
Prowadzenie działalności sprzedażowo-usługowej nie może obejść się bez odpowiedniego marketingu. Jest to istotne, by dotrzeć do docelowej grupy odbiorców oraz poinformować ich o tym, co się robi. Sprawdź, jakie są rodzaje promocji i na które z nich warto się zdecydować.
Promocja produktu – na czym polega?
Promocja to określony sposób komunikowania się np. przedsiębiorstwa ze swoimi obecnymi i potencjalnymi klientami. W kontekście promocji produktu, produktem może być fizyczny wyrób lub sama usługa. Zanim jednak przejdziesz do wybierania konkretnych narzędzi promocji, warto zadać sobie kilka najważniejszych pytań.
Przede wszystkim należy określić swoją grupę docelową – są to raczej kobiety czy może mężczyźni, osoby w młodszym/starszym wieku, mieszkające na wsiach czy raczej w dużych miastach? Bez tych danych trudno będzie wyznaczyć podstawowe cele promocji, którymi powinny być:
- informowanie potencjalnych klientów o dostępności oferty;
- budowanie pozytywnego wizerunku marki;
- budowanie relacji z obecnymi klientami;
- zwiększenie wyników (zysków) ze sprzedaży;
- zdobywanie przewagi nad konkurencją.
Narzędzia promocji, czyli co to takiego?
Dotychczas powstało już wiele teorii na temat skutecznego marketingu i jego narzędzi (np. marketing-mix, 4P czy 7P). Jednym z podstawowych podziałów jest ten zaproponowany przez Philipa Kotlera, w którym podzielono promocję na cztery główne obszary:
- Sprzedaż osobista – polega na bezpośrednim kontakcie pracownika danej firmy z klientem.
- Marketing bezpośredni – szeroki obszar działań marketingowych, który skupia się wokół wysyłania komunikatów do odbiorców. Zalicza się do tego marketing szeptany, wirusowy, internetowy, a także działania w social mediach, takich jak Facebook, Pinterest, Instagram, LinkedIn itd. Istotą jest tutaj nastawienie na informację zwrotną, a nie jednostronne komunikaty.
- Promocja sprzedaży – są to działania krótkotrwałe, które ze względu na ograniczone czasowo korzystne oferty, mają zachęcić potencjalnych klientów do zakupu czy skorzystania z usługi. Formą promocji sprzedaży jest również kreowanie edycji limitowanych czy specjalnych ofert typu „2 w cenie 1”. Innym przykładem jest sampling produktów. Ta taktyka polega na wysyłaniu darmowych próbek do klientów. W InPost takie działania mogą być prowadzone z firmami. Oferta reklamowa umożliwia nawiązanie współpracy, a następnie dostarczenie darmowych próbek dla klientów do wybranych maszyn Paczkomat®.
- Public Relations i Publicity (Sponsoring) – ten obszar wiąże się niekoniecznie z samym marketingiem sprzedaży, a bardziej z budowaniem pozytywnego wizerunku. Dlatego też mówi się w tym przypadku o sponsorowaniu lub organizowaniu różnych wydarzeń, webinariów itp. Celem takich działań jest zwiększenie rozpoznawalności na rynku i zbudowanie pozycji lidera w branży.
Inne rodzaje narzędzi promocyjnych
Jak można się jednak domyślić, obecnie nie jest to wystarczający podział, a możliwości promowania własnej marki jest znacznie więcej. Dzięki rozwojowi technologii informacyjnych powstały różnorodne narzędzia marketingu internetowego. Obecnie zalicza się do nich np.:
- stronę internetową firmy,
- e-mail marketing,
- newsletter,
- social media,
- reklamę typu display,
- promocję w wyszukiwarkach internetowych.
Każde z nich jest częścią całościowej strategii marketingowej, która odnosi się do różnych obszarów. Prowadzenie własnej strony internetowej i bloga poprzez content marketing może pomóc w kreacji wizerunku eksperta. W tym zakresie wykorzystuje się również wiedzę o optymalizacji stron internetowych i SEO.
Z kolei media społecznościowe służą przede wszystkim do bezpośredniego kontaktu z klientami. Są również skutecznym narzędziem promocji sprzedaży, czyli organizacji różnych konkursów i limitowanych ofert rabatowych.
