych usług, a także uzyskać wparcie w wielu innych obszarach, jak chociażby:
- analizy rynkowe: produktowe, cenowe, analizy działań konkurencji
- doradztwo w zakresie strategii marketingowych
- audyty informatyczne i wsparcie w zakresie rozwoju platform sprzedaży
InPost Fulfillment to kompleksowy pakiet korzyści, który w sposób całościowy, pozwala internetowym twórcom skupić się na najważniejszym dla nich obszarze działań, jakim jest dostarczanie wartościowych dla odbiorców treści. Wszystko dzięki nowoczesnym narzędziom i wyspecjalizowanemu zespołowi.
Dzięki specjalistom z InPost każdy influencer oferujący swoją markę własną będzie mógł skupić się na podstawowych celach swej działalności. Fachowy personel InPost Fulfillment w ramach kompleksowej obsługi sprzedaży internetowej zadba o to, żeby nabywcy produktów sprzedawanych przez twórców internetowych doświadczali jak najlepszych przeżyć zakupowych i logistycznych.
Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment
Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.
Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.
- Błyskawiczna dostawa
- Redukcja kosztów
- Zero problemów z wysyłką
- Obsługa szczytów sprzedaży
- Oferta szyta na miarę
- Brak minimalnej liczby wysyłek
Czytaj również
Kompleksowa obsługa klienta. Jak określić potrzeby potencjalnego klienta w e-commerce?
Konkurencja w e-commerce jest ogromna, a zdobycie klienta nie oznacza jeszcze sukcesu. To, czy zdecyduje się na zakup i wróci po więcej, zal...
Kiedy jest dobry czas, żeby przenieść swój magazyn do InPost Fulfillment?
Zarządzanie magazynem to podstawowy element działań w zakresie e-commerce. Wielu sprzedawców internetowych po pewnym czasie zdaje sobie spra...
Dystrybucja sampli w e-commerce – rozwijaj biznes z InPost Fulfillment
Sampling, czyli dystrybucja próbek produktów, to skuteczna strategia, wspierająca rozwój e-commerce poprzez: budowanie świadomości marki...

