
Webinary to nieodłączna część tworzenia marki osobistej – przynajmniej jeśli zależy Ci na zbudowaniu wizerunku eksperta. Obecnie przyjmują różne formy w zależności od medium, na którym są transmitowane. Jednak podstawy prowadzenia webinarów pozostają niezmienne. Dowiedz się, jak przygotować pierwsze wystąpienie online.
Webinary są coraz popularniejszą formą przekazywania wiedzy. Dla niektórych stanowią nawet źródło zarobku. Jeśli chcesz dojść do tego poziomu, musisz zdobyć zaufanie odbiorców, zbudować zaangażowaną społeczność oraz pokazać, że masz wystarczające doświadczenie w danej tematyce. Warto zacząć od udostępniania bezpłatnych transmisji i materiałów szkoleniowych. W zdobywaniu klientów bardzo pomagają social media.
Webinar – co to takiego?
Webinar internetowy to nowoczesna forma szkolenia obejmująca konkretną tematykę i zagadnienia. Osoba, która je prowadzi, nie spotyka się z uczestnikami na żywo, a jedynie transmituje wydarzenie. Najczęściej przybiera ono kształt prezentacji podobnej do wykładów na studiach. Webinar online można zorganizować poprzez fanpage, live na Instagramie lub oddzielne oprogramowanie służące do prowadzenia wideokonferencji. Każda z tych opcji ma swoje wady i zalety.
Spotkanie rozpoczyna się najczęściej od szerokiego omówienia tematu. Aby poruszyć wszystkie wątki, warto rozpisać sobie plan wystąpienia. Szkolenie powinno obejmować najważniejsze zagadnienia, ale pozostawić również miejsce na pytania uczestników. Webinary najlepiej też nagrywać – zwłaszcza jeśli prowadzisz sklep internetowy, w którym możesz zaoferować nagrania osobom, które nie mogły uczestniczyć w wydarzeniu.
Webinaria stanowią obecnie lukratywny biznes. Specjaliści z różnych dziedzin organizują wirtualne kursy złożone z kilku lub kilkunastu wystąpień wideo. Ich popularność wzrosła jeszcze bardziej podczas pandemii. Na początku oferują darmowe e-booki lub udostępniają edukacyjne posty w mediach społecznościowych. W ten sposób zachęcają do poszerzania wiedzy oraz udowadniają, że mają wystarczające doświadczenie.
Najpopularniejsze narzędzia do prowadzenia webinarów
Aby seminarium okazało się sukcesem, należy zorganizować je na odpowiedniej platformie. Darmowe konferencje możesz transmitować za pomocą Facebooka lub Instagrama. Obydwie aplikacje gwarantują narzędzia służące do przeprowadzenia wydarzenia live. Również na TikToku masz taką możliwość.
Do przeprowadzenia profesjonalnego spotkania online najlepiej wykorzystać specjalnie do tego przeznaczone platformy. W wyszukiwarce znajdziesz ich tysiące, ale do najbardziej popularnych należą Zoom i Google Meets. Ich zaletą jest brak opłat za zorganizowanie konferencji.
Jak działa webinar? Spotkanie realizowane poza social mediami wymaga wcześniejszego zapisu. Osoby deklarujące udział otrzymują link do webinaru i muszą się na niego zalogować w konkretnym terminie. Zaletą tego rozwiązania jest fakt, że uczestnicy przekazują Ci swoje dane kontaktowe. W ten sposób możesz później wysyłać im informacje o nowych ofertach, o ile wyrażą na to zgodę. W formularzu służącym do zapisów pamiętaj o umieszczeniu klauzuli RODO.
Przewagi webinaru nad tradycyjną konferencją
Dlaczego zorganizowanie webinarium jest lepszym pomysłem niż przygotowanie konferencji? Odbiorcy mają możliwość udziału w webinarze niezależnie od miejsca, w którym się znajdują. Potrzebują jedynie dostępu do internetu. Dzięki temu wydarzenie przyciąga znacznie więcej uczestników.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby tradycyjne konferencje również transmitować online. Podczas pandemii odbywały się w ten sposób wszelkie zjazdy, targi, seminaria czy uniwersyteckie wykłady. W przypadku niektórych branż (np. nowych technologii) forma online okazała się wręcz skuteczniejsza niż stacjonarna. Daje ona również możliwość wystąpienia kilku specjalistów w tym samym czasie.
