Narzędzia promocji – do czego służą i jak ich używać?

Reklama
Narzędzia promocji – do czego służą i jak ich używać? Narzędzia promocji – do czego służą i jak ich używać?

19 Lipca 2023

Osługaj tekst Odsłuchaj tekst
Wycisz odsłuch

Prowadzenie działalności sprzedażowo-usługowej nie może obejść się bez odpowiedniego marketingu. Jest to istotne, by dotrzeć do docelowej grupy odbiorców oraz poinformować ich o tym, co się robi. Sprawdź, jakie są rodzaje promocji i na które z nich warto się zdecydować.

 

​​​​​​​Promocja produktu – na czym polega?

Promocja to określony sposób komunikowania się np. przedsiębiorstwa ze swoimi obecnymi i potencjalnymi klientami. W kontekście marketingu samego produktu promowany może być fizyczny wyrób lub usługa. Zanim jednak przejdziesz do wybierania konkretnych narzędzi promocji, warto zadać sobie kilka istotnych pytań.

Przede wszystkim należy określić swoją grupę docelową – np. są to raczej kobiety czy może mężczyźni, osoby młodsze czy starsze albo mieszkańcy wsi czy dużych miast? Bez tych danych trudno będzie wyznaczyć podstawowe cele promocji, którymi mogą być:

  • informowanie potencjalnych klientów o dostępności oferty;
  • budowanie pozytywnego wizerunku marki;
  • budowanie relacji z obecnymi klientami;
  • zwiększenie wyników (zysków) ze sprzedaży;
  • zdobywanie przewagi nad konkurencją.

Warto pamiętać o tym, żeby wybrać maksymalnie kilka z nich. Zamiar powinien być konkretny, a nie ogólny. W innym przypadku może nie przynieść upragnionego rezultatu.

Narzędzia promocji, czyli co to takiego?

Dotychczas powstało już wiele teorii na temat skutecznego marketingu i jego narzędzi (np. marketing-mix, 4P czy 7P). Jednym z podstawowych podziałów jest ten zaproponowany przez Philipa Kotlera, amerykańskiego ekonomistę i profesora Kellogg School of Management. Kotler podzielił promocję na cztery główne obszary:

  • Sprzedaż osobista – polega na bezpośrednim kontakcie pracownika danej firmy z klientem.
  • Marketing bezpośredni – szeroki obszar działań marketingowych, który skupia się wokół wysyłania komunikatów do odbiorców. Zalicza się do tego marketing szeptany, wirusowy, internetowy, a także działania w social mediach, takich jak Facebook, Pinterest, TikTok, Instagram, LinkedIn itd. Istotą jest tutaj nastawienie na informację zwrotną, a nie jednostronne komunikaty.
  • Promocja sprzedaży – są to działania krótkotrwałe, które ze względu na ograniczone czasowo korzystne oferty, mają zachęcić potencjalnych klientów do zakupu czy skorzystania z usługi. Formą promocji sprzedaży jest również kreowanie edycji limitowanych czy specjalnych ofert typu „2 w cenie 1”. Innym przykładem jest sampling produktów. Ta taktyka polega na wysyłaniu darmowych próbek do klientów. W InPost takie działania mogą być prowadzone z firmami. Oferta reklamowa umożliwia nawiązanie współpracy, a następnie dostarczenie darmowych próbek dla klientów do wybranych maszyn Paczkomat®.
  • Public Relations i Publicity (Sponsoring) – ten obszar wiąże się niekoniecznie z samym marketingiem sprzedaży, a bardziej z budowaniem pozytywnego wizerunku. Dlatego też mówi się w tym przypadku o sponsorowaniu lub organizowaniu różnych wydarzeń, webinariów itp. Celem takich działań jest zwiększenie rozpoznawalności na rynku i zbudowanie pozycji lidera w branży.

Warto zaznaczyć, że nie wszystkie z nich będą odpowiednie dla konkretnych celów i typów działalności biznesowych. Wybór zależy od kilku czynników. Firmy mogą sobie pomóc z podjęciem decyzji, zatrudniając wykwalifikowanego doradcę marketingowego.

Inne rodzaje narzędzi promocyjnych

Podział Philipa Kotlera nie sprawdza się do końca we współczesnych czasach. Obecnie można wyróżnić inne możliwości promowania własnej marki. Dzięki rozwojowi technologii informacyjnych powstały nowe różnorodne narzędzia marketingu, a w tym internetowego. Obecnie zalicza się do nich np.:

  • stronę internetową firmy;
  • e-mail marketing;
  • newsletter;
  • social media;
  • reklamę typu display;
  • promocję w wyszukiwarkach internetowych.

Każde z nich stało się częścią całościowej strategii marketingowej, która odnosi się do różnych obszarów. Prowadzenie własnej strony internetowej i bloga poprzez content marketing może pomóc w kreacji wizerunku eksperta. W tym zakresie wykorzystuje się również wiedzę o optymalizacji stron internetowych i SEO.

Z kolei media społecznościowe służą przede wszystkim do bezpośredniego kontaktu z klientami. Są również skutecznym narzędziem podczas organizowania różnych konkursów i limitowanych ofert rabatowych.

