Logistyka w e-commerce – jak ją właściwie zorganizować?
Dla biznesu Fulfillment

Logistyka w e-commerce – jak ją właściwie zorganizować?

17 Października 2019

Jak odnieść spektakularny sukces w sektorze e-handlu? Przede wszystkim trzeba pamiętać, że konsumenci mają wobec sklepów internetowych coraz większe oczekiwania. Wysoka jakość produktu oraz atrakcyjna cena często nie wystarczają – liczy się również szybka i bezproblemowa dostawa, dlatego logistyka zyskuje coraz większe znaczenie. Jak ją zatem zorganizować, żeby przebiegała sprawnie? Zadowolenie klienta pomaga budować jego lojalność i przekonuje go do kolejnych zakupów, dlatego powinno stać się priorytetem każdego przedsiębiorcy.

Branża e-commerce nie istnieje bez doskonałej logistyki

Aby odpowiadać na rosnące potrzeby kupujących w Internecie, firmy logistyczne muszą zagwarantować ekspresowe dostarczanie przesyłek, możliwość łatwego zwrotu towaru lub opcję wysyłek międzynarodowych. Wszystkie te możliwości pozwolą pozyskać nowych potencjalnych klientów, a w dłuższym okresie znacząco wpłynąć na sprzedaż Z tego powodu rynek e-commerce ściśle powiązany jest z logistyką. Wszystkie zmiany obecnie w niej zachodzące wychodzą naprzeciw nie tylko Internautom, polującym na okazje w sieci, ale również właścicielom e-sklepów, którzy mogą rozwijać swój biznes. Dzięki nowoczesnym modułom integrującym możliwe jest w pełni automatyczne przygotowywanie listów przewozowych, zamawianie kuriera czy śledzenie paczki, a historia wysyłek znajduje się w jednym miejscu. Tego typu rozwiązania są prawdziwą rewolucją w sektorze logistycznym, co przyczynia się do znacznego usprawnienia funkcjonowania sklepów internetowych.

Logistyka w e-commerce – co się liczy?

Nie da się zaprzeczyć, że logistyka należy do jednych z najważniejszych elementów każdego dobrze funkcjonującego przedsiębiorstwa. To ona w dużym stopniu kształtuje jakość usług, co z kolei wpływa bezpośrednio na zaufanie klientów. Jak uniknąć porażek i wznieść swoją platformę sprzedażową na wyższy poziom? Z pewnością warto dobrze zaplanować strukturę logistyczną biznesu i zwrócić szczególną uwagę na:

  • profesjonalnego dostawcę – współpraca z odpowiednim dystrybutorem pomoże minimalizować koszty, dzięki specjalnym upustom lub obniżeniu cen dostaw;

  • zatowarowanie sklepu – zbyt duża ilość towaru bywa kłopotliwa i wcale nie przyczyni się do rozwoju działalności. Zdecydowanie nie warto magazynować pieniędzy, co często spotyka początkujących handlowców. Lepiej poznać swoją grupę docelową i na podstawie zebranych informacji skompletować asortyment;

  • dokładną kalkulację kosztów – bez porządnych wyliczeń i niedrogiej logistyki w e-handlu trudno osiągnąć satysfakcjonujące zyski;

  • informacje o realizacji zamówienia – klient powinien być na bieżąco informowany o statusie swojego zamówienia i wiedzieć o ewentualnych opóźnieniach, które zdarzają się szczególnie przed świętami, czyli w gorącym okresie sprzedażowym.

Jak zorganizować logistykę w e-commerce?

Szukasz optymalnego rozwiązania logistycznego dla swojego sklepu internetowego? Istnieje kilka popularnych modeli – najlepiej wybrać ten najlepiej wpisujący się w strukturę danego biznesu. Poniżej przedstawiamy kilka z nich:

  • własny magazyn – to często praktykowany system logistyczny, a jego schemat nie jest skomplikowany: wystarczy zamówić towar u sprzedawcy, wystawić produkty na platformie e-commerce i realizować zamówienia w oparciu o towar znajdujący się w magazynie. Niestety to rozwiązanie ma również minusy – trzeba posiadać własną powierzchnię magazynową oraz odpowiednio nią zarządzać, co wiąże się z niemałymi kosztami. Trzeba też posiadać większą ilość artykułów na sprzedaż, a nie mamy pewności, że będą cieszyły się zainteresowaniem wśród kupujących;

  • dropshipping – w tym przypadku e-sklep pełni funkcję pośrednika między klientem a dystrybutorem, który zajmuje się przechowywaniem towaru, pakowaniem oraz wysyłką. Prowadzący serwis sprzedażowy ma za zadanie zdobywać nowych konsumentów, zbierać zamówienia, wysyłać je do dystrybucji i pobierać opłaty. Zarobki sklepu to różnica między ceną detaliczną a hurtową. Na ten model logistyczny decydują się przede wszystkim mniejsze przedsiębiorstwa, które dopiero rozpoczynają działać w sektorze e-commerce. Z pewnością ma on wiele zalet – nie potrzeba dużych nakładów finansowych oraz własnego magazynu, żeby uruchomić biznes;

  • fulfillment – system logistyczny polegający na oddelegowaniu wszystkich zadań związanych z logistyką  sklepu do zewnętrznej firmy, której działania obejmują: magazynowanie, pakowanie, wysyłkę przesyłki do odbiorców, a czasem nawet obsługę zwrotów. Fulfillment doskonale sprawdzi się, kiedy nie nadążamy ze sprawną realizacją zamówień i nie chcemy inwestować we własny magazyn. W ten sposób możesz skupić całą swoją uwagę na rozwoju działalności, a kwestie logistyczne oddać w ręce specjalistów. Fulfillment redukuje wydatki do minimum, a opłaty za usługę naliczane są dopiero po jej wykonaniu.

Chcesz zorganizować logistykę dla swojej platformy e-commerce? W takim razie koniecznie dowiedz się więcej o usłudze InPost Fulfillment»

Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment

Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.

Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.


  • Błyskawiczna dostawa
  • Redukcja kosztów
  • Zero problemów z wysyłką
  • Obsługa szczytów sprzedaży
  • Oferta szyta na miarę
  • Brak minimalnej liczby wysyłek

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.