Marketing internetowy – co to jest i co się na niego składa?
Porady

Marketing internetowy – co to jest i co się na niego składa?

24 Stycznia 2023

E-marketingiem określa się całokształt działań promocyjnych, jakie firma podejmuje w internecie w celu komunikacji z otoczeniem. Dają one przedsiębiorcom mnóstwo możliwości, w tym okazję do wyróżnienia się na tle konkurencji i zdobycia stałej grupy odbiorców. Marketing internetowy – co to jest i jak wygląda jego zastosowanie w praktyce?

​​​​​​​Marketing internetowy – czym tak naprawdę jest?

Postępująca cyfryzacja i rozpowszechnienie internetu wiążą się szeregiem zmian i nowych możliwości. Wiele z nich dotyczy funkcjonowania przedsiębiorstw, ich komunikacji z odbiorcami oraz promowania produktów i usług. Czym jest marketing internetowy? Marketing online wysyła komunikaty kierowane do otoczenia przedsiębiorstwa za pośrednictwem sieci. Kiedyś natomiast do powyższych działań firmy wykorzystywały wyłącznie dostępne wówczas media, czyli radio, telewizję czy gazety. Marketing tradycyjny a internetowy – czym się różnią?

Internet służy nie tylko do promocji produktów, ale i kreowania wizerunku marki czy budowania trwałych relacji z klientami. Firmy dostrzegają szereg zalet, jakie wynikają z przeniesienia działań marketingowych do cyberprzestrzeni. Marketing internetowy w odróżnieniu od tradycyjnego wykorzystuje praktycznie nieograniczony (geograficznie i czasowo) zasięg sieci, jej multimedialność i możliwość bieżącego monitorowania skutków podejmowanych działań. Dodatkowo e-marketing, który nieustannie się rozwija i oferuje firmom coraz to nowsze narzędzia, jest o tańszy od działań marketingowych w tradycyjnej formie.

Marketing internetowy – najważniejsze rodzaje

Marketing w internecie cechuje się dużą zmiennością. Co rusz powstają nowe narzędzia i trendy wykorzystywane przez firmy do zdobycia uwagi swoich odbiorców. Co więcej, wiele rodzajów marketingu internetowego wzajemnie się przenika. Marketerzy starają się dopasować i połączyć działania tak, aby cechowały się jak największą skutecznością. W marketingu elektronicznym nie ma więc sztywnych ram. Jakie formy marketingu internetowego są wykorzystywane najczęściej?

Content marketing

Jedną z naczelnych form działań marketingowych w internecie jest content marketing. Polega on na tworzeniu wartościowych, angażujących treści, które wciągają użytkownika i są z jego perspektywy przydatne. Mogą to być m.in. poradniki, artykuły blogowe, treści publikowane w przestrzeni social mediów, newslettery czy e-booki.

Co daje przedsiębiorstwom marketing treści? Działania z tego zakresu umacniają relację z odbiorcami i budują ich zaufanie. Oprócz tego mogą przedstawiać daną markę jako eksperta w branży, subtelnie skłaniać odbiorców do wykonania określonego działania oraz kształtować pożądany wizerunek marki.

Social media marketing

Jak zostało już wspomniane, skuteczny marketing internetowy zazwyczaj opiera się na połączeniu kilku form i narzędzi. Tak jest m.in. w przypadku social media marketingu i marketingu treści, dla którego media społecznościowe są istotnym kanałem komunikacji. Social media marketingiem określa się całokształt działań, które są prowadzone w tej przestrzeni i mają na celu zdobycie uwagi odbiorców, promowanie produktów i usług czy generowanie leadów i wzrost konwersji.

Promocja danej marki oraz generowanie ruchu na jej stronie może przebiegać przy pomocy różnych narzędzi (wskazana jest ich dywersyfikacja). Bardzo popularnym medium jest obecnie TikTok. Do działań z zakresu marketingu online firmy wykorzystują także takie platformy jak Instagram, Facebook, Twitter, YouTube czy LinkedIn. Kanał należy dopasować bezpośrednio do grupy odbiorców.

Influencer marketing

Z dwoma poprzednimi rodzajami działań łączy się również influencer marketing. Naczelną funkcję sprawuje tu influencer, czyli osoba wpływowa, która ma zdolność oddziaływania na określoną grupę odbiorców. Z wpływu, jaki internetowi celebryci mają na rzeszę ludzi, zdają sobie sprawę marketerzy. W momencie, gdy grupa skoncentrowana wokół danej persony jest zbieżna z potencjalnymi klientami marki, nawiązanie współpracy z influencerem może przynieść firmie szereg korzyści. Marketing internetowy – czy warto zainwestować w influencer marketing?