Jeśli jednak chcesz się nastawić na promocję poprzez reklamy banerowe, to możesz skorzystać m.in. z oferty innych popularnych platform. Przykładem jest strona firmowa InPost, na której można wykupić własny baner i zwiększyć tym samym rozpoznawalność swojej marki. Opcja ta jest dedykowana działalnościom chcącym zyskać pewność tego, że ich wiadomość dotrze do naprawdę wielu potencjalnych klientów.

Oferujemy atrakcyjne rozwiązania reklamowe dla Twojej firmy. Sprawdź pełną ofertę reklamową i wybierz najlepszy sposób.

Reklamuj się tam, gdzie Twoi klienci odbierają paczki!

Internet jako tanie narzędzie promocji – czy aby na pewno?

Skoro samo założenie konta na portalu społecznościowym jest darmowe, to może wydawać się, że działania marketingu w internecie są stosunkowo tanie. Czy jest to prawda? Otóż niekoniecznie. Prawidłowa odpowiedź brzmi – to zależy.

Oczywiście można oprzeć taką strategię na mniejszym budżecie i skupić się na działaniach SEO i optymalizacji lub jedynie komunikowaniu się przy pomocy social mediów. Jednak istnieją również narzędzia promocji, za które firma musiałaby zapłacić niemałą sumę.

Zalicza się do nich m.in. płatne kampanie reklamowe (np. te prowadzone przy pomocy Google Ads). Poza tym, za posiadanie własnej domeny w sieci również trzeba zapłacić, wliczając do tego koszt hostingu i zatrudnienia copywriterów, którzy regularnie tworzyliby treści blogowe.

Innymi słowy, jeżeli firmy mają decydować się na płatne promowanie przedsiębiorstwa w internecie, to powinny upewnić się, że wszystkie zaplanowane działania na pewno przyniosą realne efekty. W tym przypadku warto postawić na sprawdzone i polecane rozwiązania, czyli wybrać np. wspomnianą reklamę na stronie InPost.

Jak wybrać odpowiednie narzędzie promocji?

Obecnie dostępne są różnorodne narzędzia promocji sprzedaży – nowoczesne i tradycyjne. Dlatego też przy opracowywaniu strategii marketingowej należy dokładnie przeanalizować, z których z nich warto skorzystać. Przy wyborze najlepiej kierować się kilkoma istotnymi czynnikami:

  • dostępnością – w tym kontekście wszystko zależy od możliwości technicznych i finansowych danego zespołu. Warto więc zwrócić uwagę na budżet, a także na posiadanie umiejętności;
  • adekwatnością – poza potrzebami klientów równie ważne jest to, by wybrane narzędzia pasowały do Twojej marki, a także do tego, jakie informacje chcesz przekazywać;
  • skutecznością – najlepiej zdecydować się na takie narzędzia, które pozwolą dotrzeć do docelowej grupy odbiorców. Jeśli wiesz, że swoje produkty lub usługi kierujesz do młodszych osób, to dobrym pomysłem będzie promocja w social mediach, w tym na Tik Toku.

Do podziału różnych narzędzi promocji może się przydać także model PESO, zaproponowany przez Gini Dietrich. Opiera się na podziale na 4 obszary mediów:

  • Paid Media (media płatne) – kampanie reklamowe, artykuły sponsorowane;
  • Earned Media (media pozyskane) – współpraca z influencerami, opinie klientów na forach dyskusyjnych;
  • Shared Media (media współdzielone) – aktywność na mediach społecznościowych, forach internetowych itp.;
  • Owned Media (media własne) – strona firmowa, własny blog, newsletter.

Model ten jest odpowiedzią na pojawiające się nowe narzędzia marketingowe, takie jak np. współpraca z influencerami. Każdy z tych obszarów jest istotny, a ich ostateczny dobór zależy od indywidualnych możliwości poszczególnych firm.

O czym należy pamiętać, używając narzędzi promocji?

Od tego, czy dane narzędzia promocji będą skuteczne, czy nie, będzie świadczył rodzaj obranych strategii. W kontekście promocji mówi się o dwóch wariantach. Pierwszym z nich jest strategia push, która opiera się na intensywnym promowaniu wizerunku marki w różnych obszarach (tych tradycyjnych, jak i digitalowych). W tym przypadku to sprzedawca zabiega o uwagę klienta.

Podstawowymi narzędziami będą tu banery internetowe, sprzedaż bezpośrednia i promocja wizerunku w miejscach publicznych. Przykładem może być skorzystanie z oferty reklamowej InPost i umieszczenie reklamy marki na urządzeniach Paczkomat® lub bezpośrednio na ekranie wyświetlacza przy automacie.

Drugim typem (i jednocześnie przeciwieństwem pierwszego) jest strategia pull. Jej główne zadanie to budowanie wizerunku eksperckiego i ekskluzywnego. To klient ma szukać informacji na temat usług i produktów sprzedawcy. W tym celu stosuje się blogi, media społecznościowe, e-booki, webinary itp.