Jeśli jednak chcesz się nastawić na promocję poprzez reklamy banerowe, to możesz skorzystać m.in. z oferty innych (niekiedy bardziej popularnych platform). Przykładem jest strona firmowa InPost, na której można wykupić baner internetowy i zwiększyć tym samym rozpoznawalność swojej marki. Opcja ta jest dedykowana firmom w ramach oferty reklamowej.
Internet jako tanie narzędzie promocji – czy aby na pewno?
Skoro samo założenie konta na portalu społecznościowym jest darmowe, to może wydawać się, że działania marketingu w internecie są stosunkowo tanie. Czy jest to prawda? Otóż niekoniecznie. Prawidłowa odpowiedź brzmi – to zależy.
Oczywiście można oprzeć taką strategię na mniejszym budżecie i skupić się na działaniach SEO i optymalizacji lub jedynie komunikowaniu się przy pomocy social mediów. Jednak istnieją również narzędzie promocji, za które firma musiałaby zapłacić niemałą sumę. Zalicza się do nich m.in. płatne kampanie reklamowe (np. te prowadzone przy pomocy Google Ads). Poza tym, za posiadanie własnej domeny w sieci również trzeba zapłacić, wliczając do tego koszty hostingu i zatrudnienia copywriterów, którzy regularnie tworzyliby treści blogowe.
Działania marketingowe w internecie mogą opierać się na niskim budżecie. Należy jednak uzbroić się wtedy w cierpliwość, ponieważ na efekty trzeba będzie poczekać.
Pozostałe formy o wiele szybciej przyniosą danej marce rozpoznawalność, jednak w tym przypadku trzeba się liczyć z większymi nakładami finansowymi na promocję.
Jak wybrać odpowiednie narzędzie promocji?
Obecnie dostępne są różnorodne narzędzia promocji sprzedaży, zarówno te tradycyjne, jak i nowe. Dlatego też przy opracowywaniu strategii marketingowej należy dokładnie przeanalizować, z których z nich warto skorzystać. Przy wyborze warto kierować się kilkoma istotnymi czynnikami:
- Dostępnością – w tym kontekście wszystko zależy od możliwości technicznych i finansowych danego zespołu. Warto więc zwrócić uwagę na budżet, a także na posiadanie umiejętności.
- Adekwatnością – poza potrzebami klientów równie ważne jest to, by wybrane narzędzia pasowały do Twojej marki, a także do tego, jakie informacje chcesz przekazywać.
- Skutecznością – najlepiej zdecydować się na takie narzędzia, które pozwolą dotrzeć do docelowej grupy odbiorców. Jeśli wiesz, że swoje produkty lub usługi kierujesz do młodszych osób, to dobrym pomysłem będzie promocja w social mediach, w tym na Tik Toku.
Do podziału różnych narzędzi promocji może się przydać także model PESO, zaproponowany przez Gini Dietrich. Opiera się na podziale na 4 obszary mediów:
- Paid Media (media płatne) – kampanie reklamowe, artykuły sponsorowane;
- Earned Media (media pozyskane) – współpraca z influencerami, opinie klientów na forach dyskusyjnych;
- Shared Media (media współdzielone) – aktywność na mediach społecznościowych, forach internetowych itp.;
- Owned Media (media własne) – strona firmowa, własny blog, newsletter.
Model ten jest odpowiedzią na pojawiające się nowe narzędzia marketingowe, takie jak np. współpraca z influencerami. Każdy z tych obszarów jest istotny przy planowaniu strategii, jednak ich dobór zależy od możliwości poszczególnych firm.
O czym należy pamiętać, używając narzędzi promocji?
Od tego, czy dane narzędzia promocji będą skuteczne, czy nie, będzie świadczył rodzaj obranej strategii. W kontekście promocji mówi się o dwóch rodzajach. Pierwszym z nich jest strategia push, która opiera się na intensywnym promowaniu wizerunku marki w różnych obszarach (tych tradycyjnych, jak i digitalowych). W tym przypadku to sprzedawca zabiega o uwagę klienta.
Podstawowymi narzędziami będą tu banery internetowe, sprzedaż bezpośrednia i promocja wizerunku w miejscach publicznych. Przykładem może być skorzystanie z oferty reklamowej InPost i umieszczenie reklamy marki na urządzeniach Paczkomat® lub bezpośrednio na ekranie wyświetlacza przy automacie.