Warto zauważyć, że organizacja wydarzenia online generuje znacznie mniejsze koszty. Uczestnicy nic nie tracą, o ile dostaną możliwość zadawania pytań w czasie rzeczywistym. Dla niektórych wirtualny format jest atrakcyjny również dlatego, że wstydziliby się zabrać głos w tłumie ludzi. W internecie mają więcej śmiałości, dlatego możesz liczyć na większą aktywność.
Jak przygotować się do przeprowadzenia webinaru?
Wideokonferencja czy webinar wymaga wcześniejszego przygotowania. Za pierwszym razem może być stresująco, jednak z czasem wejdzie Ci to w krew. Większość osób czuje dyskomfort, wypowiadając się przed kamerą, dlatego zanim postanowisz prowadzić live’y czy webinary, wprowadź krótsze formy, np. mówione relacje na Instagramie. Po kilkunastu wystąpieniach na pewno poczujesz się swobodniej.
Zaletą wstawiania mówionych relacji jest również zwiększanie zaangażowania społeczności. Obserwujący mogą Cię lepiej poznać i zobaczyć, jak zachowujesz się na co dzień. Sposób mówienia, dobór słownictwa czy mimika bardzo dużo mówią o człowieku. Jeśli wzbudzisz sympatię, Twoje zasięgi będą rosnąć, a tym samym więcej osób zacznie brać udział w organizowanych przez Ciebie webinarach.
Social media umożliwią Ci również określenie, na jaką tematykę kursów istnieje zapotrzebowanie. Warto przeprowadzić głosowanie z zapytaniem, czego oczekują Twoi obserwujący. Kiedy dobierzecie temat, pytaj dalej – jakie zagadnienia ich ciekawią, co znaczy webinar w ich mniemaniu oraz o jakich porach mogą w nim uczestniczyć. Dzięki temu łatwiej będzie Ci stworzyć plan wystąpienia.
Chociaż warto przygotować notatki, w trakcie webinaru unikaj czytania z kartki czy powtarzania tekstu ze slajdów. Postaraj się również zawczasu przewidzieć, jakie pytania padną. Pamiętaj, co to webinaria i po co są – mają służyć uczestnikom do czerpania wiedzy. Ich poboczną zaletą jest promocja Ciebie lub Twoich produktów. W interakcję z odbiorcami najlepiej wejść dopiero na koniec, dając czas na zadawanie pytań. Podczas wystąpienia mogą Cię one rozpraszać.
Do organizacji webinaru potrzebny jest również dobry sprzęt i internet. Przed rozpoczęciem sprawdź działanie łącza internetowego. Zadbaj, aby komputer czy telefon był podłączony do ładowania. Warto zainwestować choćby w podstawowy mikrofon. W ostateczności możesz korzystać z słuchawek. Zanim połączysz się ze słuchaczami, zrób próbną transmisję. W praktyce zawsze mogą pojawić się problemy techniczne, dlatego zawczasu przemyśl scenariusz ewentualnego przeniesienia się na inną platformę.
Webinar a wideokonferencja – czym się różnią?
Ciekawe webinary są „naszpikowane” wiedzą, a uczestnicy wielokrotnie do nich wracają – to dlatego odgrywają ogromną rolę w eksperckim biznesie. Czym różnią się od wideokonferencji?
Do przeprowadzenia tego typu spotkań wykorzystuje się te same narzędzia, jednak konferencje zazwyczaj przeznaczone są dla pracowników firm np. na początku dnia pracy. Podczas nich wypowiada się więcej osób i każdy powinien być w pewnym stopniu aktywny. Wideokonferencje służą do dyskusji, a webinary przyjmują formę wystąpienia, zazwyczaj jednej lub dwóch osób. W zależności od branży warto rozważyć obie formy przekazu.
Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!
Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.
- Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
- Darmowe podjazdy kurierskie
- Ekspresowa dostawa
- Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
- Opłata paliwowa wliczona w cenę
- Dedykowana opieka posprzedażowa