Podczas używania różnych narzędzi promocji ważne jest także łączenie różnych aspektów – w newsletterze można promować podcast, na stronie internetowej swoje social media, a w prasie czy mediach zewnętrznych działania wizerunkowe (np. przeprowadzane szkolenia, organizowane webinary itp.). Warto również wykorzystywać potencjał multimediów i udostępniać różne formy contentu – krótkie filmiki, artykuły poradnikowe, infografiki i wpisy w mediach społecznościowych.

Skuteczna promocja – czyli jaka?

Po czym poznać, że wybrane narzędzia promocji są skuteczne? Przede wszystkim po wynikach sprzedażowych. Czasami jednak większe zyski nie są jedynym wyznacznikiem sukcesu reklamy i promocji. Dlatego też do każdej strategii czy nawet do każdego narzędzia warto określić podstawowe mierniki, które będą sprawdzane regularnie. Mogą one wyglądać następująco:

  • media społecznościowe – liczba komentarzy pod postami, liczba obserwujących i polubień;
  • strona WWW – liczba odwiedzin, wskaźnik konwersji, czas spędzony na stronie;
  • newsletter – liczba nowych odbiorców, kliknięć w linki i odnośniki czy nawet sama liczba odczytań maila;
  • webinary, eventy, szkolenia – liczba uczestników (realnych, nie tylko tych zainteresowanych), ponownych odtworzeń nagrania;
  • media zewnętrzne – liczba wzmianek o marce w materiałach prasowych, forach dyskusyjnych, liczba pozytywnych opinii.

Warto również pamiętać, że niektóre formy promocji mają charakter długofalowy, co oznacza, że ich efektywność nie będzie widoczna po miesiącu czy dwóch, a np. dopiero po roku.

Nie należy szybko się zniechęcać. Zdarza się, że zbyt prędkie zrezygnowanie z tych działań przyczynia się do utraty kosztów inwestycyjnych i poniesienia kolejnych celem ratowania sytuacji.

Narzędzia promocji a potrzeby klienta – jak je rozpoznać?

Przy projektowaniu strategii najważniejsze są potrzeby klienta. Jednak tu pojawia się zasadnicze pytanie: jak je w ogóle poznać? Tak naprawdę istnieje na to kilka sposobów – niektóre z nich można zaliczyć do szybszych i tańszych, a inne do bardziej wymagających i czasochłonnych. Przykładem tego może być przeprowadzanie ankiet internetowych lub pytanie o opinię po skorzystaniu z usługi czy zakupie produktu.

Cennym źródłem informacji są również wszelkiego rodzaju fora dyskusyjne, a zwłaszcza te uznane przez internautów portale do wyrażania opinii. Należy jednak przy tym włączyć pewien filtr, by wyłuskać te informacje, które pochodzą od naszych docelowych odbiorców, a nie wszystkich internautów.

Znaczenie dobrej promocji w kształtowaniu obrazu marki

Skuteczne promocja, poza zwiększonymi wynikami ze sprzedaży, może przynieść inne korzyści, także w postaci niematerialnych zasobów. Jednym z nich jest zbudowanie pozytywnego obrazu marki w sieci, wykreowanie własnej firmy jako eksperta w danej dziedzinie i zdobycie zaufania klientów. Ich lojalność ma szansę przełożyć się na sukces firmy. Dlatego też tak ważne jest, aby nie zaniedbywać potencjału obszaru marketingowego i poza formami sprzedaży, zatroszczyć się również o kanały komunikacji.

Wiesz już, jakie są narzędzia promocji i jakie mają zastosowania. Pamiętaj, aby zawsze na pierwszym miejscu stawiać potrzeby klienta i możliwości własnej firmy.

Reklama Twojej firmy z InPost? To zawsze dobry pomysł!

Poświęć 1 minutę i zostaw nam swój kontakt, a przedstawimy Ci ofertę skrojoną na miarę.

Możliwości jest naprawdę sporo:


  • oklejanie urządzeń Paczkomat
  • reklama na ekranach urządzeń Paczkomat
  • sampling produktów reklamowych
  • banery reklamowe na stronie InPost
  • reklama w newsletterze InPost
  • powiadomienia push w aplikacji InPost Mobile

Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i odpowie na wszystkie pytania.

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.

Czytaj również

Jak pozyskać klienta na usługi? Cenne wskazówki i sposoby reklamowe

Pozyskiwanie klientów to trudne zadanie, zwłaszcza dla nowych firm. Jak to zrobić? Wykorzystaj moc rekomendacji, wydarzeń branżowych i i...

Jak poprawić wizerunek firmy? Przydatne wskazówki i tipy

Pozytywny wizerunek firmy ma ogromne znaczenie na konkurencyjnym rynku biznesowym. W InPost wierzymy, że zapewnić go może strategia skon...

Reklamy video – co warto o nich wiedzieć? Czy są skuteczną formą promocji?

Treści video generują tysiące, a nawet miliony odsłon. Właśnie dlatego są one formą reklamy tak chętnie wybieraną przez reklamodawców. C...

InPost mobile
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!