Drugim typem (i jednocześnie przeciwieństwem pierwszego) jest strategia pull. Jej główne zadanie to budowanie wizerunku eksperckiego i ekskluzywnego. To klient ma szukać informacji na temat usług i produktów sprzedawcy. W tym celu stosuje się blogi, media społecznościowe, e-booki, webinary itp.
Podczas używania różnych narzędzi promocji ważne jest także łączenie różnych aspektów – w newsletterze można promować podcast, na stronie internetowej swoje social media, a w prasie czy mediach zewnętrznych działania wizerunkowe (np. przeprowadzane szkolenia, organizowane webinary itp.). Warto również wykorzystywać potencjał multimediów i udostępniać różne formy contentu – krótkie filmiki, artykuły poradnikowe, infografiki i wpisy w mediach społecznościowych.
Skuteczna promocja – czyli jaka?
Po czym poznać, że wybrane narzędzia promocji są skuteczne? Przede wszystkim po wynikach sprzedażowych. Czasami jednak większe zyski nie są jedynym wyznacznikiem sukcesu zespołu marketingowego. Dlatego też do każdej strategii czy nawet do każdego narzędzia warto określić sobie podstawowe mierniki, które będą sprawdzane regularnie. Mogą one wyglądać następująco:
- Media społecznościowe – liczba komentarzy pod postami, liczba obserwujących i polubień;
- Strona www – liczba odwiedzin, wskaźnik konwersji, czas spędzony na stronie;
- Newsletter – liczba nowych odbiorców, kliknięć w linki i odnośniki czy nawet sama liczba odczytań maila;
- Webinary, eventy, szkolenia – liczba uczestników (realnych, nie tylko tych zainteresowanych), ponownych odtworzeń nagrania;
- Media zewnętrzne – liczba wzmianek o marce w materiałach prasowych, forach dyskusyjnych, liczba pozytywnych opinii.
Warto również pamiętać, że niektóre formy promocji mają charakter długofalowy, co oznacza, że ich efektywność nie będzie widoczna po miesiącu czy dwóch, a np. dopiero po roku.
Narzędzia promocji a potrzeby klienta – jak je rozpoznać?
Wiadomo już, że przy projektowaniu strategii najważniejsze są potrzeby klienta. Jednak tu pojawia się pytanie, jak je w ogóle poznać? Tak naprawdę istnieje na to kilka sposobów – jedne szybsze, tańsze, inne bardziej wymagające i czasochłonne. Przykładem może być przeprowadzanie ankiet internetowych lub pytanie o opinię po skorzystaniu z usługi czy zakupie produktu.
Cennym źródłem informacji są również wszelkiego rodzaju fora dyskusyjne czy portale do wyrażania opinii. Należy jednak przy tym włączyć pewien filtr, by wyłuskać te informacje, które pochodzą od naszych docelowych odbiorców, a nie wszystkich internautów.
Znaczenie dobrej promocji w kształtowaniu obrazu marki
Skuteczne promocja, poza zwiększonymi wynikami ze sprzedaży, może przynieść inne korzyści, także w postaci niematerialnych zasobów. Jednym z nich jest zbudowanie pozytywnego obrazu marki w sieci, wykreowanie własnej firmy jako eksperta w danej dziedzinie i zdobycie zaufania klientów. Ich lojalność ma szansę przełożyć się na sukces firmy. Dlatego też tak ważne jest, aby nie zaniedbywać potencjału obszaru marketingowego i poza formami sprzedaży, zatroszczyć się również o kanały komunikacji.
Wiesz już, jakie są narzędzia promocji i jakie mają zastosowania. Pamiętaj, aby zawsze na pierwszym miejscu mieć potrzeby klienta i możliwości własnej firmy.
Reklama Twojej firmy z InPost? To zawsze dobry pomysł!
Poświęć 1 minutę i zostaw nam swój kontakt, a przedstawimy Ci ofertę skrojoną na miarę.
Możliwości jest naprawdę sporo:
- oklejanie urządzeń Paczkomat
- reklama na ekranach urządzeń Paczkomat
- sampling produktów reklamowych
- banery reklamowe na stronie InPost
- reklama w newsletterze InPost
- powiadomienia push w aplikacji InPost Mobile
Czytaj również