Influencer marketing to skuteczne narzędzie wykorzystywane do zwiększania sprzedaży, popularyzacji marki i budowania jej świadomości. Przekaz pochodzący od osoby, która cieszy się wśród odbiorców autorytetem, jest postrzegany jako bardziej wiarygodny i rzetelny. Wobec tego klienci chętniej sięgają po produkty sugerowane przez influencerów (z którymi wiąże ich de facto specyficzny rodzaj więzi) niż po dobra reklamowane w tradycyjny sposób.

Działania z zakresu SEO

Wymieniając najważniejsze rodzaje marketingu w sieci, należy przytoczyć pozycjonowanie oraz optymalizację stron. Optymalizacja określana skrótem SEO (Search Engine Optimization) polega na zwiększaniu widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Działania te można więc określić marketingiem internetowym w wyszukiwarkach.

Treści publikowane na danej stronie są nasycane odpowiednimi słowami kluczowymi, dzięki czemu dany adres jest bardziej „atrakcyjny” dla wyszukiwarki. To z kolei może się przełożyć na wzrost ruchu i konwersji. SEO często idzie w parze z content marketingiem, czego owocem są m.in. angażujące poradniki i treści blogowe tworzone zgodnie z zasadami SEO.

Kampanie reklamowe

Działania marketingowe w sieci to nie tylko tworzenie treści czy współpraca z influencerami, ale i płatne kampanie reklamowe w różnych formach. Na czym polega marketing internetowy w tym wydaniu? Jego zadaniem w dużym skrócie jest dotarcie do określonej grupy docelowej, a finalnie wzrost sprzedaży (może on wynikać z wielu elementów, np. zebrania formularzy czy wzrostu rozpoznawalności marki).

Przykładem kampanii online są reklamy tekstowe, banerowe, produktowe czy wideo realizowane przy pomocy Google Ads. Innymi narzędziami służącymi do prowadzenia płatnych kampanii w sieci są Instagram czy Facebook Ads, czyli reklamy w postaci postów, relacji oraz materiałów wideo.

Powszechnym sposobem na dotarcie do określonej grupy docelowej i wywarcie na niej wpływu jest remarketing. Polega on na ponownym wyświetlaniu reklam w różnej formie tym użytkownikom, którzy wcześniej wykazali zainteresowanie danym produktem lub usługą, np. poprzez wizytę na stronie producenta.

Jak prowadzić dobry marketing internetowy?

Wdrażanie jakichkolwiek działań z zakresu marketingu – zarówno tradycyjnego, jak i internetowego powinno być poprzedzone wyznaczeniem konkretnych celów i opracowaniem strategii. Podstawą jest więc określenie rezultatów, jakie firma chce osiągnąć dzięki zastosowanym rozwiązaniom, a następnie dopasowanie środków, które na to pozwolą.

Niezbędnym elementem dobrego marketingu internetowego jest również kompleksowe określenie grupy docelowej. Mowa tu nie tylko o podstawowych danych na temat potencjalnych klientów takich jak ich płeć czy wiek. Współczesna idea marketingu w znacznej mierze skupia się na odbiorcach jako osobach posiadających konkretne potrzeby, zainteresowania i wymagania względem produktu. Skuteczny marketing internetowy dla firm będzie do nich maksymalnie dostosowany.

Kolejnym ważnym aspektem jest spójność w komunikacji. Dobry przekaz marketingowy jest zgodny z wizerunkiem i tożsamością marki. Niedopuszczalne są komunikaty sprzeczne z główną koncepcją danej firmy. Niespójność w komunikacji może prowadzić do kryzysów wizerunkowych, utraty zaufania klientów, a finalnie dużych strat finansowych.

Przedsiębiorstwa prowadzące działania marketingowe online mają szansę skorzystać z wszystkich możliwości, jakie wynikają ze specyfiki cyberprzestrzeni. Jedną z nich jest łatwa mierzalność, którą zdecydowanie warto wykorzystać podczas prowadzenia marketingu internetowego.

W praktyce oznacza to pomiar i analizę wyników komunikacji przedsiębiorstwa, np. liczbę interakcji z odbiorcami, zasięg profilu w mediach społecznościowych czy powszechność contentu na temat marki, który generują jej odbiorcy. Pozwoli to nie tylko potwierdzić bądź podważyć skuteczność wdrożonych rozwiązań, ale i wprowadzać niezbędne poprawki i zmiany.

Jak dobrać odpowiednią formę marketingu internetowego?

Aby wykorzystanie narzędzi marketingu internetowego przyniosło oczekiwane skutki, muszą być one odpowiednio dopasowane. Marketing internetowy – jak zacząć działać w sieci? W tym przypadku należy wziąć pod uwagę zarówno specyfikę branży, rodzaj działalności, jak i charakterystykę grupy docelowej. Oczywiście nie bez znaczenia jest także budżet, jakim w tym obszarze dysponuje dane przedsiębiorstwo.

Na czym polega dostosowanie formy marketingu do grupy potencjalnych klientów? Wszelkie przekazy marketingowe powinny być rozpowszechniane przez takie kanały komunikacyjne, z jakich najczęściej korzysta dana grupa. Ponadto muszą one odpowiadać na potrzeby i oczekiwania potencjalnych odbiorców.

Marketer, który wie, do kogo chce kierować przesyłane komunikaty, musi także ustalić, co chce dzięki temu osiągnąć. Niezbędnym aspektem w wyborze formy marketingu internetowego jest więc jasne określenie oczekiwanych rezultatów. Przykładowo celem może być wzrost wskaźnika konwersji, wykreowanie wizerunku czy zdobycie pozycji eksperta w branży.

Należy podkreślić, że jedna forma marketingu internetowego może przynieść wiele rezultatów, które są ze sobą związane, np. wzrost sprzedaży wynikający z większych zasięgów i dobrego wizerunku marki kształtowanego w social mediach.

Marketing internetowy – narzędzia używane do analizy działań w sieci

Jedną z naczelnych zalet marketingu internetowego jest możliwość łatwego mierzenia skutków wdrożonych działań. Służą temu specjalne narzędzia, które pozwalają na tworzenie raportów, porównywanie wyników i ocenę skuteczności ruchów, jakie firma podejmuje w sieci.

Przykładem są programy służące do monitoringu danych w mediach internetowych. Umożliwiają one zgromadzenie i wyznaczenie ilości informacji na temat konkretnej marki w mediach, np. na Facebooku czy Twitterze w określonym przedziale czasowym.

Na rynku dostępne są również oprogramowania pozwalające na szczegółowe śledzenie ruchu użytkowników na stronie internetowej, planowanie publikacji treści czy analizę grupy odbiorców.

Ile kosztuje marketing internetowy i co się na niego składa?

Ile kosztuje marketing internetowy? Nie ma możliwości jednoznacznego określenia kosztu marketingu internetowego. W jego zakres wchodzi szereg bardzo zróżnicowanych narzędzi i działań, które wymagają różnych nakładów finansowych. Inną kwotę należy zapłacić za prowadzenie social mediów, a inną za usługi z zakresu influencer marketingu czy reklamę w wyszukiwarce Google.

Najczęściej agencje marketingowe proponują swoim klientom indywidualne wyceny zależne od zakresu świadczonych usług, oczekiwanych rezultatów czy czasu trwania danej kampanii. Ważne, aby nawiązywać współpracę z firmą cieszącą się zaufaniem i dobrą opinią w swojej branży.

Warto zwrócić szczególną uwagę na jej specjalizację oraz proponowaną formę umowy. Należy pamiętać, że działalność takich agencji jest regulowana prawnie, m.in. na podstawie grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyborów i Usług oraz kodu Polskiej Klasyfikacji Działalności, czyli PKD. Marketing internetowy i związane z nim usługi zazwyczaj zalicza się do działalności agencji reklamowych.

Korzyści płynące z działań marketingowych w sieci

Z cech marketingu internetowego takich jak brak ograniczeń geograficznych i czasowych, łatwa mierzalność czy stosunkowo niskie koszty w porównaniu do działań w tradycyjnej formie wynika mnóstwo korzyści. Przedsiębiorstwa mają możliwość poznania swoich klientów i zaproponowania im najtrafniejszych rozwiązań.

Oprócz tego z łatwością mogą komunikować się z określoną grupą docelową oraz błyskawicznie odpowiadać na jej pytania i potrzeby. Ponadto marki mają możliwość kreowania swojego obrazu przy pomocy szeregu zróżnicowanych narzędzi. Wszystko to ostatecznie przekłada się na sukces firmy – zarówno na płaszczyźnie wizerunkowej, jak i finansowej.